Stof achter de zoeker, hoeveel is de grens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Ik maak maar even een nieuwe topic, maar misschien is het al eerder besproken. Mijn 50D heeft achter het matglas in de viewer een paar stofjes. Voorzichtig met de blaasbalg spuiten helpt niet. Het matglas is schoon, dus daar ligt het niet aan. Natuurlijk heeft het geen enkel effect op de foto's, pas als de sensor vuil is zal je het merken.
De vraag is nu waar ligt de grens met zulk soort stofjes en natuurlijk is de 50D ook al wat ouder. Maar ook op mijn 70D (die in het geheel geen matglas heeft) van anderhalve maand oud, zie je als je heel goed kijkt minimale stofdeeltjes zitten. Ik heb daar een vaste lens op en verwissel die nauwelijks.
Ik ben ooit eens teruggegaan naar de leverancier, maar die deed daar schamper over; alleen direct out of the box is het garantie anders maar laten zitten. Maar waar ligt de grens nu? Of gewoon maar net doen of het er niet zit?
Iemand dezelfde ervaring?
Laatst gewijzigd door 1 op Robert14, in totaal 13 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

zolang het je foto's niet beïnvloedt en je niet echt last van hebt, zou ik het lekker laten. Ik had er bij mijn 50D ook wat "last" van, maar heb er nooit iets aan gedaan. Alles went :D

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
leerling foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 19:29
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland

Je kan het stof achter de matglas in de viewer verwijderen.

Ben zelf in het bezit van een 40d en 5dmk2 en heb bij beide het matglas schoon geblazen van stofdeeltjes. Het gaat irriteren bij het maken van foto's, bij mij in ieder geval.

Het matglas ligt in een raamwerk waar aan de voorkant een piepklein hendeltje zit ( even je camera op zijn kop leggen ), deze met een pincet indrukken waardoor het raamwerk naar beneden klapt. Het matglas komt vrij te liggen en kan je beet pakken met een pincet, NIET MET JE VINGERS want je vingerafdruk zit er zo op en krijg je niet eraf. Even met de blaasbalg lucht spuiten op het glas en in je camerahuis zodat de viewerhuis weer vrij komt van stof. Het glas voorzichtig in het raamwerk leggen en zachtjes het raamwerk weer in de houder drukken. Klaar is kees.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groet Theo
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Nog maar een paar dagen terug heb ik m'n 7D ontdaan van stof op het matglas; met een stofzuiger... 8)
Ik heb wel even het ontluchtinggat groot gemaakt zodat niet alle onderdruk bij de zuigmond is .
En het ging eigenlijk zeer goed....stofvrij kan ik wel zeggen.

Het toverwoord is hierbij... 'met beleid'


gr Martin
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Theo, bedankt voor je reactie. Met het matglas verwijderen en vernieuwen ben ik bekend. Net zoals bij vorige modellen, heb ik dit bij de 50D ook al eens losgehaald; het stelt niets voor. Ondanks dat, blijft er toch achter de zoeker nog stofjes achter. De blaasbalg verandert daar niets aan.
Bij de 70D zit geen matglas meer, maar ik blijf hiervan af zolang ik garantie heb. Het is allemaal net zo erg als je het zelf maakt, maar DSLR's zijn nu eenmaal gevoelig voor stof en de vraag is waar ligt de grens voordat je terug moet voor garantie.
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Afbeelding

Uiteraard heeft de 70D wél een matglas, je ziet het hierboven duidelijk zitten (op de plaats waar die dingen altijd zitten.

Wel is het zo'n zogezegd ' niet zelf vervangbaar ' matglas, maar het is er wel en te vervangen of te demonteren ook.

Je kan het demonteren door de 2 vijsjes los te maken die je hieronder kan zien (zelfde systeem als 7D e.d.) :

Afbeelding
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Weer wat wijzer geworden. Overigens besef ik nu wel dat je maar niet zo kritisch moet zijn. Laatst bij een sensorreiniging van mijn 50D vroeg ik of ook naar de stofjes achter de zoeker kon worden gekeken. Wat ik duidelijk als stofdeeltjes zag, zag de technicus totaal niet. Ik heb het zo maar gelaten, de sensor was weer schoon en daar gaat het om. Maar ik denk zeker dat meer camera's van welk merk ook hetzelfde euvel hebben.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar