Vraag over in een kerk fotograferen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
sup-man
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 872
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2005 10:44

hey, ik vroeg me af wat de beste manier is om een kerk te fotograferen.
Snelle sluitertijd zodat je het glas en lood er goed op krijgt?!
Of op een andere manier?!
greetings stephan
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Dat ligt er maar net aan wat je in de kerk wilt fotograferen.

Hans.
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

Ik denk dat je het beste vanaf statief kunt gaan werken als je zowel de kerk als het glas in lood er goed op wilt hebben.

In de kerk zal het donker zijn. Je zal dus lange sluitertijden nodig hebben, maar heeft weer als nadeel dat het glas in lood zwaar overbelicht zal worden. Daarom maak je nog een foto met een goede belichting voor het glas in lood.

Daarna de 2 foto's in photoshop weer samenvoegen tot 1 foto!
Is wat werk, maar denk wel met het mooiste resultaat!
sup-man
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 872
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2005 10:44

oke dank u voor jullie comments 8)
greetings stephan
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Als je puur voor het interieur gaat, werken vanaf een statief, lage ISO's kleine diafragma's bv f11
Inderdaad bracketing gebruiken, of wel 1 foto zoals de camera aangeeft, 1 2 stops onder en 1 2 stops overbelichten (camera kan dat automatisch doen) en dan in fotoshop samenvoegen. Ik doe dat meestal handmatig.

Als je huwelijken oid fotografeert, ISO omhoog en snelle sluitertijden (maximaal 1/50's ivm motion blur).
Flitsen zou ik niet doen, tenzij je closeups maakt.

MvrGr.
Frank
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Aad20D
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 582
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 23:53

De instelling van je sluitertijd zegt eigenlijk niets als je niet de andere instellingen er bij betrekt. Het is de combinatie van sluitertijd, diafragma en iso die zal bepalen hoe een foto belicht wordt.

Jouw eventueel te verwachten probleem zit 'm in de hoge contrasten waar je eventueel mee te maken kunt krijgen. Dat is niet alleen in een kerk maar overal waar een groot verschil tussen licht en donker bestaat.
(ga maar in een tunnel staan en fotografeer het einde)

Ik zou in een kerk voor diafragma voorkeuze kiezen. Je bepaald dan zelf de scherptediepte. Jouw camera zal er de juiste sluitertijd bij berekenen.
Gebruik spot of centraal meting en kies voor de lichte of de donkere delen. Net wat jij belangrijk vind.
Bij grote contrasten krijg je dus het probleem dat je of een raam, of een binnenmuur goed belicht krijgt. Dat probleem is te omzeilen.

Maak de foto's op een bewolkte dag terwijl het licht in de kerk aan is. Dan heb je minder contrast. Je kunt ook met een sterke flitser werken. Daarmee hef je ook een deel van het te grote contrast op. Let dan wel op het maximale bereik van je flitser.

Je kunt ook gewoon een statief meenemen. Maak dan een belichtingstrapje. Later kun je in fotoshop (oid) de verschillende belichtingen gaan combineren tot één geheel. (zoals bobeldijk al schreef)
Een stapje verder is een hdr foto. Daar is op dit forum veel over te lezen.

vrg
Aad
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hierboven staat een heleboel technische info waar ik niets aan te te voegen heb.
Er is echter een ding waar ik weinig over heb gelezen. Er staat werken met lange sluitertijd en op statief. Over dat statief in een kerk wil ik een opmerking plaatsen. Op buitenlandse vakanties ga ik altijd kerken bekijken. Niet alleen vanwege het geloof maar ook vanwege de kunst want dit was vroeger de plaats waar de beste kunst gemaakt werd. Om nu niet teveel te storen gebruik ik dan altijd een rijstzak als statief. Die leg ik op een kerkbank, toestel erop en foto's maken zonder blits. Zo stoor je niemand en zul je ook niet snel kommentaar krijgen.
succes,
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
Noa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2005 11:29
WoonplaatsCOLON omg. Dordrecht

Wat een supertips allemaal!
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Frank Doorhof schreefCOLON1 2 stops onder en 1 2 stops overbelichten (camera kan dat automatisch doen)
Hoe stel je dat automatisch in op de 300D?? En kan dat wel want ik kan het in de handleiding niet vinden :(
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Aad20D
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 582
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 23:53

Chow schreefCOLON
Frank Doorhof schreefCOLON1 2 stops onder en 1 2 stops overbelichten (camera kan dat automatisch doen)
Hoe stel je dat automatisch in op de 300D?? En kan dat wel want ik kan het in de handleiding niet vinden :(
Ik ken de 300d niet maar zoek in het boekje naar EB (exposure bracketing) of 'belichtings trapje'.
Anders handmatig in M fotograferen.
Ennuhhh, heeft de 300d geen knop voor over- of onderbelichting?
vrg
Aad
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Aad20D schreefCOLON
Chow schreefCOLON
Frank Doorhof schreefCOLON1 2 stops onder en 1 2 stops overbelichten (camera kan dat automatisch doen)
Hoe stel je dat automatisch in op de 300D?? En kan dat wel want ik kan het in de handleiding niet vinden :(
Ik ken de 300d niet maar zoek in het boekje naar EB (exposure bracketing) of 'belichtings trapje'.
Anders handmatig in M fotograferen.
Ennuhhh, heeft de 300d geen knop voor over- of onderbelichting?
vrg
Aad
Heb het gevonden :) AEB
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Exposure bracketing is een moeilijk woord. Ik zeg altijd de gevoeligheid van de sensor iets verhogen of verlagen. Bij mij staat dat op pagina 75 en 76 van het 300D boekje.
Groeten,
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
Formatje13
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2005 09:00
WoonplaatsCOLON Den Belgiek

cornelus079 bedankt
Draadje goed gevolgt en opgeschreven in het boekske achteraan :lol:
Dank voor de info, kan ik later best wel gebruiken als je ooit in zo een geval komt effe boekje ter hand nemen en hupsake :D


GRts
Formatje
[size=9]Canon EOS 300D+18-125 Sigma+70-300Tamron+50 1.8Canon+500 flitske Sigma+beschermglaskens[size]
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik zou als ik verschillende foto's zou nemen die later weer moeten worden samen gevoegd ook een draadontspanner mee nemen of een remote.
ook de overige instellingen van te voren (proberen te maken) zodat de camera absoluut niet beweegt.
misschien een goed idee om een ND filter te gebruiken (Neutrale densiteit)
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

En als je geen draadontspanner of remote hebt de zelfontspanner gebruiken
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
FotoRemko
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 135
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2006 20:25
WoonplaatsCOLON Utrecht

Thoon_Loque schreefCOLONmisschien een goed idee om een ND filter te gebruiken (Neutrale densiteit)
Ben het eens met de rest van je bericht maar dat stuk over ND filter dat moet je maar even verder uitleggen.

Je maakt dan je sluitertijden nog langer, dat is alleen zinvol als je inderdaad een solide positie hebt en je geen bewegende mensen op je foto wilt. Is dat wat je wilt bereiken?
Anders maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

Groeten Remko
Canon EOS 500D; wat LenΣjes, flitsertje en filters
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar