Hoi,
als beheerder van de officiële website van de Veluwsche Stoomtrein Mij maak ik regelmatig foto's langs de lijn.
Zo ook 2e Pinksterdag. Hieronder is het resultaat te zien.
Deze foto's zijn behoorlijk bewerkt in PS (misschien wel teveel), omdat de originelen vaak te donker zijn (de locomotieven) of juist te licht (de lucht).
Heeft iemand tips hoe ik een (bewegend) zwart onderwerp tegen een lichte achtergrond kan fotograveren, zonder dat delen over- of onderbelicht raken?
1:
2:
3:
Groet,
Pascal
Stoomtrein in Beekbergen
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
- Chow
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3480
- GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
- WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
- CONTACTCOLON
Foto 3 vind ik qua compositie erg fraai. Ik ben geen PS expert maar om je probleem op te lossen zou ikzelf in dit geval schieten met 1 stop eronder. Ik ga er dan vanuit dat je in RAW schiet. Dan kun je achteraf de belichting aanpassen naar wens en met shadows/highlights de donkere delen oplichten. Nogmaals ik ben niet de hoofdexpert maar zo zou ik het doen.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
[/size]
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 110
- GeregistreerdCOLON 03 Nov 2005 22:48
- WoonplaatsCOLON Zutphen
Mooie foto's hoor, vooral de laatste. Volgens mij valt het 'overdreven' photoshoppen wel mee hoor.
Hoe heb je trouwens die laatste foto geschoten: had je al wat overbelicht of heb je in de automaat geschoten?
Hoe heb je trouwens die laatste foto geschoten: had je al wat overbelicht of heb je in de automaat geschoten?
Canon 350D, Metz 44AF, Canon 17-40L, Sigma 70-300APO
-
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1945
- GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
- WoonplaatsCOLON Goudswaard
- CONTACTCOLON
inflitsen ?Pascal schreefCOLON Heeft iemand tips hoe ik een (bewegend) zwart onderwerp tegen een lichte achtergrond kan fotograveren, zonder dat delen over- of onderbelicht raken?
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
Foto 3 is geschoten op 1/250, f/9, belichting -2/3 stop.
Lens is de 50mm f/1.8 II
Uiteraard schiet ik altijd op RAW-formaat. Daarna met shadow/highlights de donkere/lichte plekken bijwerken. Verder met levels wat naregelen.
Daarna wat spelen met saturation en contrast. Eventueel verscherpen met Unsharp Mask.
Nog een aanvullend vraagje. Ik bewerk de meeste foto's op mijn laptop (Acer 1801). Laatst wilde ik een bewerkte foto afdrukken op mijn canon pixma 5000. Alleen bleek toen dat er veel te veel rood in de foto zat, terwijl dit niet op mijn beeldscherm te zien is. Ik heb daarna mijn beeldscherm geprobeerd te calibreren met Adobe Gamma, alleen deze instellingen waren na het afsluiten van de computer weer verdwenen.
Wat heb ik verkeerd gedaan? Het moet toch mogelijk zijn om dit blijvend in te stellen?
Groet,
Pascal
Lens is de 50mm f/1.8 II
Uiteraard schiet ik altijd op RAW-formaat. Daarna met shadow/highlights de donkere/lichte plekken bijwerken. Verder met levels wat naregelen.
Daarna wat spelen met saturation en contrast. Eventueel verscherpen met Unsharp Mask.
Nog een aanvullend vraagje. Ik bewerk de meeste foto's op mijn laptop (Acer 1801). Laatst wilde ik een bewerkte foto afdrukken op mijn canon pixma 5000. Alleen bleek toen dat er veel te veel rood in de foto zat, terwijl dit niet op mijn beeldscherm te zien is. Ik heb daarna mijn beeldscherm geprobeerd te calibreren met Adobe Gamma, alleen deze instellingen waren na het afsluiten van de computer weer verdwenen.
Wat heb ik verkeerd gedaan? Het moet toch mogelijk zijn om dit blijvend in te stellen?
Groet,
Pascal
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 110
- GeregistreerdCOLON 03 Nov 2005 22:48
- WoonplaatsCOLON Zutphen
Je geeft aan dat je de foto 2/3 stop hebt onderbelicht maar je moet in deze situatie overbelichten. De camera 'ziet' veel licht in de foto en relatief weinig donker. De camera maakt een automatische belichting en maakt een gemiddelde tussen donker en licht. Omdat er veel licht in de foto zit, zal de totale foto te donker worden en dus ook de locomotief. Je moet dus overbelichten voor een goede foto. Nadeel is dat ook de lucht een stuk lichter gaat worden; je zal een compromis moeten sluiten. Misschien dat je met een voorzetfilter nog meer doortekening in de lucht kan houden maar daar heb ik geen ervaring mee.
Door deze foto onder te belichten is de trein nog donkerder geworden en die beeldinfo trek je met PS nog wel op maar er gaat toch info verloren. Het is nog altijd beter dan een totaal overbelichte foto want daar kan je echt niets meer mee
Door deze foto onder te belichten is de trein nog donkerder geworden en die beeldinfo trek je met PS nog wel op maar er gaat toch info verloren. Het is nog altijd beter dan een totaal overbelichte foto want daar kan je echt niets meer mee
Canon 350D, Metz 44AF, Canon 17-40L, Sigma 70-300APO
- Chow
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3480
- GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
- WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
- CONTACTCOLON
Leer mij de truc. Als je gaat overbelichten om de trein er mooi belicht op te willen krijgen gaat de lucht kapot en niet meer te repareren. Dan is onderbelichten toch de beste optie?Chris16 schreefCOLONJe geeft aan dat je de foto 2/3 stop hebt onderbelicht maar je moet in deze situatie overbelichten. De camera 'ziet' veel licht in de foto en relatief weinig donker. De camera maakt een automatische belichting en maakt een gemiddelde tussen donker en licht. Omdat er veel licht in de foto zit, zal de totale foto te donker worden en dus ook de locomotief. Je moet dus overbelichten voor een goede foto. Nadeel is dat ook de lucht een stuk lichter gaat worden; je zal een compromis moeten sluiten. Misschien dat je met een voorzetfilter nog meer doortekening in de lucht kan houden maar daar heb ik geen ervaring mee.
Door deze foto onder te belichten is de trein nog donkerder geworden en die beeldinfo trek je met PS nog wel op maar er gaat toch info verloren. Het is nog altijd beter dan een totaal overbelichte foto want daar kan je echt niets meer mee
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
[/size]
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 110
- GeregistreerdCOLON 03 Nov 2005 22:48
- WoonplaatsCOLON Zutphen
Klopt inderdaad. Daarom schreef ik ook dat je een compromis zal moeten sluiten. Ip wil je die trein er goed op hebben...Natuurlijk kan je met PS van alles gaan schuiven maar mijn ervaring is dat je foto's het mooist worden als je niet al te extreme bewerking op je foto uitvoert. Op het scherm blijft het allemaal wel acceptabel maar bij de fotoafdrukken komt het allemaal wat kritischer kijken is mijn ervaring.
En ik zou in deze situatie zeker niet gaan onderbelichten
En ik zou in deze situatie zeker niet gaan onderbelichten
Canon 350D, Metz 44AF, Canon 17-40L, Sigma 70-300APO
Ik ben met je eens dat de locomotief er beter uitkomt als je overbelicht, maar dan krijg je wat Chow schrijft, dat de lucht onherstelbaar overbelicht raakt.
Mijn ervaring is dat (iets) onderbelichten het beste effect geeft. De lucht blijft dan netjes en de locomotief is wat onderbelicht, maar wel goed op te halen.
Hieronder het origineel van foto 3:
Mijn ervaring is dat (iets) onderbelichten het beste effect geeft. De lucht blijft dan netjes en de locomotief is wat onderbelicht, maar wel goed op te halen.
Hieronder het origineel van foto 3:
Laatst gewijzigd door 1 op Pascal, in totaal 9 keer gewijzigd.
- Chow
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3480
- GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
- WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
- CONTACTCOLON
Blijft een keuze. Hier werd specifiek gevraagd wat te doen in deze situatie. Mijn suggestie was onderbelichten en repareren. Topicstarter heeft dezelfde keuze gemaakt. Zou ook anders kunnen maar zo overdag blijft de lichte hemel mij wel dwars zitten.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
[/size]
Pascal,
Ik kan je geen technisch advies geven, wil alleen wat opmerkingen maken over wat er op de foto staat.
is m'n eerste comment op een foto serie
Foto 1
Het huis / zendmast rechts en de trein vechten om de aandacht, door de lijnen in het veld wordt m'n oog geleid naar het huis en de zendmast en 'later' ontdekt je dat er ook een trein op staat.
Foto 2
Tja, een foto van een trein, niet echt spannend. veel afleidende figuren op de trein (o.a. met gele jasje) mogelijk wordt deze sterker indien je een crop maakt van loc en tender.
Foto 3
Heeft voor mij de beste kompo.
Alle aandacht naar de trein, lekker vet met de rook.
[zeurmodus]Alleen, kan je iets doen aan dat gele gevaar achter de trein? [/zeurmodus]
Peter
Ik kan je geen technisch advies geven, wil alleen wat opmerkingen maken over wat er op de foto staat.
is m'n eerste comment op een foto serie
Foto 1
Het huis / zendmast rechts en de trein vechten om de aandacht, door de lijnen in het veld wordt m'n oog geleid naar het huis en de zendmast en 'later' ontdekt je dat er ook een trein op staat.
Foto 2
Tja, een foto van een trein, niet echt spannend. veel afleidende figuren op de trein (o.a. met gele jasje) mogelijk wordt deze sterker indien je een crop maakt van loc en tender.
Foto 3
Heeft voor mij de beste kompo.
Alle aandacht naar de trein, lekker vet met de rook.
[zeurmodus]Alleen, kan je iets doen aan dat gele gevaar achter de trein? [/zeurmodus]
Peter
Op zich heb je gelijk. Als ik een tijdje naar deze foto kijk, dan valt het wel op, maar misschien omdat ik de foto bewust om de trein gemaakt heb valt het mij minder op.PeterK schreefCOLON Foto 1
Het huis / zendmast rechts en de trein vechten om de aandacht, door de lijnen in het veld wordt m'n oog geleid naar het huis en de zendmast en 'later' ontdekt je dat er ook een trein op staat.
Dat is een probleem waar ik vaker mee zit, maar ik kan moeilijk al onze reizigers eerst de trein uit sleuren. Voor het doel van de foto (evt tonen op de website) vind ik het niet zo erg dat er mensen op staan. Dan zien de bezoekers van de website geen lege trein, wat duid op iets verschrikkelijks saais of iets dergelijks.PeterK schreefCOLON Foto 2
Tja, een foto van een trein, niet echt spannend. veel afleidende figuren op de trein (o.a. met gele jasje) mogelijk wordt deze sterker indien je een crop maakt van loc en tender.
Maar ik geef je wel gelijk dat het soms storend is.
Dank je, dat vond ik ook. Ik zal eens kijken of ik die auto weg kan shoppen.PeterK schreefCOLON Foto 3
Heeft voor mij de beste kompo.
Alle aandacht naar de trein, lekker vet met de rook.
[zeurmodus]Alleen, kan je iets doen aan dat gele gevaar achter de trein? [/zeurmodus]
Pascal
Foto 2 is geeft zeker een beeld dat er mensen mee gaan.
geslaagde foto's hoeven niet altijd de beste te zijn.....het verhaal wat verteld wordt door de foto moet passen met de boodschap die je wil uitdragen.
Indien mogelijk zou ik voor dat doel meer rook en stoom willen zien....
(afspraak maken met machinist?)
Peter
geslaagde foto's hoeven niet altijd de beste te zijn.....het verhaal wat verteld wordt door de foto moet passen met de boodschap die je wil uitdragen.
Indien mogelijk zou ik voor dat doel meer rook en stoom willen zien....
(afspraak maken met machinist?)
Peter