Monitorcalibratie: welk apparaat (van ca. EUR100,-)?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Hallo,


Nu ik een nieuwe pc en nieuwe monitor heb (groot verschil met wat ik had!) wil ik het nu ook maar meteen goed doen: mijn beeldscherm calibreren, zodat ik bij het laten maken van afdrukken niet voor verrassingen kom te staan.

Ik heb het een en ander hierover gelezen en ben erachter gekomen dat er 2 apparaten voor ongeveer 100 euro te verkrijgen zijn:
Color Vision SPYDER 2 EXPRESS
en de
PANTONE Huey

1. Wie heeft ervaringen hiermee en welke van de twee is aan te raden?

2. Ik bewerk mijn foto's standaard vanaf RAW. Ik lees dat beide genoemde apparaten niet de kleurtemperatuur instellen. Hoe zit dit nu met het instellen van de kleurtemperatuur/witbalans van de foto, dat dit overeen komt met de afdruk?
Ik kom regelmatig het "6500 K" tegen als temperatuur voor de monitor, is dat zo en waar en hoe is dit in te stellen?

3. Ik laat mijn foto's bij voorkeur afdrukken bij profotonet (zonder automatische nabewerking) en gebruik ook hun ICC kleurprofiel. Is dit profiel ook goed te gebruiken (binnen PhotoShop CS2) met een gecalibreerde monitor en geeft deze dan het uiteindelijke printresultaat neer?


Alvast bedankt voor antwoorden/tips/ervaringen!
hoi_roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:53
WoonplaatsCOLON Rosmalen

Ik heb sinds ongeveer 1 week de Color Vision SPYDER 2 EXPRESS

Ik heb mijn monitor gecalibreerd, en het verschil is goed zichtbaar. Ik dacht de monitor wel aardig ingesteld te hebben met Adobe gamma, maar dat werkt met een TFT toch niet zo heel erg goed. De spyder levert hier goed werk. (Zover ik nu heb kunnen bekijken)
Nu met gecalibreerd scherm zien de kleuren er voornamelijk warmer uit dan voorheen, daarnaast is het scherm ook minder "fel". De afdrukken die ik maak (ook bij profotonet, of zelf) komen nu ook heel goed overeen met de monitor. (Bij het zelf afdrukken maak ik gebruik van merk eigen papier en inkt, incl de profielen die door de fabrikant hiervoor zijn aangeleverd)

Instellen van de kleurtemperatuur op de monitor is vaak een optie op de monitor zelf. Anders is dit te doen mbv de RGB slides. Dit alles is afhankelijk van je monitor. Kijk daarom eerst eens de gebruikshandleiding van je monitor.
3. Ik laat mijn foto's bij voorkeur afdrukken bij profotonet (zonder automatische nabewerking) en gebruik ook hun ICC kleurprofiel. Is dit profiel ook goed te gebruiken (binnen PhotoShop CS2) met een gecalibreerde monitor en geeft deze dan het uiteindelijke printresultaat neer?
Zover ik weet is het omzetten naar het printprofiel de aller laatste stap voor het printen. Alleen nodig om de printer te vertellen dat als jij een bepaalde kleur op je monitor ziet de printer deze vergelijkbaar op print weer geeft. Binnen CS2 te gebruiken om een proof te laten zien.
[size=75]TKA: BG-E2. Interese e-mail of PB.
BCP: EOS 20D, BG-E2, Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD
NEW: EOS 5D mk II, EF 24-105 f/4 L, Canon EF 70-300 F/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 F/1.8[/size]
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Even ter info:
Ik werk met een Samsung SyncMaster 930BF 19" TFT scherm.
Zal even de handleiding induiken over kleurtemperatuur.
hoi_roy schreefCOLONZover ik weet is het omzetten naar het printprofiel de aller laatste stap voor het printen. Alleen nodig om de printer te vertellen dat als jij een bepaalde kleur op je monitor ziet de printer deze vergelijkbaar op print weer geeft. Binnen CS2 te gebruiken om een proof te laten zien.
Ben ik met je eens, maar ik weet uit ervaring dat rood/roze tinten nogal wat anders zijn. Om dat soort dingetjes na omzetten naar hun kleurprofiel nog even aan te passen en als proof vind ik het wel belangrijk dat ik hetgeen ik op mijn monitor zie ook overeenkomt met het eindresultaat.
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Om het verhaal dan compleet te maken: ik heb sinds een week of 2 de Huey. Lekker klein dingetje, en wat mij wel aanspreekt, is dat ie de instelling van de monitor aanpast aan de lichtomstandigheden. Elke 10 minuten (instelbaar) meet is het omgevingslicht, en past dan het profiel aan. Ik heb alleen sinds ik hem heb, nog geen foto's af laten drukken, dus daarover kan ik je nog niets vertellen.

Wel over de prijs: ik heb hem via eBay gekocht (kwam uit Singapore), en dat scheelde toch weer zo'n 40 euro! Levering was in ca 3 dagen trouwens. Wel op gelet, dat het een "powerseller" was, met een hoge rating. Ik kan je de link wel doorsturen.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Roland Pastoor
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2006 19:12
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

40 euro?? Als je mij de link zou willen sturen ga ik die zeker eens bekijken. Misschien een idee voor een inkoopactie? Wie wil nou geen gecalibreerde monitor voor slechts 60 euro?

Ik wel ;)
Fotoset gekocht bij [url=http://www.foka.nl]FOKA.nl[/url].
Bezoek ook mijn site op [url=http://www.rolandfoto.nl]RolandFoto.nl[/url]
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Roland Pastoor schreefCOLON40 euro?? Als je mij de link zou willen sturen ga ik die zeker eens bekijken. Misschien een idee voor een inkoopactie? Wie wil nou geen gecalibreerde monitor voor slechts 60 euro?

Ik wel ;)
Ik heb hem net hier besteld. Met de huidige dollarkoers voor 52 eurootjes.

http://cgi.ebay.com/New-Gretagmacbeth-D ... dZViewItem
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
Gebruikers-avatar
oegemeister
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 606
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2005 08:54
WoonplaatsCOLON Almelo

dat ziet er inderdaad heel interessant uit..... ik ben benieuwd naar jullie bevindingen of het ook goed werk met profotonet.....

Gr sjoerd
[size=75]Apple'tje, Apple'tje, jij bent de mooiste van het land! Go Away Micro$oft![/size]
Gebruikers-avatar
Cvdijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2896
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2005 17:34
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Ik heb de Spider 2 Express en het ding bevalt me uitstekend. 89 euro, uit een winkel en als het ding er mee ophoud breng ik hem zo terug. Ik heb het al meegemaakt, inpluggen en BOEK, weg Spider! Dus binnen een half uur een nieuwe gehaald.

Na calibratie heb ik meteen een paar foto's besteld bij profotonet en die kwamen verbazingwekkend goed over i.c.m. mijn beeldscherm. verrassend, zo dicht ben ik nog nooit bij de werkelijkheid geweest.
<A href="http://67.15.245.8/~prostudi/shop/product_info.php?cPath=49&products_id=113&osCsid=c6f9606da45264fed9a4f5bbde40eb6e">Workshops modelfotografie</A>
<A href="http://www.prostudio.nl">Prostudio.nl - Linkstar en Falcon Eyes Studio Artikelen!</A>
Esdec
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2006 19:29

Ik heb de Pantone Huey en ben er razend enthousiast over. Het verschil met Adobe Gamma is enorm (op een TFT), ik print mijn foto's af bij photobox met hun printprofiel en zie geen merkbaar verschil met wat ik op m'n scherm te zien krijg. Nog even vermelden dat ik niet kan vergelijken met de spyder. :wink:
Het enige wat ik erop aan te merken heb, is dat ik soms als na 1 dag nadat ik m'n scherm gecalibreerd heb, de melding krijg om weer te calibreren terwijl dat pas om de 2 weken moet.. Heeft dit nog iemand?
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

De link die Lex geeft bedoelde ik ook. Prima ding!
En wat het opnieuw calibreren na te korte tijd betreft, dat heb ik ook wel eens. Maar het duurt niet zo lang, dat calibreren (2 minuten?) dus ik vind het niet zo erg.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Dank jullie voor de reacties.

Nog even een paar vraagjes:

Ik kan niet op mijn monitor zelf de kleurtemperatuur instellen (alleen Warm/Normal/Cool) en Normal schijnt voor mijn monitor volgens Google iets van 6760 K te zijn... is dit een probleem of past de calibratiesoftware dit automatisch aan naar 6500K en een gamma van 2.2?

Zelf vind ik het ook wel prettig om bij een winkel te kopen en als ik kijk naar prijs en beschikbaarheid neig ik nu naar de Spyder 2 Express.

Daarmee ook een vraagje specifiek aan Cor: zou je kort kunnen aangeven hoe zo'n calibratie in z'n werk gaat?
Roland Pastoor
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2006 19:12
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

Ook maar besteld op de hierboven genoemde link. Ik ben benieuwd wanneer het er is. Ik kwam uit op 51,94 euro.

Als het gewenst is wil ik wel een gebruikerservaring posten wanneer ik hem heb?
Fotoset gekocht bij [url=http://www.foka.nl]FOKA.nl[/url].
Bezoek ook mijn site op [url=http://www.rolandfoto.nl]RolandFoto.nl[/url]
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Roland Pastoor schreefCOLONAls het gewenst is wil ik wel een gebruikerservaring posten wanneer ik hem heb?
Graag, elke ervaring is er weer een!
LanWolf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2005 19:04
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ik heb de Colorvision 2 express nu 2 maand en een Samsung 193T tft, ik vind wel dat de kleuren na calibratie erg "rood" lijken, heb nog geen afdrukken kunnen vergelijken, heb nog niets laten afdrukken de afgelopen 2 maand.
Canon: EOS 6D - Speedlite EX 430 - EF-24-70 F4L IS - EF 70-200 F4L IS - EF 50 1.8 MKII - Bigma 50-500 -Manfrotto 055 Pro
ronnie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2004 16:16
WoonplaatsCOLON Tholen

Dus als ik het goed begrijp dan zet je dit kasje tussen je monitor en je computer en dan stelt hij het steeds bij, maar hoe zit het dan met je afdrukken bij bv de kruidvat? komen die dan precies overeen met je monitor?

ik hoor graag van jullie
Canon 30D, EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM
Canon 430 EX Canon Battery Grip BG-E2
Roland Pastoor
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2006 19:12
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

Met kruidvat en andere low-end afdrukcentrales weet je dat natuurlijk nooit zeker, maar met de wat professionelere centrales krijg je dan als het goed is een 100% identieke afdruk ja.
Fotoset gekocht bij [url=http://www.foka.nl]FOKA.nl[/url].
Bezoek ook mijn site op [url=http://www.rolandfoto.nl]RolandFoto.nl[/url]
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Heb een Spyder 2 Express besteld, ze verschillen weinig, maar dat deze in ieder geval goed werkt icm afdrukken bij profotonet doet wel goed :)...

Nu afwachten tot ie er is en dan aan de slag!

//Edit: hij is er al :D... net gecalibreerd. Zal deze week meteen wat afdrukken laten maken bij profotonet. Verschil is er nu al wel te zien (met name kleurtemp en contrast).
Gebruikers-avatar
Nettie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 994
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2005 13:06

Weet iemand of je dit kan ook kan gebruiken bij een laptop? Ik ben er niet zo in thuis. En wil wel mijn foto`s bewerken en laten afdrukken.
Ik heb deze laptop Acer Aspire 9412AWSMi_GF Duo-T2250, 2Gb,120Gb,17''
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Nettie schreefCOLONWeet iemand of je dit kan ook kan gebruiken bij een laptop? Ik ben er niet zo in thuis. En wil wel mijn foto`s bewerken en laten afdrukken.
Ik heb deze laptop Acer Aspire 9412AWSMi_GF Duo-T2250, 2Gb,120Gb,17''
Werkt zowel op CRT als LCD/laptopscherm. Bij de Spyder2 zit een speciaal opzetstukje op je LCD-scherm te beschermen.
Gebruikers-avatar
Nettie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 994
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2005 13:06

Dank je wel, ik zit er over te denken om dit ook aan te schaffen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar