Ad blocker detectedCOLON Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik ga even cHoc-eren.... ik vind het hopeloos mislukt.... gewoon grijs met wat vage witte strepen...
Nu moet ik me natuurlijk een beetje verontschuldigen, want wat ik hierboven heb opgeschreven is gebaseerd op smaak... maar ik ben bang dat ik een hoop bijval ga krijgen...
De druppels vallen omhoog. Dat komt omdat je flitssynchronisatie op het eerste gordijn staat. Wanneer je je camera (of flitser) insteld op het tweede gordijn (flitsen aan het einde van de belichting, vallen de druppels op de foto omlaag.
[modbreak] verplaatst naar testcase, PB aan TS [/modbreak]
Ik zie het net zo als Peet. De foto's zijn i.m.o. ook niet echt gelukt. Door de verkeerde flitssyncho, de abrupt afgesneden bomen (dichtgelopen zwart) en de slechte belichting en gebrek aan scherpte (de onscherpte is hier gewoon bewogen en niet functioneel) vind ik ze niet in de showcase thuishoren.
Zie dit niet als de zoveelste duit in het zakje maar pak het goed op en ga opnieuw experimenteren.... er is zeker wat leuks mee te doen, blijf dat doen en blijf ze tonen... er kan absoluut wat leuks uitkomen!!!
marcvig schreefCOLONsorry hoor maar waar gaat het hier naar toe.....
wat bedoel je hiermee? iets meer uitleg zou prettig zijn want dit is nu een beetje een loze opmerking in de ruimte... niemand weet nu waar je het over hebt nog wie zich aangesproken moet voelen...
Buiten dat ik de foto's ook niet echt bijzonder vind wil ik wel uit de wereld helpen dat het effect dat je ziet, het omhoog lijken vallen, te voorkomen is door synchronisatie op het tweede gordijn.
Wat je ziet namelijk is het effect van uitdoven van de flitsbuis. Flitslicht is niet een hoeveelheid licht dat heel even 'aan' staat en daarna meteen weer 'uit'. Een flitser is in principe een geladen hoeveelheid energie die losgelaten wordt in de flitsbuis (simpel gezegd). Hoe kort de flits ook duurt, het heeft een bepaalde duur en aan het begin is de flitssterkte groter dan aan het eind. De flitsbuis wordt zeg maar aangestoken en dooft 'langzaam' uit.
Op een druppel zie je dus de flitssterkte naarmate de druppel valt. In het begin sterk en een stukje verder steeds zwakker.
Het enige dat je zou kunnen doen om dit effect iets te verminderen is de flitssterkte van de flitser op lager vemogen te zetten, dan verloopt de ontlading iets geleidelijker, maar het omgekeerde effect krijg je nooit, ook niet als je synchroniseert op het tweede gordijn.
Mijn mening: Ik vind het niet echt foto's maarbij je een DSLR nodig hebt en je erg je best hebt gedaan om van de omstandigheden iets heel bijzonders te maken. Anders gezegd: als mijn moeder ze met de Ixus had gemaakt, hadden ze er niet veel anders uit gezien. Klinkt misschien wat hard, is zo niet bedoeld. Goed dat je wat probeert, maar helaas is de uitvoering idd niet showcasewaardig. Wel gewoon doorgaan met experimenteren, dan komen de goede foto's vanzelf!
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Ik was laatst bij een fototentoonstelling in Leuven waarbij diverse fotografen hun visie op de zee in foto's hadden vastgelegd.
Volgens de huidige richtlijnen van eosdigitaal denk ik niet dat veel van die foto's showcasewaardig waren.
Dit vooral omdat creatieve aspecten de boventoon voerde en prevaleerde boven technische aspecten.
Foto 1 is met een iets betere afwerking heel creatief en imo moet ook voor dit soort foto's ruimte zijn.
Maar goed dan raak je natuurlijk op een hellend vlak waarbij je persoonlijke beleving een grote rol gaat spelen.
Ik vond veel van de foto's in Leuven niet echt mijn ding maar voor heel veel andere bezoekers waren ze wel een belevenis.
En wat Fred zegt over zijn moeder is ook relatief.
Vele van ons zullen een Mondriaan of Who’s afraid of red, yellow and blue? kunnen reproduceren zonder ook maar een greintje van de artistieke talenten van die mensen te bezitten.
Wat ik dus wil zeggen geef ook creativiteit een kans en bekijk niet alles met een technische bril !
Dit is mijn persoonlijke visie op deze discussie en die wil ik even met jullie delen.
Miccie schreefCOLONIk was laatst bij een fototentoonstelling in Leuven waarbij diverse fotografen hun visie op de zee in foto's hadden vastgelegd.
Volgens de huidige richtlijnen van eosdigitaal denk ik niet dat veel van die foto's showcasewaardig waren.
[...]
Wat ik dus wil zeggen geef ook creativiteit een kans en bekijk niet alles met een technische bril !
Dit is mijn persoonlijke visie op deze discussie en die wil ik even met jullie delen.
Helemaal mee eens, dat de techniek niet de boventoon moet voeren, en er ruimte moet zijn (en volgens mij ook wel is, hier!) voor experimenten en creativiteit. Maar ook met díe bril op kan ik dit nog niet echt iets bijzonders vinden; Who's afraid of... wel!
Wat mij betreft staat deze dus terecht in de Testcase, en zou ik de fotograaf willen aansporen vooral verder te gaan met experimenteren!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Miccie schreefCOLONWat ik dus wil zeggen geef ook creativiteit een kans en bekijk niet alles met een technische bril !
Ja snap wat je zeggen wilt maar is regen druppels in dit land fotograferen dan te bestempelen als creatief...en we zitten op een forum waar ts zijn foto's ter beoordeling plaatst en ik dan een aantal onscherpe foto's zie met een grijs vlak met streepjes.
Maar ts geeft aan het een mooi effect te vinden en zonder die technische bril denk ik dat hij hier veel meer uit halen, dus gewoon lekker door gaan met deze experimenten dan ga ik ze vanzelf mooi vinden .
groeten Johnny
verslaafd aan modelfotografie, een medicijn is nog niet gevonden.