Bewegingsonscherpte

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
dutchsequoia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 621
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 13:22

Afgelopen zondag ben ik in Diergaarde Blijdorp in Rotterdam geweest om mijn paar dagen oude 300D uit te proberen. Van de foto's die ik met mijn telelens heb geschoten kan ik driekwart zo in de vuilnisbak gooien wegens bewegingsonscherpte. Na het bekijken van de EXIF informatie kwam ik er achter dat mijn sluitersnelheid ver onder 1/60 seconde lag. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de lichtsterkte van de lens (1:4-5.6). En de ISO-waarde is 100. Alle foto's zijn gemaakt in de "P"-stand. Zie bijgaand een drietal voorbeelden van wat ik bedoel (de EXIF info zit ook nog in de foto's).

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=4043[/img] [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=4044[/img] [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=4045[/img]

Kan ik de bewegingsonscherpte wegkrijgen door een hogere ISO-waarde in te stellen (bijvoorbeeld naar 400 of 800)? Volgens mij moet ik dan uit de hand met een sluitersnelheid van minimaal 1/60 kunnen schieten. Of zijn er nog andere tips? Wie weet raad?
Smaak is persoonlijk en een mening is maar een mening
Gebruikers-avatar
HermanW
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2004 20:53
CONTACTCOLON

ISO waarde verhogen helpt. Naar 400 iso maakt de sluitertijd 2 stops korter dus 1/250 sec ipv 1/6 sec. Dat is voldoende voor telelenzen tot ongeveer 250mm.
Nog beter is (ook) een statief of andere steunpunt te gebruiken. Steunen op het hek bijvoorbeeld.

Herman
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Zeker in een dierentuin. Neem een statief mee! Die kun je bijna overal neerzetten en daar krijg je veel mooiere foto's mee. Alsnog kun je bij zo weinig licht de isowaarde omhoog gooien. Een lens met IS zou ook wonderen doen..
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Dat ziet er inderdaad uit als bewegingsonscherpte.

Je moet rekening houden met het feit dat hoe meer je inzoomt hoe hoger je sluitersnelheid moet zijn. Volgens de stelregel die velen gebruiken zou je dan 1/x voor je sluitersnelheid moeten kiezen, waarbij x je brandpuntsafstand is die je gekozen hebt. Heb je dus je lens op de 300mm stand dan moet je minimaal 1/300 sluitertijd kiezen.

Om nu van die 1/60 tot de 1/320 te komen (1/300 bestaat niet) moet je ergens ruim 2 stops vandaan halen. Als je al op je maximale diafragma zit (zoals je al aangaf) dan kun je je ISO 2 maal verhogen, naar 400 dus, maar je zit dan nog steeds op de grens.

Een statief (of een muurtje) zou hierbij nog een alternatief zijn want dan kun je je sluitertijden langer houden (even afhankelijk van hoe beweeglijk de dieren zijn :D )

Succes in ieder geval en blijven proberen.

[Edit] Anderen zijn me al voor geweest :?
dutchsequoia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 621
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 13:22

HermanW schreefCOLONNog beter is (ook) een statief of andere steunpunt te gebruiken. Steunen op het hek bijvoorbeeld.
Dat had ik inderdaad al gedaan.
Smaak is persoonlijk en een mening is maar een mening
Gebruikers-avatar
Bohr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 121
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2004 14:20
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Wat ook helpt is het oefenen in afdrukken.
Hiermee zou je 1 stop tot een halve stop kunnen winnen.
Probeer zo voorzichtig mogelijk de sluiter te drukken.
Neem hier alle tijd voor, in- en uitademen, houding, etc
zijn genoeg tips op t internet te vinden denk ik.

Je zou eigenlijk een schietcursus moeten volgen. Heb zelf 3 jaar bij de luchtmobiele brigade gezeten, en wat je daar op de schietbaan leert, zou je 1 op 1 kunnen overnemen bij het schieten van fotos.

Wat statieven betreft:
met een 3-poot in combi met zelfontspanner verdwijnt alle beweginsonscherpte

Met een 1-poot win je 2 tot 3 stops

met een touwtje statief win je tot 2 stops.
:?: :?: :?: ????

jawel een touwtje statief
:!:
http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/touw.html
Fuji S304 >> Minolta Dimage 7i >> Canon 300D >> sluiter kapot...geen camera meer...
Aldrik
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2004 09:00

Wat een goed idee zo'n touwtjes-statief, ik ga het vanmiddag gelijk uitproberen!

:D

Aldrik
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Dat van die schietbaan ken ik. Lekker met zon scoop op 800 meter, in de harskamp :) Maar goed, idd, gewone bewegingsonscherpte. Is doet wonderen of een hogere iso, of trip of mono pod. Gezien de bewegelijkheid, zou ik kiezen voor eenhogere iso. Een tripod is leuk, maar je kan aant verplaatsen blijven met die bewegende doelen. Ik prefereer beweginsvrijheid, dus hogere iso. Succes.
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
Gebruikers-avatar
HermanW
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2004 20:53
CONTACTCOLON

Inderdaad: Ook bij gebruik van een statief kan bij lange sluitertijden bewegingsonscherpte ontstaan door beweging van het onderwerp zelf. Maar als ik de statische houding van de dieren zie, zal dat hier geen probleem gegeven hebben.


Herman
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51


Woehahahaha! Ik zou ook nog een paar tentharingen meenemen, sta je voor eens en altijd stevig. O ja, doe ook nog een paar spikes aan.... :lol:
dutchsequoia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 621
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 13:22

Ik las ergens dat je een foto met bewegingsonscherpte kunt bewerken met Photoshop om deze hieruit weg te halen (o.a. met USM?). Wie weet hier meer van en heeft tips? Lijkt me een aardige exercitie om dit eens op een van de foto's los te laten.
Smaak is persoonlijk en een mening is maar een mening
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Dat word erg moeilijk, zo niet onmogelijk . Deze shots zijn echt te onscherp om met een USM nog te redden. Sorry, maar het is net te vaag om nog scherp te krijgen. Heb het stiekum ff geprobeerd, maar het word niet echt wat.
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Sommige foto's zijn TE onscherp om met photoshop te verscherpen...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
dutchsequoia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 621
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 13:22

BasZ schreefCOLONSommige foto's zijn TE onscherp om met photoshop te verscherpen...
Ik was er al bang voor. :roll: 't Was ook maar een experiment. Ik hecht geen waarde aan deze foto's, maar zou wel graag willen weten hoe het zou kunnen. Wie geeft een stappenplan :?:
Smaak is persoonlijk en een mening is maar een mening
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

woudreus schreefCOLON
BasZ schreefCOLONSommige foto's zijn TE onscherp om met photoshop te verscherpen...
Ik was er al bang voor. :roll: 't Was ook maar een experiment. Ik hecht geen waarde aan deze foto's, maar zou wel graag willen weten hoe het zou kunnen. Wie geeft een stappenplan :?:
Volgens mij is dat hier boven al een soort van uitgelegd?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
dutchsequoia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 621
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 13:22

BasZ schreefCOLONVolgens mij is dat hier boven al een soort van uitgelegd?
Nmm is uitgelegd hoe ik bewegingsonscherpte kan voorkomen. Mijn laatste vraag was, hoe ik ontstane bewegingsonscherpte weg kan photoshoppen. Daar heb ik niet overheen gelezen, toch?
Smaak is persoonlijk en een mening is maar een mening
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Je kan in zeer beperkte mate wel bewegingsonscherpte "weghalen" al zou maskeren een betere term zijn. Dat geld niet voor deze foto's want die zijn te ..
Als je een kandidaat hebt voor zon klus, dan bewerk je deze eerst indien nodig met je contrast en kleur, anti ruis etc tools. Als laatste ga je aan de slag met het weghalen van je onscherpte.
Dit word meestal gedaan met een Unsharp Mask tool. Middels de parameters radius, kracht en clipping kan je nu aant verscherpen. Deze tool veroorzaakt minder ruis in de shot en meer verschil tussen de contrasten. Het resultaat lijkt dan scherper te worden, maar je kan ook teveel toepassen. M.n. radius niet hoog zetten, meestal is 1 of 2 al zat. Kracht kan dan opgevoerd worden tot rond de 350, zonder dat je afwijkingen (artifarcts) krijgt in je bewerking. Clipping gebruik je om het geheel iets glad te strijken als je kracht witte vlekjes en dergelijke veroorzaakt op heldere plaatsen, maar de rest is nog oke. Ik werk overgens met PSP
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar