hey, ik vroeg me af wat de beste manier is om een kerk te fotograferen.
Snelle sluitertijd zodat je het glas en lood er goed op krijgt?!
Of op een andere manier?!
Vraag over in een kerk fotograferen
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Ik denk dat je het beste vanaf statief kunt gaan werken als je zowel de kerk als het glas in lood er goed op wilt hebben.
In de kerk zal het donker zijn. Je zal dus lange sluitertijden nodig hebben, maar heeft weer als nadeel dat het glas in lood zwaar overbelicht zal worden. Daarom maak je nog een foto met een goede belichting voor het glas in lood.
Daarna de 2 foto's in photoshop weer samenvoegen tot 1 foto!
Is wat werk, maar denk wel met het mooiste resultaat!
In de kerk zal het donker zijn. Je zal dus lange sluitertijden nodig hebben, maar heeft weer als nadeel dat het glas in lood zwaar overbelicht zal worden. Daarom maak je nog een foto met een goede belichting voor het glas in lood.
Daarna de 2 foto's in photoshop weer samenvoegen tot 1 foto!
Is wat werk, maar denk wel met het mooiste resultaat!
-
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1701
- GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
- WoonplaatsCOLON Emmeloord
- CONTACTCOLON
Als je puur voor het interieur gaat, werken vanaf een statief, lage ISO's kleine diafragma's bv f11
Inderdaad bracketing gebruiken, of wel 1 foto zoals de camera aangeeft, 1 2 stops onder en 1 2 stops overbelichten (camera kan dat automatisch doen) en dan in fotoshop samenvoegen. Ik doe dat meestal handmatig.
Als je huwelijken oid fotografeert, ISO omhoog en snelle sluitertijden (maximaal 1/50's ivm motion blur).
Flitsen zou ik niet doen, tenzij je closeups maakt.
MvrGr.
Frank
Inderdaad bracketing gebruiken, of wel 1 foto zoals de camera aangeeft, 1 2 stops onder en 1 2 stops overbelichten (camera kan dat automatisch doen) en dan in fotoshop samenvoegen. Ik doe dat meestal handmatig.
Als je huwelijken oid fotografeert, ISO omhoog en snelle sluitertijden (maximaal 1/50's ivm motion blur).
Flitsen zou ik niet doen, tenzij je closeups maakt.
MvrGr.
Frank
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
De instelling van je sluitertijd zegt eigenlijk niets als je niet de andere instellingen er bij betrekt. Het is de combinatie van sluitertijd, diafragma en iso die zal bepalen hoe een foto belicht wordt.
Jouw eventueel te verwachten probleem zit 'm in de hoge contrasten waar je eventueel mee te maken kunt krijgen. Dat is niet alleen in een kerk maar overal waar een groot verschil tussen licht en donker bestaat.
(ga maar in een tunnel staan en fotografeer het einde)
Ik zou in een kerk voor diafragma voorkeuze kiezen. Je bepaald dan zelf de scherptediepte. Jouw camera zal er de juiste sluitertijd bij berekenen.
Gebruik spot of centraal meting en kies voor de lichte of de donkere delen. Net wat jij belangrijk vind.
Bij grote contrasten krijg je dus het probleem dat je of een raam, of een binnenmuur goed belicht krijgt. Dat probleem is te omzeilen.
Maak de foto's op een bewolkte dag terwijl het licht in de kerk aan is. Dan heb je minder contrast. Je kunt ook met een sterke flitser werken. Daarmee hef je ook een deel van het te grote contrast op. Let dan wel op het maximale bereik van je flitser.
Je kunt ook gewoon een statief meenemen. Maak dan een belichtingstrapje. Later kun je in fotoshop (oid) de verschillende belichtingen gaan combineren tot één geheel. (zoals bobeldijk al schreef)
Een stapje verder is een hdr foto. Daar is op dit forum veel over te lezen.
vrg
Aad
Jouw eventueel te verwachten probleem zit 'm in de hoge contrasten waar je eventueel mee te maken kunt krijgen. Dat is niet alleen in een kerk maar overal waar een groot verschil tussen licht en donker bestaat.
(ga maar in een tunnel staan en fotografeer het einde)
Ik zou in een kerk voor diafragma voorkeuze kiezen. Je bepaald dan zelf de scherptediepte. Jouw camera zal er de juiste sluitertijd bij berekenen.
Gebruik spot of centraal meting en kies voor de lichte of de donkere delen. Net wat jij belangrijk vind.
Bij grote contrasten krijg je dus het probleem dat je of een raam, of een binnenmuur goed belicht krijgt. Dat probleem is te omzeilen.
Maak de foto's op een bewolkte dag terwijl het licht in de kerk aan is. Dan heb je minder contrast. Je kunt ook met een sterke flitser werken. Daarmee hef je ook een deel van het te grote contrast op. Let dan wel op het maximale bereik van je flitser.
Je kunt ook gewoon een statief meenemen. Maak dan een belichtingstrapje. Later kun je in fotoshop (oid) de verschillende belichtingen gaan combineren tot één geheel. (zoals bobeldijk al schreef)
Een stapje verder is een hdr foto. Daar is op dit forum veel over te lezen.
vrg
Aad
- cornelus079
- Donateur
- BerichtenCOLON 1665
- GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
- WoonplaatsCOLON Maastricht
- CONTACTCOLON
Hierboven staat een heleboel technische info waar ik niets aan te te voegen heb.
Er is echter een ding waar ik weinig over heb gelezen. Er staat werken met lange sluitertijd en op statief. Over dat statief in een kerk wil ik een opmerking plaatsen. Op buitenlandse vakanties ga ik altijd kerken bekijken. Niet alleen vanwege het geloof maar ook vanwege de kunst want dit was vroeger de plaats waar de beste kunst gemaakt werd. Om nu niet teveel te storen gebruik ik dan altijd een rijstzak als statief. Die leg ik op een kerkbank, toestel erop en foto's maken zonder blits. Zo stoor je niemand en zul je ook niet snel kommentaar krijgen.
succes,
Er is echter een ding waar ik weinig over heb gelezen. Er staat werken met lange sluitertijd en op statief. Over dat statief in een kerk wil ik een opmerking plaatsen. Op buitenlandse vakanties ga ik altijd kerken bekijken. Niet alleen vanwege het geloof maar ook vanwege de kunst want dit was vroeger de plaats waar de beste kunst gemaakt werd. Om nu niet teveel te storen gebruik ik dan altijd een rijstzak als statief. Die leg ik op een kerkbank, toestel erop en foto's maken zonder blits. Zo stoor je niemand en zul je ook niet snel kommentaar krijgen.
succes,
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
- Chow
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3480
- GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
- WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
- CONTACTCOLON
Hoe stel je dat automatisch in op de 300D?? En kan dat wel want ik kan het in de handleiding niet vindenFrank Doorhof schreefCOLON1 2 stops onder en 1 2 stops overbelichten (camera kan dat automatisch doen)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
[/size]
Ik ken de 300d niet maar zoek in het boekje naar EB (exposure bracketing) of 'belichtings trapje'.Chow schreefCOLONHoe stel je dat automatisch in op de 300D?? En kan dat wel want ik kan het in de handleiding niet vinden :(Frank Doorhof schreefCOLON1 2 stops onder en 1 2 stops overbelichten (camera kan dat automatisch doen)
Anders handmatig in M fotograferen.
Ennuhhh, heeft de 300d geen knop voor over- of onderbelichting?
vrg
Aad
- Chow
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3480
- GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
- WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
- CONTACTCOLON
Heb het gevondenAad20D schreefCOLONIk ken de 300d niet maar zoek in het boekje naar EB (exposure bracketing) of 'belichtings trapje'.Chow schreefCOLONHoe stel je dat automatisch in op de 300D?? En kan dat wel want ik kan het in de handleiding niet vindenFrank Doorhof schreefCOLON1 2 stops onder en 1 2 stops overbelichten (camera kan dat automatisch doen)
Anders handmatig in M fotograferen.
Ennuhhh, heeft de 300d geen knop voor over- of onderbelichting?
vrg
Aad
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
[/size]
- cornelus079
- Donateur
- BerichtenCOLON 1665
- GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
- WoonplaatsCOLON Maastricht
- CONTACTCOLON
Exposure bracketing is een moeilijk woord. Ik zeg altijd de gevoeligheid van de sensor iets verhogen of verlagen. Bij mij staat dat op pagina 75 en 76 van het 300D boekje.
Groeten,
Groeten,
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
- Formatje13
- Shooter+
- BerichtenCOLON 28
- GeregistreerdCOLON 12 Jun 2005 09:00
- WoonplaatsCOLON Den Belgiek
cornelus079 bedankt
Draadje goed gevolgt en opgeschreven in het boekske achteraan
Dank voor de info, kan ik later best wel gebruiken als je ooit in zo een geval komt effe boekje ter hand nemen en hupsake
GRts
Formatje
Draadje goed gevolgt en opgeschreven in het boekske achteraan
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Dank voor de info, kan ik later best wel gebruiken als je ooit in zo een geval komt effe boekje ter hand nemen en hupsake
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
GRts
Formatje
[size=9]Canon EOS 300D+18-125 Sigma+70-300Tamron+50 1.8Canon+500 flitske Sigma+beschermglaskens[size]
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 143
- GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
- WoonplaatsCOLON Eindhoven
- CONTACTCOLON
Ik zou als ik verschillende foto's zou nemen die later weer moeten worden samen gevoegd ook een draadontspanner mee nemen of een remote.
ook de overige instellingen van te voren (proberen te maken) zodat de camera absoluut niet beweegt.
misschien een goed idee om een ND filter te gebruiken (Neutrale densiteit)
ook de overige instellingen van te voren (proberen te maken) zodat de camera absoluut niet beweegt.
misschien een goed idee om een ND filter te gebruiken (Neutrale densiteit)
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5921
- GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
- WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout
En als je geen draadontspanner of remote hebt de zelfontspanner gebruiken
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Ben het eens met de rest van je bericht maar dat stuk over ND filter dat moet je maar even verder uitleggen.Thoon_Loque schreefCOLONmisschien een goed idee om een ND filter te gebruiken (Neutrale densiteit)
Je maakt dan je sluitertijden nog langer, dat is alleen zinvol als je inderdaad een solide positie hebt en je geen bewegende mensen op je foto wilt. Is dat wat je wilt bereiken?
Anders maak je het jezelf alleen maar moeilijker.
Groeten Remko
Canon EOS 500D; wat LenΣjes, flitsertje en filters