Sint Goedelekerk te Hamme

Al je architectuur foto's, gebouwen, bruggen, etc...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
TemplarKnight
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2013 16:04
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Een eerste foto die ik wil laten bekijken is dit kleine kerkje, gelegen in Hamme, (deelgemeente van Merchtem bij Brussel). Ik hou enorm van architectuur en vooral de kerkelijke architectuur. Ik vind het enorm boeiend om deze zaken te fotograferen, vooral als je dan ziet wat de architecten vroeger presteerden.

Dit is dus wat ik bedoel in mijn voorstelling, (one shot, no tricks).

Afbeelding
Met vriendelijke groeten,
Jean-Pierre (JP)
Canon EOS 60D - Glas: 18/135
http://www.jpvd-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

Ahum...
Maar hoe kan het dan dat deze foto met een Nikon D5200 gemaakt is?
Dat mag hoor, er lopen hier op het forum meerdere Nikonisten rond. Niks mis mee (met die mensen dan :lol: :lol: )

Maar vwb je foto:
Ik vind hem overbelicht, zeker de lichte stenen van het kerkje.
Verder trekt de condensstreep in de blauwe lucht m.i. te veel aandacht.
Overdoen is geen optie, misschien iets om de volgende keer aan te denken?
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Mooie foto maar ik ben het wel eens met Telescoop t.a.v. de belichting. Als je RAW schiet zou je dit kunnen aanpassen.
De condensstreep zit wel een beetje in de weg en zou je eenvoudig kunnen wegpoetsen. Ik zou je daarom ook willen aanraden om je toch te verdiepen in een aantal fotoberwerkingsprogramma. Daar heb je uiteindelijk aleen maar plezier van.

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
TemplarKnight
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2013 16:04
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Inderdaad, deze foto is nog gemaakt met mijn Nikon D5200. En ja, echt jammer van die condensstreep. En zo te zien ga ik aan mijn belichting ook nog een pak moeten werken, maar... al doende leert men. Goede raad is altijd welkom. Ik ga je tips zeker nog kunnen gebruiken. Alvast mijn dank hiervoor.
Met vriendelijke groeten,
Jean-Pierre (JP)
Canon EOS 60D - Glas: 18/135
http://www.jpvd-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
TemplarKnight
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2013 16:04
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Dward schreefCOLONMooie foto maar ik ben het wel eens met Telescoop t.a.v. de belichting. Als je RAW schiet zou je dit kunnen aanpassen.
De condensstreep zit wel een beetje in de weg en zou je eenvoudig kunnen wegpoetsen. Ik zou je daarom ook willen aanraden om je toch te verdiepen in een aantal fotoberwerkingsprogramma. Daar heb je uiteindelijk aleen maar plezier van.

Groet!
Dward
Hallo Dward, en dank voor uw reactie. Ik zie dus dat je akkoord bent met Telescoop. Toevallig heb ik deze namiddag de visuele stappengids van PSE gekocht, (ik heb PSE 8 standaard op m'n laptop). Nu ga ik minstens stap per stap zulke foutjes kunnen wegwerken.
Met vriendelijke groeten,
Jean-Pierre (JP)
Canon EOS 60D - Glas: 18/135
http://www.jpvd-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

Ik kan je DPP van Canon aanraden. Staat op je meegeleverde CD en is bovendien gratis te downloaden bij Canon.
Gebruikers-avatar
TemplarKnight
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2013 16:04
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Dat zal kloppen, want ik heb met mijn toestel twee CD's meegelevert gekregen. Ik ga dat onmiddellijk even checken. Bedankt voor de tip hoor !!!!
Met vriendelijke groeten,
Jean-Pierre (JP)
Canon EOS 60D - Glas: 18/135
http://www.jpvd-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Dward schreefCOLON Als je RAW schiet zou je dit kunnen aanpassen.
De condensstreep zit wel een beetje in de weg en zou je eenvoudig kunnen wegpoetsen.
Ook van de .jpg is nog wel wat te maken van deze foto.
en die condensstreep is met klonen ook zo weg.
Dus JP, toch maar met fotobewerking aan de gang zou ik zeggen :mrgreen:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hi JP,

Ook ik heb lange tijd gedacht "de foto rechtstreeks en puur van de camera moet goed zijn".
Dat is in sommige situaties ook zo, maar ik heb gemerkt dat zodra je gaat bewerken / oppoetsen dat je met kleine aanpassingen echt een mooiere foto krijgt.
En... zolang je niet té veel bewerkt blijft het gewoon die foto die je gemaakt hebt (mensen zien het verschil dan niet, tenzij je origineel en bewerking naast elkaar laat zien).

Wat mij betreft inderdaad wat met de belichting doen zodat de stenen er mooier uit komen en ook de bomen ietsje minder donkere gaten krijgen (waarschijnlijk op te lossen met een beetje draaien aan het contrast).

Succes en vooral veel plezier met proberen.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
TemplarKnight
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2013 16:04
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

OK, jullie hebben mij aan het werk gekregen in PhotoShop Elements 8. Ik heb ondertussen die condensstreep weggewerkt en ik heb ook het contrast aangepast. Maar persoonlijk vind ik de foto nu te donker, en blijft de indruk bestaan dat de gele zondsteen van de kerk nog altijd overbelicht is. Ik vind ook dat de foto nu een deel van zijn scherpte is verloren. Pfuuu, niet bepaald eenvoudig om een perfecte foto te krijgen, (smile).

Graag jullie advies, aub.

Afbeelding
Met vriendelijke groeten,
Jean-Pierre (JP)
Canon EOS 60D - Glas: 18/135
http://www.jpvd-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Mooi klein kerkje. Volgens mij is het origineel goed en kan het in de nabewerking beter gemaakt worden. Wat ik meestal doe is eerst de gehele RAW foto in DPP perfectioneren. Daarna eventueel in Photoshop individuele delen oppoetsen, zoals de condens streep wegwerken.
Je kan de highlights wat donkerder maken en de schaduwen wat lichter. (kan volgens mij zowel in DPP als PS.)
De kerktoren helt wat naar achter door de vervorming van het objectief. Ook dit kan je corrigeren. Ik weet niet of PS dat kan, maar DPP zeker wel. Voorwaarde is dat je hiervoor ruimte nodig hebt. In feite stretch je de foto op bepaalde plaatsen, waardoor een deel van de zijkanten wegvallen.
Tenslotte mocht de kleur in foto 2 iets minder zijn, maar dat is net als alle bovenstaande opmerking, een eigen smaak.

Ga zo door!
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Sis'ray
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 295
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2012 08:03
WoonplaatsCOLON Weert

Bij foto 1 zou ik misschien alleen de witte stenen iets donkerder maken. Het dak zou ik eerst niet aankomen. De bomen links en rechts misschien wat oplichten.. En dan de condensstreep natuurlijk wegpoetsen.
(of een keertje terug gaan vroeg in de morgen of anders in de avond als er ook een beetje bewolking is, maar dat is maar idee :) )
Grtz, Jack
Gebruikers-avatar
TemplarKnight
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2013 16:04
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Bedankt Steven en Sis'ray voor jullie interessante opmerkingen. Ik heb inmiddels DPP op mijn laptop geïnstalleerd. Aangenaam programma. Ik ga zeker in de toekomst rekening houden met jullie raad. Ik ben ook maar pas gestart met PSE 8, dus geef mij aub nog wat crediet om alles wat uit te zoeken, en binnenkort zullen de foto's dan sterk verbeterd moeten zijn.

thanks guy's !!!!
Met vriendelijke groeten,
Jean-Pierre (JP)
Canon EOS 60D - Glas: 18/135
http://www.jpvd-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

steven l schreefCOLONDe kerktoren helt wat naar achter door de vervorming van het objectief. Ook dit kan je corrigeren. Ik weet niet of PS dat kan, maar DPP zeker wel. Voorwaarde is dat je hiervoor ruimte nodig hebt. In feite stretch je de foto op bepaalde plaatsen, waardoor een deel van de zijkanten wegvallen.
Steven ben benieuwd hoe je dat doet in DPP... ik zie nl geen perspectief correctie in DPP... ben ook ewrg enthousiast over het programma trouwens...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
TemplarKnight
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2013 16:04
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Hallo Wibo,

Dat heb je goed gezien... hoe goed ik DPP ook onderzocht heb, perspectief kan je daar niet mee corrigeren. Een foto rechttrekken vind ik ook niet. Dit kan echter wel in PSE 8, en ik heb ook een programmaatje dat ShiftN noemt en gemaakt is door een Duitse ingenieur, (zie: http://www.shiftn.de" onclick="window.open(this.href);return false;).

Daarmee heb ik alles rechtgetrokken, maar de torenspits helt nog altijd naar achter. Ik zoek nu in PSE 8 hoe ik dit kan bijwerken.
Met vriendelijke groeten,
Jean-Pierre (JP)
Canon EOS 60D - Glas: 18/135
http://www.jpvd-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik heb PSE 11 (engels want op Mac) maar daar zit die correctie in het menu "Filter" en dan "Camera Distortion Correction" en daarmee kun je lens fouten maar ook perspectief corrigeren...
meestal maak ik de foto vooraf wat groter (canvas size) om automatische clipping te voorkomen.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Als het met minder contrast niet lukt de bomen minder zwart te krijgen kun je ook de "schaduwen" aanpassen.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

wibo53 schreefCOLON
steven l schreefCOLONDe kerktoren helt wat naar achter door de vervorming van het objectief. Ook dit kan je corrigeren. Ik weet niet of PS dat kan, maar DPP zeker wel. Voorwaarde is dat je hiervoor ruimte nodig hebt. In feite stretch je de foto op bepaalde plaatsen, waardoor een deel van de zijkanten wegvallen.
Steven ben benieuwd hoe je dat doet in DPP... ik zie nl geen perspectief correctie in DPP... ben ook ewrg enthousiast over het programma trouwens...
Kan niet. Mijn excuus. :oops:
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar