Allereerste shoot met model

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mservais
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 00:55
CONTACTCOLON

Genomen met een Tamron 18-200XR DiII lens.
Het was de eerste keer voor dit model (ook voor mij trouwens).
Graag uw commentaar met onderbouwing of tips.

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=42934[/img]


2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=42935[/img]


3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=42936[/img]
HetBeest
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 15:07
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Wat kijkt ze boos! Was dat je bedoeling?

Greetz,

Evert
Canon EOS 5D mark II, Canon EOS 40D, EF 24-70mm f/2.8L USM, EF 50mm f/1.8 II, EF 70-200 f/2.8L USM, Speedlight 430EX II
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Een eerste keer is altijd erg lastig, voor beide partijen. Mede daarom zou ik de eerste keren (voor mezelf houd ik tenminste de eerste 30 keren of zo aan) het model de kleren aan laten houden. Tenzij het model je vrouw/partner/vriendin is, dan kan het anders liggen, maar in dat geval zou ik ze niet hier laten zien.
OK, zover de algemene opmerking ;)
#1. De foto lijkt mij behoorlijk overbelicht, maar het standpunt en de pose zijn wel leuk. De afgesneden nek komt zo wat raar over. Probeer voor de lol eens de foto een kwartslag met de klok mee te draaien. Lijkt me wel grappig!
Als je, wat de bedoeling lijkt, wil laten zien dat ze van de zon geniet, zou ik er aan de onderkant wat meer bij laten, zeg de schouders ook in beeld of zo.
#2. Leuke foto, maar het model kijkt niet erg ontspannen. Komt natuurlijk ook door de eerste keer, en het feit dat haar blouse open staat? Ook hier is de achtergrond, en de witte blouse, wat overbelicht. Als je de foto's in RAW genomen hebt, is daar nog wel het nodige aan te doen.
#3. Voor mij de leukste foto, al had er wel een lachje af gemogen. Het lijkt wel of ze boos is met de camera betrapt te zijn! Verder ziet ie er gewoon goed uit lijkt me (maar ben zeker geen expert)

Lekker doorgaan dus!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
HetBeest
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 15:07
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ik sluit me bij Fokke aan, nummer 3 spreekt me het meeste aan. Maar een lachje of een spontane blik zou veel meer voor me doen.
Canon EOS 5D mark II, Canon EOS 40D, EF 24-70mm f/2.8L USM, EF 50mm f/1.8 II, EF 70-200 f/2.8L USM, Speedlight 430EX II
Gebruikers-avatar
mservais
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 00:55
CONTACTCOLON

HetBeest schreefCOLONWat kijkt ze boos! Was dat je bedoeling?

Greetz,

Evert

Hoi Evert,
Het was mijn bedoeling om haar serieus / uitdagend te laten kijken.

Ik heb ook nog een serie gemaakt waar ze vrolijk op staat, maar deze vond ik zelf mooier.
Bedankt voor je reactie.
HetBeest
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 15:07
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ik denk niet dat je het uitdagende bereikt hebt. Serieus kijkt ze wel, te serieus zelfs. Ik ben maar een beginneling met het fotograferen van mensen, maar het voornaamste is het contact leggen. Dat toestel moet je zelfs niet eens meer aan denken, het moet een verlengstuk van jezelf zijn. Speel met je model, praat met haar, laat haar zwoel kijken, wind haar op, wat dan ook. En schiet ondertussen maar wat raak.

En nu ik zelf nog die adviezen volgen :oops:

Misschien hebben de profies nog wat zinniger advies.
Canon EOS 5D mark II, Canon EOS 40D, EF 24-70mm f/2.8L USM, EF 50mm f/1.8 II, EF 70-200 f/2.8L USM, Speedlight 430EX II
Gebruikers-avatar
mservais
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 00:55
CONTACTCOLON

zozo, leuk al die snelle reacties!

Ik zal de tips meenemen in mijn volgende shoot.
bedankt.
Gebruikers-avatar
marcvig
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 347
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2005 21:58
WoonplaatsCOLON amsterdam

ik he zelf veel portretfotografie gedaan en daar was vaak het criteria laat de kin van je model de richting op wijzen van de schouder die het meest naar voren staat. bij foto 3 is dat niet het geval en je zal zien dat het mooier is als ze het hoofd een tikkie kantelt naar rechts ook de oogopslag ziet er dan beter uit.
verder leuke foto's...

gr marc
Omne Trinium Perfectum
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Foto 3 is ook voor mij het mooist.
Het gezicht staat er het mooist op. En voor mij hoeft de lach niet, toch niet voor de foto. :wink:
Gebruikers-avatar
Ben Wijman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 405
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2005 14:30
WoonplaatsCOLON Eygelshoven (zuid-limburg)
CONTACTCOLON

Was je model kwaad op je ?? Ze kijkt alsof ze je op kan vreten van boosheid.

De foto's 2 en 3 vindt ik heel aardig zeker voor een eerste keer.

Als ze een lachje op haar gezicht heeft denk ik dat je nog vele hele mooie en kwalitatief goede foto's van haar kan schieten.
[size=75][color=#FF0000]Canon[/color] body met wat [color=#FF0000]L[/color] glaswerk[/size]
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Een emotie uitbeelden is heel erg moeilijk. Ervaren modellen kunnen het. Je gaf al aan dat het voor je model de eerste keer was, niet zo vreemd dus dat die uitdagende blik die je zocht niet goed uit de verf kwam.
Yvonne, mijn vrouw, poseert ook regelmatig en ik vraag haar ook regelmatig om op een bepaalde manier te kijken. In het begin ging dat falikant mis. We gebruiken tegenwoordig een spiegel zodat zij haar eigen gelaatsuitdrukking kan controleren. Dat werkt tien keer beter dan:" nee, datisnietwatikzoek" :D
Foto 1 is wat overbelicht maar toont wel de heerlijke zonneschijn. Die vignettering heb je zelf aangebracht? Door de foto uit te snijden net onder het oor wordt de houding al wat natuurlijker. Een leuke foto toch.
Foto 2 doet stoer aan, dat zeker. Maar dat stoere kan werkt dan weer niet samen met de pikant bedoelde geopende jas (of blouse)
Foto 3 vind ik de leukste. Jammer van die blik, dat was al gezegd. Maar een leuke uitsnede en compositie.
Je model lijkt mij een heel goed meisje om wat meer romantisch neer te zetten. Ze heeft een veel te lief gezichtje om daar stoer mee te doen :wink:
En die zonnebril moet je zeker maar thuis laten, ik zou gebruik maken van die groene ogen, daar zit enorme potentie in.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Persoonlijk vind ik die blik van foto 3 juist te gek. Mijn gevoel zegt dat er een verhaal achter die blik zit. Wat is er aan de hand, wat is er gebeurt. Het contrast tussen die blik en half-ontbloot-lichaam is heel verrassend.
Canon: | 6D | 7D | 40D | EF 24mm 1.4L | Speedlite 580II |
Sigma: | 24-70mm 1:2.8 EX DG | APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM | 18-35mm 1:1.8 DC ART | 50mm F1.4 | 85mm F1.4
Tokina SD 11-16 F2.8 DX ATX-PRO | Peleng MC 3,5/8 A Fisheye Circ.
grooveradar
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2006 10:46
WoonplaatsCOLON Afval aan den Rijn
CONTACTCOLON

Als het de eerste keer voor beiden was....

Waarom ga je dan werken met die ge-eikte blikken?... Vind je het dan niet beter om puur vanuit elkaar te werken en vandaaruit verder te gaan? Probeer dus meer uit haar persoonlijkheid te halen.

succes
I'm sorry ... did I just touch you with my picture?
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

grooveradar schreefCOLONAls het de eerste keer voor beiden was....

Waarom ga je dan werken met die ge-eikte blikken?... Vind je het dan niet beter om puur vanuit elkaar te werken en vandaaruit verder te gaan? Probeer dus meer uit haar persoonlijkheid te halen.

succes
volg hier helemaal.
grt,bouk.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar