Vraag over Lenzen....

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

Zoals jullie in mijn profiel kunnen zien is een van mijn hobbys Formule 1. Tevens ook een van de reden om de Canon EOS 300D aante schaffen. Nu is mijn vraag:

Wat voor lens zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?
Tevens nog een andere vraag, waar kan ik meer informatie vergaren over lenzen? Ik ben een complete nieuweling op het gebied van Spiegelreflex camera's..

Groeten,
Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
Hades-1
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 2230
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2004 07:52
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

mmm ik zou zeggen in iedergeval iets met USM om snel te kunnen focussen.
als je wat meer geld hebt iets met IS (type 2) zodat je panning mode ondersteund.
en beetje zoom kan geen kwaad denk ik -+100-300 mm ofzo
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

Bedankt voor je informatie Hades.
Wat is USM? en wat is IS?

zou je iets meer kunnen uitleggen hierover.

Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

USM is een ultrasonische snelle autofocus motor. IS staat voor image stabilizing oftewel beeldstabilisatie. Datlaatste kost je altijd een paar honderd euro meer maar lijkt mij ook erg aantrekkelijk. Misschien ooit nog...
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Mr. Bones

denk wel dat Canon twee verschillende USM's heeft: de goedkopere versie op de goedkopere lenzen, en een duurdere (maar ook veel snellere) ring USM die o.a. op de L lenzen te vinden zijn.
Takki

hai R3wd,

eerst een vraag: heb jij een perskaart?
zo ja, een lens met een zoom tot 300mm is al genoeg voor goede foto's, want je staat heeel dichtbij de baan.

als je geen perskaart hebt (heb ik ook niet), dan raad ik je aan om een zoomlens te kopen met 400mm...of nog leuker (maar wel moeilijk vast te houden) een zoom van 500mm.

weet je waarom?
mensen die geen perskaart hebben, MOETEN achter de hekken staan en je staat MEESTAL ver van de baan af. daarom is een zoomlens van 400mm of 500mm een goede optie.
en kies dan een mooie plekje om te staan waar je OVER de hekken kijkt.
je gaat toch niet met een peperdure/mooie zoomlens achter het hek staan? zonde joh! maar als je geluk hebt, vind je een gat in een hek dat groot genoeg is voor je zoomlens.

en je moet ook kijken naar de autofocus snelheid van een lens. mijn ouwe forum vriend Mr. Bones en Klaas hebben al wat verteld over Ultra Sonic Motor (bij de Canon lenzen). bij de Sigma lenzen heten ze HSM (high speed motor ofzo??). ik vind de Sigma autofocus motoren (HSM) ook snel hoor!

opmerking: Image Stabilizer (IS) is aanwezig op sommige Canon lenzen.
IS is vooral handig wanneer je met een grote zoom (focal lengte) werkt, zeg maar vanaf 350mm ongeveer heb je IS wel nodig als je niet met een statief werkt. en IS is ook handig wanneer er weinig omgeving licht aanwezig is, omdat je meestal een lange sluitertijd gebruikt (als je niet met de flitser werkt).

voor ongeveer 900-1000 Euro heb je al een goede zoomlens (bv de Sigma 50-500mm f4-f6,3 HSM).
maar er zijn natuurlijk ook goedkopere zoomlenzen die een bereik hebben van 70-300mm.

suc6!

Takki

p.s. als je van pannen houdt, hoef je niet naar een zoomlens te zoeken met een maximale lichtsterkte van f2,8
Mr. Bones

heeft die Sigma 50-500 een IS? zoniet wordt het wel moeilijk zonder statief niet? ik zou de Canon 100-400 L ook eens bekijken.
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

takki:
p.s. als je van pannen houdt, hoef je niet naar een zoomlens te zoeken met een maximale lichtsterkte van f2,8
Hoezo niet ???? teweinig lichtsterkte? kan je hierover iets meer vertellen.

Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
Takki

aan R3wd:
waarom wil je f2,8 gebruiken met een lange sluitertijd van 1/125 sec. (of langer) bij ISO 100?? (bij redelijk weer)

denk je dat je een mooie foto gaat krijgen??
ja/nee

en aan Mr. Bones:
die Sigma 50-500mm heeft geen IS of image stabilizer. dus een monopod/driepoot is raadzaam wanneer je op 350mm/of hoger zit met deze zware lens. trouwens...denk ook aan het weer...de wind kan erg storend zijn. en de Canon 100-400mm L is natuurlijk een lekkere zoomlens, omdat er 2 soorten image stabilizers zitten. deze lens heeft ook USM.
Mr. Bones

voor mij is het een uitgemaakte zaak. als ik morgen het geld heb, koop ik die 100-400, maar ik wilde gewoon dat de info duidelijk was voor de starter hier :wink:
Takki

die 100-400mm L van Canon kost duurder dan de Sigma 50-500mm.
die Canon is een goede/mooie kwaliteit lens en lekker makkelijk te gebruiken. maar als je voor weinig geld/meer zoom gaat, kies je voor die Sigma. denk er aan dat je bij deze lens vanaf 350mm goede/trilloze handen moet hebben.
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

denk je dat je een mooie foto gaat krijgen??
ja/nee
Ik denk het niet.....
Maar zou je niet kunnen vertellen waarom ;)

Ik denk omdat je qua lichtsterkte dan niet goed uitkomt?

Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
Takki

zo te lezen hou je van pannen? ik heb nog nooit met f2,8 (plus een redelijk lange sluitertijd en ISO 100) gepand. dat wil ik ook niet doen met mijn 70-200mm f2,8 L lens. je weet het al...de kans op een overbelichte foto is groot, zelfs bij redelijk weer.

wat ik je eigenlijk wilde vertellen is: je hebt NIETS aan een mooie/dure lens met een max. lichtgevoeligheid van f2,8 als je gaat pannen.

mijn ervaring met pannen: de grootste lensopening die ik kon gebruiken was f10 (ongeveer) met een sluiter van 1/100s plus ISO 100 bij redelijk weer.

je was toch niet van plan om zo'n mooie/dure lens te kopen?
maar ja, OK, tenzij je ook super snel wil schieten (sluitertijden korter dan 1/1250s etc...).

ik geef je alleen maar advies (voor het pannen), je hoeft geen f2,8 lens te kopen (echt waar) als je een panner bent. en zo hou je ook geld over voor wat anders...toch?

maarruh...met bv een 70-200mm f2,8 L kan je ook lekker pannen hoor. een grotere lensopening dan f7,1 bij deze lens heb je niet nodig bij het pannen.

suc6, Takki
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

Ik heb nog niet zitten nadenk over het kopen van zo'n onwijs dure lens ;) (zo slim was ik nou ook wel weer)..

Maar jij bent ook F1 fan, ga je ook naar races toe. Om daar foto's te schieten met je 300d, welke lens gebruik je dan gewoon de 70-200mm..

Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
Takki

ik dacht echt dat je zo'n onwijs dure/mooie lens wilde kopen...
:lol: maak niks uit, misschien heb je het nodig later (voor andere doeleinden).

ha! ik ben nog nooit bij een F1 race geweest! wel ben ik 2x bij een DTM race geweest...op Zandvoort. ik stond met mijn 50-500mm 'achter' het hek op de duinen. en das al een afstand, maar zoomen op 500mm is super leuk/handig, maar de kans op een onscherpe foto is groot. een monopod is een vereiste. ik heb zo'n monopod nog nooit gebruikt... :lol:
maar ik heb onlangs eentje aangeschaft.
verder ben ik vaak op Zandvoort voor de overige races...ik sta dan 'achter' het hek op de duinen. maar ik heb wel 2x een perskaart mogen lenen en samen gelopen met iemand vd pers. zeer leuke ervaring!
ik wil ook wel eens een keer naar een F1 race........ :roll:

p.s. met een bereik van 70-200mm MOET je dichtbij de baan staan en NIET achter het hek. veel circuits zijn streng/zeer goed beveiligd tegen milieu-activisten (u know...en gekke fans). zoals het circuit in Zolder, België. ben daar geweest, maar ik kon zelfs met mijn 50-500mm moeilijk schieten, overal stonden hekken. dus als je de kans hebt om een perskaart te lenen of met iemand vd pers mag meelopen, maak dan VEEL foto's! je bent/sta dan ZEER dichtbij de baan! maar ga er van uit dat je VER van de baan gaat staan, dus koop een lens met meer zoom.
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

Takki,

Ik zat te denken aan de volgende lens..
Canon EF 75-300/4.0-5.6 III USM
dit zou voldoende moeten zijn, voor het schieten van mooie F1 plaatjes volgens mij. Ik heb namelijk resultaten gezien van een Nikkon 70d Met een nikkor 70-200 lens. Die waren geweldig mooi...

Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
Takki

volgens mij is die Nikkor 70-200mm een super snelle lens met duur glas.
misschien is dat niet te vergelijken met de 75-300mm III USM. deze lijkt me trager (qua autofocus).

de AF is een belangrijke factor als je op formule wagens wil schieten.
misschien denken de anderen hier hetzelfde.
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

aan de hand waarvan weet je of de AF snel of langzaam is??

Gr,
Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
Takki

de Canon 75-300mm III USM heeft volgens mij dezelfde AF snelheid als de Canon 75-300mm IS USM. en deze is al niet snel genoeg. ik heb deze lens ook en volgens de mensen op Dpreview.com is de 75-300mm IS USM gewoon traag. verder zijn er verschillende soorten van USM's. je hebt micro USM, ring USM en misschien is er nog een snellere soort USM.

in de 75-300mm van Canon zit een micro USM autofocus motor. en een lens met ring USM verwacht ik dat het focussen sneller gaat.

ik heb ook een lens met een bereik van 70-200mm f2,8 L USM ook van Canon. met deze lens weet ik ZEKER dat het autofocussen sneller gaat, want er zit GEEN micro USM motor in deze lens, maar een snellere/betere USM motor.

de Nikkor 70-200mm lens lijkt me net zo duurzaam/goed/snel als de Canon 70-200mm f2,8 L USM. geen wonder dat je de foto's super mooi vindt van een D70 met die Nikkor lens, maar de Nikkor lens past niet op de 300D.
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

Ik snap dat de Nikkor 70-200mm lens inderdaad niet op de Cannon 300D past.

De Cannon 70-200mm f2,8 L USM lens, ligt op dit moment niet binnen mijn budget. Ik wil gewoon een goed/kwalitatiefe lens. Deze kost op dit moment bij konijnenberg € 199.00. Dit ligt wel binnen mijn budget. Als ik voor de lens ga die jij voorstelt, dan moet ik nog wel even doorsparen...

Tevens wil ik de 70-300mm lens gaan gebruiken voor sport- en dieren fotografie.

Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar