vraqen over reversefotografie

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Ik heb in andere topics al gelezen hoe dat reversefotograveren werkt. Toch heb ik nog enkele vraagjes.

Kun je elke willekeurige zoomlens (28-300) en 50mm(macro)lens reverse tegen elkaar zetten? Ik heb ze van Sigma.

Hoe krijg je de adapterringen het beste tegen elkaar. Wat is de beste manier? Plakband? Lijm?

Hoe krijg ik twee verschillende diameterringen (67 en 58 mm) tegen elkaar. Zijn er verloopringen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Bontje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 205
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2004 13:32
WoonplaatsCOLON Geldrop
CONTACTCOLON

Je moet bij voorkeur een 50 mm met een hoog diafragma hebben, 1.8 of liever 1.4. Die hebben minder vignettering. Adapterringen zijn te koop van Cokin en kosten 4 euro per stuk. Je hebt er dan 2 nodig, 1 voor iedere diameter van de lens. Ik heb ze tegen elkaar gelijmd, dan weet ik zeker adt het vast zit, maar kan ook met tape. Verder kun je het met iedere lens doen, zelfs met de kitlens en dan een 50 mm reversen. Je kunt ook een 85mm nemen, het gaat er om dat je een primelens hebt met minimaal f1.8. Oefen vast in het stilzitten, want je moet scherpstellen door heen en weer te bewegen met je camera (lichaam) autofocus werkt vaak niet goed omdat de scherptediepte erg gering is, als je dan wat beweegt is het meteen onscherp en gaat de lens weer scherpstellen, dan blijft hij aan de gang. Veel succes ermee, ik hoop dat je hier iets aan hebt. :lol:
Groetjes, Patrick. :-)
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Dank je wel Bontje

Hier heb ik zeker wat aan! Nu ben ik nog niet zo bedreven in fototermen maar wat is vignettering? Welke lijm kun je het beste gebruiken?
Bontje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 205
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2004 13:32
WoonplaatsCOLON Geldrop
CONTACTCOLON

Vignettering is een zwarte cirkel aan de buitenkant van het beeld, dat komt door de opening van de lens die je reversed, je kan natuurlijk het beeld croppen (bijsnijden). Vandaar dat je het best met een f1.8 of liever f1.4 reverse doet1.8 heeft de minste vignettering en 1.4 geloof ik helemaal niet. f1.8 wordt veel gebruikt omdat de 50 mm f1.8 maar €109 kost. Dus vele malen goedkoper dan een macrolens. Je moet lijm gebruiken die ijzer op ijzer kan lijmen.
Groetjes, Patrick. :-)
MarkR
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 272
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2004 14:14

Inmiddels nog maar 100,- bij Konijnenberg! :D
Groeten, Mark
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Mensen heel hartelijk bedankt. Hier heb ik wat aan!
Hades-1
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 2230
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2004 07:52
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

makkelijkste om ze vast te maken is met cokin p systeem adapter ringen
die zijn lekker groot en goed te lijmen
de a systeem is wat iel, maar werkt ook
die heb ik met plakbant aan elkaar gemaakt
gewoon strak, zodat het om de 2 ringen trekt (zo zit ie nu al x maanden goed vast)

mijn ervaring is dat als camera-lens de kitlens prima voldoet
hij geeft je ca 5:1 macro
jou 200mm sigma zal je ongeveer 15:1 macro geven
wat stuk moeilijker is met scherpe diepte

knip ook altijd met zo hoog mogelijk diafragma
f14 of hoger, ik zit meestal op f32 met iso 800
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

hades-1 schreefCOLONmakkelijkste om ze vast te maken is met cokin p systeem adapter ringen
die zijn lekker groot en goed te lijmen
de a systeem is wat iel, maar werkt ook
die heb ik met plakbant aan elkaar gemaakt
gewoon strak, zodat het om de 2 ringen trekt (zo zit ie nu al x maanden goed vast)

mijn ervaring is dat als camera-lens de kitlens prima voldoet
hij geeft je ca 5:1 macro
jou 200mm sigma zal je ongeveer 15:1 macro geven
wat stuk moeilijker is met scherpe diepte

knip ook altijd met zo hoog mogelijk diafragma
f14 of hoger, ik zit meestal op f32 met iso 800
Dank je wel Hades-1
DFriend
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2004 21:15
WoonplaatsCOLON Beesd

ik zag de 50 mm van canon f1.8 voor 89 euro bij konijnenberg.
Ik heb de 75-300 van canon. Zijn er cijfers hoeveel de vergroting dan zal bedragen? Ik ga binnenkort deze lens bemachtigen denk ik. Echt een prima aankoop.

Groet Tamara
canon EF 18-55 mm, canon 75-300mm IS USM.
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Wat vragen:
1. Waarom zou je ze aan elkaar willen plakken?
2. Iemand een voorbeeld foto met deze constructie gemaakt
3. Iemand een foto van deze constructie

-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Er loopt ergens anders op dit forum ook al een topic hierover en daar staan ook een soort van foto's -> http://www.300d.nl/forum/viewtopic.php?t=260
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
xionos
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 40513
GeregistreerdCOLON 26 Sep 2024 15:51

BUTTON_POST_REPLY

Terug naar