Welke lens voor portret?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
esen
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2014 19:54

Ik ben van plan om een Canon 6D aan te schaffen maar ik twijfel nog over de lens. Ik zou het toestel voornamelijk gebruiken om portretten te fotograferen.

Koop ik best een 24-70mm 2.8L of een 24-105mm 4L of een 85mm 1.2L? Hebben deze zoomlenzen een goede portretkwaliteit? Want een zoomlens heeft toch meer mogelijkheden maar een lens met een vast brandpunt is dan weer scherper?

En wat zijn jullie ervaringen met dit type lenzen?

Alvast dank voor jullie reacties!
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Mijn 24-70 2.8 begint zowaar vast te roesten op m'n fullframe camera... maar of dat nu echt een briljante portretlens is. In situaties dat je wat dichter op je onderwerpen staat is een 24-70 wel lekker, of als je meer dan hoofd/schouders wilt fotograferen. Waar je voor moet oppassen is natuurlijk de perspectieve vertekening die kan optreden als je portretten gaat maken op 24-50mm (even ruim genomen).
Als je puur op scherpte kijkt vol open is de 24-70 die ik in ieder geval heb niet echt briljant. Objectieven zijn vaak vol open niet op hun best. Al vind ik de 70-200 series van Canon de afwijking die de regel bevestigen.
Als je wat krappere uitsnedes maakt en een beetje afstand tot je onderwerp hebt is een 70-200 ook wel erg fijn.

Je overweegt een 85 1.2L, dan mogen we verwachten dat je nu al aardig wat portretten schiet (je trekt immers je portemonnee flink open). Wat voor instellingen gebruik je nu tijdens het fotograferen? (brandpunt/diafragma/lichtomstandigheden/evt kunstlicht/etc.)
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

In principe kun je natuurlijk met elk objectief een portret foto maken. Eigenlijk bepaald je model welke lens je kunt gebruiken. Om de simpele reden dat je op 35 mm vrij dicht bij bent en bij 85mm al weer wat verder weg staat, om over 500mm maar niet te spreken, dan sta je een paar meter verder op. Maar ik heb met al die objectieven mooie en minder mooie portretten gezien.

Mijn combinatie is de 5DC en de 85mm f/1.8 en daar kan ik aardig mee uit de voeten.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Wil je ook full-body portretten of hoeft dat niet persé? Anders zou één van de 50mm's ook een goed (en betaalbaar!) alternatief zijn. Ik heb de 50mm f/1.4 en ben daar )weliswaar op crop) erg blij mee.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Eerste vraag: ben je een zoom of een prime persoon?
De meeste huwelijksfotografen gebruiken een 70-200/2.8, all-round fotografen een 24-70/2.8. Als je een zoom persoon bent zou ik gaan voor één van deze twee.

Ben je echter een prime persoon, zou ik gaan voor een Sigma 35/1.4 voor enviromental portaits en een 85/1.8 voor de head-shoulder portraits gaan. Heb zelf de 85/1.8 en daar is echt heel weinig mis mee als portretlens.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Hier staat een mooi artikel over portretlenzen.

http://www.the-digital-picture.com/Cano ... -Lens.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

addy101 schreefCOLONEerste vraag: ben je een zoom of een prime persoon?
De meeste huwelijksfotografen gebruiken een 70-200/2.8, all-round fotografen een 24-70/2.8. Als je een zoom persoon bent zou ik gaan voor één van deze twee.

Ben je echter een prime persoon, zou ik gaan voor een Sigma 35/1.4 voor enviromental portaits en een 85/1.8 voor de head-shoulder portraits gaan. Heb zelf de 85/1.8 en daar is echt heel weinig mis mee als portretlens.
+1
Zijn beide uitstekende primes.
Succes met je keuze
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Bean77
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2013 17:46

Ik sluit mij ook aan bij Addy.

Maar ik heb ook goede ervaringen met 135mm en de zeiss 85 mm 1.4 (wel handmatige focus). Het hangt van je stijl welke combinatie het beste aansluit.
Ik heb zelf de sigma 35mm en canon 85mm 1.8 en kan alleen maar bevestigen dat het hele goede primes zijn.
Sony: A7R met metabones adapter canon mount
Zeiss: 21mm 2.8, 55mm 1.4 Otus, 85mm 1.4, 135mm APO Sonnar 2.0
Canon: EF 40mm 2.8 STM / Samyang: 14mm 2.8 / Sigma: 35mm 1.4
Flickr
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Dé portretlens, bestaat niet! Ik maak portretten met groothoek van 14mm tot aan tele van 200mm. Dus ja, wat is eigenlijk een portretlens. Die bestaat gewoon niet...

Wel kun je zeggen, dat als we van fullframe (kleinbeeld) uitgaan, dat tussen de 80mm en 135mm gezien wordt als ideaal portret brandpunt. Dit vanwege geen vervorming. Welk objectief ik gebruik voor mijn portretfotografie, is totaal afhankelijk van de omstandigheden. En ik gebruik zowel zoom als vastbrandpunt objectieven.

Ook kun je door het gebruik van een bepaalt objectief een gezicht (of lichaam) juist slanker of juist voller laten lijken, zonder dat er Photoshop aan te pas komt. Wil je iemand met een voller gezicht bijvoorbeeld iets slanker laten lijken, dan neem je een iets korter brandpunt, bijvoorbeeld 50mm, en belicht je met je hoofdlicht de korte zijde van het gezicht.

En wat zoom en vastbrandpunt betreft: Ik vind dat persoonlijk een onzinnige discussie. Vroeger, waren vastbrandpunten vaak "beter", maar tegenwoordig doen goede (dure) zooms niks meer onder voor vastbrandpunt objectieven. Dus afhankelijk van de situatie wat je gebruikt én je persoonlijke voorkeur. Nogmaals: Ik gebruik beiden.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar