CR2 bewerken op de iPad

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Op de iPad heb je tegenwoordig een hele mooie versie van Lightroom. Op de PC gebruik ik het niet en doe ik alles met Photoshop CC maar dat is niet beschikbaar op mobiele Apple apparatuur. Ik zat in de trein en ging kijken of ik CR2 bestanden kon bewerken met Lightroom op IOS. Helaas... Alleen het DNG RAW bestandsformaat wordt ondersteund en wanneer je foto's via de Canon apps inlaad komen alleen de JPEG bestanden op je iPad of iPhone... Dat schiet dus niet op, je wil immers een RAW bestand bewerken. Na heel wat speurwerk kwam ik er helaas achter dat er voor Apple toch best wat kinkjes in de kabel zaten, jammer.

Ik werd door een collega gebeld op m'n spoor mobiel en na het gesprek ging er een lichtje branden... "Ja maar dit is Android zooi.... Je zal maar net zien". En warempel er bestaat een gratis CR2 naar DNG convertor voor op je Android telefoon. En inderdaad hij maakte een .DNG file naast het bestaande .CR2 bestand van de foto.
Vervolgens de gratis app SHAREit op zowel de Android als de iPad gezet.

Het bestand kan je nu zonder problemen overzetten van het Android toestel naar je iPhone of iPad en als de transfer compleet is open je het .DNG bestand. Je wordt begroet door een wit plaatje. Nu druk je op "Save image".
In Lightroom open je de "Camera roll" en voilla... daar staat het .DNG bestand dat je nu naar hartenlust kunt bewerken en als je klaar bent in volle of halve grootte kunt uploaden naar bijvoorbeeld Flickr.

En allemaal gratis. Het enige waarvoor ik heb betaald is een appje om nu ook de CR2 bestanden van de camera op de Android telefoon te kunnen zetten en dat kost nog geen drie euro.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Sowieso: dank voor de tip! Ik gebruikte al wel Photoshop Express op de Ipad, heb nu Lightroom er gelijk ff bij gezet.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Met de laatste update van Lightroom mobile van Juli 2016 kan je ook gewoon CR2 bestanden bewerken. Zo van de camera op je Ipad.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
emiel_maigoda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2016 21:15

Voor die tijd kon dat ook al. Ik was in april/mei twee weken in Frankrijk en aldaar kon ik al CR2-bestanden bewerken.
Groetjes,
Emiel
Canon EOS 5D mark III + BG-E11
Canon EF 16-35mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 24-105mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
Canon Speedlite 430EX | Adobe CC

http://www.esm-photographics.nl/
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb nog even gezocht en ik denk dat je gelijk hebt Emiel. Ik had vorige maand iets gezien van een update en dat het toen pas kon maar waarschijnlijk heb ik naar oud nieuws zitten kijken :D
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Geen idee hoe jullie het dan doen, maar mijn iPad ziet de CR2 bestanden niet en ik kan ze niet inladen.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
Gebruikers-avatar
emiel_maigoda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2016 21:15

Met een CF-kaartlezer (Camera connection kit voor een iPad 3) zet ik de CR2-bestanden op m'n iPad en vervolgens kan ik ze met PS Express openen en bewerken.
Groetjes,
Emiel
Canon EOS 5D mark III + BG-E11
Canon EF 16-35mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 24-105mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
Canon Speedlite 430EX | Adobe CC

http://www.esm-photographics.nl/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar