ijsvlakte fotograferen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
leerling foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 19:29
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland

Ik heb advies nodig om op een juiste manier een ijsvlakte te kunnen fotograferen. Wat is het geval: ik heb op mijn werk een reisje gewonnen om samen met 80 andere collega's een kort weekendje IJsland te mogen bezoeken ( vrijdagmiddag erheen, zondagochtend vroeg weer naar huis). We gaan 5-tal plekken bezoeken in het zuidwesten van IJsland. zaterdagmiddag staat het Langjokull gletsjer op het programma en ik wil daar een paar mooie foto's maken maar ik weet niet hoe ik het ijs en het gesteente samen op een foto kan krijgen waarbij het ijs wit/blauw en het gesteente grijs en zwart over komt. Kunnen jullie "ervaren fotografen" mij hierbij van advies dienen?

ps. Ik heb veel foto's op diverse sites gezien van deze gletsjer maar nergens een uitleg of gegevens van de foto's.

Groet Theo
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Kijk dat is leuk zon reis winnen. Hoewel het heel kort is.
...
Wat voor camera neem je mee? In het algemeen zal je in sneeuw bij zon 2 stops moeten overbelichten om mooie sneeuw te krijgen. Somber weer... 1 stop. Gewoon ff een testje doen ter plaatse lijkt me slim.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
leerling foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 19:29
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland

Ik neem mee: eos 40d camera, 24-105mm L IS en 70-200mm L lens. Verder een polarisatie lens en een variabele ND lens en een stevig BENRO statief.

Ik weet niet of ik veel tijd zal krijgen om even op m'n gemak een paar foto's te kunnen maken, ik verkeer in een gezelschap van 80 personen en de 2 reisleiders die met ons meegaan wil de groep wel bij elkaar houden.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Met de tips van wibo, je diafragma rond F11 houden en knippen in RAW moet je ook "ff snel" best wat geslaagds kunnen maken.
Geloof dat ik zelf de 70-200 thuis zou laten als echte foto-tijd onwaarschijnlijk is.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik denk zelf dat de beste optie hiervoor is dat je regelt op je werk dat ik met jou mee kan op dat gewonnen reisje en dan ga ik het je daar live uitleggen en laten zien...strak plan toch!! :)
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Judith schreefCOLONIk denk zelf dat de beste optie hiervoor is dat je regelt op je werk dat ik met jou mee kan op dat gewonnen reisje en dan ga ik het je daar live uitleggen en laten zien...strak plan toch!! :)
LOL, dat zei mijn vrouw zojuist ook!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

DavevdrH schreefCOLON
Judith schreefCOLONIk denk zelf dat de beste optie hiervoor is dat je regelt op je werk dat ik met jou mee kan op dat gewonnen reisje en dan ga ik het je daar live uitleggen en laten zien...strak plan toch!! :)
LOL, dat zei mijn vrouw zojuist ook!
Als jou vrouw dat soort opmerkingen roept, waarom stel jij dan nog hier je fotovragen??? :D :D :D

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

ehm.... ehm....
Tsja ze wil gewoon graag naar een ijskoud land... en ik naar Curaçao...

Anyway: Ik wens Theo veel (foto)plezier in IJsland!
En een tip: Zorg voor warme handen (handschoenen die je aan kan houden om je camera te bedienen), anders kan je IS de trillingen niet meer verwerken :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Waar is die LIKE-knop...lol :)
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Koos2
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2014 17:14
WoonplaatsCOLON Delft

Ik ben benieuwd naar je foto's
Canon 70D, 50mm f1.4 USM, 18-55mm f3,5-5,6 IS STM, 10-18mm f4,5-5,6 IS STM, 70-200mm f4 L USM, 430EX II
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Bij veel wit moet je overbelicht.
Of je genoeg overbelicht kan je controleren met het hystogram

Hans.
Gebruikers-avatar
leerling foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 19:29
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland

Het is leuk om zulke reacties te krijgen voor zo'n simpele vraag en Judith het is een LEUK PLAN om iemand in de buurt te hebben die veel verstand heeft van fotografie :lol: .

Waar het mij om gaat is het volgende: ik wil, als de mogelijkheid zich voordoet, foto's maken van de rand van de gletsjer waar het ijs en gesteente bij elkaar komen ( het begin - einde van de gletsjer ) en ik weet dat bij sneeuw je 1-2 stops moet overbelichten ( zon of bewolkt weer ) maar hoe zit het met het gesteente wat een donkere kleur heeft of de begroeiing, wordt dat niet overbelicht en moet je dat later aanpassen in bijv. lightroom?. Ik wil zoveel mogelijk de juiste kleuren vastleggen in de beste belichting en niet dat de foto's overbelicht zijn, ik kan niet zo snel weer terug naar IJsland en heb geen enkel idee hoeveel tijd er zal zijn om foto's te kunnen maken, weet niet wat de inhoud van het programma zal zijn bij de gletsjer. Weet alleen dat er 3 programma's worden afgewerkt op zaterdag.

En DavevdrH, bedankt voor de tip, Ik neem dikke en dunne handschoenen mee voor de kou maar met dikke handschoenen aan kan ik niet fotograferen met de camera in de hand, ik zal voornamelijk werken met dunne handschoenen aan, afstandbediening en statief om ervoor te zorgen dat ik scherpe foto's kan maken.

groet Theo
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Theo, zet je camera op RAW en je kunt thuis nog wat exposure en kleur aanpassingen doen. Maakt je net minder kwetsbaar... Verder je histogram checken... Veel meer dan dat zou ik niet weten?
Als je echt snel moet zijn ...camera maar op 'p' beter dat dan een mislukte foto ;-)
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Het histogram is HET hulpmiddel om te zien of de foto correct belicht is.
Probeer zoveel mogelijk rechts te belichten (heuvel in histogram net tegen de rechterkant).
Hiermee krijg je minder ruis wordt wanneer je in de nabewerking de foto lichter moet maken.
Met RAW kan je het meeste corrigeren.

Hans
Gebruikers-avatar
leerling foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 19:29
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland

Ik bedank iedereen die gereageerd hebben op mijn vraag voor advies, ik zal mijn histogram in de gaten houden ( heuvel aan de rechterkant houden ) en ik zal de stand RAW + JPG van mijn camera veranderen in RAW, dat werkt in ieder geval sneller ( minder MB wegschrijven ).

Als de foto's naar mijn smaak goed bevallen zal ik ze hier laten zien.

Groet Theo
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

leerling foto schreefCOLON Als de foto's naar mijn smaak goed bevallen zal ik ze hier laten zien.
Groet Theo
Kijk nu wordt het spannend ;-) :-)
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Oh Theo,
Heb je beenwarmers op je statief? En een draagtas? Dat ding wordt ijs en ijs koud.... kan zomaar aan je handschoen vastvriezen als je pech hebt.

Verder zou je ook met Bracket 3 foto's achter elkaar kunnen schieten. Bijvoorbeeld -0,3 0 +0,3 EV of -0,7 0 +0,7 EV, zodat je iets meer keuze hebt straks mbt de belichting.
En je zou er dan ook iets met HDR mee kunnen proberen.

Succes en vooral veel plezier!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
leerling foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 19:29
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland

Bedankt voor de tips DavevdrH.

Een van de poten van mijn statief is bekleed met een soort "fluwelen'' rubberen laag en is verder gemaakt van aluminium , geen carbon en het heeft zijn eigen vrij dikke tas voor de bescherming in het algemeen.
De temperatuur is op dit moment rond de 0 graad Celsius op IJsland en we gaan in de middaguren naar de ijsvlakte toe en dat is over 2 weken. Ik ga ervan uit dat het dan ietsje warmer is geworden, het wordt daar tenslotte ook lente.

Wat betreft de bracket/ HDR methode: ik weet hoe ik dat moet toepassen op mijn camera maar ik moet toegeven ik heb te weinig verstand ervan hoe ik dat moet toepassen in een HDR programma op mijn pc. Ik probeer het wel maar de resultaten zijn niet mooi, ik heb nog een lange weg te gaan.

groet Theo
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar