Tips voor flits...

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
simon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2004 11:16

Hallo,

Iedeeën voor flitsen,

Ik heb een ext. flitser. Leuk om mee te flitsen, vooral als je een groot of ver opject wil flitsen merk je toch als je zonder zou moeten wat tekort hebt aan je interne flitser :lol:
Maar wat ik erg moeilijk vind is het afstellen van de flitser en de camera.
Ik merk als ik in een kamer ben ( BV mensen fotograveren in een huiskamer ) dat je dan beter de flits iets op +-65 graden kan zetten zodat je meer ware kleuren kan krijgen.En dat je niet van die verschrikte ogen omkijken... :shock:

Het wisselen van lichte ruimte naar donkere ruimte.. lasig
Heeft iemand een tip voor hal automatiche flitser met de EOS 300d camera?!
Of waar ik misschien op kan letten
Bart-Man
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2004 20:08

Ik wet niet precies wat je bedoelt, maar kanje het volgende vertellen.

Een Canon EX 550 flitser geeft een boel licht en doordat de flitser samen met de camera werkt (E-TTL) zijn de foto's erg vaak goed.

Sowieso kan je het * (uitzoom) knopje gebruiken om een testflits te geven, dat werkt ook goed zelfs als je de flitser onder een hoek gebruikt. (maar dan weet wel iedereen dat je gaat flitsen natuurlijk)
Alias "Mr. Google"
50D|EF 100MM f2.8 Macro USM|EF F/4.5-5.6 100-400 [color=red]L[/color] IS USM|EFS F/4.5-5.6 17-85|550EX|420EX|Manfrotto 330|Manfrotto 144B+128Rc|Manfrotto 679B + 486RC2
Gebruikers-avatar
simon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91

Sorry ik bedoel eigenlijk. :lol: :lol:
Als ik mijn externe flitser gebuik dan moet ik een beetje gokken welke sluitertijd en diafragma gebuik
De boel word zo mooi belicht door de flitser dat af en toe alles te wit begint te worden..
Omdat deze flitser een beetje ouderwets is weet ik zeker dat ie niet gemaakt is voor deze camere.
Maar ik weet niet zeker of iemand weet waar je op kan letten?
Wat is handig. :wink: :?: :wink:

Zelf heb ik al wel ondervonden dat waneer je hoger als 250 sluitertijd gaat
dat je dan onderin balkjes krijgt.sluitertijd is dan sneller als de flits is geweest.
Dus dan moet ik zeker mijn diafragma aanpassen.
snap je the point een beetje...

ff tussen () wat wel handig is, is dat je met je flitser opjecte juiste ff iets te veel licht kan geven, vooral als je BV een opject fotograveer met een witte achtergrond
dat je net tegen het overbelichte aan zit.
ff iets bijwerken met BV adobe.
en je hebt een echte vette foto
velle kleuren zoal rood,groen,blauw paars komen dan erg duidelijk naar voren.

Bart-Man
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 171

Vroeger; "toen ik zelf moest fotograferen" zette je de sluiteretijd bij flits op 1/60 en het diafragma op de stand die op het rekentabelletje staat achterop de flitser(ook afhankelijk van je iso waarde) Daaran kon je tevens zien tot hoever de flitser bereik had ofdat ie overbelichtte. Soms had de flitser een aantal standen zie het fotootje van mijn oude flitser. (Sunpak)
Daar kon je dan lekker mee spelen.
[img]http://www.vleermuis.org/300d/ouweflitser.jpg[/img]
Alias "Mr. Google"
50D|EF 100MM f2.8 Macro USM|EF F/4.5-5.6 100-400 [color=red]L[/color] IS USM|EFS F/4.5-5.6 17-85|550EX|420EX|Manfrotto 330|Manfrotto 144B+128Rc|Manfrotto 679B + 486RC2
Gebruikers-avatar
simon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91

Hieronder als het goed is nee staat bij album foto diverse ( lukt me ff niet om een plaatje hier te krijgen ) heb ik een deel van mijn flitser geplaatst net als jij maar echt alles snap ik er niet altijd van...
Mijn merk flitser is "National PE-2057"

er zijn 2 draaiende gedeelte,
de buitenste ring is voor de ISO/Asa waarde
De binnenste ring kan ik maar beperkt draaien voor de W1?, N, S, T.
Die N,S,T, staan denk ik voor de afstad denk ik want er zit op de flitser een schuifje en die geeft aan n=35 s=50 t=85
Ik denk dat dat te maken heeft met hoever je kan zoemen met je lens in mm.
maar ik weet nu niet welke diafragma ik dan nu zal moeten kiesen snapie

ff tussen )( als ik trouwens de eerst komende dagen niet meer reageer op deze stite dan komt dat omdat ik met men gat op Kreta zit.
Maak wel een paar mooie foto denk ik...

Kijk maar of je misschien er iets wijzer uit komt.
Zit geen beschrijfing bij maar goed wat wil je met zn dingetje
Spreek je

[img]http://www.300d.nl/forum/album_thumbnai ... ic_id=2091[/img]
Laatst gewijzigd door 1 op simon, in totaal 15 keer gewijzigd.
Bart-Man
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 171

Als je in je vorige bericht op "edit" klikt en het vinkje bij "disable bbcode" wegvinkt zit je foto erin.

Volgens mij zou je met je 300d zowel je sluitertijd (altijd 60) als je diafragma(naar een getal in de tabel op je flitser) tegelijk moeten kunnen instellen. Maar volgens mij kan een 300d dat niet.

De getallen bij N S T zullen wel de afstand in foot zijn.
En de dikke geblokte vakken onderaan zijn het te gebruiken diafragma.

Misschien iemand tips?
Alias "Mr. Google"
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

In het standjes M kun je heel gemakkelijk een sluitertijd en een diafragma instellen hoor...
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Gebruikers-avatar
simon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91

de N,S,T staan inderdaat voor de afstanden de W1 is de autofunctie
Als ik rechts inder het schuifje op M zet dan flits ie zo hard, dat zelfs ik er bijna blind van word
Ook heb ik al eens een poging gedaan om ergen op een website meer info over dit ding te vinden maar het enige wat ik hier over vind is dat ie uit 1990 ( NATIONAL Wide Angle Diffuser PE-2057/PE-247S Flash 1990 V2929 B+ )

zie website http://www.vintagecameras.co.uk/ltd/flash.htm
(de bbcode heb ik aangevinkt maar????niks hoor :(

[img]http://www.300d.nl/forum/album_thumbnai ... ic_id=2091[/img]
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Ik heb zelf de 550EX en heb laatst foto's gemaakt van mensen die een receptieboek tekenden. De resultaten waren slecht: de mensen op de voorgrond waren overbelicht en de achtergrond zwaar onderbelicht. Ik had de flitser pas en nog geen tijd gehad om de handleiding goed te lezen.

Pas geleden las ik ergens in een fotoblad dat een fotograaf altijd binnen flitst bij portretfotografie op f8 en 1/60 in combinatie met indirect flitsen met gebruik van omnibounce.
Ik heb dit ook uitgeprobeerd en de resultaten zijn stukken beter!

Inderdaad, wat Klaas zegt op standje M kun je zowel diafragma en sluitertijd instellen ook bij gebruik van de flits.
firewatcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2004 21:13
WoonplaatsCOLON hengelo
CONTACTCOLON

ook ik maak gebruik van de 550 ex en het is verekt handig ook de flits in te kunnen stellen. allebij in manuel en dan steeds een stapje hoger met je flitser, werk bij mij goed
canon eos 20 d, BG-E2, sigma 17-35/2.8-4 ex sigma 28-70/2.8, sigma 70-210/2.8, canon 90-300/4.5-5.6, canon 35-105/4.5-5.6, speedlite 550 ex, 3x canon bp-512 en 2x lexar 256 mb 40 speed, image tank 40 gb en lowepro phototrekker classic forest G
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

ik heb ook nog een tipje, als je flits te fel is voor het onderwerp, houd er dan een A4-tje voor(vouw het desnoods dubbel), hierdoor word de flits verdeeld en iets verzwakt waardoor er toch vaak een mooie foto gemaakt kan worden.
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
Boyo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2004 21:41
WoonplaatsCOLON Vlissingen

snuggel schreefCOLONik heb ook nog een tipje, als je flits te fel is voor het onderwerp, houd er dan een A4-tje voor(vouw het desnoods dubbel), hierdoor word de flits verdeeld en iets verzwakt waardoor er toch vaak een mooie foto gemaakt kan worden.
Een collega van mij zei dat hij zijn "onboardcamera"flitser wel eens afplakt met een stukje plakband (geen transparante maar die witte matte plakband)

Misschien lukt dat heb het zelf nog niet geprobeert

Gr,
Yvo
[size=84][color=blue][b]Canon Rebel, 256 DE, 512 U II Sandisc/ 2G U II Sandisc, 75-300, 28-90, 18-55 Kit lens, Sigma 50-500 "Bigma" [/b][/color][/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar