flitstechniek studio

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Pieter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 775
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 11:09
CONTACTCOLON

Volgende week mag ik een aantal kindertjes op de foto zetten. Ben nu bezig om de juiste instellingen te vinden.

De volgende foto's zijn ter voorbeeld van de opstelling en hoeven dus niet inhoudelijk te worden beoordeeld :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Op de eerste foto is de opstelling zichtbaar die bij de tweede foto gebruikt is. Er is op de tweede foto te zien dat ik de achtergrond nog een keer mag gaan strijken. Ook is er een schaduwplek te zien, weet alleen niet of dit storend gaat worden.

Ik hoor graag tips over een verbetering van de opstelling. Ik heb al geprobeerd de softbox aan de linkerkant te plaatsen, dit gaf niet het gewenste effect.

Alles wat ter verbetering bijdraagt wordt zeer gewaardeerd! :D
[size=75]www.fotobregman.nl[/size]
triaxis130
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3713
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 12:54
WoonplaatsCOLON BE

Hmm,,
Er zijn/bestaan hier al menig topics over. Sommige hebben er zelfs een tutorial over geschreven..
Ik denk dat deze link zeker iets voor je kan betekenen ->
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=11194
Overigens denk ik dat je problemen gaat hebben met je achtergrond. Elke plooi is meestal een schaduw op de foto en moet je misschien wegwerken. Mooi gestreken of strak gespannen is een voordeel. Je hebt katoen gebruikt, beter zou zijn fluweel maar is redelijk duur. Dit vanwege reflectie van het doek. Ook zie ik dat je het licht op bijna één lijn hebt staan, dit KAN mooi zijn maar meestal probeer ik te spelen met twee kanten, links en rechts.. Ook hier weer, er zijn tal van manieren. De beste leerschool is lezen en ondervinden, proef shots etc..

Erg belangrijke tip!!!!
Ik heb vorige week ook kinderen gefotografeert, zij staan maar zelden stil en je doek dat op de grond ligt zal snel vershcuiven, plooien etc... Probeer ze zo voorzichtig mogelijk op het toneel te staan. Als je er niet op let gaat het te merken zijn in je resultaten (plooien op de foto's van het doek)..
Gebruikers-avatar
Pieter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 775
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 11:09
CONTACTCOLON

Bedankt voor je reactie. Heb andere topics hierover ook gelezen ,maar ik ben echt opzoek naar advies op maat, dus een lichtopstelling met een softbox en een paraplu.

Met het advies wat je zojuist gegeven heb ben ik weer aan de slag gegaan. Heb nu de paraplu aan de linkerkant opgesteld.

Ik ga ook eens kijken voor een andere achtergronddoek.

Vind zelf deze foto wat licht betreft al beter.

Afbeelding
[size=75]www.fotobregman.nl[/size]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Je hebt op zich goed gedacht. De softbox als hoofdlicht en de plu als achtergrondverlichting. Er is echter zo weinig ruimte tussen model en achtergrond dat de plu ook je model gaat uitlichten. Dit geeft de harde donkere schaduwen op het model. Je zou meer tussenruimte moeten nemen tussen model en achtergrond om de plu alleen op de achtergrond te kunnen richten.
Gast

jaha hier weet ik ook wat van.

Ik sta regelmatig voor de camera bij degene die die tutorail schreef die eerder naar verwezen werd http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=11194

hij gebruikt ook vaak een softbox en paraplu.
1 bij de achtergrond en 1 op mij gericht, alleen is die box veel groter.
en die softbox staat eiegnlijk overal, geeft steeds een andere foto.

wel gebruikt mark heel erg veel ruimte voor zo'n set.
Ik sta denk soms wel 3 meter van de rol weg, soms nog niet eens op de rol maar er ver voor.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar