Regen in het donker

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
cHoc
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2006 16:21
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

laatst wat foto's van de regen gemaakt in het donker, en met de flitser een mooi effect gekregen.

1.
Afbeelding
1/250, ISO100

2.
Afbeelding
1/250, ISO100

3.
Afbeelding
1/250, ISO100

de onscherpte van de regen en de weerkaatsing van het flitslicht vind ik wel mooi, wat vinden jullie van de foto's??
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

De eerste vind ik het leukste, die bomen geven de foto net wat extra en de vlakken zijn ook leuk. Die andere zeggen me wat minder.
PeetPlafond

Ik ga even cHoc-eren.... ik vind het hopeloos mislukt.... gewoon grijs met wat vage witte strepen...

Nu moet ik me natuurlijk een beetje verontschuldigen, want wat ik hierboven heb opgeschreven is gebaseerd op smaak... maar ik ben bang dat ik een hoop bijval ga krijgen...
relonky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 691
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2006 16:22

Je bent leuk aan het experimenteren, maar in dit geval sluit ik mij bij peetplafond aan. In dit geval gaat het IMHO om een mislukt experiment.
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

Als de druppels nog haarscherp waren had het misschien leuk geweest maar ik sluit me op dit moment bij de vermoedens van Peet aan. :wink:
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De druppels vallen omhoog. Dat komt omdat je flitssynchronisatie op het eerste gordijn staat. Wanneer je je camera (of flitser) insteld op het tweede gordijn (flitsen aan het einde van de belichting, vallen de druppels op de foto omlaag.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

[modbreak] verplaatst naar testcase, PB aan TS [/modbreak]

Ik zie het net zo als Peet. De foto's zijn i.m.o. ook niet echt gelukt. Door de verkeerde flitssyncho, de abrupt afgesneden bomen (dichtgelopen zwart) en de slechte belichting en gebrek aan scherpte (de onscherpte is hier gewoon bewogen en niet functioneel) vind ik ze niet in de showcase thuishoren.

Zie dit niet als de zoveelste duit in het zakje maar pak het goed op en ga opnieuw experimenteren.... er is zeker wat leuks mee te doen, blijf dat doen en blijf ze tonen... er kan absoluut wat leuks uitkomen!!!
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
marcvig
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 347
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2005 21:58
WoonplaatsCOLON amsterdam

sorry hoor maar waar gaat het hier naar toe..... :roll:

verder no comment.

gr marc
Omne Trinium Perfectum
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

marcvig schreefCOLONsorry hoor maar waar gaat het hier naar toe..... :roll:
wat bedoel je hiermee? iets meer uitleg zou prettig zijn want dit is nu een beetje een loze opmerking in de ruimte... niemand weet nu waar je het over hebt nog wie zich aangesproken moet voelen...
www.johanvanderwielen.nl
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Buiten dat ik de foto's ook niet echt bijzonder vind wil ik wel uit de wereld helpen dat het effect dat je ziet, het omhoog lijken vallen, te voorkomen is door synchronisatie op het tweede gordijn.

Wat je ziet namelijk is het effect van uitdoven van de flitsbuis. Flitslicht is niet een hoeveelheid licht dat heel even 'aan' staat en daarna meteen weer 'uit'. Een flitser is in principe een geladen hoeveelheid energie die losgelaten wordt in de flitsbuis (simpel gezegd). Hoe kort de flits ook duurt, het heeft een bepaalde duur en aan het begin is de flitssterkte groter dan aan het eind. De flitsbuis wordt zeg maar aangestoken en dooft 'langzaam' uit.

Op een druppel zie je dus de flitssterkte naarmate de druppel valt. In het begin sterk en een stukje verder steeds zwakker.

Het enige dat je zou kunnen doen om dit effect iets te verminderen is de flitssterkte van de flitser op lager vemogen te zetten, dan verloopt de ontlading iets geleidelijker, maar het omgekeerde effect krijg je nooit, ook niet als je synchroniseert op het tweede gordijn.
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Orbs! :lol:

Mijn mening: Ik vind het niet echt foto's maarbij je een DSLR nodig hebt en je erg je best hebt gedaan om van de omstandigheden iets heel bijzonders te maken. Anders gezegd: als mijn moeder ze met de Ixus had gemaakt, hadden ze er niet veel anders uit gezien. Klinkt misschien wat hard, is zo niet bedoeld. Goed dat je wat probeert, maar helaas is de uitvoering idd niet showcasewaardig. Wel gewoon doorgaan met experimenteren, dan komen de goede foto's vanzelf!
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Ik was laatst bij een fototentoonstelling in Leuven waarbij diverse fotografen hun visie op de zee in foto's hadden vastgelegd.

Volgens de huidige richtlijnen van eosdigitaal denk ik niet dat veel van die foto's showcasewaardig waren.
Dit vooral omdat creatieve aspecten de boventoon voerde en prevaleerde boven technische aspecten.

Foto 1 is met een iets betere afwerking heel creatief en imo moet ook voor dit soort foto's ruimte zijn.

Maar goed dan raak je natuurlijk op een hellend vlak waarbij je persoonlijke beleving een grote rol gaat spelen.

Ik vond veel van de foto's in Leuven niet echt mijn ding maar voor heel veel andere bezoekers waren ze wel een belevenis.

En wat Fred zegt over zijn moeder is ook relatief.
Vele van ons zullen een Mondriaan of Who’s afraid of red, yellow and blue? kunnen reproduceren zonder ook maar een greintje van de artistieke talenten van die mensen te bezitten.

Wat ik dus wil zeggen geef ook creativiteit een kans en bekijk niet alles met een technische bril !

Dit is mijn persoonlijke visie op deze discussie en die wil ik even met jullie delen.

Groet,
Michel
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Miccie schreefCOLONIk was laatst bij een fototentoonstelling in Leuven waarbij diverse fotografen hun visie op de zee in foto's hadden vastgelegd.

Volgens de huidige richtlijnen van eosdigitaal denk ik niet dat veel van die foto's showcasewaardig waren.

[...]

Wat ik dus wil zeggen geef ook creativiteit een kans en bekijk niet alles met een technische bril !

Dit is mijn persoonlijke visie op deze discussie en die wil ik even met jullie delen.
Helemaal mee eens, dat de techniek niet de boventoon moet voeren, en er ruimte moet zijn (en volgens mij ook wel is, hier!) voor experimenten en creativiteit. Maar ook met díe bril op kan ik dit nog niet echt iets bijzonders vinden; Who's afraid of... wel!

Wat mij betreft staat deze dus terecht in de Testcase, en zou ik de fotograaf willen aansporen vooral verder te gaan met experimenteren!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
JohnnyT
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 402
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2006 09:46
WoonplaatsCOLON Beuningen
CONTACTCOLON

Miccie schreefCOLONWat ik dus wil zeggen geef ook creativiteit een kans en bekijk niet alles met een technische bril !
Ja snap wat je zeggen wilt maar is regen druppels in dit land fotograferen dan te bestempelen als creatief...en we zitten op een forum waar ts zijn foto's ter beoordeling plaatst en ik dan een aantal onscherpe foto's zie met een grijs vlak met streepjes.

Maar ts geeft aan het een mooi effect te vinden en zonder die technische bril :wink: denk ik dat hij hier veel meer uit halen, dus gewoon lekker door gaan met deze experimenten dan ga ik ze vanzelf mooi vinden . :)

groeten Johnny
verslaafd aan modelfotografie, een medicijn is nog niet gevonden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar