Welke lens bij concertfotografie??

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Marianvansoest
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2013 14:26

Misschien is er al een heleboel over bekend, maar ik vraag mij af, welke lens nou goed is voor podiumfotografie, ik heb er verschillende, maar krijg op de een of andere manier niet de scherpte in mijn foto's, zoals ik wel steeds voorbij zie komen op het forum.

Ik fotografeer met een Canon 60D, lenzen (van Canon# 24-70 f. 2.8, een 100 mm f.2.0 en een 50 mm f1.8.
Ik flits toch regelmatig, met de camerastand op CA #creatief flitsen). Ook handmatige stand gebruik ik, ook zonder flitsen, maar wat doe ik fout?

42052

Afbeelding
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Het eerste wat in mij op komt is je scherpstelpunt. Je objectieven zijn lichtsterk genoeg. Dus of je sluitertijd is te lang of je scherpstelling staat niet goed ingesteld.
Ik kijk nu op een smartphone dus lastig kijken. Bewerk je na? Verscherp je?
groetjes,
Rob
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Wat is er niet goed aan die foto met Herman van Veen??
Die is zover ik het kan zien toch goed qua scherpte op zijn ogen.

De 2e foto is niet goed gelukt omdat je last hebt van de belichting. Daar kun je gewoon weg niets aan doen, al heb je een objectief twv een BMW Z serie ;D Gewoon een andere positie kiezen of een paar seconden later afdrukken.

Zelf doe ik ook aan concertfotografie en heb vergelijkbare objectieven (zie mijn signature). Daar haal ik redelijke resultaten mee, ZONDER bij te flitsen. Dat is in concertfotografie bijna uit den boze. Natuurlijk zijn hier allerlei uitzonderingen voor te bedenken, maar over het algemeen is het not done om te flitsen.

Je schrijft dat je de handmatige stand gebruikt, ik neem aan dat je hier de <M> mee bedoelt. Die gebruik ik ook vaak of de <AV> waarbij ik het kleinste diafragma getal (diafragma zo groot mogelijk geopend) kies wat mogelijk is op het objectief.
Verder ben niet bang om de ISO wat omhoog te schroeven. Zelfs 1600 is soms wat te laag. Ik kies er liever niet voor om nog hoger te gaan ivm de ruis die dat oplevert, maar beter een 'ruis foto' dan een onbedoelde 'bewogen foto'.

Wat een heel ander issue is, is om in het donker scherp te stellen. Vooral met een diafragma van 1.8 of 2.8 moet je echt heel goed je best doen ;)
Canon: | 6D | 7D | 40D | EF 24mm 1.4L | Speedlite 580II |
Sigma: | 24-70mm 1:2.8 EX DG | APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM | 18-35mm 1:1.8 DC ART | 50mm F1.4 | 85mm F1.4
Tokina SD 11-16 F2.8 DX ATX-PRO | Peleng MC 3,5/8 A Fisheye Circ.
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Ook maar even mijn reactie hier in het topic, zoals ik al aangaf.
Ik heb de twee foto's gezien die je erbij geplaatst hebt. En eerlijk is eerlijk, die zien er niet slecht uit. Ten minste, die eerste. De tweede kijkt minder lekker weg vanwege de richting van het licht, maar aan de scherpte lijkt het niet te liggen.

Ik gebruik normaal vaste brandpunten vanwege de lichtsterkte. Maar de laatste tijd grijp ik weer wat vaker naar een 24-70L (zie hier: http://concerten.nandoonline.com/index. ... iew&id=426) en afgelopen weekend de 70-200L (zie hier: http://www.nandoonline.com/?p=2828). Aan de kwaliteit en scherpte van die objectieven, en die andere die jij opnoemt, ligt het niet. Dat is niet het knelpunt. Maar ik verwacht dat je een beetje worstelt met de hoge ISO waarden, er vanuit gaande dat je die gebruikt. Hoge ISO waarden geven een zekere onscherpte over de foto, en al helemaal als je ook nog ruis verwijderd in de post-processing of in de camera. Dat levert ogenschijnlijk minder scherpe foto's op. Pas wanneer je ze verkleint naar webformaat (zeg rond de 900px) en vervolgens verscherpt zal die onscherpte niet meer zichtbaar zijn.

Wanneer je lage ISO waarden gebruik zal je in veel gevallen een langere sluitertijd krijgen. En dat betekent onscherpte door beweging.

Concertfotografie, of podiumfotografie, betekent hoge ISO waarden, kleine scherptediepte door grote diafragma openingen, en een (onzekere) hoeveelheid ruis en de daardoor ontstane onscherpte. Heb je probleem met de beweging van je onderwerp, probeer dan de AF op servo te zetten zodat de AF blijft bijsturen. Mocht het te donker zijn, dan zal de AF er sowieso moeite mee hebben. Dat is de prijs van concertfotografie, en mede de uitdaging.

Wat betreft flits. Je moet flits goed onder controle hebben om daarmee een goede concertfoto te krijgen. Over het algemeen zullen de foto's er niet mooier van worden. Maar belangrijker nog is de hinder die een artiest ervan ondervindt (hoewel de rest van de zaal misschien ook staat te flitsen met hun compactjes). Een goede concertfotograaf zal de flits over het algemeen thuis laten.

Laatste tip, fotografeer in RAW (als je dat al niet doet). Met een goede post-processing uit RAW zal onscherpte door hoge ISO waarden beter onder controle te krijgen zijn dan fotograferen in JPEG.

Mocht je meer willen lezen over concertfotografie, ik heb daar lang geleden een tutorial over geschreven die misschien wel interessant is: http://www.nandoonline.com/tutorials/tut_concert.html
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Marianvansoest
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2013 14:26

Dank jullie wel voor de reacties, ik ga het uitproberen. Als ik wat nieuwe foto's heb zal ik ze plaatsen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar