Statief met balhoofd; DIY hack

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Rianne l
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2013 10:26
WoonplaatsCOLON Helmond

Vanavond heb ik mijn statief gerepareerd en geupgrade.
Het was een statief met horizontaal/verticaal kantelbare kop, maar het landschap/portret scharnier was defect. Ik heb de laatste tijd alleen maar foto's in de landschapsstand kunnen maken. Verder is het statief in prima staat en het bevalt me enorm, dus weggooien vond ik zonde.

Een tijdje geleden heb ik, voor de hobby, een kleine bankschroef bij de Aldi gekocht. Ik zag dat ze vandaag weer in de winkel lagen, toen viel bij mij het kwartje. De bankschroef heeft een balhoofd gewricht om de bankschroef in alle richtingen te kunnen draaien. Misschien is het mogelijk om dit balhoofd te gebruiken als balhoofd voor mijn defecte statief.

Het balhoofd was te ruw om vloeiend van richting te veranderen, dus ik heb het gewricht geschuurd. Eerst met grof schuurpapier, daarna fijner en fijner. Uiteindelijk met commandant 4 (ja, dat spul om autolak te polijsten) de bal en kom in elkaar laten slijten. Nu beweegt ie, met een klein likje olie, vloeiend!

De bal heeft toevallig dezelfde schroefdraad als het statief. Het handwieltje waarmee de bankschroef aan een tafel bevestigd kan worden, kan met een paar schroefjes aan het spangedeelte van het statief bevestigd worden. Dat is het enigste wat er nog aan gedaan moet worden.


En dit is het resultaat:
Afbeelding
Groetjes Rianne.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik was per ongeluk onder Rianne's naam ingelogd. Het statief heb ik dus gerepareerd en geupgrade.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Aparte oplossing. Netjes gedaan!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

creatief en doeltreffend, zo te zien! ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Bedankt voor de reacties. Zeker doeltreffend! In de portretstand moet ik wel zorgen dat ik de camera boven een poot zet. Dan wordt ie een beetje topzwaar. Het bovenste deel kan ook draaien door met een hendel een contramoer los te draaien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar