UV filter: zin of onzin!?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Op al mijn objectieven heb ik een UV-filter zitten, behalve op mijn (laatst aangekochte) Sigma 18-35mm F1.8. En dat komt doordat de verkoper mij aanraadde er een protectie lens en zéker geen UV-filter voor te schroeven.
Volgens hem wordt er voor de sensor al UV licht gefilterd. Het zou daarom de kwaliteit van je foto's niet ten goede komen om 2x UV licht te filteren. Met name in reeksopname zou je kleurverschillen kunnen waarnemen, bij dezelfde instellingen.

Ik had hier nog dus nog nooit van gehoord, maar het klinkt wel plausibel.

Kan hier iemand wat zinnigs over zeggen??
Canon: | 6D | 7D | 40D | EF 24mm 1.4L | Speedlite 580II |
Sigma: | 24-70mm 1:2.8 EX DG | APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM | 18-35mm 1:1.8 DC ART | 50mm F1.4 | 85mm F1.4
Tokina SD 11-16 F2.8 DX ATX-PRO | Peleng MC 3,5/8 A Fisheye Circ.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De verkoper heeft gelijk, de sensor heeft een anti-aliasfilter en is niet gevoelig voor UV.
(Geen idee in hoeverre de sensor zonder AA-filter wel gevoelig is voor UV)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

het is niet direct onzin..
maar het heeft ook niet echt zin.. haha :P

het is handig om het als protectie te gebruiken, maar inderdaad de camera (of het objectief Weet ik even niet meer) filtert het UV licht inderdaad..
als je een B+W filter koopt zou je geen kleurverschil mogen zien..
ik heb dit eerder ook altijd gehad.. maar sinds een jaar ofzo 1,5 jaar misschien haal ik de filters er gewoon af omdat ik ook een zonnekap gebruik (beschermd ook goed) daarbij gewoon wat extra voorzichtig zijn..

Uv-filter erop of eraf? dat is je eigen keus..
het kan je scherpte wellicht beïnvloeden, maar het kan je ook beschermen om je frontlens naar de kl*te te laten gaan..
ik heb een 24-105 f4 bij een setje 2e hands overgekocht, deze had een B+W filter.. ondanks het filter was er te spreken over SUBLIEME scherpte.. ;)
dus zelf even uitmaken of je wel of niet kiest ervoor.. (Y)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

even wat leesvoer van het forum:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... +UV+filter" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... r#p1200030" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... +UV+filter" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... r#p1184305" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... +UV+filter" onclick="window.open(this.href);return false;

het zegt helemaal niks, maar ik hoef er geen UV filter op, voor mij dient het geen enkel doel.
Af en toe een polarisatiefilter of grijs filter maar meer ook niet.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Was dat protectie filter duurder? :mrgreen:
Alles wat je voor een lens schroeft heeft invloed, UV of protectie maakt niet uit. Hoe beter het filter, hoe kleiner de invloed. Zo simpel is het. Een filter gebruiken heeft voor en nadelen. Wat mij betreft, ik ben met Road8, ik gebruik in principe geen filter, maar een zonnekap ter bescherming.

Maar lees de links van Road8 en doe wat je zelf het beste lijkt!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

De kwaliteit van een foto wordt bepaald door de vaardigheden van de fotograaf en helemaal niet door een UV-filter.

Ik gebruik ze zelf wel altijd maar dan toch voornamelijk als protectie. Er is imo geen sprake van kleurverschillen en scherpteverlies. Kleurverschillen zijn trouwens ook heel subjectief en met tools als PS en LR met een minimale inspanning te corrigeren. Ook zonder deze tools is dit ook gewoon mogelijk met eigen Canon-producten.

Denk maar eens aan de witbalans van je camera. Dat is volgens mij best wel subjectief want je kunt er zelf bewust voor kiezen om een foto koeler of warmer te maken en dat geldt dan ook voor kleur, kleurverzadiging, luminantie en weet ik veel.

Volgens mij dus gewoon een eigen keuze. Ik laat mijn (dure) lens wel liefst vallen met een UV-filter erop als zonder. Het is toch vaak wel de wet van Murphy dat de lens net valt als je zonnekap er niet opzit. Dus imo voor weinig geld een mooie extra protectie van je lens.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Als je al een filter gebruikt dan een filter met een vatting van messing.
Een vatting van zachtere metaal(legeringen) hebben de neiging om bij stoten eerder vast te gaan zitten door vervorming.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Miccie schreefCOLONVolgens mij dus gewoon een eigen keuze. Ik laat mijn (dure) lens wel liefst vallen met een UV-filter erop als zonder. Het is toch vaak wel de wet van Murphy dat de lens net valt als je zonnekap er niet opzit. Dus imo voor weinig geld een mooie extra protectie van je lens.

Groet Michel
Ik laat mijn lenzen liever niet vallen 8)
Zonder gekheid Michel, een goed filter is niet "weinig geld".

Ik zie het zo:
- als het je een goed gevoel geeft, gebruik een filter.
- als het je geen goed gevoel geeft, gebruik geen filter.
- als je op het strand bent, ALTIJD een filter gebruiken :wink:
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Miccie schreefCOLONDe kwaliteit van een foto wordt bepaald door de vaardigheden van de fotograaf en helemaal niet door een UV-filter.
Da's natuurlijk niet waar. Beide factoren hebben invloed - ook een uv-filter.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

MarcoEOS550D schreefCOLON Da's natuurlijk niet waar. Beide factoren hebben invloed - ook een uv-filter.
Laat me dan eens de invloed van een UV-filter in een fotoserie van jouw hand zien. Ik laat me graag overtuigen!
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

addy101 schreefCOLON
Zonder gekheid Michel, een goed filter is niet "weinig geld".
Nee idd ... dan drukte ik me verkeerd uit. Ik heb tig jaren geleden een 70-200 f2.8 en een 24-105 gekocht en dan is de prijs van een goed UV-filter
t.o.v. de nieuwprijs die ik destijds voor deze lenzen betaalde relatief gezien toch wel gering. Althans in mijn opvatting dan.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Miccie schreefCOLON
MarcoEOS550D schreefCOLON Da's natuurlijk niet waar. Beide factoren hebben invloed - ook een uv-filter.
Laat me dan eens de invloed van een UV-filter in een fotoserie van jouw hand zien. Ik laat me graag overtuigen!
dat wordt lastig, want ik heb geen uv-filter.

Maar ieder stuk glas wat je er tussen stopt heeft invloed, al wordt die invloed kleiner als de kwaliteit van het stukje glas stijgt.

Dat jij het met t blote oog niet ziet, wil niet zeggen dat het er niet is.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Oké. dan zijn we er mogelijk uit!

Ik ben het met je eens dat een extra stukje glas wellicht een heel klein negatief effect heeft. Het wordt dan een vrij theoretisch verhaal verder want je stelt zelf ook dat het effect nauwelijks waarneembaar is. Dat is ook mijn opvatting. Mijn stelling was dus ook meer om ze als extra protectie van dure lenzen te gebruiken nadat ik zelf ook duidelijk had vastgesteld geen nadelige effecten te constateren.

Overigens ben ik niet iemand die foto's op pixelnivo gaat beoordelen maar vooral gevoelsmatig en dus de indruk die een foto op me maakt.
Daarom ook mijn eerdere stelling.

Dus ja ... iedereen kan zijn eigen afweging maken want er is verder genoeg info over te vinden zoals o.a. de boven door road8 genoemde postings hier.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dan zijn we t eens ;-)

Ik reageerde met name omdat de stelling dat "een uvfilter helemaal geen invloed heeft" gewoon niet klopt. Zeker bij de goedkope filters kan duidellijk zichtbaar kwaliteitsverlies optreden.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Een UV-filter, gebruik 'm liever niet.

Een UV-filter levert zeer vaak softere beelden op en heeft qua UV "bescherming" geen enkel effect bij digitaal, omdat een digitale sensor ongevoelig is voor UV. Ik zet bescherming bewust tussen haakjes, want het UV verhaal is altijd al kolder geweest; ook in het analoge tijdperk. Zogenaamde UV straling heeft ook nooit geen invloed gehad op negatief- of diafilm. Het was gewoon een verkooptruc, niet meer of minder. Zelfs hoog in de bergen, had/heeft uv straling geen enkele invloed. Een zogenaamde haze filter (licht gelige van kleur) heeft meer effect hoog in de bergen: puur omdat het blauwige licht ietswat corrigeert naar een iets warmere look, maar voor de zogenaamde UV straling hoef je het echt niet te doen.

Voor bescherming van het glas van je objectief, neem je het beste een zogenaamde clear filter, bijvoorbeeld als je op het strand fotografeert. Deze zogenaamde clear filters, hebben praktisch geen invloed op je beeld. Echter, gebruik ik het liefst zo min mogelijk filters, omdat ik van mening ben, dat ieder extra stukje glas voor je objectief iets aan optische kwaliteit doet inboeten. Ik gebruik dus praktisch nooit geen filters. Heel enkel een clear filter, circulair polarisatie filter of een grijsfilter, maar dat is slechts zelden.

B&W clear filter:

http://www.cameranu.nl/nl/filters/prote ... /c334_1330" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoya clear filter:

http://www.cameranu.nl/nl/filters/prote ... /c334_8653" onclick="window.open(this.href);return false;

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Beste Benny,

Nooit geen is altijd! Sorry maar ...........even de g weg halen! :)
Hertogmpo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2011 09:21
WoonplaatsCOLON Soest

Ik had gehoopt om hier een duidelijk beeld te krijgen voor wat betreft het aanschaffen van een filter/geen filter en wat voor filter. Ik heb alle posten gelezen, maar geen zins een eenduidig antwoord. da's wel jammer.

Stel dat ik besluit om wel een filter te kopen, welke merken zijn dan goed en welke juist niet
Canon EOS 600D, EF-S 18-55 mm 3.5-5.6 IS II en EF 75-300 mm 4-5.6 III USM
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dat hangt er om te beginnen al vanaf wat voor filter je wilt. UV, clear, grijs(verloop), polarisatie, en zo zijn er nog legio. En ieder type heeft weer z'n bekende namen. Zelf ben ik erg blij met mijn B&W Kaseman polarisatiefilter.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Hertogmpo schreefCOLONIk had gehoopt om hier een duidelijk beeld te krijgen voor wat betreft het aanschaffen van een filter/geen filter en wat voor filter. Ik heb alle posten gelezen, maar geen zins een eenduidig antwoord. da's wel jammer.
Dat vind ik nu toch ook wel het leuke en het leerzame van een forum namelijk dat niet iedereen dezelfde mening is toegedaan.

Ik snap dat je vraag daardoor niet eenduidig opgelost is maar mijn indruk is toch dat de meeste geen UV-filter (willen) gebruiken.
De vraag naar kwaliteitsverschillen kan wellicht iemand anders hopelijk wel beantwoorden, daar heb ik zelf geen kennis van.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@Hertogmpo:
Duidelijker wordt het niet, de meningen zijn verdeeld :wink:

- De sensor is niet gevoelig voor UV; daar is dus geen filter voor nodig.
- Bescherming van de frontlens van een objectief:
-- ja, al is die rol ook prima te vervullen door een zonnekap die er bij zwaardere tikken af schiet (bajonet, Canon)
-- nee, alles wat je tussen het onderwerp en objectief plaats zorgt voor kwaliteitsverlies. Formeel juist, maar ik denk dat het pas echt te zien is bij objectieven van uitzonderlijk goede klasse en met sensors met een hoge pixeldichtheid.
-- nee, bij tegenlichtopnamen kan er "flare" optreden

Ik ben alleen vertrouwd met filters van B&W en Hoya; er zullen best meer goede filtermerken zijn.

P.S.: er zijn Canon-objectieven die alleen met een filter "waterproof" zijn (EF 17-40???).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar