Vraagje

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
spotlichtje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2014 19:12

Hallo ik zit met een vraag.

Ik heb een grisfilter ND 06, nu is mijn vraag.
Moet ik er nog een polarisatiefilter bij kopen of kan ik alleen volstaan met de grisfilter?
Zoja een polarisatiefilter, welke zouden jullie dan aanraden?

Alvast bedankt.

Gr Anna
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Welke grijs filter heb heb je. Een opschroef filter of een filter die je in een houder plaatst.

Zelf gebruik ik de grijs filters en grijs verloopfilters met regelmaat zonder polarisatie filter. De Lee 100mm grijs filters + 105mm polarisatie filter vind ik zelf alles behalve praktisch werken. Hier gebruik ik de polarisatie eigenlijk nooit.

Op de Lee Seven5 systeem gebruik ik het polarisatie daarin tegen wel met enige regelmaat. Deze klik je makkelijk op de filter houder.

Advies geef meer informatie alvorens men je kan voorzien van advies ;-)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Akumal

Een grisfilter :D .
Hangt af van je soort van fotografie, bij watertjes is het soms een must een pola filter.
Lee is erg goed, werk ik ook mee. Heb geen pola hiervan, dit ivm vrij forse vignettering die je erbij
krijg. 24mm op een full frame een je hebt nog heel iets in de hoeken. Ik gebruik er een Pola van Hoya ben, kan ik ook combineren ;-).
spotlichtje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2014 19:12

De grisfilter is een opschroeffilter.

Wat ik graag doe is de natuur in en foto's maken, alles wat los en vast zit.
van vogels tot bomen, paddestoelen en noem maar op.
ook in het buitenland, de Bergen, sneeuw, watertjes, je kan het zo gek niet bedenken of ik zie er een mooie foto in.
Dit jaar gaan we naar italie, mooie oude gebouwen, prachig voor foto,s.
Hoop dat het nu duidelijker is.

Gr Anna
Akumal

Het grijsfilter kan je mooi gebruiken om bijvoorbeeld een wat langere sluitertijd te krijgen bij de beekjes.
Een polarisatie filter is ook wel een must, deze zet de kleuren mooi aan en laat de lucht er mooi uitspringen.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Akumal schreefCOLONEen grisfilter :D .
Hangt af van je soort van fotografie, bij watertjes is het soms een must een pola filter.
Lee is erg goed, werk ik ook mee. Heb geen pola hiervan, dit ivm vrij forse vignettering die je erbij
krijg. 24mm op een full frame een je hebt nog heel iets in de hoeken. Ik gebruik er een Pola van Hoya ben, kan ik ook combineren ;-).
Vingetting is afhankelijk van hoeveel slots je gebruikt. Bij één slot valt de vingetting mee.
Hier ooit wat test foto's neer gezet
https://www.flickr.com/photos/97649637@ ... 075874352/
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Akumal

Vingetting test Lee CPL105 (18mm - Full Frame)
On a Canon EOS 5D Mark III + Canon 24-70 f/2.8 II
Lee foundation kit 1 slot + Lee CPL 105
18mm met een 24-70mm? Das knap :D .
spotlichtje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2014 19:12

Dank voor de antwoorden, kan er wel wat mee.
Corwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 12:58
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom
CONTACTCOLON

Hoi,

Grijs- en polariastiefilters zijn twee verschillende filters met andere doeleinden.
Een polarisatiefilter is erg geschikt om luchten mooi donker blauw te maken en kleuren levendiger te maken.
Een grijsfilter doet eigenlijk niks anders dan licht wegnemen, zodat je langere belichtingstijden kunt gebruiken
Een grijsverloopfilter zorgt voor een uitgebalanceerde belichting.

Groetjes, Corwin.
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar