EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Ichel
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2006 10:08
WoonplaatsCOLON Holtum

Wat is er op dit forum ontzettend veel te lezen over alle onderwerpen van fotografie, echt super!
Ik heb het hoofdstukken "objectieven" nu bijna uit... En toch wil voordat ik een beslissing neem even een mening van de kenners hier op het forum.

Ik heb nog niet zo lang de Canon 400d, deze wil ik voornamelijk gaan gebruiken voor het fotograferen van vogels, op afstand dus..
Hier heb ik dus een zoomlens voor nodig. Op dit moment heb ik van een collega een 75-300 mm 1:4-5,6 III lens te leen. Ik heb gemerkt dat 300mm wel genoeg is voor mij.

Mijn voorkeur gaat nu uit naar de EF 70-300MM F/4-5.6 IS USM.
Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze EF 70-300MM F/4-5.6 IS USM en een 75-300 mm 1:4-5,6 III. Is dat alleen de IS?
En als er nog ander suggesties zijn.... Ik hoor het wel!

Gr Michèl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ichel schreefCOLONMaar wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze EF 70-300MM F/4-5.6 IS USM en een 75-300 mm 1:4-5,6 III. Is dat alleen de IS?
Het is niet alleen IS.
De EF 75-300 mm 1:4-5,6 III was de voorloper van de EF 75-300mm f/4-5.6 IS waarvan je de kwaliteit hierkunt beoordelen.
De EF 70-300MM F/4-5.6 IS USM heeft duidelijk een betere optische kwaliteit en USM(stillere en snellere AF), zie hier.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

Heb de lens zelf ook op mijn 400D. Bevalt mij erg goed.

Als je de lens gaat aanschaffen houd dan rekening met onderstaande artikel:

http://www.usa.canon.com/consumer/contr ... 2&id=28468

Jeffrey
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

En het is niet alleen dat. :lol:

De nieuwere versie 70-300 IS USM heeft één UD element, welke chromatische abberaties (CA = paarse randjes rond-om contrastrijke onderwerpen) tot een absoluut minimum terug brengt, en drie asferische elementen welke beeldvervorming tegen gaan.

De 70-300 f/4.0-5.6 is qua scherpte nagenoeg gelijk aan de befaamde 70-200 "L" f/2.8 en f/2.8 IS

Kortom... een absolute topper van Canon, en dit objectief word door vele reviewers dan ook aangeprezen als een "verborgen L lens voor een fractie van de prijs.

De door jou genoemde EF 75-300 mm f/4-5,6 III staat in geen vergelijk tot de nieuwe 70-300 IS USM. Boven de 200mm levert de oude versie practisch geen scherpe platen, bij geen enkel diafragma.

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

bluecupra schreefCOLONAls je de lens gaat aanschaffen houd dan rekening met onderstaande artikel:

http://www.usa.canon.com/consumer/contr ... 2&id=28468
Of beter gezegd, let op het serie-nummer. Dit probleem speelde slechts bij de eerste twee series die geleverd zijn na release. Als het goed is ligt er nergens meer voorraad van deze series. Maar het kan nooit kwaad om het even te controlleren als je het objectief aanschaft.

Het betreft de series die een 0 (nul) of een 1 (één) hebben op de derde plek van het 8-cijferige serienummer.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

musicjohn schreefCOLON
bluecupra schreefCOLONAls je de lens gaat aanschaffen houd dan rekening met onderstaande artikel:

http://www.usa.canon.com/consumer/contr ... 2&id=28468
Of beter gezegd, let op het serie-nummer. Dit probleem speelde slechts bij de eerste twee series die geleverd zijn na release. Als het goed is ligt er nergens meer voorraad van deze series. Maar het kan nooit kwaad om het even te controlleren als je het objectief aanschaft.

Het betreft de series die een 0 (nul) of een 1 (één) hebben op de derde plek van het 8-cijferige serienummer.

:wink:
Zo kun je het ook zeggen idd, kort en krachtige samenvatting van het Canon artikel ;-)
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
jan.brouwers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 203
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2005 15:33
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLON
bluecupra schreefCOLONAls je de lens gaat aanschaffen houd dan rekening met onderstaande artikel:

http://www.usa.canon.com/consumer/contr ... 2&id=28468
Of beter gezegd, let op het serie-nummer. Dit probleem speelde slechts bij de eerste twee series die geleverd zijn na release. Als het goed is ligt er nergens meer voorraad van deze series. Maar het kan nooit kwaad om het even te controlleren als je het objectief aanschaft.

Het betreft de series die een 0 (nul) of een 1 (één) hebben op de derde plek van het 8-cijferige serienummer.

:wink:
Maar deze informatie is toch inmiddels al achterhaald hoor, alle lenzen die nog ergens bij Canon of winkels op voorraad waren zijn inmiddels voorzien van een nieuw "binnenwerk" waardoor de lens weer optimaal functioneerd.
Mocht je een lens krijgen met als derde cijfer de 0 of de 1 dan kun je zien of deze hersteld is aan een klein rond blauw stickertje dat naast de streepjescode is geplakt.
bvsteyn
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2006 13:15

Heb zelf ook deze lens en het is een heerlijke lens! Dus echt een aanrader!
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

jan.brouwers schreefCOLONMaar deze informatie is toch inmiddels al achterhaald hoor, alle lenzen die nog ergens bij Canon of winkels op voorraad waren zijn inmiddels voorzien van een nieuw "binnenwerk" waardoor de lens weer optimaal functioneerd.
Was dat maar waar. Ik lees nog regelmatig reacties van mensen die de afgelopen maand deze lens hebben gekocht die van het oude type is en niet gerepareerd. Er blijken nogal wat partijen van deze lens rond te zwerven, waarbij een winkel het goedkoper vind deze wat voordeliger door te verkopen dan terug te sturen naar Canon. Ik zou er dus zeker niet zonder meer vanuit gaan dat alle lenzen nu goed zijn.

PS Ik kan deze lens ook zonder meer aanraden!
30D en spul...
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

En ik kan het helaas weten dat er nog modellen met een (0) of (1) in omloop zijn. Gelukkig heb ik deze nog kunnen omruilen binnen de 7 dagen omruilgarantie termijn. Wat ik begrepen heb is de reparatie tijd ongeveer 6 tot 7 weken. Kan je vertellen dat je daar niet op zit te wachten als je net de lens in bezit hebt
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

jan.brouwers schreefCOLON Maar deze informatie is toch inmiddels al achterhaald hoor, alle lenzen die nog ergens bij Canon of winkels op voorraad waren zijn inmiddels voorzien van een nieuw "binnenwerk" waardoor de lens weer optimaal functioneerd.
Nee Jan, dat is niet waar. Zelfs twee weken gelden nog kocht één van onze leden een splinternieuwe 70-300 IS USM en dit bleek bij nader inzien toch een exemplaar geweest te zijn uit de "foute" serie. Er is toen nog een hoop gedoe om geweest om het objectief om te ruilen. Als ik e niet vergis was het Foto Konijnenberg die het objectief verkocht had, dus één van de laatste winkels van wie je dit zou verwachten gezien hun turn-over.

Dus... toch maar "effe sjekke" dat serienummer, voordat je afrekent.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Ichel
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2006 10:08
WoonplaatsCOLON Holtum

Gezien alle positieve reacties hier en gelezen reviews heb ik hem vandaag besteld...
Helaas was deze lens slecht leverbaar... Nu maar wachten, kon 1 week duren, maar ook 3 :(
Bedankt voor de tip van het serienummer! Ik zal deze zeker eerst checken voordat ik hem meeneem!

Gr Michèl
Gebruikers-avatar
Koekiemonster
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1326
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2005 22:22
WoonplaatsCOLON Versen (D)
CONTACTCOLON

Hij is het wachten wel waard, hoor. :wink:
Rens

-- EOS 80D / EF-S 10-22 / Sigma 17-70 / 70-300 IS USM / 50 1.8 / Tamron 18-400 / 420EX --
jan.brouwers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 203
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2005 15:33
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLON
jan.brouwers schreefCOLON Maar deze informatie is toch inmiddels al achterhaald hoor, alle lenzen die nog ergens bij Canon of winkels op voorraad waren zijn inmiddels voorzien van een nieuw "binnenwerk" waardoor de lens weer optimaal functioneerd.
Nee Jan, dat is niet waar. Zelfs twee weken gelden nog kocht één van onze leden een splinternieuwe 70-300 IS USM en dit bleek bij nader inzien toch een exemplaar geweest te zijn uit de "foute" serie. Er is toen nog een hoop gedoe om geweest om het objectief om te ruilen. Als ik e niet vergis was het Foto Konijnenberg die het objectief verkocht had, dus één van de laatste winkels van wie je dit zou verwachten gezien hun turn-over.

Dus... toch maar "effe sjekke" dat serienummer, voordat je afrekent.

:wink:
Maar mensen toch, kijk dan op de doos of er bij de streepjescode een klein blauw rond stickertje zit geplakt, dat zou moeten betekenen dat de lens is hersteld voor hij weer in de verkoop ging.
Dat is althans de info die ik heb gekregen en ook in mijn vorig antwoord erbij had geschreven.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

jan.brouwers schreefCOLON Maar mensen toch, kijk dan op de doos of er bij de streepjescode een klein blauw rond stickertje zit geplakt, dat zou moeten betekenen dat de lens is hersteld voor hij weer in de verkoop ging.
Dat is althans de info die ik heb gekregen en ook in mijn vorig antwoord erbij had geschreven.
Jan, je hebt op zich wel gelijk, maar dan ben jij een hele makkelijke. Ik zou geen genoegen nemen met een product wat al eens "hersteld" is op het moment dat ik geld uitgeef aan een "nieuw" product.

Ergens blijft er dan toch altijd in m'n achterhoofd hangen of de lens toch wel 100% in orde zou zijn. En als blijkt dat er toch een afwijking aan het objectief zou zijn dan word het erg moeilijk om hem alsnog om te ruilen voor een exemplaar met een ander serienummer. Dus als je het slecht zou treffen dan koop je een objectief om vervolgens te constateren dat hij niet optimaal functioneert, en vervolgens ben je hem 6 tot 7 weken kwijt omdat hij voor reparatie opgestuurd moet worden. Daar geef je tenslotte geen 500 Euro voor uit.

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
jan.brouwers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 203
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2005 15:33
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLON Jan, je hebt op zich wel gelijk, maar dan ben jij een hele makkelijke. Ik zou geen genoegen nemen met een product wat al eens "hersteld" is op het moment dat ik geld uitgeef aan een "nieuw" product.

Ergens blijft er dan toch altijd in m'n achterhoofd hangen of de lens toch wel 100% in orde zou zijn. En als blijkt dat er toch een afwijking aan het objectief zou zijn dan word het erg moeilijk om hem alsnog om te ruilen voor een exemplaar met een ander serienummer. Dus als je het slecht zou treffen dan koop je een objectief om vervolgens te constateren dat hij niet optimaal functioneert, en vervolgens ben je hem 6 tot 7 weken kwijt omdat hij voor reparatie opgestuurd moet worden. Daar geef je tenslotte geen 500 Euro voor uit.

Gr. John :wink:
Deze redenatie kan ik wel volgen, maar als je - zoals ik dus - de problemen met deze lens bekend waren maar deze lens toch al had besteld vertrouw je op de zaak waar ik inmiddels al veel gekocht heb, vooral na de "uitleg" van dat stickertje wat ook elders bevestigd werd.
Ik vroeg ook om een ander nummer maar heb toen zelf gezien dat de aanwezige lenzen dezelde nummers in de serienummers hadden staan.
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

Of als je gewoon zorgt dat je een lens met een (2) of hoger op de derde positie van het serienummer hebt ben je van alle problemen af, wel of geen stickertje ;-)
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Gebruikers-avatar
Ichel
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2006 10:08
WoonplaatsCOLON Holtum

@ musicjohn: Jij zegt dat je geen €500,- uitgeeft aan een herstelde lens. Dat ben ik helemaal met je eens... Maar waar ik hem nu heb besteld vragen ze er €628,- voor. Nu heb ik hem op internet ook voor €528,- gezien.

Kan ik nu beter meer geld uitgeven en een lens kopen in een fotozaak of via internet een goedkopere lens bestellen?
Ik vind het wel fijn om altijd ff terug te kunnen gaan als er wat mee is. En ik wil ook zeker wel even naar het sn kijken, en dat gaat via internet weer niet, maar een dikke €100,- sparen is ook niet verkeerd. :?
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

@ Ichel: 628 euro vind ik wel weer veel geld.
Ik heb er 525 euro voor betaald bij Topdeals in Zeist. Dat is een gewone winkel. Volgens mij kost ie bij Konijnenberg ook rond die prijs.
Er loopt een ander topic hier waarin we proberen te bepalen hoeveel meer je zou moeten mogen betalen bij een kleine winkel voor extra service. Ik zou zeggen dat 575 euro voor deze lens de max is.
Ga naar de winkel toe waar je hem wilt kopen. neem een print mee van een aantal (internet) winkels met de prijs van 525 euro. Zeg dan dat je de lens wel bij hem wilt kopen, maar dat je niet meer wil betalen dan 575 euro. Dat lijkt mij heel redelijk.
Overigens is het niet zeker dat je betere service krijgt in een winkel. Als er iets met de lens is zal de winkel hem 9 van de 10 keer ook gewoon opsturen voor reparatie. Dan duurt het net zo lang als via de internetwinkel voordat je hem terug hebt.

Succes!
30D en spul...
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ichel schreefCOLON@ musicjohn: Jij zegt dat je geen €500,- uitgeeft aan een herstelde lens. Dat ben ik helemaal met je eens... Maar waar ik hem nu heb besteld vragen ze er €628,- voor. Nu heb ik hem op internet ook voor €528,- gezien.
Bij Foto Konijnenberg: € 528,00
Bij Camera Expres: € 529,00

En Canon heeft een € 50,00 cash-back actie lopen op dit objectief. De bonnen hiervoor zijn via internet te bestellen, maar je mag de mijne ook hebben als je wil (ik heb er nog één liggen). Dan betaal je per definitie dus slechts € 478,00 voor dit objectief.

Succes! :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar