schoffie op zoek naar bosvogels [UPDATE op blz. 2]

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

vogels fotograferen in het bos is i.m.o. één van de lastigste manier van vogelfotografie. Vogels zijn praktisch onbereikbaar en zitten meestal erg hoog. Groot is dan ook de voldoening als het een keer lukt, als je ze een keer tot op redelijk afstand kunt benaderen zonder dat ze de vleugels nemen... Dit allemaal nog buiten het feit dat het bos donker is en je geen sluitertijd overhoudt...

Hierbij een kleine selectie van de afgelopen dagen...

een zwartkopje (v) doet zich tegoed...
Afbeelding 1.

Net buiten het bos...
Afbeelding 2.

Een roodborstje is durk met het beschermen van zijn/haar gezinnetje
Afbeelding 3.

helaas net niet scherp maar ik ben wel blij: een jong roodborstje slaat de raad van pa en ma in de wind en laat zich bekijken...
Afbeelding 4.

Een jonkie grote bonte specht is luidkeels op zoek naar zijn mama...
Afbeelding 5.

Eenmaal samen volgt een enorm begroetingsritueel...
Afbeelding 6.
Laatst gewijzigd door 2 op schoffie, in totaal 4 keer gewijzigd.
www.johanvanderwielen.nl
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Mooi, Johan! Ja, is erg lastig in het bos, dat heb ik ook al gemerkt... Topper vind ik die twee spechten bij elkaar! Maar, de rest is zeker ook niet verkeerd hoor.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
djorda 4
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 485
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2005 19:46
CONTACTCOLON

Tjonge dit is moeilijk weet ik uit ervaring,maar jij hebt er weer puike serie van kunnen maken.Die roodborstjes vind ik er persoonlijk eruit springen,heerlijke die mooie zachte achtergrond.Nummer 1 helaas wat onscherp jammer.Bonte spechtjes ook zeer fraai.
Mag ik vragen welke lens,was dat de 300L +1.4?
Ook statief moeten gebruiken?
Laatst gewijzigd door 1 op djorda 4, in totaal 3 keer gewijzigd.
http://www.markvanderwalle.nl
amr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 19:45
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Nummer 1 is idd helaas niet helemaal scherp... echter... het moment is prachtig. Dit zie je normaal alleen op oma's borduurwerkjes :-)
Misschien technisch niet perfect, maar samen met foto 6 toch veruit mijn favoriet.

Ar.
"A good reboot is never a bad solution"
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Beter 1 weggelaten, maar verder: RESPECT!
Prachtig.
Gebruikers-avatar
Konrad Zebracki
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 556
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2006 21:20

Zijn dit de eerste resultaten met je nieuwe lens? Hield je laatste posts al in de gaten omdat ik benieuwd was naar de resultaten. Wat een heerlijke platen weer, vooral heeeele mooie kleuren. Ben het eens met mijn voorganger wat betreft foto 1, had wel wat scherper gemogen. Maar toch fantastische platen. Je bent in mijn ogen echt de beste natuurfotograaf op dit forum. Er hangt altijd zo'n mooie sfeer in je foto's. Kijk er graag naar.

Groeten,
Konrad
Gebruikers-avatar
Année
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2005 10:14
WoonplaatsCOLON Voorne-Putten
CONTACTCOLON

Knappe serie!
Nr. 2 vind ik de mooiste. Nr. 1 is vooral mooi door het moment.
groetjes,
Anja
Gebruikers-avatar
Bobby
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2006 18:16
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Hallo Johan,

Wat lever je toch weer een mooie serie af,
Zeker als je erbij zegt dat ze in een bos zijn genomen, heb het ook een paar keer geprobeerd. Het enig wat er geschoten werd was ik...door heel veel muggen(hopelijk heb jij daar geen last van gehad)
Ik ben het voledig met An eens.
2 is super, 1 hoort erbij voor het moment(was deze super scherp geweest dan was 1 de mooiste)
De andere foto's zijn ook een pracht om naar te kijken.

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Mooie serie !

Nummer 1 en 3 vind ik het mooist.
Gebruikers-avatar
Vmotion
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1157
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2006 16:04
WoonplaatsCOLON Voor mijn achtertuin
CONTACTCOLON

Hee die schoffie........ik zie dat jij ook een vast stekkie gaat krijgen hoor..de bossen daar in jou buurt.( hoeveel keer ga je daar heen dan whahahahahaha) Nee even serieus nu.

@1 mooi shot van dit vogeltje . Ik had alleen dat onderste blad met besje proberen te vermijden. Voor de rest de dof is mooi.

@2 Ook weer een mooie foto alleen is het vogeltje wat aan de donkere kant n.m.i. en de aren zijn wat te druk voor me (komt door de wind denk ik ).

@3 Het roodborstje is een mooie qua compo en een mooie dof alleen het lichtte gedeelte lijkt met een betje uitgebeten.niet dat het de foto iets afdoet hoor .Je was waarschijnlijk al lang blij dat er een beetje zonlicht was om nog tot een redelijke sluitertijd te komen.

@ 4 ik zou hem er zeker bij houden tot dat ik een beter exemplaar zou hebben. Het is jammer van het moment maar verder is de dof en compo uitstekend.

@ 5 en 6 zeggen mij niet zoveel,dit komt omdat ze naar mijn idee te ver weg zijn. Is wel uniek denk ik om dit ritueel een keer in het echt mee te maken dunkt me . Ik zeg dit natuurlijk heel makelijk zo van achter mijn toetsenbordje maar ik moet eerlijkheids halve toegeven dat ik nog nooit een specht in rl heb gezien dus ik mag er eigenlijk geen oordeel over geven.

All met al een mooie serie weer Schoffie we gaan snel weer eens samen knallen.

Mvg Vmotion.
[color=blue]Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd[/color]
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

Leuke platen al heb je het jezelf niet gemakkelijk gemaakt door de omstandigheden, hard licht en veel schaduwen.

De 1e zou het goed doen zonder vogel, de compositie en kleuren zijn mooi, maar vind het jammer dat er teveel beweging in de vogel zit.

De 2e is ook erg mooi, kun je de mus nog wat oplichten?
Misschien een ideetje om eens met een flitser te gaan spelen?

#3 is mooi, mooi licht op de vogel en fijne achtergrond.

#4 zie 3 ;)

De spechten zijn helaas wel een beetje ver, maar wel een mooie waarneming en er is ook wat voor te zeggen dat je nu lekker veel omgeving ziet ;)
[size=75]*... ...*[/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

tjee, wat een berg reacties alweer... ik ben mij bewust dat vogelfotografie in het bos ontzettend moeilijk is, maar daar ik hier elke dag loop en nooit zonder cam op pad ga moet je toch wat :wink:

Wel merk ik dat ik vaak sfeer belangrijker nog vind dan het beestje op de foto, ik heb er zelf dus niet zo'n moeite mee dat de spechten zo klein zijn (tja, ze zaten nou eenmaal niet op 4 meter afstand... :wink:) maar de achtergrond en de sfeer met dat licht maakte dat ik toch ontzettend blij ben met de platen. Mss is het geen vogelfotografie meer maar gewoon natuur-sfeerfotografie waarbij er toevallig ook nog een specht op staat...

oh ja, voor de technici onder ons, dit alles gemaakt met 300 + 1.4x maar ik vind zelf dat ik dit objectief nog lang niet volle benut... het objectief is een fantastisch beest wat ik langzaam begin te temmen... maar de onwennigheid is er nog zeer zeker. Ook werken met IS is nieuw voor mij en zeker geen wondermiddel en ik moet nog leren welke sluitertijden ik nog uit de hand kan nemen. Al deze platen overigens uit de hand op 420mm met sluitertijden varierend van 1/125 tot 1/heel veel bij de mus. Merk wel dat ik vooralsnog niet onder de 1/200 moet gaan zitten... 420mm is toch wel heel veel, 35mm equivalent ongeveer 640mm, dan zit ik met 1/200 ongeveer 1,5stop lager, zal wel beter gaan en ik vermoed dat ik in de toekomst wel tot 1/100 kan komen uit de hand maar vooralsnog niet.

v.w.b. #!: dat beestje was verschrikkelijk hard aan het trekken aan die bes en zat geen moment stil, de onscherpte in de kop (lijfje is wel scherp) is dus de actie van het beestje, ik weet het, jammer maar dat is het nadeel van lage sluitertijden. Daar zwartkopjes bij ons niet zo heel wijverspreid zijn was ik wel blij met deze foto.

@Konrad: dank voor het enorme compliment :oops: v.w.b. de sfeer, ik ben dolop sfeer en probeer in al mijn platen sfeer te leggen. Vooral met die ene zonnestraal (!) bij die twee spechten was ik zó blij...

@Vmotion: dank voor je uitgebreide en kritische blik... hoe vaak ik naar het bos ga? minstens 1x per dag... de honden willen niet bij ons op de WC :wink:
#1: grappig, ik heb dat blad er expres op gelaten, vond het wat toevoegen aan de compo...
#2: mussen zijn erg lastig met belichting... en de aren vond ik ook juist weer erg mooi, lekker druk...
#3: roodborstje zat precies in een lichtstraal... ik heb nooit zo'n moeite met functionele uitgebeten plekken en zo ook hier.
#4: ja.. die jonkies zijn meestal erg schuw... onscherpte komt hier gewoon omdat de sluitertijd hier slecht 1/100 was en daar ben ik nog niet aan gewend :oops: da's het nadeel van bossen...
#5: die mijn eerdere comment... deze foto's vallen bij mij een beetje buiten de vogelfotografie maar meer in de natuur-sfeer-fotografie met de spechten als onderwerp

Jep, we gaan weer eens op pad.. als ik het wat rusitger heb :cry:

@theo: ook jij dank voor je uitgebreide comment
#1: tja... you're probably right...
#2: ben ik mee bezig geweest maar ik werk op een lichter scherm, zal het nog meer gaan doen.
De spechten... zie mijn eerdere comments.. was ook mijn idee.. niet een specht vol in beeld maar juist een specht in zijn/haar omgeving...
www.johanvanderwielen.nl
c.pennekamp
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2279
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2005 15:04
WoonplaatsCOLON Grootebroek NH
CONTACTCOLON

Mooie reeks hoor prachtig van kleur en comp.
Onder toch wel lastige omstandigheden qua licht je moet ook geluk hebben dat je een mooie lichtval op het beestje hebt.

Het blijfen vogels en natuur dus je kan weinig in scene zetten (gelukkig maar) daarom altyd een verassing waar je mee thuiskomt :wink:

Groeten uit Noord Holland
PeetPlafond

Vooral met een flink zonnetje krijg je flinke contrasten in het bos ... waar het het licht betreft. Maar het kan ook je vriend zijn als datzelfde licht net op een vogeltje schijnt zoals bij de roodborst het geval is... en je treft het helemaal als je achtergrond dan een beetje donker is... dat is net niet het geval en een beetje jammer...

en inderdaad al dat detail is niet altijd nodig niet elk veertje moet haarscherp... een mooi belichte vogel is zowiezo mooi.

Op foto 2 is de DOF je vriend eeeerruuug mooi maar jammer dat het licht niet meewerkt..... die schaduw over z'n koppie da's net jammer...

3 jonge roodborst? nog nooit gezien..... mooie plaat, mooi licht.

de spechten... hmmm net even te ver weg.. gewoon croppen joh.
Fabienne°
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1293
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2005 07:06
WoonplaatsCOLON Knokke-Heist 2 Belgium
CONTACTCOLON

Mooie reeks! Weet dat foto's nemen in een bos niet altijd makkelijk is...

Fabienne
http://Fabke.fotopic.net

The name of the game is to fill the frame!
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Een kleine update, vond weer wat leuke vogels uit het bos...

deze keer twee acties..

Ineens hoor je op de grond een enorm geklopt, alsof er iemand aan het timmeren is op de grond, niet het geluid van een specht maar het agressieve geram van een hooligan die duidelijk iets stuk wil hebben... dan even rust... je voelt dat er nagedacht wordt over dit destructieve probleem... en weer verder rammen...

het geluid van de lijster smidse...

Elke lijster heeft een vaste plek waar hij/zij de gevonden slakken naartoe brengt om die daar vakkundig te demonteren...

de foto's lijken niet scherp maar nader onderzoek heeft toch aangewezen dat het blijkbaar aan de textuur van de kop ligt (net als bijv. bij meerkoeten vaak het geval lijkt)...

Afbeelding 7.

Afbeelding 8.

Door de stilte van het bos klinkt ineens een enorm gekrijs van vogeltjes niet al te hoog in de bomen. Er fladdert vamalles in paniek rond een bepaalde boom. Het blijken pa en ma vink te zijn die proberen een indringer te verjagen en tegelijk hun net uitgevlogen kroost te verdedigen... de indringer laat zich echter niet verjagen en gaat onverstoorbaar verder...

met het peuzelen aan een jonkie...

Afbeelding 9.

alles gaat op, zelfs de pootjes...

Afbeelding 10.

Zo, morgenavond maar weer eens verder kijken of er nog meer "leuks" tussen de foto's zit...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

OOOooohhh

Post ik net bij Kudo dat ik vóór de ijsvogel eerst maar op beginnersjacht ga naar een bonte specht... komt Schoffie met twéé... zó mooi om die zonnestraal heen!
Nee, ik ben HELEMAAL NIET jaloers!

Wat een survival (of the fittest-)beesten zijn die Vlaamse gaaien toch... jij doet toch ook aan survivallen, Johan? Dus dat gaat zó?

* zucht *
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Prachtige update Johan! Die serie (nou ja, van 2) van de Gaai is prachtig, dat je dat kon pakken!!
Lijsters heb ik nog nooit zo bezig gezien, interessant! En heel fraai vastgelegd.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
kudo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 829
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2005 13:07
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

mooie serie
Groet Mario
Gebruikers-avatar
gardan
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 613
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2005 13:53
WoonplaatsCOLON Neerbeek (Lb.)

kerel toch, want erg mooi. Lekker fris ook. Je kader maakt het tegenwoordig helemaal af.
Mooi compo's, mooi taferelen. en voor deze keer ben ik het niet eens met Peet, die twee spechten mag best zo. Ze zijn mooi gekaderd door de lijnen van de boom, en zo is het spel toch prachtig te zien.

Ik snap niet hoe jij dit doet, met je kinderen en alles. Dit kost zoveeel tijd... :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar