Ik heb geschoten..nu jullie graag

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Turkoois
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2006 20:52
WoonplaatsCOLON Beverwijk

Nou ik heb mijn eerste foto´s geschoten met mijn eerste spiegelreflex canon EOS300D met kitlens. Graag zou ik willen dat jullie op mijn schieten zodat ik de tips kan mee nemen naar mijn volgende shoot...

1. Vandaag genomen met lekker weer
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=49377[/img]


2. In het begin van de avond genomen
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=49303[/img]

3. Van mijn dochter sterre ook in de avond
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=49288[/img]

4. Van sterre en Sam
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=49284[/img]


Graag jullie reactie´s
Canon EOS 40D - 24-105 f/4 L en nog een heleboel wensen....
Gebruikers-avatar
carpy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 13:56
WoonplaatsCOLON Hooghalen
CONTACTCOLON

Op zich vind ik ze mooi, alleen jammer bij de 3 en 4 het gele schepje dat uit het hoofd steekt,

foto 1 misschien iets te licht (been), mede door de zon waarschijnlijk, maar wel een mooie foto.
Canon 300D - Delta grip BG-E1 - Canon EFS 18-55mm - Sigma 18-125 F3.5-5.6 - Cosina 100-300mm - Canon speedlite 380EX - Sandisk ultra II 1.0 Gb - lowepro slingshot 100AW
sup-man
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 872
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2005 10:44

foto 1 is qua scherpte het beste
foto 2 scherptepunt ligt bij de hand
foto 3 en 4 mis ik de scherpte helemaal...
greetings stephan
Gebruikers-avatar
Turkoois
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2006 20:52
WoonplaatsCOLON Beverwijk

sup-man schreefCOLONfoto 1 is qua scherpte het beste
foto 2 scherptepunt ligt bij de hand
foto 3 en 4 mis ik de scherpte helemaal...
Hoe zou dat komen dan sup-man. Moet ik iets stellen op mijn camera als ik deze foto opnieuw zou nemen in de avond....

Turkoois
Canon EOS 40D - 24-105 f/4 L en nog een heleboel wensen....
sup-man
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 872
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2005 10:44

heb je al een beetje gephotoshopt? Unsharp Mask (USM) kan wel helpen.
en wat betreft foto 2, controleer je av-punten , ik neem aan dat je ze waarschijnlijk automatisch op alle av punten laat scherpstellen. En dan kan het toestel nog wel eens de verkeerde er uit kiezen. Handmatig instellen kan dit voorkomen.
greetings stephan
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Handmatig scherpstellen is een optie, maar ik denk dat het handiger is om 1 scherpstelpunt te kiezen (en wel de middelste). Hoe dat moet, staat in je handleiding!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
Turkoois
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2006 20:52
WoonplaatsCOLON Beverwijk

fokkedeboer schreefCOLONHandmatig scherpstellen is een optie, maar ik denk dat het handiger is om 1 scherpstelpunt te kiezen (en wel de middelste). Hoe dat moet, staat in je handleiding!
Ik heb inderdaad gelezen in de handleiding hoe ik de AF-punten handmatig kan stellen, daar gaat wel even wat tijd in zitten als je snel een foto met kinderen wilt schieten.
Maar Fokke je schrijft handmatig scherpstellen is een optie. Heb je eventueel ook nog een andere optie. Die zou ik graag willen weten. De laatste foto's zijn in de avond rond een uur of half negen genomen. Dat zie je denk meteen terug in de scherpte van foto.

Alvast bedankt

Mike
Canon EOS 40D - 24-105 f/4 L en nog een heleboel wensen....
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Turkoois schreefCOLON De laatste foto's zijn in de avond rond een uur of half negen genomen. Dat zie je denk meteen terug in de scherpte van foto.

Alvast bedankt

Mike
De eerste is inderdaad scherper. Heb je wat EXIF gegevens? Het zou kunnen zijn dat je sluitertijd wat te lang is geworden waardoor je bewegingsonscherpte krijgt of een volledig open diafragma wat de scherpte bij veel lenzen ook niet ten goede komt.
RiniB
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1295
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2004 08:46
WoonplaatsCOLON Arnhem

Turkoois schreefCOLONIk heb inderdaad gelezen in de handleiding hoe ik de AF-punten handmatig kan stellen, daar gaat wel even wat tijd in zitten als je snel een foto met kinderen wilt schieten.
Mike
Mike, dat valt hard mee, hoor. Heel veel fotografen zetten de camera op de AV stand. Dan kies je zelf het diafragma, en dus hoeveel er scherp wordt op de foto rondom je scherpstelpunt. In de AV mode kiest de camera dan bij jouw diafragma zelf de goede sluitertijd om tot een goede belichting te komen.
Nu dan waar het over ging: scherpstelpunt kiezen. Kijk even in de manual als je niet weet hoe, maar je komt al een heel eind door standaard alleen het middelste scherpstelpunt te selecteren (en dat onthoudt de camera gewoon, dus 1 keertje instellen.....) Je richt dan dat scherpstelpunt op datgene wat je scherp wilt hebben. Vervolgens druk je de ontspanknop HALF in, en daarna kun je eventueel nog wat bewegen met de camera om een mooie compositie te maken. De belichting en focus liggen namelijk vast zolang je de ontspanknop half ingedrukt hebt!

Probeer maar eens, en je zal zien dat het helemaal niet zo moeilijk is.
Op deze manier heb je veel meer controle over de uiteindelijke foto, en dat is toch de reden waarom je een digireflex hebt gekocht (neem ik aan :wink:)

Nu even over de foto`s:
1): Deze is de beste van de serie, vooral omdat deze wel lekker scherp is. Je zou de volgende keer een wat lager standpunt kunnen kiezen, dan heb je een veel mooiere compositie (dus door de knietjes....:wink:)
2): Jammer dat de focus niet op de goede plek ligt, en ik vind hem ook vrij donker. Als je al een beetje kan fotoshoppen is hier nog best wel wat aan te doen, trouwens. Maar goed: veel scherper wordt `ie niet, wat je ook in PS doet
3): Dat schepje uit haar hoofd....probeer dat soort dingen al te zien als je de foto maakt. Je zou het er wel uit kunnen shoppen, maar goed: ook bij deze mist wat scherpte. Ook hier zou ik toch echt weer door de knien gaan (of ga plat op de grond liggen ofzo :wink:). Probeer kinderen altijd vanaf een laag standpunt te schieten, dat geeft echt veeeeel mooiere foto`s!
4):Het moment is natuurlijk heel erg goed! Maar ja....weer de missende scherpte helaas....en het schepje...

Al met al is het zeker niet slecht als je de camera pas hebt, hoor! Iedereen moet altijd wennen aan nieuwe equipment, hoe goed de fotograaf ook is.
Je moet gewoon blijven proberen, veel dingen uitproberen en dan zul je zien dat je snel met sprongen vooruit gaat! En laat je niks wijsmaken als in "tja, je kan wel zien dat `ie met de kitlens is gemaakt" want ook met die lens kun je echt prachtige foto`s maken!

Als je nog vragen hebt ofzo, stuur maar een PB!

Groeten,

Reinier
Rugzak vol met apparatuur.....
Gebruikers-avatar
Turkoois
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2006 20:52
WoonplaatsCOLON Beverwijk

oneshot schreefCOLON
Turkoois schreefCOLON De laatste foto's zijn in de avond rond een uur of half negen genomen. Dat zie je denk meteen terug in de scherpte van foto.

Alvast bedankt

Mike
De eerste is inderdaad scherper. Heb je wat EXIF gegevens? Het zou kunnen zijn dat je sluitertijd wat te lang is geworden waardoor je bewegingsonscherpte krijgt of een volledig open diafragma wat de scherpte bij veel lenzen ook niet ten goede komt.
De EXIF gegevens zijn de gegevens die je camera weergeeft bij het maken van een foto toch? Ik heb al een beetje lopen speuren maar nog niet gevonden hoe ik deze bij de foto kan plaatsen. Of heb je genoeg aan de gegevens die staan bij de foto's welke hetzelfde zijn bij mijn persoonlijke album. Als je die aanklikt zie ik ook een hoop cijfers en letters. Moet hiervan nog even achterhalen waar die voor staan. Maar daar zal ook wel een topic over zijn.

Groet Mike
Canon EOS 40D - 24-105 f/4 L en nog een heleboel wensen....
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

de eerste opname vind ik een goeie, leuke compo en voldoende scherp.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

Iets wat je niet moeg vergeten bij dergelijke onderwerpen is dat het voor jou een emotionele waarde heeft omdat het je vrouw en kinderen zijn, maar voor een buitenstaander kan dit natuurlijk heel anders overkomen, daarom kun je beter als eerste foto's proberen wat natuur of architectuur te fotograferen, portret fotografie is ook niet een van de gemakkelijkste onderwepen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar