Zwaantjes en zwaan

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
engeltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2006 06:55

Oke n.a.v mijn topic bij off topic plaats ik hier mijn foto's :P

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=45036[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=45037[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=45038[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=45039[/img]

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en wat ik eraan kan verbeteren!
Gebruikers-avatar
coenwitberg
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Beesd
CONTACTCOLON

Mijn favorieten: 3 en 4. Nummer 3 op een mooi moment en scherp. Nummer 4 doet me denken aan het eenzame lelijke eendje.

Heb je bij 2 geflitst? Ik vind de kleur van het dons een beetje appart. Nummer 1, leuke compositie, maar niet echt scherp.

Groeten van Coen
Canon EOS 50D | 24-105 F/4L IS | Velbon statief | Tussenringen | http://www.witberg.nl
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

Ik ga ook voor foto,s nr 3 & 4

Mooie duidelijk foto,s hoor :wink:
Kijk n's op m'n website... http://www.casperina.nl/
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

de derde voor mij de beste, bij de andere mis ik wat scherpte, wat gezien de camerainstelling toch wat vreemd is.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Ik vind foto 3 de mooiste.
Goed scherp en op het juiste moment genomen. :lol:
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Ik waardeer je durf te posten... Je bent je bewust van het feit dat je wellicht kritieken zult krijgen maar deze zijn altijd positief en opbouwend bedoeld. Zonder nu over te willen komen als vergevorderde (want dat ben ik niet, zeker niet in mijn eigen ogen) kan ik wel zeggen dat ik al veel mensen hier heb gezien die door te durven posten, kritiek durven te verdragen en dat ook hebben meegenomen in hun volgende shoots... heel hard gegroeid zijn en bij wie ik elke serie weer enorme sprongen voorwaarts zie....

maar genoeg gel#ld, de foto's:

#1: hij is erg onscherp door bewegingsonscherpte. Ik weet niet met wat voor lens je hebt geschoten maar ga er vanuit dat je geen IS hebt of gebruik hebt gemaakt van een statief of monopod. in dat geval is 1/125 seconde bij 300mm te langzaam. Je moet, om uit de hand geen bewegingsonscherpte (dus onscherpte door je eigen beweging) te krijgen de volgende regel in gedachten houden: maximale sluitertijd van 1/(gecorr. focal length) = 1/(1.6x300) is dus maximaal 1/400 seconde (of natuurlijk nog sneller). De cropfactor hierin is niet bewezen dat hij meegenomen moet worden maar doe je het wel dan zit je zeker save. Daarnaast moet je voor bewegende onderwerpen alstijdwel sneller zijn dan 1/200. 1/125 met 300mm lukt dus niet om scherpe platen te krijgen uit de hand. Met IS mag je voor bewegingsonscherpte best langzamer gaan (tot wel 1/4 van de berekende sluitertijd) evenals met monopod. Maar dan gaat de beweging van je onderwrp ook weer meespelen...

Hoe had je je sluitertijd sneller kunnen krijgen? Door je ISO nog wat omhoog te gooien, bijv van ISO200 naar 400 dan was je sluitertijd gehalveerd tot 1/250 (nog niet genoeg). Dan had je nog van f/8 naar f/5.6 kunnen gaan en had je op 1/500 uitgekomen, prima. Echter je scherptediepte was nu gaan opspelen en was waarschijnlijk te krap geworden. Een lastig dilemma dus..

een beetje technisch verhaal maar hoop dat je er wat aan hebt.

Verder zwemmen de jonkies de foto "uit" ipv "in" dat kijkt nooit zo lekker...

#2: eigenlijk compleet gelijk aan #1... zowel je instellingen (en mijn adviezen) als de zwemrichting.

#3: deze heeft een TV van 1/640 en zu scherp moeten zijn, ik weet echter niet wat je met de nabewerking hebt gedaan want hij oogt ook niet echt scherp. Beeld is natuurlijk prachtig zo met die vleugels... de ocmpo is wel wat centraal (onderwerp precies in het midden) maar hier vind ik dat neit zo erg.

#4: weer hetzelfde sluitertijd verhaal. 1/160 met 300mm uit de hand wil gewoon niet. een monopod (eenpoot statief) is redelijk goedkoop maar wel aan te raden voor dit soort momenten. Wel is ook hier de compo perfect centraal waardoor de foto wat minder spannend wordt.

Een lang verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt...
www.johanvanderwielen.nl
engeltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2006 06:55

Ik ben blij met de reacties.

Vooral jou verhaal Schoffie maakt mij wel wat duidelijker.
Ik gebruik geen lens met IS de foto's zijn gemaakt met een 70-300 mm lens.
Dus als ik het goed begrijp moet ik ,met deze lens,zorgen dat de sluitertijd in ieder geval 400 is als dat niet het geval is kan ik de iso verhogen of het diafragma maar inderdaad dan zit je met de scherptediepte.
Ik heb een eenpoter het nadeel is waar ik was dat het erg hobbelig is.
Ik denk dat ik het zo eens ga uitproberen de hong moet toch nog uit :o .
En dan nog een vraag misschien een hele domme (nee ik weet het alleen domme antwoorden bestaan :lol: )
Wat is beter ik zelf in de schaduw zitten of je rug in de zon? En je object ?
engeltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2006 06:55

Er komt nog een vraag in mij op.
Als ik de lens nou op 70 mm (dus wel de 70-300 mm lens) gebruik kan de sluitertijd dan ook minder zijn?
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Engeltje, dapper van je om te plaatsen.
Je eerste wijze les staat al hierboven en wij anderen leren er lekker van mee...

Ik vind vooral foto 3 mooi.
Voor de andere (met de pluizige jonkies) zou het nog mooier worden als je zo laag mogelijk fotografeert. Op je buik liggen of zo (ja, wordt je wel vies van...) maar dan kijken de beestjes je rechter aan (deze tip geldt voor alle foto's van kleine dieren. Of was de oever hier te hoog?
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
engeltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2006 06:55

Nu ga ik vast weer een domme vraag stellen :oops:

Ik heb net foto's gemaakt gewoon alleen geoefend met de sluitertijd
Als ik in mijn kijkertje kijk zie ik de sluitertijd staan bijv. 800 prima dus ik maak de foto en als ik dan op het lcd schermpje kijk zie ik ook de sluitertijd maar dan een hele andere hoe komt dit ? en daar moet ik dus ook niet opletten ik moet dus op de sluitertijd in mijn zoekertje kijken.
Wat ik merkte is dat het soms niet veel nut heeft om een foto te maken omdat de sluitertijd niet goed is. Ik heb geen mooie foto's gemaakt maar daar ging het mij niet om het ging erom om te oefenen met de sluitertijd.
Ja jullie zullen weten dat ik wil leren :lol:
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Geen domme vraag (maar dat wist je al)... Ik vind het een beetje raar, maar ik weet natuurlijk niet precies wat er gebeurde. De info in de zoeker en op de LCD is gewoon dezelfde (zou dat althans behoren te zijn). Om op de LCD te kijken, moet je oog voor de zoeker weg, waardoor er licht via die kant de camera in kan komen. Maar, dat lijkt me niet de oorzaak.
Heb je de camera wellicht "ergens anders naar laten kijken" in die twee gevallen? Een procent of 10 meer lucht, en je krijgt een veel kortere sluitertijd!

Dat het geen nut heeft om foto's te maken als de sluitertijd te lang wordt, is al een hele goede les! Klopt namelijk als een bus: die foto's zul je bijna altijd weg kunnen gooien.

Wat je vraag over de 70 mm stand betreft: ja, dan kun je een langere sluitertijd nemen. In de formule van schoffie verandert dan namelijk de brandpuntsafstand, die wordt dan 1/(1.6*70) = 1/112 ofwel 1/125 sec.

Tenslotte je vraag over waar je moet zitten (of liggen ;)): kijk goed naar het onderwerp, en je ziet het zelf! Voor beide posities is wat te zeggen, maar levert een andere sfeer op. Gewoon proberen!

En laat de rest van de vragen maar komen hoor, daar is dit forum juist voor!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

zo zie je maar wat voor nut het heeft om foto's te plaatsen... fokke heeft reeds je vragen beantwoord maar als je nog meer wil weten meot je dat vooral blijven vragen.

v.w.b. zon en onderwerp. Alle licht is mooi, je onderwerp in de zon met de zon in jou rug heb je natuurlijk het minste schaduwen maar juist schaduwen kunnen heel mooi werken. Zelfs met tegenlicht kun je prachtige effecten krijgen.

Ter voorbeeld: klik HIER

wel is tegenlicht veel lastiger om meet te werken dan meelicht, je belichtingsmeter raakt er snel van slag van en je meot dan dus weten wat te doen.
www.johanvanderwielen.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar