6 Uren van zolder [Motoren]

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Vanmiddag bij de 6 uren van Zolder geweest.

Wat me opviel sinds de verbouwing, is dat de hekken gruwelijk hoog staan.

Er waren welgeteld wel vier plaatsen om te fotograferen.

Hier de resultaten:

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ballala
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 15 Apr 2006 21:35

Mooi vastgelegd, motorbloed begint weer te kriebelen...

Nummer 4 vind ik de meest perfecte weergave van snelheid.
Als je iets wilt vinden, zoek er dan niet naar.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Is echt een mooie serie en zo super scherp :shock:

Als ik vragen mag Jeroen ..... met wat voor een lens schiet jij deze super foto's :?:

gr.
Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Alle foto's zijn gemaakt met een Canon 100-400 L IS USM.
Vervolgens zijn ze in PS gecropt, geleveld, saturation en een klein beetje verscherpt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONAlle foto's zijn gemaakt met een Canon 100-400 L IS USM.
Dank je voor de info Jeroen.
Ik vroeg me dit af omdat ik overweeg een goede (alround) lens aan te schaffen met meer mm (heb nu een 28-200) en dacht eigenlijk aan de Sigma 70-300 APO maar las in een ander forum dat deze niet zo super snel is.... vandaar dus mijn vraag.
Maar gezien het zeer grote prijsverschil vergelijk ik appels met peren :lol:

Schiet jij dergelijke foto's met deze lens uit de hand ? Of is dat vanwege de mm en gewicht van de lens onmogelijk en ben je altijd genoodzaakt een statief te gebruiken ?

Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Alleen de eerste lens is op de volle 400mm. De andere zijn maximaal rond de 200. Wat dus een mooi alternatief voor je zal zijn is de 70-200 f4 L USM van Canon. Deze lens kost rond de 600 euro. Is nog steeds veel geld, maar ook veel lens voor zijn geld. De lens is kwalitatief erg goed voor dat geld en kan zelfs nog met een 1.4 convertor overweg.

Al mijn foto's zijn uit de hand gemaakt. Met een statief of monopod ben ik veel te lomp en onhandig bezig. Aanhet einde van de dag voel ik mijn armen wel ja, maar dat hooret erbij
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

:evil: :evil: Vergeten dat het vandaag was :evil: :evil:

Mooie foto's, veel snelheid, het geluid hoor je nog net niet :wink:
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

Fantastische foto's! Lekker scherp en erg mooie kleuren.

Persoonlijk zijn 1 e 2 mijn favoriet!
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLON...alternatief voor je zal zijn is de 70-200 f4 L USM van Canon.
Dank je voor deze tip en je verdere uitleg. :P
Zal dit zeker in overweging nemen. Ik ga nog niet direct over tot aanschaf, dus heb nog ff bedenktijd en tijd om eea na te lezen.

Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Koenpuntorg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 113
GeregistreerdCOLON 18 Jun 2006 13:43
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Prachtige foto's!

Misschien is dit was off topic, maar hoe schiet je dit soort foto's? (ben beginnend en heb pas welgeteld 29 uur een 350D). Neem je deze op de TV stand, of doe je alles volledig zelf?

Zijn er misschien tutorials waarin wordt uitgediept hoe je dit soort foto's het beste kan nemen? Ik vernam al dat de sportstand niet voldoet, en dat de TV stand een beter alternatief is.

Hoe dan ook, prachtige foto's! Ik kijk al uit naar meer van dit soort post's!

Groeten,
Koen
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

SUPER!!! krijg nou alleen nog maar meer zin in volgende week tijdens de Dutch TT.
Op die foto's valt niks aan te merken, behalfe dat ze STOER zijn 8)
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
nwpvr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 215
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2006 22:46
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Koenpuntorg schreefCOLONPrachtige foto's!

Misschien is dit was off topic, maar hoe schiet je dit soort foto's? (ben beginnend en heb pas welgeteld 29 uur een 350D). Neem je deze op de TV stand, of doe je alles volledig zelf?

Zijn er misschien tutorials waarin wordt uitgediept hoe je dit soort foto's het beste kan nemen? Ik vernam al dat de sportstand niet voldoet, en dat de TV stand een beter alternatief is.
Beste Koen,


Dit effect noemt men panning of pannen. Door een langere sluitertijd te nemen (hangt van de situatie af maar ik gebruik meestal tussen de 1/125 en 1/160) en mee te bewegen met het onderwerp krijg je deze effecten.
Het vergt enige oefening maar eenmaal onder de knie is het hartstikke leuk. Persoonlijk werk ik altijd in de M stand.

Misschien dat je eens op panning kunt zoeken in het forum. Dan kom je er vast wel iets over tegen.
Vriendelijke groet, Niels
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik werk in principe heel veel in Tv stand.
Diafragma laat ik meestal aan de camera over.

Sluitertijden zitten bij m,ij ook nog tussen 1/100 en 1/200, afhankelijk van hoe snel het onderwerp daadwerkelijk gaat.

In somigge bochten gaan auto's soms zo langzaam dat 1/30 moet kunnen, maar dan moet je wel op de juiste plek staan.

Probeer het maar eens uit naast de snelweg. Er is er vast wel 1 in de buurt en het is goedkoper dan een tijdje op het circuit rondhangen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Koenpuntorg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 113
GeregistreerdCOLON 18 Jun 2006 13:43
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

@ De Jong 1 Racing: Bedankt voor de tip, ik ga dat binnenkort zeker eens proberen! Momenteel heb ik alleen de kit-lens in mijn bezit. En ben nog druk aan het zoeken naar een geschikte lens, dus als je nog tips hebt... (handig om te weten is dan dat mijn voorkeur uitgaat naar een 300mm lens rond de 400 euro welke geschikt is voor autosport fotografie).

@ nwpvr: Bedankt voor de uitleg, met het begrip pannen ben ik bekend, ik wist enkel niet welke camera-stand te gebruiken. Ik zal beide opties een proberen. Als ik het goed begrijp hoef je bij de TV stand enkel de sluitertijd aan te geven, de rest doet de camera. Op de M stand moet je alles zelf doen.

Misschien is dit een wat domme vraag, maar hoe is het mogelijk zoveel instellingen te doen, deze te proberen (krijg ik wel het gewenste resultaat) en dan ook nog een voorwerp scherp op de gevoelige plaat vast te leggen? Zowiezo moet ik eerst eens het effect van de verschillende instellingen gaan bekijken. Gisteren heb ik bijvoorbeeld wat foto's in de tuin gemaakt, lekker gespeeld met het diafragma, voorwerpen op de voorgrand scherp, erachter wazig. Zo kwam ik erachter dat bij een laag diafragma (5.6) de achtergrond waziger werd dan met een hoog diaframa. Leuke hobby!

Groeten,
Koen
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Om dingen zoals pannen onder de knie te krijgen moet je wel een beetje basiskennis hebben.

Je moet inderdaad weten dat je dit effect met de instellingen van je sluitertijd bereikt. Schiet je opM-stand dan zul je het diafragma zelf in meoten stellen. Op de TV-stand regelt de camera dit.

Meetsal kom ik aan op een plaats en bekijk ik op mijn display of het resulataat ongeveer goed is. Zo niet, dan pas ik iets aan. Zo wel, dan klik ik er vrolijk op los.

Kortom, eerst even wat testfoto's en dan aan de slag. Met welke sluitertijd ik begin is afhankelijk van hoe hard er daar gereden wordt. Is het op het lange rechte stuk, dan zit ik wat hoger als in bochten.
Zo is foto 3 op het rechte stuk met volgens mij 1/200 en de laatste twee in de bocht die daarop grenst. Hier is een sluitertijd van 1/125 gebruikt.

Als je instellingen dus goed staan, dan hoef je daar bijna niet naar om te kijken. Dat is voor mij ook de reden dat ik op TV-stand werk. Het diafragmakan ik dan vergeten. Ik controleer wel even of het in de buurt staat van wat ik in gedachten heb, anders pas ik mijn ISO aan. Met diafragma wil ik meestal rond de f8 zitten omdat dit de motor/auto/wat dan ook scherp maakt en de achtergrond al een beetje wazig.

Maar daar was je met het experimenteren in de tuin al achter

Het is echt een kwestie van oefenen. dit hoeft niet per se aan de snelweg, maar kan ook in de bebouwde kom. Auto's rijden wel langzamer, hopelijk, maar daar kun je ook dichterbij staan en kun je misschien met de kitlens uit de voeten.
Wel oppassen dat je niet op je bek getimmerd wordt omdat ze denken dat je van de politie bent. :wink:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

en niet raar op kijken dat als je 100 pans maakt dat er in het begin misschien net 10 foto's bij zitten die gelukt zijn.
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
Koenpuntorg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 113
GeregistreerdCOLON 18 Jun 2006 13:43
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Wederom (begint het al saai te worden?) bedankt voor de respons.
De jong racing, je zegt dat als het diafragma niet naar je zin is (warschijnlijk bedoel je daarmee te hoog) dat je de iso waarde verandert, zet je die dan hoger of lager? En op welke iso waarde fotograferen jullie standaard? Want dat is iets wat de camera volgens mij niet zelf regelt.

Morgenochtend ben ik vrij en zal ik eens wat gaan oefenen, als ik uitgedokterd heb hoe ik foto's post zal ik ze plaatsen, dan kunnen jullie nog wat featback spuien :D

Fijn te zien dat een ieder hier graag helpt en meedenkt!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Standaard begin ik met ISO op honderd. Als je de sluitertijd dan instelt op 1/160 en je krijgt een diafragma van f5.6 dan kun je dit omhoog brengen door je ISO te verhogen, naar bijvoorbeel 160 (Ik heb een 30D).

De sensor wordt dan lichtgevoeliger waardoor het diafragmagetal groter zal worder. Hierdoor wordt de opening kleiner. Bijvoorbeeld f8 en krijg je iets meer DOF. Anders loop je al gauw het risico dat de voorkant van de motor scherp is, maar de achterkant niet door de DOF-werking.

Ik ga met ISO echter nooit over de 400 heen ivm ruis.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Koenpuntorg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 113
GeregistreerdCOLON 18 Jun 2006 13:43
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik kan nu bijna niet meer wachten tot er weer eens wat te beleven is op circuit zandvoort o.i.d....
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Komend weekend de TT in Assen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar