Sportfotografie instellingen AF-punten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Gister bij het NK wakeboarden geweest in Maurik. Nu fotografeer ik wel vaker wakeboarden, maar heb gister even wat zitten expirimenteren met de AF punten.

Normaal selecteer ik altijd zelf het afpunt, dus bijvoorbeeld de middelste (Camera is 350D). Probleem is dan natuurlijk dat je met dat ene AF punt erg op het onderwerp moet focussen. Gister dus geexpirimenteerd om de camera zo te zetten dat hij het AF punt selecteerd. Dit leek wel een stuk beter te gaan omdat je dan gewoon met de zoeker wel het onderwerp moet volgen, maar dat hij dan zelf het AFpunt bepaald.

Is mijn gedachte hier goed geweest? Of had ik beter toch zelf kunnen bepalen welk AFpunt ik wilde gebruiken?
RiniB
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1295
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2004 08:46
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Ik gebruik zelf altijd maar 1 focuspunt, dan weet ik tenminste zeker dat wat ik scherp wil hebben, dat ook echt wordt.
Als je de camera het focuspunt laat kiezen, is het altijd weer de vraag of dat goed gaat.

Als ik het goed heb, heeft de 350D AI servo focusopties, dus dan kun je gewoon scherpstellen, het onderwerp blijven volgen, en dan wordt de focus constant aangepast (laat iemand het even zeggen als ik dat fout heb, heb zelf een 300D, en daarmee kan het in ieder geval niet)
Dat is de stand die ik voor dit soort foto`s zou gebruiken. Dan weet je zeker dat dus de wakeboarder scherp wordt, als je daarop richt, en dan kun je hem (of haar natuurlijk) gewoon volgen en pas afdrukken op het moment dat je een mooie compositie hebt.

Groeten en succes ermee,

Reinier
Rugzak vol met apparatuur.....
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

RiniB schreefCOLONIk snap niet helemaal wat je bedoelt. Ik gebruik zelf altijd maar 1 focuspunt, dan weet ik tenminste zeker dat wat ik scherp wil hebben, dat ook echt wordt.
Als je de camera het focuspunt laat kiezen, is het altijd weer de vraag of dat goed gaat.

Als ik het goed heb, heeft de 350D AI servo focusopties, dus dan kun je gewoon scherpstellen, het onderwerp blijven volgen, en dan wordt de focus constant aangepast (laat iemand het even zeggen als ik dat fout heb, heb zelf een 300D, en daarmee kan het in ieder geval niet)
Dat is de stand die ik voor dit soort foto`s zou gebruiken. Dan weet je zeker dat dus de wakeboarder scherp wordt, als je daarop richt, en dan kun je hem (of haar natuurlijk) gewoon volgen en pas afdrukken op het moment dat je een mooie compositie hebt.

Groeten en succes ermee,

Reinier
Camera heb ik zowiezo ook inderdaad op AL Servo staan. Echter, als je zelf dus het afpunt kiest blijft hij op dat afpunt focussen. Hij blijft alleen dan constant scherpstellen.

Maar waar het mij dus om gaat is doordat je meetrekt met het onderwerp met soms best hoge snelheid, dat je gauw het onderwerp niet meer in dat ene zelf geselecteerde afpunt hebt en dan stelt hij dus scherp op bv de achtergrond volgens mij of heb ik dit nou mis?
RiniB
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1295
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2004 08:46
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ik heb totaal geen verstand van 'meetrekken', maar als het onderwerp niet constant op dezelfde plek in je beeld is, dan gaat het volgens mij nooit goed. Dan krijg je hem dus niet helemaal scherp, want er zit beweging in. Ik kan het helemaal mis hebben, hoor....

Er zijn vast mensen die je hier veeeel meer over kunnen vertellen!

Reinier
Rugzak vol met apparatuur.....
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

RiniB schreefCOLON......Als ik het goed heb, heeft de 350D AI servo focusopties....
Klopt helemaal, deze functie zit inderdaad op de 350D.
Robbert1978 schreefCOLON.....Maar waar het mij dus om gaat is doordat je meetrekt met het onderwerp met soms best hoge snelheid, dat je gauw het onderwerp niet meer in dat ene zelf geselecteerde afpunt hebt en dan stelt hij dus scherp op bv de achtergrond volgens mij of heb ik dit nou mis?
Dat heb je juist. Als je AFpunt, door het meetrekken, niet meer op je onderwerp staat zal deze op dat moment op iets anders scherpstellen. En dat kan dan inderdaad de achtergrond zijn....helaas.

Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Ralf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 188
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 21:23
WoonplaatsCOLON Nuenen

Je moet een vast focuspunt gebruiken, en op het water al helemaal. 1 schittering en je bent je focus kwijt, en je hebt weer een foto vernoikt :)
10D - 100-300 USM - 50 F1.8 MK-I - 380EX
Gebruikers-avatar
simon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2004 11:16

Ik heb zelf de 300d en als ik de camera op sport zet focust de camera continu
en als je dan ook nog een goede filter er opzet die de schitteringen van het water weg haalt (weet even niet de naam van de filter) dan kan je volgens mij rustig foto’s maken zonder dat je bang bed dat ze mislukken?!
Of heb ik dat mis!? :roll: :wink:
Canon EOS 300d Excellent/Canon 28-105mm USM Ultrasonic AF zoom lens/Canon EF-S 18-55 Kitlens USM
Gerard99
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2006 21:16
WoonplaatsCOLON Op nivo

Dat filter wat schitteringen weg haalt heet een polarisatie filter (circulair wel te verstaan, wat betekent dat hem kunt verdraaien).
Houdt er wel rekening mee dat zo'n filter zeker 1,5 stop licht weg kan nemen (afhankelijk van de hoeveelheid die je het filter verdraaid) maar door de TTL meting hoef je daar geen zorgen over te maken, de cam regelt de belichting verder zelf.
Wellicht dat je je ISO iets moet verhogen om je sluitertijd hoog te kunnen houden maar als je meetrekt (panning) dan is je sluitertijd meestal niet zo hoog om de achtergrond onscherp te kunnen houden zodat je de snelheid goed benadrukt.
Pannen met een sluitertijd van bijv 1/80 sec is goed mogelijk (langzamer zelfs nog).
Een paar keer goed oefenen en experimenteren loont zich, tis wel iets waar je jezelf duidelijk in moet bekwamen want het vergt wel wat inzicht en ervaring.
Circulair polarisatie filter is eigenlijk een must voor elke fotograaf.
En ze zijn in elke prijsklasse te koop, hoe hoger de diameter des te duurder ze worden (B & W zijn de duurste).
Succes.
Nanobeat
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2006 11:07

Robbert1978 schreefCOLON
Camera heb ik zowiezo ook inderdaad op AL Servo staan. Echter, als je zelf dus het afpunt kiest blijft hij op dat afpunt focussen. Hij blijft alleen dan constant scherpstellen.

Maar waar het mij dus om gaat is doordat je meetrekt met het onderwerp met soms best hoge snelheid, dat je gauw het onderwerp niet meer in dat ene zelf geselecteerde afpunt hebt en dan stelt hij dus scherp op bv de achtergrond volgens mij of heb ik dit nou mis?
Dat meetrekken (Panning) is iets waar je op moet oefenen. Ik heb zelf al een aantal dagen langs het TT-circuit in assen gestaan en aldoende leer je het vanzelf. Zorg dat je goed staat, voeten iets uit elkaar (tien voor twee ongeveer) en het focuspunt in het midden en dan goed het onderwerp volgen.

Hier een voorbeeld van mijn resultaat.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Middelste AF punt kiezen, en de camera op AI Servo.

Proberen je onderwerp onder het AF punt te houden. Mocht je achteraf niet tevreden zijn over de compositie, omdat je onderwerp te centraal staat, dan haal je toch een zijde van je foto af?

Hieronder een voorbeeldje, weliswaar geen sportfoto, maar wel genomen met de zelfde "sportinstelling":

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=48294[/img]

EOS 10D & EF 70-200 F2.8 L IS USM @ 200mm 1/400s F4.5 iso 100
middelste AF punt, AI Servo

Succes ermee!
Patrick
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Mocht je het onderwerp niet op het autofocuspunt van je keuze kunnen houden > uitzoomen. Dan gaat het iets makkelijker. Heb je dat dan onder de knie, dan kun je weer verder gaan inzoomen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
kanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2005 17:14

@Robbert178: je idee lijkt me prima, daar is die instelling ook voor gemaakt. Of het dan inderdaad dat oplevert wat je wilt is een kwestie van uitproberen.
De grote voordelen zijn, dat je je meer kunt richten op compositie en het juiste moment, de camera zorgt voor de scherpstelling, en dat wil je toch met AF?
Noboddy's perfect.
I'm noboddy.

Camera met wat L objectieven, flitser en statief
Gebruikers-avatar
m@rk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 970
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2005 19:24

Ik gebruikte altijd het middelste AF-punt, maar is echt heel moeilijk om je boarder in beeld te houden. Ik gebruik sinds kort alle 7 punten, en krijg daar toch de beste resultaten mee.

Wakeboard fotografie is zeker niet makkelijk, heb het zelf ondervonden.
Ik schiet altijd vanuit de boot, of een andere, maar met die snelheid en alle water omstandigheden kan het soms heel lastig zijn !

Oefenen,oefenen,oefenen.....

Succes,

M@rk
PeeTee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2005 23:38
CONTACTCOLON

Robbert1978 schreefCOLONGister bij het NK wakeboarden geweest in Maurik. Nu fotografeer ik wel vaker wakeboarden, maar heb gister even wat zitten expirimenteren met de AF punten.

Normaal selecteer ik altijd zelf het afpunt, dus bijvoorbeeld de middelste (Camera is 350D). Probleem is dan natuurlijk dat je met dat ene AF punt erg op het onderwerp moet focussen. Gister dus geexpirimenteerd om de camera zo te zetten dat hij het AF punt selecteerd. Dit leek wel een stuk beter te gaan omdat je dan gewoon met de zoeker wel het onderwerp moet volgen, maar dat hij dan zelf het AFpunt bepaald.

Is mijn gedachte hier goed geweest? Of had ik beter toch zelf kunnen bepalen welk AFpunt ik wilde gebruiken?
Doe zelf weinig tot geen sport, maar wel demonstraties en andere zaken waar je snel moet kunnen scherpstellen op onvoorspelbaar bewegende mensen/objecten.

Ben het met een andere poster eens dat je doorgaans - voor het gemak - het middelste AF-punt kunt kiezen. Wat ik zelf doe, als het licht ok is, is domweg zelf scherpstellen. Als je het diafragma klein genoeg kunt houden, is het 80 tot 90 procent van de gevallen goed. Kwestie van oefening: heb het jarenlang zonder AF moeten stellen :)
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

Of het wel of niet werkt hangt erg af van de omgeving van je scherp te stellen object. Ik kan me voorstellen dat het resultaat prima is bij een wakeboarder tegen een blauwe lucht.

Wat je ook kan doen is inschatten hoe de foto gaat worden en dan niet de middelste focuspunt kiezen, maar diegene waarbij je compositie goed is.

mvg,
Frank
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik had vandaag niet echt de mogelijkheid om te oefenen. Of iemand moet het normaal vinden dat er een jongen van links naar rechts rent met een telelens op zijn camera, in een museum.

Zondag ga ik naar de dierentuin, misschien dat er daar wat meer actie is.

ps. voor de resultaten van het museum klik je hier Oud Zeer
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar