Bokeh welke?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Leesvoer:
In het NL:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bokeh" onclick="window.open(this.href);return false;
In het EN:
http://toothwalker.org/optics/bokeh.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONZie aangepast bericht hierboven.

Voor de duidelijkheid: Bokeh betekent onscherpte. Maar jij denkt dat jouw lens een slechte bokeh heeft. De kwaliteit van de bokeh in jouw foto is gewoon mooi.
De achtergrond zou nog verder vervagen als je DOF (scherptediepte) nog kleiner zou worden. Dat kan je bereiken door een lens met een groter diafragma te kopen. Maar ook een camera met grotere sensor (FF) en behoud van dezelfde beeldhoek geeft een kleinere scherptediepte en dus een romiger achtergrond. Maar ook een lens met een groter bereik helpt.
Maw de lens die je hebt is mooi. De F/2.8 versie is nog mooier...

Probeer eens te spelen met het linkje die ik hierboven gaf. Daarmee kan je het verschil zien tussen F/4 en F/2.8.
Even een aanvulling. De afstand tot de achtergrond is natuurlijk ook redelijk bepalend hoe je achtergrond eruit ziet. Naar mate de achtergrond verder weg is wordt de achtergrond steeds rustiger. Staat je onderwerp dicht bij de achtergrond wordt die steeds drukker. Een F/1.4 of F/2.8 lens is leuk maar je wilt ook wel wat scherpte overhouden op je onderwerp. Niet dat het linker oog scherp is en rechts niet meer.

Heb je dus een F/1.4 of F/2.8 lens en je onderwerp staat te dicht op de achtergrond dan heb je nog steeds kans op een achtergrond die wat drukker is zoals in het voorbeeld van de TS.

Speel dus ook eens met de afstand tot de achtergrond van je onderwerp.
mdbphotography

Misschien ook leuk om te vermelden ... HowMuchBlur.com. Daar kun je precies uitrekenen welke lens een wazigere* achtergrond zal geven in relatie met het diafragma en de afstand van het onderwerp.

* Kwaliteit van de bokeh hangt natuurlijk af van je lens en kan zelfs per exemplaar verschillen en zal je zelf rekening mee moeten houden ;) Sommige lenzen hebben een zogenaamde 'onion bokeh' of 'uien bokeh', omdat je ringen ziet in de bokeh, zie voorbeeld. Ook heeft de kwaliteit van de bokeh onder andere te maken met de chromatische abberaties wat voor groene of paarse randjes kan zorgen rond de bokeh waardoor ze wat minder zacht ogen. Zo zijn er volgens mij nog wel meer dingen die een rol spelen bij de kwaliteit van de bokeh. Wat je bij de tweede link van de FP ziet bij Figure 2 is wat vaak bokeh swirl wordt genoemd, een soort bijna fisheye effect maar dan alleen in de bokeh en kan een heel gaaf effect geven waarbij het een beetje werkt als een natuurlijk vignet :)
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

Op zich interessant die grafiekjes van die site. http://howmuchblur.com/#compare-1x-50mm ... de-subject" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar maakt het er niet echt makkelijker op als je het mij vraagt. Als je nog wat langere lenzen toevoegt zie je dat de lenzen met een kleiner diafragma wat later inkomt qua achtergrond blur. De 70-200mm F/2.8 ziet er in ieder geval interessant uit qua lijn. Als ik de lijn goed lees geeft deze lens met een afstand tussen onderwerp en achtergrond na 4 meter meer "blur" dan de kortere primes. Die het wel iets beter doen als de 70-200mm F/4.0.

Maar hoe dit er dan in de praktijk daadwerkelijk uitziet. Het blijft dus ongeacht de lens belangrijk om de juiste afstand tot je achtergrond te hebben om de gewenste blur te krijgen.
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Niet alleen de afstand van de achtergrond maar ook hoe dicht je op je onderwerp zelf zit maakt uit.
Met de 70-200mm helemaal ingezoomd en zo dicht mogelijk op je onderwerp geeft een hele romige bokeh.

Als je 20 meter van je onderwerp af staat en volledig in zoomt, ook al heb je 100 meter ruimte achter je onderwerp dan krijg je nog geen "romige" achtergrond, maar zal het hoogstens een beetje vager/blurred zijn.
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

De afstand tot je onderwerp is inderdaad ook belangrijk voor de blur. Maar uiteindelijk gaat het er om wat je op de foto wilt zetten. Dan is de afstand tot je onderwerp minder belangrijk.

Echter om een eerlijk vergelijk te maken moet je kijken om bij combinaties hetzelfde op de foto te zetten. Bij alle lenzen die vergeleken worden proberen ze iemand met hoofd en schouders op de foto te krijgen en dan zie je dat er best verschil zit in hoever je achtergrond moet staan om een rustigere achtergrond te krijgen. Wat dat betreft is dat wel een eerlijk vergelijk al is dan de afstand tussen camera en onderwerp niet gelijk.

Ik heb even een paar maten erbij gepakt als je een bepaalde waarde in de grafiek bekijkt. Dit is allemaal bij 4%. Hoeveel blur dat in de praktijk oplevert geen idee maar om op dezelfde waarde uit te komen zit er best verschil in qua afstand tot de achtergrond:
70-200mm F/2.8 bij 5 meter
70-200mm F/4.0 bij 14 meter
85mm F/1.8 bij 7 meter
50mm F/1.4 pas bij meer dan 100m

Dan staan bij alle 4 de lenzen de persoon er op dezelfde manier op de foto, met alleen hoofd en schouders.

Uiteindelijk is het een hele lijst van dingen die de achtergrond blur bepalen.
- Aantal mm-ers
- Diafragma
- Afstand tot onderwerp
- Afstand van onderwerp naar achtergrond
- De lens zelf hoe romig deze het kan maken
- Crop of Full Frame

Hangt er dus ook maar net aan wat je wilt gaan doen met je lens wat dan de beste keus is.
Laatst gewijzigd door 1 op Pasquald, in totaal 13 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Klopt helemaal.
De oplossing voor de TS is dus of een f 2.8 lens of naar een full frame.
(en/of beter op je achtergrond letten) :wink: :D
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
mdbphotography

FotoIwan schreefCOLONKlopt helemaal.
De oplossing voor de TS is dus of een f 2.8 lens of naar een full frame.
(en/of beter op je achtergrond letten) :wink: :D
Erm, een 6D is fullframe en een f/2.8 lens gaat je echt niet overal bij helpen.

De vergelijking van Pasquald in HowMuchBlur: http://howmuchblur.com/#compare-1x-200m ... de-subject. Waarbij 4% dus de diameter van de bokeh aangeeft, in het geval van een 6D op volle resolutie 218.88px :)

Maar zoals ik al eerder aangaf, je moet niet vergeten dat beeld compressie, chromatische abberatie (en andere lens afwijkingen), diafragma bladen (aantal + afgerond of niet), bokeh swirl ook allemaal een rol spelen in hoe je bokeh er uit ziet. Op 200mm heb je namelijk te maken met een vrij plat beeld en sta je ook een aardig eind van je onderwerp af, of dit altijd fijn werkt betwijfel ik maar je onderwerp kan wel vrij dicht bij de achtergrond staan. Met een 85mm f/1.8 sta je een stuk dichter bij je onderwerp, heb je minder last van een plat gezicht maar moet alleen je onderwerp iets verder van de achtergrond staan om de zelfde bokeh te krijgen.

Als je voor niet veel geld een boterzachte bokeh wil hebben moet je een Tair 11A 135mm f/2.8 kopen welke 20 afgeronde diafragma bladen heeft. Een M42 adapter kost op ebay bijna niks en werken prima. Heb je écht te veel geld koop dan een Canon 200mm f/1.8, google maar eens ;)

Zelf werk ik altijd met mijn 35mm f/1.4 en 85mm f/1.8 om portretten te schieten en dat werkt heerlijk, een compleet wazige achtergrond lijkt op papier heel leuk maar in de praktijk gebruik ik het niet.
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

@mdbphotography

Ah ik was de 6D even vergeten... :oops:
Ik heb redelijk wat van dat M42 glas, waaronder een Meyer Optik 200mm F4 (ook wel het bokeh monster genoemd) met 15-blade aperture.
Die Tair 11A 135mm f/2.8 hoop ik nog eens tegen aan te lopen voor een zacht prijsje :wink:
Helios 44M-2 F2.0 heb ik ook (de swirley bokeh)

Maar zoals ik al zei de Canon 70-200mm F4 heeft een prima bokeh en de TS had eigenlijk gewoon die kozijnen in de achtergrond moeten vermijden ipv op zoek te gaan naar een lens waarmee je die denkt te kunnen weg blurren/vervagen.
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Het effect dat je probeert te bereiken is deels te bereiken met de eerder genoemde tips of met een heel groot diafragma.

Ik heb ervaring met de eerder genoemde 70-200 f4, de Canon 85mm 1.8, de Sigma 85mm 1.4 en ook met de 70-200 mm 2.8 IS II. De meest romige bokeh verkrijg ik met afstand met de Sigma. De 70-200 II doet het ook niet gek op 200mm, maar je hebt nu eenmaal niet altijd de mogelijkheid om op 200mm te fotograferen. Bovendien wil je dat niet altijd qua beeldhoek. De 70-200mm f/4 is...tsjah....zoals de omschrijving al zegt: f/4. De Canon 85mm is een leuk objectief voor het geld, maar moet het imo wel duidelijk afleggen hier in een directe vergelijking.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

TS,
Heb je wel eens gedacht aan de Sigma 150 mm macro? Erg fraai bokeh.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar