advies gevraagd: comapct vs dslr

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Mijn schoonvader heeft een analoge canon body met een redelijk moderne lens (weet helaas niet precies welke) dwz de autofocus werkt op mijn 6D body
Hij wil een nieuwe camera en vraagt om een dslr.
na wat navraag bedoelt hij niet DSLR maar een camera met viewfinder.
Daar in huis zwerft een moderne compact camera maar dat is eigenlijk gewoon een opgevoerde telefoon. Daar kan niemand mee overweg

Na wat zoek werk kom ik uit op een G16 van canon maar dat kost al snel een dikke 400€
Dan komt meteen de vraag naar boven zou hij niet toch een DSLR body kopen en met zijn oude lens verder gaan.

Ik zie hem niet als iemand die met lenzen (dwz grote camera) wil gaan sjouwen. Dus zou zo'n G16 niet toch ideaal zijn voor hem.
Weten jullie Compact camera's die zich gedragen als een normale dslr zoals bv de G16
maar die in ieder geval een viewfinder hebben. (optisch of electronisch)

Fratsen die men nu aanbied zijn oninteressant (30x zoom, 1200mm, touch, Facebook etc etc)

Ik ga ondertussen even vragen welke lens hij nu heeft om te kijken of het de moeite waard is om te hergebruiken.

Alvast bedankt voor het meedenken
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Waarom denk je dat hij niet met objectieven wil gaan slepen, te zwaar? Dan is misschien een moderne mirrorless camera meer iets voor hem. Van een SLR terug naar een compact is toch wel een hele stap terug qua beleving.
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik vraag toch ook om een compact camera die zich gedraagt als een slr.
Of is mijn vraag niet duidelijk (denk ik weer eens sneller dan ik typ)

Ik zie hem eerder een camera in z'n jas stoppen dan een tas om de nek hangen.
Ik zie bij hem het risico dat de dslr veilig opgeborgen wordt en de hobby snel uitdooft.
Bij zoveel mensen zie ik de dslr verstoffen omdat de telefoon in 99% van de tijd volstaat.
Als je een CC opzak hebt die voelt als een analoge camera dan verwacht ik dat hij veel meer foto's zal gaan maken.
Niet met een grote Dslr (die blijft meestal thuis) en ook niet met een featurephone met terapixels en multitouch megazoom waar die niet mee overweg kan.

Als ik een geschikte kandidaat heb ga ik kijken wat er op Dslr front voor hem te vinden is.
Dan kan hij kiezen voor tussen groot of compact.
Nu verzuip je in de onzin opties waar hij niets aan heeft en zal dus niet snel een voor hem zinnige aanschaf kunnen komen
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Al eens gedacht om samen met hem de winkel in te gaan en diverse systemen uit te proberen. Heb je de optie van de systeemcamera al eens bekeken ? Bijvoorbeeld Sony NEX, Fujifilm X etc etc... de systeemcamera is voor mij uiteindelijk de vervanger geweest voor de FF camera's.

Advies ga samen naar de winkel en bekijk en test aantal camera's ;-)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@apple
Zover is het nog niet, ik ben mijn huiswerk aan het doen. :)

Het is wel grappig zo'n systeem camera maar zijn het blijvertjes?
Als ik kijk naar het aanbod aan uitbreidingen dan is de systeem optie een beetje overbodig en dat zie ik persoonlijk niet snel veranderen.
Dat het goede camera's zijn geloof ik wel.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ik maak mij daar geen zorgen over. Paar jaar terug had ik mijn bedenkingen, maar systeemcamera's worden steeds beter en beter.... Er zijn bij de meeste merken meer dan genoeg objectieven etc te verkrijgen. (ook high end) Compact camera's zie ik steeds minder steeds meer systeemcamera's komen voorbij. Voor mij is een dslr geen blijvertje gebleken terwijl ik in mijn nopjes was met de 5D3 24-70 II 70-200 II combinatie, alleen gewicht en grote zat mij op gegeven moment tegen. Dacht in begin ook grappig camera-tje zal nooit een vervanger worden, maar jaar later moesten de dslr camera's er aan geloven. Veel van de vooroordelen zijn tussen mijn oren. Door het zelf te testen en ervaren heeft mijn mening doen veranderen.

Persoonlijk zou ik samen naar de winkel gaan en eens testen... kijken wat vind hij zelf fijn en dan gericht gaan kijken welke camera erbij hem past. Zo heb ik het uiteindelijk gedaan met moeders. Die is van een compact naar 600D gegaan en na een jaar toch naar kleinere camera als de Sony NEX.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Hij heeft de EOS 500 met de EF28-80 1:3.5-5.6
welke versie de lens precies is is niet duidelijk voor mij.

Iemand ervaring met die lens?
hij is dusdanig oud dat ie wat geld betreft niets op brengt en ik dus net zo goed een 100d of 600d of 1200d incl kit lens zou kunnen opperen. Ik neem aan dat het canons oude instap kitlens was.
Wat nu wel anders is is dat de range van 28-80 naar 44-128 verschuift op een crop sensor.
Dat zou ook iets negatiefs kunnen zijn tav hergebruik. Om zijn oude gevoel terug te krijgen zou een 18-55 beter passen dan z'n eigen lens
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar