Problemen openen RAW bestanden, eos 6D

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
van dongen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2014 20:49

Beste Forum leden. Wie kan mij helpen met het volgende probleem. Ik heb sinds kort een canon eos 6d. Bij het openen van mijn raw bestanden merk ik echter problemen op bij niet alle, echter wel veel, bestanden. Ik krijg allemaal gekleurde strepen in beeld te zien. Ik open mijn bestanden in het bij de camera geleverd lightroom. Nu is er bij de kamera veel verschillende software meegeleverd. Image browser, picture style editor, camera window, eos utility, Digital photo professional. Moet ik mijn foto's, om de genoemde problemen te voorkomen, in een van deze programma's openen. of gaat er ergens ander iets niet goed.

In afwachting van jullie reactie en alvast bedankt.

gr Bram
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Lightroom zal niet het probleem zijn. Heb je al eens een ander geheugenkaartje geprobeerd? Meestal bij dit soort effevten ligt het aan het geheugenkaartje.

Heb je trouwens geprobeerd hetzelfde bestand met Digital Photo Professional te openen? Dat is de RAW-converter van Canon - waarschijnlijk heb je daar ook de gekleurde strepen mee.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

LR zou RAW van de 6D goed moeten kunnen lezen.
Hoe heb je de foto's geïmporteerd?
Direct van de camera, direct van een card reader, heb je ze eerst zelf naar een schijf gekopieerd.

Hans
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik neem aan dat je een wat oudere versie van Lightroom hebt.
Die kan je RAW bestanden van de 6d dan idd niet meer lezen.
Volgens mij word die ps ondersteund vanaf versie 4.3

Als het goed is kun je dat oplossen door een nieuwe adobe plugin voor raw in te laden dacht ik.
Weet zo even niet meer precies hoe het gaat, maar onder andere hier te vinden;
http://www.adobe.com/support/downloads/ ... ftpID=5694" onclick="window.open(this.href);return false;

Eventueel kun je echter zeker ook eens naar dpp kijken.
Is eigenlijk een heel erg (ondergewaardeerde) goede raw convertor voor een basis omzetting,.

en de laatste versie heeft ook nog eens een speciale ondersteuning voor objectieven, om daar het beste uit te halen als het goed is.
Dan eventueel omzetten en exporteren als bijv, Tiff en eens kijken of lightroom die wel nog aankan.
Laatst gewijzigd door 1 op Frank64, in totaal 23 keer gewijzigd.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
van dongen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2014 20:49

hdb schreefCOLONLR zou RAW van de 6D goed moeten kunnen lezen.
Hoe heb je de foto's geïmporteerd?
Direct van de camera, direct van een card reader, heb je ze eerst zelf naar een schijf gekopieerd.

Hans
Allereerst iedereen bedankt voor zijn reactie. Ik maak gebruik van lightroom 5. Dit zat bij mijn camera geleverd. Heb de SD kaart eerst naar de Hard disk gekopieerd en daarna in lightroom geopend. Had ik deze bestanden direct in Lightroom moeten openen om het probleem wellicht te voorkomen? Ik zal dit eens proberen, anders wellicht eens een andere SD proberen.

gr Bram
van dongen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2014 20:49

van dongen schreefCOLON
hdb schreefCOLONLR zou RAW van de 6D goed moeten kunnen lezen.
Hoe heb je de foto's geïmporteerd?
Direct van de camera, direct van een card reader, heb je ze eerst zelf naar een schijf gekopieerd.

Hans
Heb de SD kaart eerst naar de Hard disk gekopieerd en daarna in lightroom geopend. Had ik deze bestanden direct in Lightroom moeten openen om het probleem wellicht te voorkomen? Ik zal dit eens proberen, anders wellicht eens een andere SD proberen.

gr Bram
Heb zojuist direct vanaf sd kaart in digital photo professional geladen. Foto's worden goed in dit programma geladen echter na het maken van aanpassingen en het exporteren naar CR2( weer opslaan op mijn schijf) heb ik weer problemen met de rare strepen in beeld. Vind het zo langzamerhand een raadsel worden hoe deze rare effecten ontstaan.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Opslaan vanuit DPP naar CR2 is onnodig omdat de CR2 dan mogelijk niet goed wordt herkend door andere programma's.
Vanuit DPP exporteren als TIFF en die importeren in LR of zo.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
van dongen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2014 20:49

boels069 schreefCOLONOpslaan vanuit DPP naar CR2 is onnodig omdat de CR2 dan mogelijk niet goed wordt herkend door andere programma's.
Vanuit DPP exporteren als TIFF en die importeren in LR of zo.


Ik wil ze eigenlijk direct als cr2 in lightroom laden. Wil mijn CR2 bestanden namelijk in Lightroom bewerken en niet in DPP. Als ik Cr2 eerst in DPP laad en vervolgens wegschrijf naar TIFF en deze open in Lightroom heb ik beperktere aanpassingsmogelijkheden in vergelijking tot Cr2 direct laden in Lightoom. Of heb ik het bij het verkeerde eind?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het makkelijkste is het direct inladen met LR.

De CR2-conversie van DPP is superieur aan die van vrijwel elk ander programma; hetzelfde geldt voor lenscorrecties en meenemen van de camera-instellingen zoals PictureStyles.
DPP mist wel de catalogiseermogelijkheden van LR.

Kies wat je makkelijk vindt en acceptabele resultaten geeft.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Met de import functie van LR kan je RAW bestand direct van de SD in LR zetten.
Het snelste gaat het wanneer de SD in een cardreader zit.
Vanuit de camera via USB kan ook.

Hans
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Het zou inderdaad aan je SD kaartje kunnen liggen, al eens met een ander SD kaartje geprobeerd ?
Wat ook nog zou kunnen is dat het aan je videokaart ligt, op wat voor pc, laptop probeer je te werken ? en wat zijn de hardware specificaties ?
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Het is niet erg gebruikelijk om RAW bestanden op de SD te bewerken.
Beter is het om de RAW bestanden voor bewerken naar de schijf van de PC te kopiëren.
De standaard instelling van de LR import kopieert de RAW bestanden van een SD naar de schijf van je computer.
Je kan de bestanden dan ook in een ander programma, zoals DPP, openen
Let wel op dat bewerkingen gedaan met DPP niet overgenomen worden door LR.

Hans
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Ik zou ook eens een ander kaartje proberen, klinkt alsof je kaartje corrupt is. Het zal waarschijnlijk niet aan lightroom liggen.
En anders terug naar de winkel met je camera.
Gr,
Remco.

Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar