Filter

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Martin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 06:26

Even een vraagje vroeger had ik altijd standaard een filter op mijn lens zitten. Doen jullie dit nog steeds en wat soort filter gebruiken jullie dan?

Ik dacht dat er om mijn andere lens een UV filter zat.
Martin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 06:26

Inderdaad daar deed je het vroeger ook voor.
Dat was ik al weer vergeten :oops:

Ik zal er maar gauw weer ff twee halen ter berscherming van de lenzen.

Thanx.
Martin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 06:26

Gebruik jij dit Circulair Polarisatie dan ook?
Ook voor buiten of niet?

En die prijs scheelt nogal wat zeg met D95
UV Multicoated 77 mm € 52,-
Martin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 06:26

Dan haal ik van de week ff twee UV filters op want de rest gebruik ik niet zo gauw.
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Ik heb een skylight filter gekocht, omdat ik de lens wil beschermen en voor de mooie contouren bij buiten fotografie.

Vreemd waarom heb ik toen der tijd voor mijn standaard lens een
skylight-filter geplaatst en voor de zoomlens een UV-filter?
Ik weet het niet meer


Mart
Laatst gewijzigd door 1 op martmarbus, in totaal 25 keer gewijzigd.
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Rene Br.

Voor de liefhebber heb ik nog een 58 mm UV filter liggen van HAMA.
Bied eens wat !! :lol:

100%

Rene Br.
Hythloday

Vroeger had ik ook op elke lens een skylight/UV filter ter bescherming van de lens. Tot ik een keer een opmerking hoorde van iemand die zei: waarom gebruik je nog een lensdop?

Heel veel mensen kopen een duur objectief omdat het zo scherp tekent, of zo'n mooi contrast geeft. Helaas kopen ze meestal een prul van een filter, vaak niet multicoated, waardoor de lens minder scherp tekent en het contrast omlaag gaat. Want door er een filter op te schroeven verleng je het lenzenstelsel in je objectief.

Indien je toch een filter wilt gebruiken, koop er dan één met een goede multicoating. Bedenk wel dat als je je camera laat vallen, je zonnekap eerder stuk is dan dat je frontlens van je objectief is beschadigd.
RR de Jong

Ik denk zelf dat het niet gebruikt wordt tegen het vallen, maar tegen eventueel krassen van de lens?

Althans dat is de reden dat ik ze zelf erop heb zitten.
Hythloday

In de twintig jaar dat ik een spiegelreflex heb gehad, heb ik nooit een krasje op de lens gehad. Ik gebruik altijd de lensdop. Met de 18-55mm kitlens zul je een slimline filter moeten gebruiken om vignettering te voorkomen.

Tijdens een wintersportvakantie ben ik een keer uitgegleden. De camera viel op de grond. De zonnekap was stuk. En als je uitglijd met de 300d met daarop de kitlens , dan zul je waarschijnlijk een nieuwe kitlens moeten kopen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar