Reeks Objectieven

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Hallo mensen,

Kort geleden heb ik de overstap gemaakt naar SLR.
De keuze is gevallen op de Canon 30D. Op volgende objectieven leken mij een mooie reeks.

EF 17-40 F/4 L USM
EF 24-105 F/4 ISLUSM
EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM

De EF 17-40 F/4 L USM heb ik al aangeschaft.
Graag zou ik verschillende meningen/adviezen ontvangen over deze reeks en eventuele andere aan te raden objectieven.

Groet Onyx,
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De 17-40 heb ik vanmorgen gehaald en ik heb er vanmiddag foto's mee gemaakt in Sonsbeek. Ik ben er hartsikke blij mee kan ik wel zeggen.

Mijn volgende lens wordt, eind deze maand (jaja de centjes moeten eerst aanwezig zijn) een 24-105.

Voor het telewerk heb ik ook al een 100-400 en met deze drie ben ik zo'n beetje compleet. Mischien in de toekomst nog een Sigma 70-200 maar dat is misschien wat overdone.

Over de 70-300 kan ik weinig zeggen, ik heb hem nooit gebruikt en omdat ik al een tele heb waar ik tevreden over ben, heb ik er ook nooit naar omgekeken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

nou leuk setje... zelf ben ik ook bezig om dat setje bij elkaar te krijgen. Ik ben al over de helft. Ik ben zelf ook erg tevreden op de 70-300 IS USM. Schiet best mooie en scherpe foto's alleen merk je dat de USM niet zo snel is als die van de 17-40L. Naast dit setje is het misschien ook nog goed om te denken aan een 50mm f/1.8 of f/1.4. f/4 is leuk maar als je iets in donkere ruimtes wilt doen schiet de serie met lenzen toch net even ietsje tekort. (let op de 50mm f/1.8 kost niet meer dan 100 euro).

Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen go go go... ;) Maar waar wil je ze voor gaan gebruiken. Voor buiten fotografie is dat setje volledig compleet.
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Onyx schreefCOLONHallo mensen,

Kort geleden heb ik de overstap gemaakt naar SLR.
De keuze is gevallen op de Canon 30D. Op volgende objectieven leken mij een mooie reeks.

EF 17-40 F/4 L USM
EF 24-105 F/4 ISLUSM
EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM

De EF 17-40 F/4 L USM heb ik al aangeschaft.
Graag zou ik verschillende meningen/adviezen ontvangen over deze reeks en eventuele andere aan te raden objectieven.

Groet Onyx,
Goed, je hebt dus een overstap gemaakt. Maar waar vandaan? Van analoog SLR naar D-SLR of van compact naar D-SLR? Als je namelijk van analoog SLR overgestapt bent, dan weet je in welke range je gefotografeerd hebt en wat je daarin nodig hebt. Waarbij je rekening moet houden met de 1,6 cropfactor van je 30D. Stel dat je daar een 300mm bij gehad hebt, dan zou je nu met een 200mm max uit de voeten kunnen (200x1,6=280 en die 20mm verlies merk je dan niet meer). Je zou dan kunnen overwegen om de 70-200 F4.0 erbij te nemen in plaats van de 70-300 IS USM, omdat je dan in dezelfde kwaliteit en klasse blijft als de andere 2 objectieven die je wilt. Optisch is de 70-300 namelijk wel OK voor zover ik begrepen heb, maar kwalitatief zijn er momenteel wat problemen mee. Canon zegt die op te lossen, maar hoe is nog niet bekend. De 70-200 F4.0 is echter ongeëvenaard wat snelheid en bouw betreft. Wil je toch tot ongeveer 300mm, dan kun je altijd nog een 1,4 converter later aanschaffen. Dan werkt dit objectief ook nog perfect.

De andere genoemde objectieven schijnen gewoon heel goed te zijn - ik hoor er goede verhalen over. Als je die wilt hebben moet je het gewoon doen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De 24-105 schijnt idd erg goed te zijn. In het begin wat problemen met flares geweest, maar dat is boven serienummer 1000 opgelost.

Zoals ik al eerder noemde; de 17-40 heb ik sinds vandaag en hij bevalt prima. Beetje onwennig nog met zoomen. De ring zit dicht bij de camera, maar de foto's vallen perfect uit de camera. Vergeleken met mijn kitlens, lijkt het wel of ik niet hoef te bewerken.

Voorbeelden van de 17-40?

Zie hier: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... highlight=
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLON...Vergeleken met mijn kitlens, lijkt het wel of ik niet hoef te bewerken...
En als je dat nou wel doet, weet je helemaal niet meer wat je ziet ;). Feli met je lensje. Ga je plezier van beleven.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het eerste wat ik deed toen ik een foto opende was 5 minuten naar mijn scherm kijken en bedenken van "wat moet ik daar nu nog aan doen".

Uiteraard zijn de foto's in het genoemde voorbeeld topic wel wat bewerkt, maar niet zo heftig als bij de kitlens. Nooit verwacht dat het verschil zo groot kon zijn. Neem ik bijvoorbeeld mijn Sigma 170-500 en mijn Canon 100-400 dan is het verschil procentueel gezien niet zo groot als bij de kitlens en 17-40. Maar dat zijn mijn ervaringen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
PeterK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2005 20:16

Voor de tele ben ik gegaan naar de 70-200 2,8 met extender 1.4. heb je 280mm met f4.0 en nog steeds een goed resultaat.

lekker snel scherp stellen, je kan kiezen voor een versie met of zonder IS.
Een goedkoper alternatief voor de Canon is de Sigma 70-200 2.8 EX APO DG HSM, welke volgens diverse testen optisch zelf beter is als de Canon 70-200 2.8L USM. Ik heb resultaten van de Sigma gezien gemaakt met een Nikon D70, indrukwekkende scherpte, goed bokeh.

Met de 17-40 en de 24-105 ben je wat verwent dus hou daar rekening mee bij aanschaf van je volgende lenzen. Niets is zo duur als een lens die je niet gebruikt omdat de beeld kwaliteit toch niet helemaal is wat je verwacht.

zie lijstje hieronder..... 8)

Peter.
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Goed, je hebt dus een overstap gemaakt. Maar waar vandaan? Van analoog SLR naar D-SLR of van compact naar D-SLR? Als je namelijk van analoog SLR overgestapt bent, dan weet je in welke range je gefotografeerd hebt en wat je daarin nodig hebt. Waarbij je rekening moet houden met de 1,6 cropfactor van je 30D. Stel dat je daar een 300mm bij gehad hebt, dan zou je nu met een 200mm max uit de voeten kunnen (200x1,6=280 en die 20mm verlies merk je dan niet meer). Je zou dan kunnen overwegen om de 70-200 F4.0 erbij te nemen in plaats van de 70-300 IS USM, omdat je dan in dezelfde kwaliteit en klasse blijft als de andere 2 objectieven die je wilt. Optisch is de 70-300 namelijk wel OK voor zover ik begrepen heb, maar kwalitatief zijn er momenteel wat problemen mee. Canon zegt die op te lossen, maar hoe is nog niet bekend. De 70-200 F4.0 is echter ongeëvenaard wat snelheid en bouw betreft. Wil je toch tot ongeveer 300mm, dan kun je altijd nog een 1,4 converter later aanschaffen. Dan werkt dit objectief ook nog perfect.
Bedankt voor jullie reacties.
Voor de 30D had ik een Olympus WZ8080 (wide zoom compact camera 7.1-35.6 mm) SLR is dus echt nieuw voor mij. De problemen bij de 70-300 waren mij bekent. Canon heeft gezegd binnenkort met een oplossing te komen en aangezien ik het geld er toch nog niet voor heb zal dat wel goed komen. De 70-200 is trouwens ook het overwegen waard.



Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen go go go... Maar waar wil je ze voor gaan gebruiken. Voor buiten fotografie is dat setje volledig compleet
Ik wil allround te gaan schieten. De drie genoemde objectieven zijn het begin van mijn wishlist daar kunnen in de toekomst altijd nog wat bij komen.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar