Spermatoforen van een Springstaartje.

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

De spermaoverdracht van springstaartjes is indirect. Mannetjes zetten spermatoforen af dat door vrouwtjes wordt opgenomen. Deze spermapakketjes staan doorgaans op dunne haartjes met een helder bolletje aan de bovenkant, zoals te zien op de foto.

Ik weet overigens niet of dit nou een mannetje is die zn spermatofoor afzet of dat dit een vrouwtjes is die het opneemt.

Technisch misschien niet mn beste springstaart, (qua belichting en scherpte), ook had ik graag het achterste spermatofoor scherp gehad... Ik heb 3 foto's kunnen maken (voordat de vogel was gevlogen) dit was de eerste, nummer 2 en 3 waren met een net iets betere camera positie maar deze zijn helaas mislukt omdat er door het liggen en bewegen een waas over de foto is gekomen door een takje/blaadje wat door mn flitssetup voor de lens is geduwd, beetje pech dus, maar gelukkig was de eerste foto toch goed toonbaar....

Overigens zat deze springstaart op een paddenstoel. In ieder geval toch wel interessant om dit tafereel eens te kunnen vastleggen.
Die spermatoforen zijn heel klein, je moet bedenken dat zo'n springstaart ook maar zo'n 1.5mm is.









Afbeelding



Rob, 8)
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Vinden die beestjes het wel goed dat je hen van zo dichtbij volgt met waar ze mee bezig zijn :wink: ?
Ik vind dit toch wel weer een unieke en knappe foto.

Gr. Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Vanuit fotografische aspecten dan niet je beste foto en die mening ben je gezien je eigen commentaar ook toegedaan.

Ik vind je begeleidend verhaal wel heel erg boeiend. Met deze begeleidende tekst hebben dit soort foto's imo toch wel heel veel waarde. Ze kunnen zo
terecht in biologieboeken e.d.

Je snijdt hier onbewust wel een hier interessant thema aan namelijk wegen de kijkers van foto's de verklarende beschrijving die je zelf meegeeft mee in de beoordeling van de foto of kijken ze ook dan slechts naar de 'fotografische aspecten'. M.a.w. zou de beoordeling van deze foto anders uitpakken zonder je beschrijvende toelichting. Wellicht een mondvol maar viel mij zo maar in bij het zien van deze foto en je begeleidende tekst.

Groetjes Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Jumper schreefCOLONVinden die beestjes het wel goed dat je hen van zo dichtbij volgt met waar ze mee bezig zijn :wink: ?
Ik vind dit toch wel weer een unieke en knappe foto.
Gr. Jan
Thanks Jan.... haha, ik heb toestemming gevraagd... :mrgreen:
Miccie schreefCOLONJe snijdt hier onbewust wel een hier interessant thema aan namelijk wegen de kijkers van foto's de verklarende beschrijving die je zelf meegeeft mee in de beoordeling van de foto of kijken ze ook dan slechts naar de 'fotografische aspecten'. M.a.w. zou de beoordeling van deze foto anders uitpakken zonder je beschrijvende toelichting. Wellicht een mondvol maar viel mij zo maar in bij het zien van deze foto en je begeleidende tekst.
Groetjes Michel
Thanks Michel...
Ik snap wat je bedoelt, misschien ligt het antwoord wel in Deze Topic , toen gaf ik vooraf ook aan dat de mier niet mn mooiste foto is terwijl de kijker zich daar toch niks van aan trok. Maar wat je zegt snap ik wel... in hoeverre gaan ze dan anders kijken en zien ze dingen die ze anders niet zagen....

ps wat ik zelf overigens de norm vind van een technisch goed belichte en scherpe springstaart is Deze foto vermoedelijk een zwanger vrouwtje gezien haar bolle buikje... Dan weet je nu een beetje aan welke voorwaarde de springstaart volgens mijn eisen moet voldoen. Maar goed, het hoeft technisch natuurlijk niet altijd perfect te zijn om toch een prima/interessante foto af te leveren... er zijn ook meer parameters die tellen... :mrgreen:


Rob, 8)
mpke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 999
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2007 10:58
CONTACTCOLON

Dit is een meesterlijke plaat! Niet zozeer omdat het perfect gefotografeerd is (al is de springstaart toch wel lekker scherp), maar wel omdat je dit gedrag hebt kunnen vastleggen!
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

mpke schreefCOLONDit is een meesterlijke plaat! Niet zozeer omdat het perfect gefotografeerd is (al is de springstaart toch wel lekker scherp), maar wel omdat je dit gedrag hebt kunnen vastleggen!
Thanks, Maxim... 8)
Misschien moet ik dat technische aspect bij sommige foto's ook een beetje loslaten.... zoals ik al zei, er zijn meerdere parameters die tellen....dit is idd wel erg interessant om een keer te zien.

@ Michel
voordat je denkt die andere springstaart heeft een geheel andere kleur.... dat klopt, ze zijn er in verschillende kleuren.. sommige licht, sommige donker etc....


Rob, 8)
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Natuurfreak schreefCOLON
@ Michel
voordat je denkt die andere springstaart heeft een geheel andere kleur.... dat klopt, ze zijn er in verschillende kleuren.. sommige licht, sommige donker etc....

Rob, 8)
Kleurverschil in geslacht ? Ja .. jij bent de kenner!! :D
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

haha, ik vermoed een kleurverschil binnen de soort(en), niet noodzakelijkerwijs het geslacht. Ik weet er wel wat van, maar een echte expert ben ik nou ook weer niet... :mrgreen:


Rob, 8)
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Ongelooflijke foto... zou dit al eerder zijn vastgelegd door iemand? Dat je zoiets miniscuuls zo duidelijk en scherp kunt fotograferen, ik blijf het toch verbazingwekkend vinden.

Groetjes
Elsbeth
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

madelief schreefCOLONOngelooflijke foto... zou dit al eerder zijn vastgelegd door iemand? Dat je zoiets miniscuuls zo duidelijk en scherp kunt fotograferen, ik blijf het toch verbazingwekkend vinden.
Groetjes
Elsbeth
Thanks Elsbeth.... 8)
Ik heb zelf (1x eerder, maar niet zo duidelijk) weleens een springstaartje gefotografeerd met op een afstandje een spermatofoor, zo éentje heb ik ook weleens op internet gezien. Maar ik heb nog niet eerder gezien (zoals op deze foto) dat de spermatoforen ook daadwerkelijk gelegd worden en/of opgenomen, dat hangt er vanaf of dit een mannetje of een vrouwtje is. Een mannetje dropt ze en een vrouwtje neemt ze op, toch wel uniek om te zien denk ik....

Rob,
Anoniem 3

Kweek je die springstaartjes zelf?
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Telescoop schreefCOLONKweek je die springstaartjes zelf?
Nee joh.... elke foto die ik maak komt uit de vrije natuur.
Deze is in een bos-achtige omgeving gemaakt bovenop een kleine paddenstoel....

Rob,
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Heerlijk die springstaartjes van jou.
Ehm... de foto's dan :)

Argeloze voorbijganger: "Wat doet die meneer daar toch steeds met zijn camera"
Medemens: "Geen idee, hij had het over springstraatjes maar ik zie niets... dat zijn toch van die leuke aapjes?"
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Nogmaals deze foto beschouwende is het gewoon een meesterlijke foto! :shock:

De volgende bijdrage bevat geen fotografische aspecten maar vooral gevoelsmatige, dus wat kan
een foto bij je losmaken!

Toen ik de foto voor eerste keer zag waren mijn hersenen al meteen bezig met de vraag of we hier nu
naar een mannelijk of een vrouwelijk individu kijken.

Ik denk een mannelijk exemplaar die met volle tevredenheid 'zijn productie' bekijkt. Ik vroeg me
toen meteen af of in deze microwereld daarbij hetzelfde genot wordt ervaren als bij ons ;-)

Ik mis de vrouwelijke elegantie in dit exemplaartje en het achterlijfje doet een beetje 'bierbuikachtig' aan
- doorgaans ook een mannelijke eigenschap. Zo het wel een vrouwtje is dan lijkt ze mij bijna uitgeteld te zijn
en denkt ze zeker 'laat deze ronde maar ff aan me voorbijgaan ....'.

Mijn gok is dus dat we hier naar een mannelijk exemplaar kijken maar je snapt dat deze opmerking buiten
de scope van een fotobeoordeling valt en dit een volstrekt persoonlijke beleving van je foto is.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

@ Dave
haha, dat heb ik zeker al eens meegemaakt, dat iemand aan mij vroeg wat ik aan het fotograferen ben, ik zei: 'springstaartjes' en heb met de beste wil van de wereld de goede man getracht deze ook te laten zien door ze aan te wijzen, maar tevergeefs, voor hem waren ze toch echt iets te klein om waar te nemen.... 8)

@ Michel
haha, erg leuk om te lezen wat het bij je los maakt Michel, en welke gedachten dit tafereel oproept, dan kan ik ook eens in het hoofd kruipen van degene die de foto ziet.... :D Bedankt voor deze aanvullende reactie.... :!:
En ja, ik vermoed eigenlijk ook wel dat dit een mannelijk exemplaar is, ik denk dat hij zn spermatoforen aan het afzetten is en nu is het wachten op een vrouwtje dat deze opneemt, maar goed, ik moet de kleine kans toch open laten dat dit dat vrouwtje is. :P

Rob,
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

vet Rob!
echt waar..
ik begrijp dat je zelf niet helemaal blij bent met het licht enz. omdat je gemiddelde toch wel wat hoger ligt..
maar ik vind 't knap hoe je dit voorelkaar krijgt.. en vind je foto nogsteeds erg mooi!
well done!!

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Hieruit blijkt maar weer dat een foto veel meer dan 'zomaar een plaatje' kan of hoort te zijn.
Wat ik al schreef : uniek en voor mij nu al kandidaat als foto van de maand :wink:'.

Gr. Jan
Canon materiaal
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Een (bijna) unieke foto die zoals ik lees ook nogal wat fantasie oproept bij sommige kijkers. Dus voor mij een geslaagde foto
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

De macro-wereld is er naar mijn smaak niet alleen maar voor de heel mooie plaatjes, maar ook voor het artistiek zichtbaar maken van zaken die je met het blote oog niet kunt waarnemen.
Ik dank je dan ook voor het delen van deze foto.

Gr Anita
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Dit is echt ontzettend knap !! Als je zelf geen macro doet en er niet bij zou staan vermeld hoe klein dit is, dan zouden veel mensen geen idee hebben hoe goed dit is. Ik vind de kleuren trouwens ook erg mooi. :)

Gr. Henriëtte
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar