Canon 70-200 f4 IS / f2.8 non-IS/ f2.8 IS versie 1?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
GeroGraphy
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2014 16:05

Net nieuw op dit forum en meteen vraag nummer 2. :evil:

Toch maar besloten om mijn Canon 600D te houden, of ik moet een leuke tweedehands 5dmk3 tegenkomen.
Enfin: ik wil dan een goede lens aanschaffen die later meegaat naar een FF-body.

Door de vele reviews kan ik soms het bos niet meer zien. Wat is nu budgettair gezien gerechtvaardigd voor mijn body?
De Canon 70-200 2.8 IS versie 2 is een beest, daar kan ik alleen maar van dromen. Dus ik zoek een goed alternatief voor <1000euro, zodat ik er nog een lichtsterke prime bij kan kopen.

Ik wil de lens gebruiken voor portretten (buiten) en indoor-evenementen (sport). Voldoet een 70-200 f4 IS dan? Of kan ik dan beter voor de f2.8 non-IS gaan? De f2.8 IS zou eigenlijk nog beter zijn. We hebben het natuurlijk over 'versie 1'.

Hoop dat het duidelijk is. :)
Totaalfotografie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2011 00:16
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

De 70-200 2.8L IS is zo soft en contrastloos op 2.8 dat je deze waarschijnlijk toch vanaf 4.0 zal gebruiken. De 4.0L IS is echt een killer lens. Voor mijn gevoel nog zelfs ietsjes scherper dan mijn almachtige 2.8L IS II. Alhoewel ik zelf nauwelijks verschil zie.
3x 5D MKIII | Fuji x100s | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie http://totaalfotografie.nl
Facebook: http://facebook.com/totaalfotografie
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

De 70-200 F4 zonder is kopen.
Meer dan uitstekend voor portretten en sport.
Dan hou je hoop centjes over voor een uitstekende prime of misschien zelfs 2..
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
GeroGraphy
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2014 16:05

Totaalfotografie schreefCOLONDe 70-200 2.8L IS is zo soft en contrastloos op 2.8 dat je deze waarschijnlijk toch vanaf 4.0 zal gebruiken. De 4.0L IS is echt een killer lens. Voor mijn gevoel nog zelfs ietsjes scherper dan mijn almachtige 2.8L IS II. Alhoewel ik zelf nauwelijks verschil zie.
Hoe houdt hij zich indoor? Ik zal dan de sluitertijden langer moeten laten worden, en kan de actie moeilijk vastleggen. Of de ISO omhoog schroeven waardoor de kwaliteit weer minder wordt -> ruis.
GeroGraphy
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2014 16:05

Frank64 schreefCOLONDe 70-200 F4 zonder is kopen.
Meer dan uitstekend voor portretten en sport.
Dan hou je hoop centjes over voor een uitstekende prime of misschien zelfs 2..
Zonder IS? Net als wat ik hierboven heb vermeld; ga ik dan niet die extra stop missen? Zeker als ik binnen wil fotograferen, sport.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Voor portret heb je in principe geen lichtsterk objectief nodig, f/5.6 of f/8 wordt hier vaak voor gebruikt. Voor portret buiten is het een ander verhaal, juist voor de bokèh heb je f/2.8 of groter nodig. Hier kan jouw eerste keuze de f/2.8 zonder IS zijn.
Voor sport binnen wil je al het licht hebben dat de lens doorlaat, bij f/2.8 heb je ook een monopod, (te) lange sluitertijd en hoge ISO nodig. E.e.a. afhankelijk van de snelheid v/d sport. Indien je de binneneis laat vallen dat is de f/4-IS een uiterst mooie all-rounder, en de scherpste van de drie genoemden.

Voor portret is een zoom niet onmisbaar, denk eens aan een prime 85-F/1.8 of 100-f/2.0 . Daarmee zit je zowel binnen als buiten goed. Let wel, de 85 en 100 mm. zijn brandpuntafstanden voor op (jouw toekomstige) FF. Op crop is 85 lang zat.

Oh, ik wordt al door een paar berichten ingehaald ....
GeroGraphy
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2014 16:05

aflits schreefCOLONVoor portret heb je in principe geen lichtsterk objectief nodig, f/5.6 of f/8 wordt hier vaak voor gebruikt. Voor portret buiten is het een ander verhaal, juist voor de bokèh heb je f/2.8 of groter nodig. Hier kan jouw eerste keuze de f/2.8 zonder IS zijn.
Voor sport binnen wil je al het licht hebben dat de lens doorlaat, bij f/2.8 heb je ook een monopod, (te) lange sluitertijd en hoge ISO nodig. E.e.a. afhankelijk van de snelheid v/d sport. Indien je de binneneis laat vallen dat is de f/4-IS een uiterst mooie all-rounder, en de scherpste van de drie genoemden.

Voor portret is een zoom niet onmisbaar, denk eens aan een prime 85-F/1.8 of 100-f/2.0 . Daarmee zit je zowel binnen als buiten goed. Let wel, de 85 en 100 mm. zijn brandpuntafstanden voor op (jouw toekomstige) FF. Op crop is 85 lang zat.

Oh, ik wordt al door een paar berichten ingehaald ....
Duidelijk verhaal, bedankt!

Dan zou ik, gezien de kosten, ook de f4 non-IS kunnen halen? Want als ik de indoor-eisen zou laten vallen en opvangen met een lichtsterke prime, dan kom ik er ook wel. Ik kan wel redelijk dicht bij de actie komen. Het gaat om taekwondowedstrijden. Alleen de 85 1.8 gaat niet op een FF passen, of toch wel?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De 70-200 F/4 heb ik ook gehad. Een geweldig scherpe lens! En de 85 F/1.8 gaat ook op FF.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Anoniem 3

GeroGraphy schreefCOLON... Alleen de 85 1.8 gaat niet op een FF passen, of toch wel?
Kreun....
Je gaat objectieven kopen die een klein vermogen kosten en je weet niet of ze op FF of Crop passen?
Dat snap ik nou FF niet. :shock: :wink:

Maar het antwoord is simpel:
EF past overal op
EF-s alleen op crop camera's

Dus de EF 85mm 1.8 past op jouw 600D en op je later aan te schaffen FF.
GeroGraphy
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2014 16:05

Telescoop schreefCOLON
GeroGraphy schreefCOLON... Alleen de 85 1.8 gaat niet op een FF passen, of toch wel?
Kreun....
Je gaat objectieven kopen die een klein vermogen kosten en je weet niet of ze op FF of Crop passen?
Dat snap ik nou FF niet. :shock: :wink:

Maar het antwoord is simpel:
EF past overal op
EF-s alleen op crop camera's

Dus de EF 85mm 1.8 past op jouw 600D en op je later aan te schaffen FF.
Haha, ik begrijp de 'kreun'. Maar gelukkig zijn er fora om vragen te stellen en pretendeer ik niet alle kennis te hebben. De FF komt ook pas op het moment dat ik de basis onder de knie heb.

Maar toch vriendelijk bedankt voor je uitleg. :)
GeroGraphy
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2014 16:05

Beasar schreefCOLONDe 70-200 F/4 heb ik ook gehad. Een geweldig scherpe lens! En de 85 F/1.8 gaat ook op FF.
De non-IS versie?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ja de non iS. Met sport heb je toch niks aan de iS. Dan moet de sluitertijd toch snel genoeg zijn ivm het bevriezen van de actie.
Persoonlijk heb ik de iS niet gemist. Vandaar dat ik de F/2.8 ook zonder iS heb gekocht. Dat heb ik overigens niet gedaan voor meer licht en dus een snellere sluitertijd, maar om een kleinere scherptediepte te verkrijgen.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONJa de non iS. Met sport heb je toch niks aan de iS. Dan moet de sluitertijd toch snel genoeg zijn ivm het bevriezen van de actie.
Persoonlijk heb ik de iS niet gemist. Vandaar dat ik de F/2.8 ook zonder iS heb gekocht. Dat heb ik overigens niet gedaan voor meer licht en dus een snellere sluitertijd, maar om een kleinere scherptediepte te verkrijgen.
Dat is niet helemaal waar, zeker niet als je een objectief hebt met twee typen IS. Type 1 is een IS dat al jouw bewegingen probeert te compenseren en Type 2 is een IS dat alleen jouw bewegingen in verticale zin zal proberen te compenseren, dus met sport (tenzij het om sporten die ook verticaal bewegen zoals basketbal) is dat zeker bruikbaar.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Met het oog op het kopen van zowel een zoom als een prime zou ik sowieso even goed kijken naar welke focuslengte je wilt kopen icm het diafragmagetal van je zoom. Als je een f/2.8 zoom koopt is het verschil van bokeh met een 85mm namelijk niet drastisch groot. Sterker nog, met de zoom kun je b.v. naar 135mm focussen en even grof genomen een vergelijkbare achtergrondscherpte creëren die je met een 85mm f/1.8 zou bereiken. En dus zou je de prime wat minder nodig hebben in dat geval. Wel is je beeldhoek een klein beetje anders, maar ook dat is relatief.

Maar goed, zoals gezegd vertoont de f/2.8-versie op dit lage diafragmagetal wat zwaktes. Eigenlijk kom je dus automatisch al weer uit bij een f/2.8 IS Mk II, het kan snel gaan op dit forum! :)
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Gr,
Remco.

Flickr
GeroGraphy
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2014 16:05

Deos schreefCOLONMet het oog op het kopen van zowel een zoom als een prime zou ik sowieso even goed kijken naar welke focuslengte je wilt kopen icm het diafragmagetal van je zoom. Als je een f/2.8 zoom koopt is het verschil van bokeh met een 85mm namelijk niet drastisch groot. Sterker nog, met de zoom kun je b.v. naar 135mm focussen en even grof genomen een vergelijkbare achtergrondscherpte creëren die je met een 85mm f/1.8 zou bereiken. En dus zou je de prime wat minder nodig hebben in dat geval. Wel is je beeldhoek een klein beetje anders, maar ook dat is relatief.

Maar goed, zoals gezegd vertoont de f/2.8-versie op dit lage diafragmagetal wat zwaktes. Eigenlijk kom je dus automatisch al weer uit bij een f/2.8 IS Mk II, het kan snel gaan op dit forum! :)
Haha, ja de f2.8 IS MKII, was het maar waar.

Ik neig tot steeds meer naar de f4 non-IS op MP houd ik het in de gaten. Als jullie er deze maand leuke advertenties zien omtrent dit objectief, let me know. Daarnaast kijk ik voor een goede 85 1.8, op die manier creëer ik een leuk setje lenzen met het oog op de toekomst (FF). De 70-200 f4 non-IS zal me in goede lichtcondities goed van pas komen, de 50 + 85 f1.8 gebruik ik voor binnen, sport en portretten.

Canon 50 f1.8 II
Canon 85 f1.8 USM
Canon 70-200 f4 L non-IS

Wat zal ik doen met de Tokina 11-16? Nu geeft het wel verdomd leuke beelden, ik houd van UWA-lenzen. Architectuur etc.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik zou de tokina pas inruilen op het moment dat je een ff koopt. Dan koop je er een 17-40 F/4 L bij. Die is op FF nog wijder dan je tokina op crop.
Om je setje misschien aan te vullen... 28mm F/1.8 USM. De reviews lezende een erg goede lens.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Je hebt net een maand of 7-8 je fototoestel en maximaal dus ook je lenzen. Ik zou gaan genieten van wat je wel al hebt en daar leuke foto's mee maken. De overstap naar FF kan altijd nog en dan kan die ene lens ook wel vervangen worden.

Die tokina dus gewoon houden en mooie foto's gaan maken en hier posten, want dat doet die tokina zoals je zelf al aangeeft. Wat dat betreft heeft Frank64 een treffend onderschrift: tevreden zijn met wat je niet hebt, maar ook met wat je wel hebt. :wink:
Die 600d is een super camera en de lenzen die je hebt ook. Als je dan tegen iets aanloopt wat je mist, kan je altijd verder kijken. Op tijd van een paar dagen ben je van de aanschaf van een nieuwe body naar de aanschaf van twee lenzen gegaan en over de derde lens vraag je je al af wat je ermee moet: foto's maken zou ik zeggen :P .
Als je daarnaast je lenzen op de tweedehandsmarkt koopt, kan je ze ook voor bijna dezelfde prijs weer doorverkopen waardoor je bij een overstap naar FF weinig tot niets extra kwijt bent.

Toen ik zelf net m'n camera had, had ik ook zo'n periode dat ik alleen maar meer wilde kopen. Uiteindelijk 1 lens gekocht. Na 2,5 jaar wist ik precies wat ik wel en niet nodig had/wilde hebben omdat ik mijn spullen heb gebruikt. Nodig hebben is zo relatief natuurlijk, als we daar echt over nadenken heeft bijna niemand hier L lenzen nodig... :lol:

Maar goed, het is natuurlijk je eigen geld dus je bent de enige die erover beslist :wink: .
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

RDF schreefCOLONJe hebt net een maand of 7-8 je fototoestel en maximaal dus ook je lenzen. Ik zou gaan genieten van wat je wel al hebt en daar leuke foto's mee maken. De overstap naar FF kan altijd nog en dan kan die ene lens ook wel vervangen worden.

Die tokina dus gewoon houden en mooie foto's gaan maken en hier posten, want dat doet die tokina zoals je zelf al aangeeft. Wat dat betreft heeft Frank64 een treffend onderschrift: tevreden zijn met wat je niet hebt, maar ook met wat je wel hebt. :wink:
Die 600d is een super camera en de lenzen die je hebt ook. Als je dan tegen iets aanloopt wat je mist, kan je altijd verder kijken. Op tijd van een paar dagen ben je van de aanschaf van een nieuwe body naar de aanschaf van twee lenzen gegaan en over de derde lens vraag je je al af wat je ermee moet: foto's maken zou ik zeggen :P .
Als je daarnaast je lenzen op de tweedehandsmarkt koopt, kan je ze ook voor bijna dezelfde prijs weer doorverkopen waardoor je bij een overstap naar FF weinig tot niets extra kwijt bent.

Toen ik zelf net m'n camera had, had ik ook zo'n periode dat ik alleen maar meer wilde kopen. Uiteindelijk 1 lens gekocht. Na 2,5 jaar wist ik precies wat ik wel en niet nodig had/wilde hebben omdat ik mijn spullen heb gebruikt. Nodig hebben is zo relatief natuurlijk, als we daar echt over nadenken heeft bijna niemand hier L lenzen nodig... :lol:

Maar goed, het is natuurlijk je eigen geld dus je bent de enige die erover beslist :wink: .
Gr,
Remco.

Flickr
GeroGraphy
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2014 16:05

RDF schreefCOLONJe hebt net een maand of 7-8 je fototoestel en maximaal dus ook je lenzen. Ik zou gaan genieten van wat je wel al hebt en daar leuke foto's mee maken. De overstap naar FF kan altijd nog en dan kan die ene lens ook wel vervangen worden.

Die tokina dus gewoon houden en mooie foto's gaan maken en hier posten, want dat doet die tokina zoals je zelf al aangeeft. Wat dat betreft heeft Frank64 een treffend onderschrift: tevreden zijn met wat je niet hebt, maar ook met wat je wel hebt. :wink:
Die 600d is een super camera en de lenzen die je hebt ook. Als je dan tegen iets aanloopt wat je mist, kan je altijd verder kijken. Op tijd van een paar dagen ben je van de aanschaf van een nieuwe body naar de aanschaf van twee lenzen gegaan en over de derde lens vraag je je al af wat je ermee moet: foto's maken zou ik zeggen :P .
Als je daarnaast je lenzen op de tweedehandsmarkt koopt, kan je ze ook voor bijna dezelfde prijs weer doorverkopen waardoor je bij een overstap naar FF weinig tot niets extra kwijt bent.

Toen ik zelf net m'n camera had, had ik ook zo'n periode dat ik alleen maar meer wilde kopen. Uiteindelijk 1 lens gekocht. Na 2,5 jaar wist ik precies wat ik wel en niet nodig had/wilde hebben omdat ik mijn spullen heb gebruikt. Nodig hebben is zo relatief natuurlijk, als we daar echt over nadenken heeft bijna niemand hier L lenzen nodig... :lol:

Maar goed, het is natuurlijk je eigen geld dus je bent de enige die erover beslist :wink: .
TOP advies, bedankt! :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar