Canon eos r5

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

De Canon eos r5 is een veelbesproken camera en wordt weldra verwacht. Spijtig dat op een eos forum hier nog geen aandacht aan gegeven is. Niemand hier die deze camera op zijn verlanglijstje heeft staan?
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

Het halve internet staat vol met r5/6 content, lees trouwens zojuist dat Canon de levering mogelijk gaat uitstellen wegens de inmiddels veelbesproken oververhittings problematiek. En ja, verlanglijstjes genoeg, nu alleen het budget nog...zal nog wel een paar jaar duren :-)
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Xpose
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2013 02:00
WoonplaatsCOLON Prov. Utrecht

Staat zeker op mijn lijstje ter vervanging van de 5D Mk IV.
Ook de R6 staat op het lijstje ter vervanging van de 7D Mark II.
De verbeterde autofocus zijn de doorslag om hiervoor te kiezen.
-
https://www.youtube.com/watch?v=zDl9sk9 ... reload=101
https://www.youtube.com/watch?v=V-Y_zJJAFAc
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Nee staat niet op mijn lijstje... ik wil voorlopig geen mirrorless...
een andere 6DII wellicht...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Het heeft zin de facebook pagina van Frits van Eldik te volgen gezien hij bij veel ontwikkelingen en testwerk betrokken is.
Ik zei het al eerder. De Canon EOS-R5 is een extreem indrukwekkende camera. Een alleskunner. Toch schreef ik dat ik voor actie beelden zou kiezen voor de EOS-1Dx.

Daarover had ik vanochtend een gesprek met een collega die me belde. Ik vertelde hem dat ik afgelopen weekend 2000 foto's van karten heb gemaakt met de R5 en dat het probleemloos ging. Hele series snaarstak en indrukwekkende als 45MP file. RAW en Large JPEG en dan 20 beelden per seconde die probleemloos werden weggeschreven naar de kaartjes in de camera. En toch is er verschil met een EOS1Dx3 welke ik eerder zou kiezen voor de actiefoto.

Toen kwam de vraag. Als je er één moet kiezen...?

Als ik nu voor de keuze gesteld wordt dat ik nog maar één camera mag gebruiken voor de komende twee jaar en ik moet kiezen, zou ik zonder twijfel voor de EOS-R5 gaan. Een geweldig stuk gereedschap dat alles kan en met alles bedoel ik dan ook alles.

Gelukkig valt er nog iets te kiezen en het is logisch dat er een verschil is tussen het top model gebouwd voor de snelheid en de betrouwbaarheid en de beste spiegelloze camera van dit moment.

Maar de keuze valt ook samen met de nieuwe lenzen. De RF lenzen die Canon heeft ontwikkeld en aan het ontwikkelen is. De combinatie van de grote vatting en het gegeven dat de lens nu dichter op de sensor kan zitten geeft ongekende vrijheid en kwaliteit. Daarin zit een enorme stap voorwaarts en alles wat er nu aan komt is erg interessant. Van extreme groothoek tot 1600mm.

Voorlopig blij dat ik beide in mijn tas heb. Dag en nacht inzetbaar en de mogelijkheid het juiste gereedschap te kiezen voor de klus.
En:
Er zijn mensen die van mij willen weten wat ik van de Canon EOS-R5 vind. Ik heb deze camera al in een vroeger stadium getest en was toen on der de indruk. Alleen zit er geen gebruiksaanwijzing bij en krijg je alleen de info die op dat moment van pas komt bij die test en dus ben ik blij er nu al een paar weken mee te kunnen spelen.

Het is een feest. Om te beginnen kunnen de mensen die commentaar hadden op de EOS-R dat er maar één card slot in zat gerust zijn. Je kunt nu CFastExpress en SD kwijt. Ik vind het niet altijd nodig om een hele hoge resolutie te hebben maar 45MP is indrukwekkend. En als je dan bedenkt als je RAW + JPEG schiet dat je bij ieder klik twee van die files op de kaarten wegschrijft en dat dan bij 20 beelden per seconde. Indrukwekkend!

De Auto Focus is fenomenaal. Echt ongelofelijk hoe efficiënt je die kunt laten werken. Even goed nadenken wat je gaat doen en dan de juiste instellingen kiezen. Het kan dan bijna niet meer mis gaan.

Nieuwe hobby is het maken van opnames uit de hand met extreem lange opname tijden. Ik bedoel dan bijvoorbeeld 2 seconden. De stabilisatie in de camera werkt samen met de stabilisatie in de lenzen en het resultaat is verbluffend.

En dan is de bediening nagenoeg gelijk aan het door professionals gewaardeerde 1Dx. Ligt goed in de hand en alle functies die er toe doen onder vingerbereik. Ik werk nu met de extra grip. Naast de extra power van de accu’s heb je bij verticaal gebruik meer houvast en gelijke bediening.

Ik merkte afgelopen weekend op de Nürburgring dat ik voor de echte actie nog altijd de EOS-1Dx prefereer. Niet omdat deze camera het niet aan kan. Ik werk meestal met beide ogen open. Ik probeer met het oog dat niet door de zoeker kijkt de omgeving waar te nemen. Vooral uit veiligheid omdat ik graag rondvliegende onderdelen, complete auto’s of zand en grind zie aankomen. Maar ook collega’s met een te uitbundige motoriek.

Als je dan met het ene oog naar een beeldscherm kijkt en het andere de werkelijkheid weergeeft dan gaat dat heel vervelend werken. Althans dat vind ik. Daarnaast hou ik graag contact met mijn onderwerp en zie graag wat ik krijg. Dat is bij heel veel vormen van fotografie geen probleem maar bij raceautootjes die voorbij komen is dat soms lastiger. Aan de andere kant geeft de Electronic Viewfinder bij slecht licht of in donker je weer de mogelijkheid dingen te zien die je normaal niet waar kunt nemen. Ik kan me dus indenken dat ik bij avond en nachtraces juist wel de R5 zou gebruiken.

Vooralsnog wil ik alle dagelijkse fotografie met de EOS-R5 vastleggen. Alleen in het geval van actie prefereer ik nu nog de 1Dx3. Al kan ik me indenken dat bij veelvuldig gebruik van de R5 dat gaat veranderen. Het is echt een zeer spectaculaire camera. Je zou kunnen zeggen dat ik verliefd ben op de EOS-R5. Soort van vlinders in de buik of in ieder geval rupsen die een feestje vieren.

Als laatste opmerking mijn antwoord op een veel gestelde vraag. Als je EF lenzen gebruikt op een EOS-R dan werkt dat probleemloos met de adapter-ring. Er zijn mensen die denken dat je kwaliteit verliest. De functie van de ring is slechts om de lens op de juiste afstand van de sensor te krijgen. Daar gaat niets verloren. Sterker. Er zijn adapters die enorme voordelen bieden. Een control ring voor extra bedieningsgemak of een ingebouwd polarisatiefilter waardoor ik zelfs met een 11-24mm kan werken met Pola filter.

Wél is het zo dat door de combinatie van de grote vatting en de kleiner afstand tot de sensor er enorme stappen gemaakt zijn met de RF lenzen. Die zijn in kwaliteit een enorme verbetering en bieden ook ongekende mogelijkheden. Kijk maar naar de lichtgewicht 600 en 800mm. Maar ook de 85mm lenzen die nu uit zijn zijn echt ongekend goed. Maar het is niet zo dat de EF minder goed wordt op een EOS-R, de RF lenzen zijn gewoon een enorme verbetering. #EOSR5, #canonnederland #ad, #angelbirdmedia
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

hoezeer ik Van Eldik ook waardeer als fotograaf, hij kan niet echt als een objectieve bron worden beschouwd :-)
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Eens, hij is immers brand ambasadeur. Neemt niet weg dat hij ook de nodige plaatjes laat zien....
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

De ernstige testers van de Eos R5 zijn op fotogebied zodanig positief, zodat je al van heel slechte wil moet zijn om deze camera af te breken. De Eos R5 is een fotocamera met een optie voor mensen die al eens graag iets filmen, dit is geen filmcamera waar je ook al eens een foto kan mee maken. Wil je een langspeelfilm maken, dan koop je beter iets anders (zwaarder en veel duurder).
Ik film ook best veel met mijn Canon 5d mkIV en eos R en heb al 2 van mijn filmpjes aan het grote publiek met succes getoond, maar het zijn allemaal vrij korte stukjes natuurfilm waarvan ik één geheel maak van een 40 tal minuten in premiere elements. Als je een ijsvogel of iets anders in de natuur wil filmen, dan zal je zelden meer dan 10 minuten moeten filmen, want zolang blijven die beestjes nu eenmaal niet zitten.
Op youtube heeft men er een sport van gemaakt om deze camera af te breken alsof het één grote vuurbal is, niet zelden van mensen die zelf een ander merk van camera gebruiken (ik noem met opzet niet dat andere merk bij naam omdat ik aan dat soort merken afbraak niet wil mee doen). Als deze of gene camera niets voor jou is, koop dan toch gewoon een ander merk. Ik ben wel voorstander dat ernstige en eerlijke testers de voor en nadelen van een camera moeten vermelden als ze de testen zelf hebben gedaan, niet van horen zeggen of gezien op youtube.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

mikeeagle schreefCOLON 31 Jul 2020 19:20 hoezeer ik Van Eldik ook waardeer als fotograaf, hij kan niet echt als een objectieve bron worden beschouwd :-)
Exact
Apple fan, Canon volger...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar