Canon EOS 400D vs. EOS 30D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Replay35
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 10:17

Beste mensen,

Ik ben al vanaf juni aan het sparen voor een Canon uit de Eos series. Dit omdat ik graag goede spotters foto's wil gaan maken. Nu zag ik dat de 400D pas uit is. Met 10 megapixels. En de 30D 8.2. Eerst zou ik gaan sparen voor 30D maar nu ik dit mooie ding ziet. Zit ik toch te twijfelen!

Nu wil ik van jullie weten wat is nu verstandiger om te nemen?

Ow ja: Ik heb het forum afgespeurt. Maar niet veel kunnen vinden. Wel topics van keuzes uit meerdere camera's maar daar kon ik het ook niet vinden.


Alvast super bedankt!

Ramon
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

Ik heb in het verleden voor hetzelfde probleem gestaan maar dan met de 350D.

Ik wil mijn eigen conclussie wel even delen met je.

De hamvraag is eigenlijk heb je het geld over voor:

Spotmetering van 3% ipv 6%
Grotere camera (ligt misschien beter in de hand)
Magnesium body ipv polycarbonaat

Meer belangrijke verschillen heb ik voor mijzelf niet kunnen vinden.

Let op het scheelt zo 400 euro. Deze 400 euro heb ikzelf gebruikt als potje voor een goede lens.

btw staar je niet blind op megapixels. het scheelt effectief maar 2cm rondom een foto die 8,2 vs 10

Ikzelf zou gewoon voor de 400D gaan. Ga lekker schieten met een leuke lens. ;)

Voor het maken van een goede foto is het belangrijk om -1- een goede fotograaf te zijn en -2- een goede lens te hebben!!! De body is hierin ondergeschikt.
Laatst gewijzigd door 1 op myrddin, in totaal 1 keer gewijzigd.
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Pixels is niet alles. De 400D heeft wat minder mogelijkheden dan de 30D en die verschillen zul je op een rijtje moeten zetten. Dan kun je kijken wat voor jou van belang is.

Daarnaast is het goed om sowieso beide camera's eens vast te houden, liefst met en zonder grip. Dan weet je of de ergonomie van een van beide je bevalt.

Wat mij zelf onhandig leek bij een 400D is het info-schermpje met instellingen, omdat dat nu geïntegreerd zit in het grote scherm. Maar er is al iemand op het forum die dat juist heel handig vind, omdat de info nu groter en voor hem/haar dus leesbaarder is. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Zelf ben ik overigens niet in de markt voor een 400D, dus ik kan je de verschillen niet zo opnoemen. Wellicht iemand anders. En anders heeft www.canon.nl ook heel veel info.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ook hier de verschillen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Replay35
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 10:17

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties !

Het prijsverschil maakt mij niks uit. Tussen de 30D en de 400D.
Alleen wil ik het beste. VOor het spotten.
En daarover ben ik dus nog niet uit.
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

De vergelijking 400 vs 30 is wel degelijk veel besproken op het forum het zit misschien verweven in andere topics. :cry: Lees bv:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... ght=400+30
Voor mij zou vooral de bouw en het bedieningsgemak van de camera doorslaggevend zijn. (Zelf 30D-er) De 30d is bv super snel te bedienen zonden het oog van de zoeker te halen. Het zou verstandig zijn om ze beide uitgebeid te testen. en lees veel op verschillende fora- en test sites.
Succes met je keuze.
Laat in dit topic even weten wat het is geworden, vooral de reden waarom dan hebben toekomstge lezers er ook wat aan.

Groeten Onyx
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Replay35
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 10:17

Hallo,

Bedankt voor je reactie!

Ik denk zelf toch dat het de 30D word. Als ik het zo hoor is die sneller. En makkelijker in gebruik. Ook licht die volgens mij lekkerder in de hand.

Ik ga in December of Januarie met me ouders naar de winkel. Dan koop ik de 30D met geheugenkaartjes en een 90-300mm lens. En een Microsft Zune erbij :lol:

Ik zal ongetijfelt laten weten hoe hij is !


Bedankt allemaal!
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Replay35 schreefCOLONHallo,
Het prijsverschil maakt mij niks uit tussen de 30D en de 400D. Alleen wil ik het beste.
Replay35 schreefCOLONIk ga in December of Januarie met me ouders naar de winkel.
Ja, nu snap ik waarom het prijsverschil je niets uit maakt. Pappie en mammie betalen toch wel. :lol: :lol: :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Lars Oosterveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 295
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2006 23:00
WoonplaatsCOLON de wijk
CONTACTCOLON

5D+BG+16-35+24-105+70-200+2XTC?????
[30D+BG] [12-24] [70-200] [430EX] [overige meuk] [in een Zoomiverse XL]
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Ik had een 350D, deze leek we kwa body zelfs beter dan de 400D met name het extra info schermpje. Ook ligt de 30D veel beter in de hand en is hij eenvoudiger en sneller te bedienen.
Ik heb geen moment spijt van de 30D, voor mij de beste kwaliteit voor een betaalbare prijs!
Ook die extra megapixels heb je niet nodig, afgeopen week een plaat van 125x125 cm laten drukken voor een beurs, gewoon geweldig!
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

Als budget geen rol speelt dan is de ergonomie het enige punt dat je nog in acht moet nemen, de 400D is aanmerkelijk kleiner dan de 30D, en dat kan voor grote handen een probleem zijn. Alhoewel mijn grote handen prima overweg kunnen met de 350d, en ik dus geen probleem zag in een 400D.

De 2 miljoen extra pixels zijn idd niet nodig, 8.2 is meer dan genoeg voor de meest voorkomende prints en groter. De camera's doen verder niet veel voor elkaar onder en delen zelfs erg veel van elkaar softwarematig.
[color=silver]18-55[/color]
Eprom67
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 17:31

Manny schreefCOLON...De camera's doen verder niet veel voor elkaar onder en delen zelfs erg veel van elkaar softwarematig.
Is er misschien al een hack beschikbaar om de 400D met 3200 ISO uit te breiden?
[size=75]Canon 400D, Canon 420EX, Canon 50mm/f1.8, Canon 18-55 kitlens, Sigma 10-20, Sigma 18-125, Sigma 70-300 II[/size]
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Lijk me sterk.

Misschien een domme vraag... maar wat is dat spotten nou eigenlijk? :? Ga je de papparatzi uithangen ofzo?
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

@ Eprom67 -> nee ik denk niet dat er een hack uitkomt voor de 400D voor uitbereiding naar 3200 ISO... Maar denk je dat vaak gaat gebruiken aangezien het ruis-nivo wel aanzienlijk is dan.

@ Soron -> ik denk aan spotten aan vliegtuigspotten / sport-"spotten"
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Eprom67
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 17:31

BasZ schreefCOLON@ Eprom67 -> nee ik denk niet dat er een hack uitkomt voor de 400D voor uitbereiding naar 3200 ISO... Maar denk je dat vaak gaat gebruiken aangezien het ruis-nivo wel aanzienlijk is dan.
Tja, vaak... Ik vroeg het me gewoon af, omdat indertijd ook de 300D gehacked werd.

Hoe dan ook, ik heb de 400D vanmiddag gekocht als vervanging van mijn (nog steeds prima werkende) 300D. Ik heb een paar produktfoto's gemaakt in mijn opnametent en de 400D levert meteen een prima resultaat, terwijl ik bij de 300D veel meer moest nabewerken. Omdat ik daarbij via remoteshooting werk, is de USB2 interface een hele verbetering.
Ik moet wel zeggen dat ik de body aan de kleine kant vindt. Misschien moet ik nu maar eens naar een batterygrip gaan uitkijken.
Ik zag deze advertentie. Heeft iemand ervaring met deze imitaties?
[size=75]Canon 400D, Canon 420EX, Canon 50mm/f1.8, Canon 18-55 kitlens, Sigma 10-20, Sigma 18-125, Sigma 70-300 II[/size]
jago
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 07:08
WoonplaatsCOLON Drunen

iedereen heeft het telkens over het formaat van de 400d....echter met Grip heeft ie de perfecte maat.......en de meeste schaffen toch een grip aan.

ik vind de 30d met grip een zwaar en lomp ding.

dus als puur het formaat van belang is zou ik voor de 400d met grip gaan..
kan wel andere goede redenen bedenken om voor de 30d te gaan.

persoonlijk zou ik voor dat extra geld een goed lens erbij kopen.
Replay35
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 10:17

musicjohn schreefCOLON
Replay35 schreefCOLONHallo,
Het prijsverschil maakt mij niks uit tussen de 30D en de 400D. Alleen wil ik het beste.
Replay35 schreefCOLONIk ga in December of Januarie met me ouders naar de winkel.
Ja, nu snap ik waarom het prijsverschil je niets uit maakt. Pappie en mammie betalen toch wel. :lol: :lol: :lol:
Nee! Ik ben helemaal zelf aan het sparen! Ik doe nu de ochtendkrant en het verdient best.

Misschien een domme vraag... maar wat is dat spotten nou eigenlijk? Ga je de papparatzi uithangen ofzo?
Nee, Dat is geen domme vraag. Ik ga vliegtuig spotten! :lol:
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

BasZ schreefCOLON@ Eprom67 -> nee ik denk niet dat er Ik moet wel zeggen dat ik de body aan de kleine kant vindt. Misschien moet ik nu maar eens naar een batterygrip gaan uitkijken.
Ik zag deze advertentie. Heeft iemand ervaring met deze imitaties?
Als je een beetje gaat shoppen koop je voor rond de 95 euro een originele BG-E3 :wink: Voor die 15 euro verschil zou ik het wel weten
Laatst gewijzigd door 1 op bluecupra, in totaal 4 keer gewijzigd.
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

€89 bij foka :lol:
En op voorraad!

Krijg hem morgen binnen want hij is wel nodig op de 400D.

B
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Eprom67
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 17:31

Bagtjuh schreefCOLON€89 bij foka :lol:
En op voorraad!

Krijg hem morgen binnen want hij is wel nodig op de 400D.

B
Bedankt voor de tip. Ga 'm morgen meteen bestellen.
[size=75]Canon 400D, Canon 420EX, Canon 50mm/f1.8, Canon 18-55 kitlens, Sigma 10-20, Sigma 18-125, Sigma 70-300 II[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar