Voor erbij, 100D of G15?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Voor gebruik "onderweg" zou ik naast de "gewone" SLR met grip enz, iets kleiners aanschaffen. Na heel wat geplus en gemin, bleven 3 kandidaten over:
S110/120 óf G15 óf 100D. De eerste valt eigenlijk ook af omdat íe zo klein is, dat het niet prettig vasthoudt (met één hand).

Gekeken naar gebruik enz zou het zoombereik van de G15 prima uitkomen (nou ja, va 24 had ook gemogen). Qua prijs ontlopen beide cameras elkaar (nu, cashback) niet veel. Qua formaat ook niet. Tuurlijk, bij de 100D komt er een lens bij en de G15 stop je zo in je zak. Nu is een 100D met beperkt objectief ook geen loodzwaar geval. Bergt minder makkelijk op, maar sensor/beeldkwaliteit zijn beter. Anderzijds: Gewoon onderweg zou ik ook met een compact tevreden kunnen zijn; zij het dat tot zeker iso 800 er wel redelijke/acceptabele beelden uit moeten komen.

O ja, Wifi hoeft voor mij niet (app werkt trouwens ook niet op iOs7); klapscherm/touchscreen vind ik ook niet belangrijk. Redelijke accucapaciteit is fijn; draagbaarheid voor alledag, "snel bij de hand" kunnen hebben, wel. Evenals het budget; dat mag net als het zoombereik beperkt blijven.

Wat is jullie idee of misschien zelfs ervaring?
Gewoon... spullen.
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Ik heb voor erbij de Powershot SX50HS. Bevalt uitstekend ;) Idd voor gebruik onderweg, voor citytrips waarbij ik de dslr gear niet wil meeslepen etc. Ik heb geen ervaring met of kennis van de G15 of de 100D.
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Toch is de S100 wel veruit de meest "draagbare".... De enige optie die je echt amper merkt bij je te hebben. En ondanks het formaat toch nog best een aardige kwaliteit.

Ik heb zelf een tijd een G11 gehad, en die beviel me eigenlijk helemaal niet. Voor de forse extra omvang tov de S100 ( toen de S90) vond ik er amper weerwaarde van. Maar dat was ook een persoonlijke indruk.

De D100 heb ik laatst vastgehad maar was het voor mij ook niet helemaal. Net te klein om lekker in de hand te liggen voor SLR gebruik, en met een lens toch alweer snel groter.

Ik ben de laatste maanden erg blij geworden van de EOS-M. Geen razendsnelle AF maar wel klein en prima kwaliteit. Ik vind het geen enkel probleem om net zoals met de S100 via het display achterop te werken, ik mis de viewfinder helemaal niet. Plus het grote voordeel..... nu erg goedkoop en met de EF-m adapter ook zelfs nog goed bruikbaar als backup camera voor je DSLR. Neemt ook amper ruimte in.

Net nog een 2e exemplaar gekocht, €249 na cashback voor een body en de EF-M 18-55 is echt geen geld :-).
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik koop nooit meer een klein formaat sensor camera, bevalt me gewoon niet. Alleen al hierom valt wat mij betreft de G15 af. Waarvoor je 'm wilt gebruiken, klinkt een EOS M goed. Ik zelf gebruik een Sony Nex, bevalt me goed - de M zal vast ook bevallen.

En als je geen verwisselbare lenzen wilt, kijk dan eens naar de G1x.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Met een SX heb ik minder goede ervaringen. Vijftig maal zoom, ten koste van de beeldkwaliteit, hoeft echt niet. Dus nee, SX50 is geen alternatief.

Waarom bevalt een kleinere sensor niet?

Een M is ook geen optie. Geprobeerd en 2 dingen vielen vrij snel op: Het houdt niet prettig vast (zoals meer systeem- en kleine compactcamer's). Bovendien de Af van de M zo vreselijk traag, dat je soms hét moment mist. Dus nee, een M is ook geen alternatief.

Wie heeft meer te melden of te adviseren?
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Heb zelf een G12 voor "erbij". Die zowat standaard in mijn tas zit.
De praktijk leert dat ik zelden meer gebruik dan de automatische stand.
En zelfs dat maar zelden. En eigenlijk dingen die ik met mijn gsm vaak ook nog zou kunnen vastleggen.
Op een of andere manier nodigt het gewoon niet uit om er " eens goed voor te gaan zitten" en er echt bewust foto,s mee te maken.
Meeste gebruik ik hem nog bij een familie etentje of verjaardag. Met externe flitser.
Vergeleken bij een beetje slr vallen de ruisprestaties ook al snel tegen in de praktijk.

Kennelijk hoeft het niet echt compact te zijn.
Mijn advies; Ik zou bij behoefte aan downsizen de grip van je camera halen en er eventueel een 40 mm bij kopen. Is het nog redelijk klein, maar wel bekend en kwaliteit verzekerd.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

Frank zijn tip is idd een goeie...kan ik bevestigen, de 40mm pancake is een leuke optie om toch redelijk compact setje te hebben zonder daarbij kwaliteits verlies te ondervinden.

Andere vraag, je schreef dat WiFi geen zin had omdat die app niet op IOS7 werkt?
Indien je het over EOSremote hebt dan kan ik je verzekeren dat die wel werkt op IOS7 ;)

Grtz,

Fred
www.fred-clerx.com
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Bedankt voor jullie reacties!

Ik kan de grip niet van de body halen; die zit eraan vast:-). Na wat uitproberen en vergelijken, vooral bij minder licht, is het een 100D geworden. Een G15 past ook niet bepaald makkelijk in je broekzak en zal, zoals Frank ook meldt, toch in 'n tas gaan. De 100D is draagbaarder dan gedacht en met de 40 mm lekker compact. Over de resultaten tot nu ben ik zeer te spreken. Jouw tip was te laat (zit in buitenland en heb op valreep de 40 mm nog gekocht) maar wel goed Fred.

Heb er nog een: Als je twijfelt welk (zoom)objectief je meenemen wil, stel de beslissing niet uit tot de ochtend van erg vroeg vertrek. Zit je óf een tijd zonder óf het wordt 'n duur tripje :-(
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Voor erbij heb ik onlangs de G1X aangeschaft.
Past niet in je broekzak, wel in een jaszak.
Niet zo'n snelle AF, maar schiet prachtige (ook RAW) platen. Grote sensor :-)
Heerlijk voor een dagje "geen gezeul".
Ook ideaal als een extra cam: op de grote doos de 70-200, binnen handbereik de G1X met 28-112. Ideaal.
Nu met 5 tientjes cashback.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

@Fred: Ik bedoelde camera window, de download van Canon. Die werkt echt niet op iOs7. Geen nood, de 100D heeft geen wifi; hoef ik me ook niet druk te maken :-)
Gewoon... spullen.
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

100D heeft geen wifi ingebouwd maar heeft wel de voorbereiding om te werken met een eye-fi wifi card. Dat kan je in de menu instellen.

En eye-fi app werkt op ios7 (en andere platformen).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar