360 graden foto

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik ben op zoek naar de workflow om een 360 graden (virtual tour) foto te maken. Zoiets als Google streetview doet, maar dan slechts 1 360 graden afbeelding.
Heb ik hiervoor een speciaal objectief of programma nodig?
Ik heb internet al afgestruind, maar ik zie door de bomen het bos niet.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Als ik je goed begrijp, wil je een 360° panorama, welke in een soort interactief "filmpje"te bekijken is (i.p.v. "platte foto"). Er is een goede zoom tutorial video over hoe dat moet (methode, apparatuur en software worden besproken). Ik weet niet of ie op het net te vinden is, maar als het goed is heb ik de hardcopy hier nog wel ergens liggen. (pb maar even).
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bedoel je zoiets?
http://www.rofarepair.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
(klik op "de werkplaats")
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

boels069 schreefCOLONBedoel je zoiets?
http://www.rofarepair.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
(klik op "de werkplaats")
Precies, zoiets.

MMK, PB-tje gestuurd.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik heb tussen de programma's die bij mijn camera geleverd zijn, een programma gevonden. Via ZoomBrowser EX kan je naar een tool genaamd PhotoStitch. Het knoopt alle losse foto's netjes aan elkaar en kan onder andere opgeslagen worden als een quicktime bestand. Ik heb even snel een paar foto's van de woonkamer gemaakt. Horizontaal 1x rond met zo'n 50% overlapping met de vorige foto.
Ik kan links en rechts kijken, maar omdat ik niet naar boven en onder heb gefotografeerd, kan ik natuurlijk niet naar boven en onder kijken. Ik heb het idee om een reeks verticale panorama's te stitchen. Van 3 of 4 foto's. Daarna deze verticale panorama's als 360 graden quicktime bestand aan elkaar stitchen.
Als het gelukt is, zal ik een manier zoeken om het aan jullie te laten zien. Mocht er iemand nog ideeën hebben, dan hoor ik het graag.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mocht PhotoStitch niet bevallen, dan is ICE van Microsoft nog een optie (snel, gratis en opvallend goed in het kiezen van de overlap).
Microsoft Image Composite Editor is an advanced panoramic image stitcher. Given a set of overlapping photographs of a scene shot from a single camera location, the application creates a high-resolution panorama that seamlessly combines the original images. The stitched panorama can be shared with friends and viewed in 3D by uploading it to the Photosynth web site. Or the panorama can be saved in a wide variety of image formats, from common formats like JPEG and TIFF to the multiresolution tiled format used by Silverlight's Deep Zoom and by the HD View and HD View SL panorama viewers.
http://research.microsoft.com/en-us/um/ ... s/ivm/ice/
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Tot nu toe nog geen problemen met PhotoStitch.
Ik heb mijn eerste probeersel met foto's gemaakt met dezelfde instellingen. Zelfde sluitertijd, diafragma, iso. Maar ook dezelfde focus (had een diafagma van F/11, scherpgesteld zodat ik helemaal rondom scherpte had.) Maar is dit nodig? Moet ik iedere foto met dezelfde instellingen maken?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Morgenvroeg ga ik het interieur van onze auto fotograferen. Ik kan het statief op de middenconsole zetten, tussen de voorste stoelen. De bedoeling is om 3 horizontale rondes te maken. Daarna zoals ik eerder zei, de drie boven elkaar liggende foto's stitchen. Daarna de vertikale panorama's als 360 graden foto aan elkaar stitchen.
Ondertussen op zoek naar een manier om het resultaat te laten zien.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Heb je nog 500 dollar in de achterzak?

http://www.panono.com/ballcamera/" onclick="window.open(this.href);return false;
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Er zijn ook nog wel goedkopere alternatieven om in een keer een 360 pano te maken. Kwaliteit is volgens mij niet geweldig.

Zelf gebruik ik de photostich software van PTGUI. Werkt perfect. Komt een quicktime (.mov) filmpje uitrollen. Werkt perfect en gemakkelijk!

Je hebt geen speciaal objectief nodig. Alleen is een groothoek wel handig. Anders moet je heel veel foto's nemen.

Hoeveel foto's je moet nemen kan je hier uitrekenen.

Op die site staat ook gedegen uitleg over hoe een en ander aan te pakken.

Als je in een kleine ruimte (auto) wilt fotograferen is een panoramakop (bijvoorbeeld hier) een absolute noodzaak. Zonder dat zal het erg lastig worden denk ik.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Bedankt voor de info. Die ballcamera ziet er wel aardig uit. Volledige 360x360 view, terwijl het objectief met de fruitschaal maar 360x180 kan.
Ik heb net een fotoshoot in de auto gedaan. Met de kitlens EFS 18-55 op 18mm op 45graden van elkaar de foto's gemaakt. 2 rijen hoog. Ik denk dat ik voldoende overlap heb, maar dat zie ik vanavond of morgenavond wel.
Ik lees nu net pas jullie berichtjes, dus te laat om toe te passen.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Die Panono bal, echt fantastisch...
Het is dat hij zo duur is, anders had ik er serieus wel eentje willen aanschaffen...
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Het is een leuke camera, maar ik vind de fisheye effect een beetje onnatuurlijk. Wat Google Streetview laat zien, beweegt wat natuurlijker.
O ja, de foto's van het interieur van de auto zijn niet gelukt. Te weinig overlapping bij de kopsteunen. Deze waren zo'n 10cm vanaf de camera. Volgende keer de kopsteunen er af halen denk ik.
Ik heb gisterenmorgen in de bossen ook foto's gemaakt, die zijn volgens mij wel gelukt. 1 rand foto's.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik ben nu het aantal foto's/hoek aan het uitrekenen met http://www.hdrlabs.com/tools/panocalc.html.

Ik heb een 18mm lens, Canon EOS 1100D (22,2x14,7mm CCD)
Als ik het goed zie, heb ik 7,6 foto's nodig om een 360 foto te maken met 25% overlapping.
Ik heb gisteren in de auto foto's gemaakt met stappen van 45 graden, dus 8 foto's.
Volgens de berekening een overlapping van 29%. Zou voldoende moeten zijn in theorie.
In praktijk is de afstand van camera tot object volgens mij ook een factor.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

steven l schreefCOLONIn praktijk is de afstand van camera tot object volgens mij ook een factor.
Hoe dichter bij, hoe belangrijker dat de camera om het nogal point draait. Anders krijg je parallax en daarmee fouten in het stitchen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar