Busy Lizzie en sempervivum arachnoideum

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Lennert
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 20:29
WoonplaatsCOLON Geldrop

M'n vader had me uitgenodigd om te komen eten, en ik heb van de gelegenheid en het mooie weer gebruik gemaakt om wat macroplaatjes te schieten in zijn tuin. Mijn eerste macroserie!

#1 Busy Lizzie
Afbeelding

#2 sempervivum arachnoideum
Afbeelding

#3 nog een vetplantje waarvan ik de naam niet ken (iemand?)
Afbeelding
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

leuke/aardige plaatjes.... 8)

#1 op zich wel mooi qua kleur.. de bloem die je wilt laten zien is voor de linker helft scherp da's wel jammer.... als je een foto maakt probeer dan goed voor jezelf te bedenken wat je wilt laten zien en ga op zoek naar een bloem die in zn omgeving zo min mogelijk afleiding heeft... ook je camerapositie is daarbij belangrijk, (het scherptevlak loopt evenwijdig aan je sensor) dan kun je vaak met dezelfde F-waarde meer scherp krijgen... Nu komt je hoofdbloem niet helemaal uit de verf...

#2 de bolletjes in de voorgrond zijn wel lekker scherp... ik had zelf aan de rechterkant een strook eraf gecropt zodat het accent meer op de twee bolletjes komt te liggen..

#3 een aardig plaatje.... ik had zelf denk ik de scherpte op de voorste delen gelegd dat kijkt vaak wat prettiger..... het zonlicht is wel ietwat aan de harde kant... vaak als je dit soort opnames in de gouden uurtjes maakt heb je meteen een hele andere foto.... de BG (achtergrond) is wel heel mooi..





Rob, 8)
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Ben het grotendeels eens met de opmerkingen van Rob en wil het volgende nog toevoegen.
1. Deze vind ik te beeldvullend om een rustig kijkbeeld te kunnen vormen. Bovendien volg ik Rob's opmerking over het scherpteverloop.

2. Anders croppen zoals Rob aangeeft en je krijgt een heel ander plaatje

3. Bij de derde kan ik Rob's opmerking mbt focuspunt goed volgen maar jouw keuze om het zó te doen is m.i. ook niet verkeerd.
Je hebt de scherpte op de in het licht vallende knoppen gelegd en daar is niets mis mee.
Het licht is wel een tikkeltje aan de harde kant. In deze periode is het licht van voor 7.00u en ná 19.30u een stuk fraaier.
Overigens lijkt me dit een Sedumsoort.........
Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Lennert
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 20:29
WoonplaatsCOLON Geldrop

Bedankt voor de reacties en tips, Rob en Jo! Ik zal de raad ter harte nemen.

De compositie en keuze van scherptepunt bij #1 kan ik helaas niks meer aan doen, net zo min als het harde licht van #3, maar #2 kan ik wel even opnieuw croppen en dat heb ik dan ook gedaan. Is dit zo een verbetering?

Afbeelding
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Update vind ik idd een verbetering om de reden die ik eerder schreef.

Rob, 8)
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

+1
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar