Sigma 12~24mm 5.6

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
carpcatcher
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 13:49
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Iemand ervaring met deze lens?

Weet iemand foto's van deze lens?
Zaterdag eens kijken bij konijnenberg denk ik.
Heb vroeger wel een 17~35 gehad, maar ik kan me weinig voorstellen bij 12mm
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Qua beelgrootte gedraagt hij zich op de 300d als een 12*1,6=19,2 mm lens.. Dus die 17-35 gaf je meer beeld.. Maar heb je al gekeken naar de Canon 10-22?
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
carpcatcher
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 13:49
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Klaas schreefCOLONQua beelgrootte gedraagt hij zich op de 300d als een 12*1,6=19,2 mm lens.. Dus die 17-35 gaf je meer beeld.. Maar heb je al gekeken naar de Canon 10-22?

EF-S :?
correct me if I'm wrong..
zou niet werken samen met de 10D i.v.m afstand het omklappen van het glas wat dan tegen de lens zou komen :?

(of zit ik er nu helemaal naast?) :oops:
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Klopt, die EF-S lens past niet op jouw 10D. Theoretisch zou het met die spiegel nog wel gaan, ik heb namelijk eens een verslag gezien van iemand die de 18-55 lens heeft aangepast om hem op de 10D te kunnen gebruiken en dat lukte. Blijkbaar is de spiegel en het spiegelmeachnisme vergelijkbaar met de 300D.

Die Sigma 12-24 is volgens mij wel een mooi lensje, ik lees er goede dingen over. Sommigen melden echter dat de scherpte naar de randen wat minder is. Ik heb foto's gezien op 12mm en die zien er erg goed uit, vrijwel geen vervorming.

Hoewel, de Canon 17-40L is ook een mooie lens, niet zover groothoek maar wel van uitmuntende kwaliteit. Volgens mij ben ik nog niet genezen van mijn lenzen koopverslaving :(
carpcatcher
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 13:49
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

eric_nl schreefCOLON Hoewel, de Canon 17-40L is ook een mooie lens, niet zover groothoek maar wel van uitmuntende kwaliteit. Volgens mij ben ik nog niet genezen van mijn lenzen koopverslaving :(
oke had ik het jammer genoeg dus goed. :?
ga ff verder kijken naar de sigma.. thanks voor je reactie
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

eric_nl schreefCOLONHoewel, de Canon 17-40L is ook een mooie lens, niet zover groothoek maar wel van uitmuntende kwaliteit. Volgens mij ben ik nog niet genezen van mijn lenzen koopverslaving :(
Volgens mij heeft iedereen die hier post wel een lenzen koopverslaving :wink:
Je ziet elke keer wat anders leuks / beters etc.etc. 8)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONJe ziet elke keer wat anders leuks / beters etc.etc. 8)
Ik vraag me af waar het ophoudt, een jaar geleden had ik nooit kunnen denken dat ik een lens van 800 euro zou aan gaan schaffen, maar ik zie toch ook wel eens hobbyisten lopen met een 1D met 70-200 IS. Is dat ook mijn toekomst of vindt ik eerder mijn grens?
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

eric_nl schreefCOLON
BasZ schreefCOLONJe ziet elke keer wat anders leuks / beters etc.etc. 8)
Ik vraag me af waar het ophoudt, een jaar geleden had ik nooit kunnen denken dat ik een lens van 800 euro zou aan gaan schaffen, maar ik zie toch ook wel eens hobbyisten lopen met een 1D met 70-200 IS. Is dat ook mijn toekomst of vindt ik eerder mijn grens?
Ik denk dus PRECIES hetzelfde gewoon... Vroeger had ik idd ook nie echt het idee dat ik zo ver zou gaan met me hobby...
Ff een 300D kopen van bijna 1000 euri e.d.
Ok nu verdien ik ook wel wat meer dan een paar jaar geleden, dus kan het ook wel betalen...
Maar het is en blijft een HOBBY :)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONIk denk dus PRECIES hetzelfde gewoon... Vroeger had ik idd ook nie echt het idee dat ik zo ver zou gaan met me hobby...
Ff een 300D kopen van bijna 1000 euri e.d.
Ok nu verdien ik ook wel wat meer dan een paar jaar geleden, dus kan het ook wel betalen...
Maar het is en blijft een HOBBY :)
Ik had met opzet een vrij kleine tas gekocht om een soort fysieke grens te hebben, maar er past toch nog verbazend veel in :D .

Trouwens, het blijkt maar weer dat de aanschaf van apparatuur voor het grootste deel emotie is, puur op verstand zou je als hobbyist nooit zulke uitgaves doen denk ik.

Oeps, volgens mij gaan we een beetje off-topic. Misschien iets voor een nieuwe discussie: 'hoe ver gaat jouw hobby?'
carpcatcher
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 13:49
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Elke hobby kost geld ben ik wel met je eens.
maar ik ben zelf webmaster van een autoclub en juist al m'n geld ging in het optisch en motorisch tunen van me auto, en toch gaat er op dit moment meer geld naar de camera-boer.
Toen ik m'n 24~70 2.8 L kocht dacht ik van NU ben ik compleet voor de komende jaren.. RIGHT :D :roll:

ach nu nog ff een 12~28 en dan ben ik compleet :P
dus weer ontopic wie heeft er ervaring en of meer foto's van deze Sigma lens 8)
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

carpcatcher schreefCOLONwie heeft er ervaring en of meer foto's van deze Sigma lens 8)
Geen ervaring, maar wel voorbeelden. Kijk eens op: http://www.pbase.com/cameras/sigma/1224 ... dg_asp_hsm
carpcatcher
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 13:49
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

eric_nl schreefCOLON
carpcatcher schreefCOLONwie heeft er ervaring en of meer foto's van deze Sigma lens 8)
Geen ervaring, maar wel voorbeelden. Kijk eens op: http://www.pbase.com/cameras/sigma/1224 ... dg_asp_hsm
oeh dank U :D
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Ach alleen nog maar een 10-22, een 28 mm 1.0, een 50mm 1.0 een 17-85 IS USM, een 28-300 L IS USM, een 600 IS USM.Verder een 550, twee 420's een softbox, een studioflitser een manfrotto met superdeluxe balhoofd en een 1Ds en ik ben compleet. O,nee ik ben het laatste lensje vergeten de Canon 1200mm L
... geintje...
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Klaas schreefCOLONAch alleen nog maar een 10-22, een 28 mm 1.0, een 50mm 1.0 een 17-85 IS USM, een 28-300 L IS USM, een 600 IS USM.Verder een 550, twee 420's een softbox, een studioflitser een manfrotto met superdeluxe balhoofd en een 1Ds en ik ben compleet. O,nee ik ben het laatste lensje vergeten de Canon 1200mm L
... geintje...
Mot je een 1200mm... die heb ik nog ergens liggen onder wat rommel ;)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Net nog een mooi stukje leesvoer gevonden: http://194.100.88.243/petteri/pont/Revi ... 5-5.6.html
En ik had mezelf nog wel beloofd om voorlopig niks meer te kopen. Nou ja, dit jaar niet dan :wink:

[Edit] Besef wel dat je op deze lens geen filter kunt schroeven vanwege het (extreem) bolle frontelement.
patrickm
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 924
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2004 14:37
WoonplaatsCOLON Good Ol'vienna
CONTACTCOLON

in kofferruim van mijn (enzo) Ferrari :)
[size=75]20D, EFS 10-22, Tamron 28-75 2.8 XI LD, Sigma 70-200 EX 2.8 HSM, Canon 28-300 USM IS L, Canon TC2.0, Sigma 105 EX 2.8 Macro,BG2
EX420,CT45
300D EFS 18-55, EF 75-300 III, EF 50 1.8 MKII, BG1
[/size]
carpcatcher
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 13:49
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

eric_nl schreefCOLON En ik had mezelf nog wel beloofd om voorlopig niks meer te kopen. Nou ja, dit jaar niet dan :wink:
klopt had ik ook gelezen :cry:
en ik ken meezelf :oops:
dat wordt gelijk een grote zonnekap erbij kopen als deze er nog niet bij zit en erop vastplakken :D
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

eric_nl schreefCOLONKlopt, die EF-S lens past niet op jouw 10D. Theoretisch zou het met die spiegel nog wel gaan, ik heb namelijk eens een verslag gezien van iemand die de 18-55 lens heeft aangepast om hem op de 10D te kunnen gebruiken en dat lukte. Blijkbaar is de spiegel en het spiegelmeachnisme vergelijkbaar met de 300D.
Dat aanpassen van de EF-S 18-55 bestond uit het afzagen van het deel dat diep de camera insteekt, zodat de spiegel er niet meer tegenaan zou klappen. Spiegelmechanisme is dus vergelijkbaar. Maar EF-S betekent dat de objectieven dieper in de cam zit. Vergelijk je EF-S maar eens met een EF en je ziet zo de verschillen.
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Alles leuk en aardig maar foto's maken doe je toch zelf. Het is waar, goede spullen is bepalend voor het resultaat. Maar..... compositie, Tv, Av, moet ik niet Manual gaan? Kortom, de techniek, de perfectie in de foto is iets wat voor het grootste gedeelte van jou als fotograaf afhangt en niet alleen van welke superlens er voor je body geschroefd zit.

Ik denk dat het "elkaar gek maken"-element zeker een rol speelt.
Stel, ik ben beginnend fotograaf, heb geen referentie. Je krijgt dan al snel de indruk, mede door dit soort forumdiscussies, dat je een dure lens moet kopen omdat dat dit mooiere plaatjes oplevert, je niet realiserend, als beginneling, dat de techniek van het fotograferen, de instellingen die je nodig hebt voor een mooie plaat, bepaalt worden door de fotograaf en niet door de lens!
Pas als je foto technisch perfect is wat betreft instellingen en hij naderhand bij het afdrukken dit niet is, kun je gaan denken aan je uitrusting, je lenzen bijv..
Rene Br.

Eric,
Gelukkig voor jou is het jaar bijna om. :lol:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar