Ingebouwde HDR functie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Friso75
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2014 17:11

Tegenwoordig zijn er veel camera's met een ingebouwde HDR functie. Ziet dat er een beetje uit, of moet je van zo'n ingebouwde functie afblijven en daarvoor software gebruiken?
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Dit verschilt per persoon wat ze er van vinden. En afhankelijk van de camera hoe deze functionaliteit is geimplementeeert. De meeste reviews die ik gelezen heb waar dit aanbod kwam gaf men toch aan dat het zelf doen op de computer beter werkte. Zie het als een beeld style die je over je JPEG bestanden zet in camera. En RAW waar je zelf dit doet achteraf in bewerkingssoftware als bijvoorbeeld Lightroom. Ieder zijn eigen keuze. Zelf heb ik liever controle over de foto in bewerking .....

Persoonlijk vind ik HDR er niks. Dan vooral het Tone mappen dat vaak wordt toegepast. Image Blending heeft meer mijn voorkeur.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Software heeft mijn voorkeur. Ik fotografeer eigenlijk vanaf het begin al in RAW. Omzetten naar JPG met de in de camera aanwezige standaard kan altijd in de nabewerking.

Dit geld dus ook voor de in de camera aanwezige HDR functie. Je hebt zo zelf de control over je bewerkingen en je hebt softwarematig veel meer keuze dan de camera. Wil niet zeggen dat je alles zelf moet verzinnen, ook in de software (ik gebruik lightroom) heb je heel veel presets met "voorgeprogrameerde" settings waar je naar hartelust mee kan stoeien.

Beide kan trouwens ook altijd. Dan schiet je in RAW en JPG. Op de JPG staan dan de in de camera geselcteerde bewerkingen en je hebt dan altijd nog de RAW als je zelf aan de slag wil. Kost je wel wat extra opslagruimte.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Vorige maand een challenge gedaan op een ander forum met als onderwerp "HDR". Hierbij waren diverse mensen die de HDR-functie van hun fototoestel hadden gebruikt. De meeste ingebouwde HDR-functies gebruiken 2 foto's en de resultaten er van zijn marginaal. Een goed bracket schieten (minimaal 3, liever nog 5 opnames) en dan handmatig verwerken geeft nog steeds de beste resultaten.
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Mijn ervaring is dat in-camera HDR soms best goede resultaten oplevert. Beter dan bij mijn S120. Er komt natuurlijk geen tone-mapping aan te pas: t is puur in-camera imageblending. In situaties met een groot dynamisch bereik kan het soms een snelle, makkelijke manier zijn om een nét wat betere foto te maken, zonder met bracketing en uitgebreide nabewerking aan de slag te hoeven.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar