Hallo allemaal! Ik ben hier voor het eerst... want ik zit met een probleem/ vraag... Ik hoop dat iemand kan helpen!!!
Stel: ik gebruik mijn Canon EOS 6D met een 24-70 L2 lens en een Canon Speedlite 430 EX flitser met 2 Calumet Pro series 4 channel wireless flash triggers. Als ik nu een foto maak met de camera op manual met ISO 100, f2.8, 1/160 (want de flits sync tijd van deze camera is 1/180) en de flitser op manual los op statief met een parapluutje op 1/64 (is het kleinste vermogen van deze flitser) en ik heb dan alsnog te veel licht (een in het algemeen overbelichte foto), maar ik wil geen kleiner diafragma kiezen... wat moet ik dan doen???
Ik heb geprobeerd mijn flitser op high speed sync te zetten zodat ik een kortere sluitertijd kan kiezen, maar dat werkt niet, ik krijg dan alsnog een zwarte balk over mijn foto heen. Volgens mij komt dat door die Calumet triggers? Of zou dat komen doordat ik de manual stand van de flitser gebruik? Of zie ik iets anders over het hoofd?
Ik heb nu als oplossing bedacht om een ND filter te gaan kopen. Dat zou dit probleem toch hoe dan ook oplossen voor nu. Of zouden jullie wat anders doen? Zou ik op langere termijn beter af zijn als ik een van de items (de camera, of flitser en triggers) van deze set met spullen zou vervangen door wat anders? Uiteindelijk heb ik de 85mm 1.2 l2 en de 35mm 1.4 l2 op het oog, en dan wordt dit probleem alleen nog maar groter...
Help, mijn High speed sync werkt niet!
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Hallo JDB, jouw eerste bericht gaat wel kort door de bocht.
Uiteraard is er hulp op dit forum te vinden. Jij bent afhankelijk van iemand die die triggers kent, ik dus niet. Het lijkt mij dat die triggers geen koppeling met Canon-communicatie maken. Als dat zo is dan doet 'ie ook geen high sync speed.
Met de middenmaat flitser op 1/64 én een paraplu dien je maar weinig licht te krijgen. Probeer die triggers eens uit de keten te halen door de flitser rechtstreeks op de camera te zetten, kijken wat de flitsautomaat aangeeft en ook kijken wat er gebeurt wanneer je dan op M-1/64 flitst.
Ik zou eerst een dik laken of molton achter de paraplu proberen alvorens een ND-filter te kopen voor flitswerk, da's de wereld op z'n kop.
Succes.
Uiteraard is er hulp op dit forum te vinden. Jij bent afhankelijk van iemand die die triggers kent, ik dus niet. Het lijkt mij dat die triggers geen koppeling met Canon-communicatie maken. Als dat zo is dan doet 'ie ook geen high sync speed.
Met de middenmaat flitser op 1/64 én een paraplu dien je maar weinig licht te krijgen. Probeer die triggers eens uit de keten te halen door de flitser rechtstreeks op de camera te zetten, kijken wat de flitsautomaat aangeeft en ook kijken wat er gebeurt wanneer je dan op M-1/64 flitst.
Ik zou eerst een dik laken of molton achter de paraplu proberen alvorens een ND-filter te kopen voor flitswerk, da's de wereld op z'n kop.
Succes.
Hai Aflits! Dank voor je reactie! Ja ik ben nog een groentje met flitsers/ triggers... wel fotografeer ik al jaren professioneel, portretfotografie op locatie met alleen daglicht en reflectieschermen, ik hou van natuurlijk (ogend) licht. Ik heb wel veel fotografie ervaring, maar op flitsgebied ben ik dus nog helemaal onervaren en heb ik geen idee of ik nu al dan niet logisch bezig ben. Ik wil wel graag leren subtiel off camera te flitsen, gewoon omdat dat soms toch handiger is dan een stellage van reflectiemateriaal op te bouwen. Zou ik dan om te beginnen niet beter Canon triggers kunnen aanschaffen, die sowieso wel matchen met mijn camera en flitser? En zo ja, welke dan? Om mezelf een hoop gepuzzel te besparen?
Probeer eens een off-shoe cord. Je hebt ze van eigen merk Canon, prijzig en te kort. Er zijn meerdere toeleveranciers met een web shop die ze in lengte 3 of 5 meter hebben. Bij krulsnoeren, neem de maat royaal anders blijft het snoer aan de cam trekken en da's vervelend.
Met zo'n snoer kan je de flitser op afstand zetten en toch e-ttl aanhouden, zodat je bv buiten makkelijk de flits-onderexposure in kunt stellen en vrij(er) bent van lichtwisselingen.
De vraag over canon triggers laat ik aan een ander, ik weet slechts dat IR het binnen goed doet.
Met zo'n snoer kan je de flitser op afstand zetten en toch e-ttl aanhouden, zodat je bv buiten makkelijk de flits-onderexposure in kunt stellen en vrij(er) bent van lichtwisselingen.
De vraag over canon triggers laat ik aan een ander, ik weet slechts dat IR het binnen goed doet.
Deze triggers sturen geen TTL informatie, dus HSS werkt dan ook niet.
De camera geeft een puls aan de transmitter en de receiver geeft de puls om te flitsen.
Je moet dus alles handmatig instellen en hoofdrekenen.
Ik werk met Pocketwizard Canon MiniTT1, FlexTT5 en AC3 ZoneController.
Werkt perfect, maar de meesten vinden ze te duur.
Met TTL versies van andere merken heb ik geen ervaring.
De camera geeft een puls aan de transmitter en de receiver geeft de puls om te flitsen.
Je moet dus alles handmatig instellen en hoofdrekenen.
Ik werk met Pocketwizard Canon MiniTT1, FlexTT5 en AC3 ZoneController.
Werkt perfect, maar de meesten vinden ze te duur.
Met TTL versies van andere merken heb ik geen ervaring.
- Rick T
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1187
- GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
- WoonplaatsCOLON Stegeren
- CONTACTCOLON
Als toelichting
Een ND filter werkt tot een zekere hoogte alleen vertraagd wel je werkproces vooral als je onder de F 2,8 gaat werken dien je in vol dag licht aanzienlijk wat stops om je flitslicht in balans te trekken.
Hierdoor wordt scherpstellen via de zoeker vrij moeilijk (zwart/ weinig licht)
Niet onmogelijk hoor maar meer kans op onscherpte.
Naast een andere triggers die wel high speed sync ondersteunen (zijn er genoeg van) zou je ook je flitser extra kunnen bedekken met dun stukje linnen dat schild al snel een stop licht
Een nadeel van deze methode is dat je in feite flitskracht weggooit.
Een nog andere methode is je licht veder weg zetten van je onderwerp.
Een ND filter werkt tot een zekere hoogte alleen vertraagd wel je werkproces vooral als je onder de F 2,8 gaat werken dien je in vol dag licht aanzienlijk wat stops om je flitslicht in balans te trekken.
Hierdoor wordt scherpstellen via de zoeker vrij moeilijk (zwart/ weinig licht)
Niet onmogelijk hoor maar meer kans op onscherpte.
Naast een andere triggers die wel high speed sync ondersteunen (zijn er genoeg van) zou je ook je flitser extra kunnen bedekken met dun stukje linnen dat schild al snel een stop licht
Een nadeel van deze methode is dat je in feite flitskracht weggooit.
Een nog andere methode is je licht veder weg zetten van je onderwerp.
- barry van strien
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 165
- GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
- WoonplaatsCOLON Spijkenisse
zelf heb ik goede ervaringen met de triggers van Yongnuo.JDB schreefCOLONHai Aflits! Dank voor je reactie! Ja ik ben nog een groentje met flitsers/ triggers... wel fotografeer ik al jaren professioneel, portretfotografie op locatie met alleen daglicht en reflectieschermen, ik hou van natuurlijk (ogend) licht. Ik heb wel veel fotografie ervaring, maar op flitsgebied ben ik dus nog helemaal onervaren en heb ik geen idee of ik nu al dan niet logisch bezig ben. Ik wil wel graag leren subtiel off camera te flitsen, gewoon omdat dat soms toch handiger is dan een stellage van reflectiemateriaal op te bouwen. Zou ik dan om te beginnen niet beter Canon triggers kunnen aanschaffen, die sowieso wel matchen met mijn camera en flitser? En zo ja, welke dan? Om mezelf een hoop gepuzzel te besparen?
YONGNUO YN-622C-TX en de YONGNUO YN-622C
- Hari Seldon
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 706
- GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
- WoonplaatsCOLON Arnhem
De meeste triggers geven idd enkel de impuls door, niets anders.
Maar de belangrijkste vuistregel die kan helpen is en blijft "de verlichtingssterkte neemt kwadratisch af met de afstand". Dus als het te veel licht geeft en je hebt de flits op 1 meter staan, zet je de flits nog een meter naar achter - dan heb je nog maar de helft.
Als je die ruimte niet hebt, in plaats van een wit pluutje een spiegelpluu en die omgekeerd er in zetten (reken maar uit hoeveel dat kan schelen), of anders bouncen, eventueel met een graat werken, et cetera. welkom in de flitswereld. Duurt even, maar als je eenmaal weet wat je doet en hoe het werkt, dan is het fantastisch!
Tweede tip: zorg dat je in je voorbereiding op 2 manieren uit kan flitsen, kom je nooit voor verrassingen te staan.
Maar de belangrijkste vuistregel die kan helpen is en blijft "de verlichtingssterkte neemt kwadratisch af met de afstand". Dus als het te veel licht geeft en je hebt de flits op 1 meter staan, zet je de flits nog een meter naar achter - dan heb je nog maar de helft.
Als je die ruimte niet hebt, in plaats van een wit pluutje een spiegelpluu en die omgekeerd er in zetten (reken maar uit hoeveel dat kan schelen), of anders bouncen, eventueel met een graat werken, et cetera. welkom in de flitswereld. Duurt even, maar als je eenmaal weet wat je doet en hoe het werkt, dan is het fantastisch!
Tweede tip: zorg dat je in je voorbereiding op 2 manieren uit kan flitsen, kom je nooit voor verrassingen te staan.
Ha allemaal, fijn alle reacties!
Heeft er ook iemand ervaring met deze Canon-flitser (https://www.calumetphoto.nl/product/Can ... anon%7C600) en zender (https://www.calumetphoto.nl/product/Can ... /CANSTE3RT)?
Daarmee zou het probleem ook opgelost moeten zijn toch?
Dank!
Heeft er ook iemand ervaring met deze Canon-flitser (https://www.calumetphoto.nl/product/Can ... anon%7C600) en zender (https://www.calumetphoto.nl/product/Can ... /CANSTE3RT)?
Daarmee zou het probleem ook opgelost moeten zijn toch?
Dank!
- barry van strien
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 165
- GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
- WoonplaatsCOLON Spijkenisse
Je zegt dat het licht kwadratisch afneemt maar ook dat het licht halveert als de afstand verdubbelt.Hari Seldon schreefCOLONDe meeste triggers geven idd enkel de impuls door, niets anders.
Maar de belangrijkste vuistregel die kan helpen is en blijft "de verlichtingssterkte neemt kwadratisch af met de afstand". Dus als het te veel licht geeft en je hebt de flits op 1 meter staan, zet je de flits nog een meter naar achter - dan heb je nog maar de helft.
Als je die ruimte niet hebt, in plaats van een wit pluutje een spiegelpluu en die omgekeerd er in zetten (reken maar uit hoeveel dat kan schelen), of anders bouncen, eventueel met een graat werken, et cetera. welkom in de flitswereld. Duurt even, maar als je eenmaal weet wat je doet en hoe het werkt, dan is het fantastisch!
Tweede tip: zorg dat je in je voorbereiding op 2 manieren uit kan flitsen, kom je nooit voor verrassingen te staan.
volgens mij hou je maar een kwart hoeveelheid licht over i.p.v de helft bij het verdubbelen van de afstand.
Laatst gewijzigd door 1 op barry van strien, in totaal 27 keer gewijzigd.
- barry van strien
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 165
- GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
- WoonplaatsCOLON Spijkenisse
Dit is inderdaad een oplossing.JDB schreefCOLONHa allemaal, fijn alle reacties!
Heeft er ook iemand ervaring met deze Canon-flitser (https://www.calumetphoto.nl/product/Can ... anon%7C600) en zender (https://www.calumetphoto.nl/product/Can ... /CANSTE3RT)?
Daarmee zou het probleem ook opgelost moeten zijn toch?
Dank!
zelf geen ervaring mee maar wat ik zie in diverse youtube filmpjes zie van o.a. bob davis en jeff cable is dat dit goed werkt.
Moet het echt canon zijn?