Ervaringen overstap 300D --> 20D [update 3, 10 nov.]

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Ik ben dus sinds kort een 20D gebruiker na ruim anderhalf jaar met de 300D geschoten te hebben. Hoewel ik me met de 300D eigenlijk niet vaak 'beperkt' in de mogelijkheden voelde ben ik uiteindelijk toch geld opzij gaan zetten voor de 20D.

Ik heb zelf een lange tijd afgewogen wat voor mij de overstap naar een 20D rechtvaardigde. Vele reviews en gebruikers ervaringen gelezen en daarop gebaseerd uiteindelijk de knoop doorgehakt en een 20D besteld.

Voor diegenen die binnenkort ook een dergelijke overstap overwegen denk ik dat het nuttig is mijn ervaringen te beschrijven nu ik een aantal dagen de 20D heb kunnen gebruiken. Ik probeer vooral de dingen te beschrijven die je niet zomaar uit de reviews haalt, dingen dus die mij opvielen ondanks dat ik die reviews allemaal al eens gelezen had. Ik hoop daar dus iets aan toe te voegen.

Vrijdag in de namiddag was het dus eindelijk zover, na mijn geduld beproefd te hebben met een internationale betaling (besteld in Duitsland) rijdt het busje van DPD voor en mag ik na het zetten van een krabbeltje de doos aanpakken. Zoals elke Hollander pakken we dus meteen de boel uit en stoppen de batterij in de camera, schroeven een lens erop, schuiven de Ultra II erin en gaan aan de slag.

Wat me als eerste opviel is de kwaliteits indruk die de camera maakt. De body is natuurlijk van magnesium, maar de structuur van het materiaal geeft op een of andere manier al een bepaalde uitstraling aan het hele product. Opvallend is ook dat de materiaal indruk van de kunststof delen (de CF klep en de batterij klep) precies overeen komt met de rest van de body. Helaas voelen beide klepjes wel wat minder robuust aan, ook als ze gesloten zijn zit er nog wat beweging in. Als je de camera vasthoudt voel je het CF klepje nog wat speling hebben in de palm van je hand.

Het volgende dat me direct opvalt is de passing van de bajonet. Elke lens die ik heb zit strak op de body, iets dat op de 300D duidelijk anders was. Op de 300D had vooral mijn Sigma 70-200 lens makkelijk wat speling. Als ik daarmee de zoomring draaide dan draaide eerst de lens een heel klein beetje in de bajonet. Dit kan uiteraard met toleranties te maken hebben (heeft het waarschijnlijk ook), maar het viel me duidelijk op. M'n 50mm overigens past echt maar net, die moet ik met redelijk wat kracht monteren.

Goed, lens is gemonteerd, batterij zit erin en CF zit ook op z'n plaats. Tijd om eens wat te gaan schieten. De aan-uit knop zit op een andere plaats dan op de 300D. Ik kan niet zeggen dat ik de plaatsing handiger vind, zeker de manier niet waarop hij in de body 'verzonken' is. Vooral aanzetten vergt wat handigheid (ik druk er nu met mijn duim op en verdraai hem vervolgens). Focussen gaat prima, al hoort er volgens mij naast het piepje ook minimaal 1 focuspunt in de zoeker op te licht. Ik druk de ontspanknop door en er gebeurt niets! Nog een keer focussen en doordrukken: geen resultaat, de sluiter blijft angstvallig op zijn plaats. Ik had al eens verhalen gelezen over weigerende 20D's en zag mezelf alweer de camera terug naar Duitsland sturen. Eerste ingeving gevolgd, batterij eruit en opnieuw erin. Opnieuw proberen een foto te maken en het lukt zowaar. Tot nu toe heb ik dit probleem niet meer gehad, maar het blijft wel in mijn achterhoofd. Als het vaker voorkomt zal hij toch terug moeten.

Goed, verder. Het is inmiddels al donker aan het worden en ik probeer met verschillende lenzen wat in de woonkamer de 20D uit. Wat me bij het focussen direct opvalt is de gevoeligheid van de sluiterknop. Waar je bij de 300D de knop duidelijk half in moet drukken is bij de 20D de lichtste aanraking al voldoende. Ook de mogelijkheden van focussen bij weinig licht maken indruk op me. Zelfs op objecten die ik met het blote ook bijna niet zie omdat het donker wordt, daar kan de 20D toch nog op focussen, een duidelijke verbetering ten opzichte van de 300D. Vervolgens nog even de ISO wat omhoog gedaan (ISO 3200 is echt leuk) en kom er al snel achter dat tot ISO 800 de ruis echt minimaal is. Pas bij ISO 1600 is de ruis goed waarneembaar, maar zelfs ISO 3200 is naar mijn mening nog best bruikbaar. Natuurlijk hangt het van de situatie af, maar het is zeker geen nutteloze optie die de 20D biedt.

Waar ik op dit moment verder nog iets over kan zeggen is de snelheid van het camerageheugen. Vrijwel direct na het nemen van de foto staat hij al klaar op het display. Ook het terugkijken is zeer snel. Eenvoudig aan het duimwiel draaien en je bladert werkelijk door de foto's heen. Dat duimwiel is trouwens iets waarvan ik nu al het gevoel heb dat ik nooit meer zonder wil.

Dingetjes die me verder opvallen, maar waar ik nog niet zo veel mee heb geexperimenteerd (in een vervolgpost kom ik hier meer in detail op terug), zijn de custom functies, de joystick en de eenvoud van het menu. Via de custom functies zijn nog heel veel dingen naar smaak in te stellen. Zo heb ik al de picture review toegewezen aan de set-knop en heb ik de AF-selectie al direct gekoppeld aan de joystick.

Zoals gezegd, binnenkort dus nog een aanvulling op dit lange verhaal. Ik hoop dat het tot nu toe interessante leeskost is voor sommigen. Nu ga ik weer verder met verkennen :D
Laatst gewijzigd door 3 op eric_nl, in totaal 10 keer gewijzigd.
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

Ja, en op dit soort verhalen zit ik dus helemaal niet te wachten! ;)


Ik gebruik nu mijn 300D nog steeds naar alle tevredenheid, maar toch mis ik met name de AI Servo functie. Dmv de hack is dit slechts gedeeltelijk op te lossen.
Misschien als met de komst van de 5D de prijzen voor een 2e hands 20d gaan zakken, ga ik de overstap ook wagen. Hopelijk lees ik dan niet meer van dit soort verhalen, want dat zou dan nog een dure grap kunnen worden :D.


Kort samengevat, een mooi verhaal om te lezen en bedankt dat je het gedeeld hebt. Dit soort gebruikerservaringen zijn vaak waardevoller dan de standaardtesten met een uitkomst uitgedrukt in kille cijfers
[size=75]*... ...*[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik moet me denk ik bij THJKlos aansluiten.

Ik heb een 300D en mis ook de AI servo functie. Ik heb er geen hack opstaan, maar wil deze functie ook in de M-stand gebruiken (en dat lost de hack niet op)

Het geld voor een 20D ontbreekt me momenteel en er staan toch wat andere dingen op de verlanglijst (Misschien die nieuwe 24-105)

Verders een leuk verhaal, Eric. Ik wacht af op het vervolg.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

THJKlos schreefCOLONJa, en op dit soort verhalen zit ik dus helemaal niet te wachten! ;)
Kan ik me voorstellen. Maar bedenkt meteen ook dat die 20D overstap je ook minimaal 500 euro kost (na aftrek van cashback). Het was ook niet mijn bedoeling om iedereen te motiveren van de 300D over te stappen naar de 20D. :D Misschien enkel dat laatste duwtje voor de eeuwige twijfelaar.

Oh ja, wat ik nog vergeten ben in mijn startpost, het sluitergeluid! Ik had al eens eerder een 20D vastgehouden en kort gebruikt, maar nu ik hem thuis in de stille woonkamer hoorde was dat toch wel behoorlijk luid. En in tegenstelling tot velen ben ik er blij mee! Eindelijk een camera die het geluid maakt dat hij hoort te maken :D
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

Goed dat je de overstap hebt gemaakt eric_nl!
Voor mij is het inmiddels bijna een jaar geleden dat ik de overstap heb gemaakt en zou niet meer terugwillen naar de 300D :D
De 5D komt eerder aan de beurt :P
Gebruikers-avatar
Kleintje Pils
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1626
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 11:54
WoonplaatsCOLON Leusden
CONTACTCOLON

Heb twee weken geleden en vorige week ook met de 20D geschoten ipv m'n 300D, nou ook ik ben aardig om. Vooral bij de snelheid, met aiservo en continues shooting schrok ik dat er zomaar twee foto's genomen werden terwijl ik er een wilde 8)

Binnenkort komt er dus ook voor mij een 20D!
Mzzls Remco

[url=http://www.touchdown-aviation.com][img]http://img718.imageshack.us/img718/8660/tda.jpg[/img][/url] [url=http://www.twitter.com/tda_tweet][img]http://img20.imageshack.us/img20/1516/twitterlogoheadern.png[/img][/url]
*Marco*

THJKlos schreefCOLONJa, en op dit soort verhalen zit ik dus helemaal niet te wachten! ;)
Nou ik wel :mrgreen: Het sterkt me alleen maar in de gedachte om sneller op een 20D over te stappen :D
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Kleintje Pils schreefCOLONVooral bij de snelheid, met aiservo en continues shooting schrok ik dat er zomaar twee foto's genomen werden terwijl ik er een wilde 8)
Weleens een 350d geprobeerd? ;)
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Dit is een zeer herkenbaar verhaal, de 300D heeft meer speling als je een lens monteert, meer ruis, zeer beperkte buffer en geen AI Servo.

Toch maak ik ook met de 300D (die ik als tweede body heb gehouden) nog steeds hele mooie foto's, voor vele toepassingen heb mijn andere cam niet per se nodig, alleen bij sport of andere snel bewegende onderwerpen schiet de 300D voor mij tekort. Voor het overige heb ik absoluut geen spijt gehad om mijn start in de digitale reflex wereld met een 300D gemaakt te hebben. Hij is nog altijd 10x beter dan de compacts.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

DE reden waarom ik naar de EOS 20D is de snelheid...
Dat was het eerst wat me opviel toen ik eindelijk me 20D (2ehands) in handen kreeg.

Zowel met opstarten als de buffer / fps / focussing / etc.

Natuurlijk heb je meer kwaliteit door verbeterde AF / meer MP e.d.
Ook de bouw van de body is stukken beter.

Volgens mij kan ik nog wel even doorgaan met pluspunten opnoemen...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Mensen, houd nou op met die enthousiaste verhalen!! ;-) Mijn handen jeuken om er ook één te gaan kopen, maar ik heb een hele goede reden dat niet te doen: kepergeengeldvoor :-(
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

fokkedeboer schreefCOLONMensen, houd nou op met die enthousiaste verhalen!! ;-) Mijn handen jeuken om er ook één te gaan kopen, maar ik heb een hele goede reden dat niet te doen: kepergeengeldvoor :-(
Dat zou ook de enige reden zijn inderdaad ;)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Ik maakte net al een grapje, maar nu even serieus: Ik hoor argumenten als 'sneller opstarten, meer fps, sneller afdrukken en aiservo' maar dit heeft de 350d ook allemaal... Opstarten kost iets van 0.00001 seconde, het verhaaltje over per ongeluk twee foto's nemen komt me van de 350d ook bekend voor.. waarom zou je dan voor de 20d gaan?
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
two-tone
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 732
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2005 00:39
WoonplaatsCOLON Vlaardingen
CONTACTCOLON

groter, fijnere behuizing, makkelijke bediening door draaiwiel achterop, meer fps (5 ipv 3) kleur temp. op de body in de stellen, meer AF punten, grotere zoeker, betere sluiter (mooier geluid ook), LCD bovenop (info), losse flits aansluiting.

De bp511 accu was voor mij ook een voordeel, kon ik direct vanaf mn 300d meenemen naar de 20d.


No offence voor de mensen natuurlijk met een 350d!
Laatst gewijzigd door 1 op two-tone, in totaal 28 keer gewijzigd.
[size=75]EOS 40d || Canon EF 50 f1.8 mkII || Canon EF 70-200/2.8 [color=red]L[/color] USM + zonnekap || Canon Speedlite 430EX || Manfrotto 055DB+029 3weg hex qr. + 679B+Proball 308 ballhead[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Frevo schreefCOLONIk maakte net al een grapje, maar nu even serieus: Ik hoor argumenten als 'sneller opstarten, meer fps, sneller afdrukken en aiservo' maar dit heeft de 350d ook allemaal... Opstarten kost iets van 0.00001 seconde, het verhaaltje over per ongeluk twee foto's nemen komt me van de 350d ook bekend voor.. waarom zou je dan voor de 20d gaan?
Specs verschil 350D <-> 20D
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

De verschillen tussen de 350D en 20D zijn kleiner, maar voor mij als voormalig 300D bezitter niet interessant. Vergelijkingen tussen de 350D en 20D zijn in dit topic naar mijn mening off-topic, die kunnen beter in het al bestaande topic gevoerd worden: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=10319
RMP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2004 11:39
WoonplaatsCOLON Soest
CONTACTCOLON

Voor mij op twee weken na een jaar geleden dat ik overstapte. Dat ie nu even bij Canon ligt ivm focus-problemen maakt mij niet minder enthousiast over de 20d, dat had immers ook bij de 300d kunnen gebeuren, neem ik aan...

Toen ik overstapte was de 350d er nog niet, en ik denk ook maar 'gelukkig'. Vanwege de prijs zou ik ongetwijfeld voor de 350 zijn gegaan, maar mezelf kennende was ik nu alweer verleid om die in te ruilen voor een 20d. Maar dan met name om de buitenkant; het oog wil ook wat, en ik vind de 350 erg klein overkomen (en ik heb grote handen hehehe).

Tja, alle voordelen van de 20d zijn al genoemd. Sluit me er zeker bij aan. Wilde nog wel even een opmerking maken over de aan/uit-knop. Dit zit in mijn ogen inderdaad niet op de juiste plek, maar.... ik gebruik hem zelden! Eigenlijk alleen als ie de tas in of uit gaat. Camera schakelt zichzelf uit (instelbaar) en met 1 drukje op de ontspanknop staat ie in no-time weer klaar voor je.

Verder heb ik ook nog wel eens het probleem dat ie volledig blokkeert. Opgevallen dat dat met name gebeurt als de lens verwisseld wordt zonder de camera uit te zetten. Gewoon dus aangeleerd om hem braaf uit te schakelen, lens eraf, lens erop, en weer rustig aanzetten. Als ie blokkeert zit er niks anders op dan de accu te verwijderen en opnieuw te plaatsen. Persoonlijk vind ik dat dit (softwarematig?) voorkomen zou moeten worden, maar ja....
[size=67]EOS 20d - EF S18-55 - EF 70-200 F2.8L USM - EF 75-300 III USM - EF 50 1:1.8II- 420EX - 2x 1gb[/size]
sjopu
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2005 17:47
WoonplaatsCOLON Drachten

Mooi verhaal, eric_nl. Ik ben zeer benieuwd naar je vervolg.
Ik heb nu en dan de 10D van mijn dochter in handen. Moet dat niet te vaak doen, want het gevoel doet wel wat. En als je dan nog zulke verhalen leest...

Veel genoegen met je aankoop!
Sjoerd
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

sjopu schreefCOLONMooi verhaal, eric_nl. Ik ben zeer benieuwd naar je vervolg.
Dank je, het vervolg komt er binnenkort aan. Misschien niet zo uitgebreid als de startpost, maar ik ben eigenlijk van plan gaandeweg steeds meer hier te melden. Binnenkort een update dus!
zzzzzzzzzzzz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2005 19:30
WoonplaatsCOLON Voorhout
CONTACTCOLON

Lastig topic dit :)

Ongeveer alleen maar verhalen van mensen die stiekum ook over willen stappen :D

Ik ben eigenlijk volledig tevreden met mijn 350D. Het doet alleswat ik wil en doordat hij redelijk compact is denk ik dat ik hem ook sneller meeneem.. (of is dat een smoes om geld te besparen? ;))

een paar weken geleden even met de 10D i.c.m. een 28-300L gespeeld... maar die 10D ligt echt enorm veel lekkerder in de hand.. dat zal met de 20D alleen maar erger zijn...

Maargoed overstappen heeft voor mij geen functie... het zou dan alleen om de behuizing gaan. en daar heb ik niet zo veel geld voor over... Eerst maar eens goede lenzen kopen :)

maar wie weet in de toekomst ;)
[size=75]
Canon EOS 350D | EF-S 18-55 | EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM | EF 50 f1.8 | wat geheugen en wat accu's[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar