Sonsbeek Arnhem in herfstkleuren

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Eprom67
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 17:31

Ik ben afgelopen zaterdag (met mijn nieuwe Sigma 10-20 groothoeklens) park Sonsbeek ingegaan en heb daar in het wilde weg foto's geschoten. Wat vinden jullie ervan?

1.Afbeelding
2.Afbeelding
3.Afbeelding
4.Afbeelding
5.Afbeelding
6.Afbeelding
7.Afbeelding
8.Afbeelding
[size=75]Canon 400D, Canon 420EX, Canon 50mm/f1.8, Canon 18-55 kitlens, Sigma 10-20, Sigma 18-125, Sigma 70-300 II[/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dat nederland er vandaag een stuk slechter uitziet dan die vrolijke kleuren impressie van jou. Mooie kleuren. Met pola gemaakt?
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Eprom67
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 17:31

Nee geen pola. Moet ik ook nog eens hebben. :wink:
[size=75]Canon 400D, Canon 420EX, Canon 50mm/f1.8, Canon 18-55 kitlens, Sigma 10-20, Sigma 18-125, Sigma 70-300 II[/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

nou mooie blauwe lucht dan en frisse kleuren als je over frise kleuren in de herfst kan praten :lol:
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
D'n enige echte Senior!
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 307
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 12:09

Aha, dus ik liep afgelopen zaterdagmiddag niet als enige met zo'n zelfde lens rond te struinen om hem uit te proberen. Wat een leuk toeval.
En met zo'n mooie omgeving als jij daar bij de hand hebt. Niet verkeerd voor een eerste poging!

Wel valt me op dat ook bij jouw foto's dat enkele gebouw zo hier en daar ook meteen aardig wordt vervormd. Benieuwd of daar iets aan te doen is.
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Prachtige herfstkleuren-serie! Vooral die met het watervalletje!

De vervorming van de gebouwen, zoals D'n enige echte Senior! meldt, daar is volgens mij via PS iets aan te doen dmv lenscorrection. Maar ik weet niet of dat bij jouw fotos gevolgen heeft voor het gehele beeld.

groet,

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Eprom67
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 17:31

ErikDignum schreefCOLONDe vervorming van de gebouwen, zoals D'n enige echte Senior! meldt, daar is volgens mij via PS iets aan te doen dmv lenscorrection. Maar ik weet niet of dat bij jouw fotos gevolgen heeft voor het gehele beeld.
Tja, het grote probleem van een groothoeklens is natuurlijk de vertekening. Nou moet ik eerlijk zeggen, dat ik bij deze serie helemaal niets met lenscorrectie heb gedaan. En bij het witte gebouw (Sonbeek villa) valt dit eigenlijk nog wel mee. Ook de horizon is in Sonsbeek nergens echt recht.
Voor echte gebouwen foto's met dezelfde lens kijk hier
[size=75]Canon 400D, Canon 420EX, Canon 50mm/f1.8, Canon 18-55 kitlens, Sigma 10-20, Sigma 18-125, Sigma 70-300 II[/size]
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

Erg mooie foto's. Vind zelf de waterval erg goed gelukt. Verder vind ik het jammer dat op foto 7 het bankje en de vuilnisbak zo in het beeld staan. Als je de foto ziet trekken deze direct je aandacht
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Leuke serie!
Voor mij is foto 1 veruit favoriet vanwege mooie compo ... watervalletje is ook mooi maar de aflopende tak links vind ik best wel wat storend.

Groet,
Michel
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

ga voor de eerste en de zevende opname, waarom je de opnamen zo smal maakt snap ik niet hoor, daar is zo,n lens toch niet voor.
grt,bouk.
Eprom67
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 17:31

bouk schreefCOLONga voor de eerste en de zevende opname, waarom je de opnamen zo smal maakt snap ik niet hoor, daar is zo,n lens toch niet voor.
grt,bouk.
Je bent afhankelijk van de omgeving en als er links en rechts storende elementen zijn (het park is nl. midden in de stad) wil ik die niet op de foto hebben.
[size=75]Canon 400D, Canon 420EX, Canon 50mm/f1.8, Canon 18-55 kitlens, Sigma 10-20, Sigma 18-125, Sigma 70-300 II[/size]
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Eprom67 schreefCOLON
bouk schreefCOLONga voor de eerste en de zevende opname, waarom je de opnamen zo smal maakt snap ik niet hoor, daar is zo,n lens toch niet voor.
grt,bouk.
Je bent afhankelijk van de omgeving en als er links en rechts storende elementen zijn (het park is nl. midden in de stad) wil ik die niet op de foto hebben.
De hoeveelheid portrait foto's viel mij ook al op, en dat terwijl deze lens er inderdaad juist voor is om b r e e d te gaan. Als je vindt dat er teveel op komt te staan bij het fotograferen, ben ik bang dat je toch teveel groothoek hebt gekozen. Een regel waarmee ik op fotografisch gebied ben grootgebracht is, dat je met een groothoek er altijd teveel op hebt staan. Daarom is "goed" fotograferen met een groothoek ook zo moeilijk. Zelfs landschapsfoto's.

Maar goed, dit is de keuze van de fotograaf, en die respecteren we natuurlijk.

1:
Een topper. Mooie vloeiende lijn door de foto heen, uitstekende compositie.

2:
De boom zo op de rand is niet mooi, de takken links storen... er staat zo weinig op...

3:
hetzelfde geldt hier, zo weinig op de foto ondanks de (ultra)groothoek Je had meer gebruik moeten maken van de voorgrond, die nu net over rand komt kijken. DOOR DE KNIEEN GAAN :wink:

4:
wederom hetzelfde. Het hek had meer als binnenloper mogen zijn, net zoals je dat bij de eerste hebt gedaan.

5:
Deze is mooi. De zwaan is welliswaar erg in het midden van de foto, maar dan is niet zo erg

6:
De klimplant zit eigenlijk net iets teveel in weg. Nu werkt het eerder storend (net als de storende elementen in de vorm van mensen :) ) je had misschien nog lager kunnen gaan, en voorbij de stam van het jonge boompje rechts van het midden.

7:
Prima foto.

8:
Hier vind ik de vertekening wat storend. Had misschien ook wat minder voorgrond mogen hebben, maar omhoog richten had de vervorming alleen nog maar versterkt.
Prima lens, zie ik. Weinig tot geen flares te zien. 8)

Een tip bij gebruik van een ultra-groothoek in landschapsfotografie:

Pas op dat je neit teveel erop hebt.
Klein diafragma gebruiken (hyperfocus) om zowel voorgrond als achtergrond scherp te hebben
en daarop voortbordurend, zorg voor een eye-catcher in die voorgrond om dat enorme gevoel voor diepte te krijgen. Bijvoorbeeld een blad van een tak die de foto inloopt naar de boom die je dan ook nog helemaal erop hebt.
Ga veel laag bij de grond fotograferen

zie het als een uitdaging. :o
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Eprom67
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 17:31

nando schreefCOLONDe hoeveelheid portrait foto's viel mij ook al op, en dat terwijl deze lens er inderdaad juist voor is om b r e e d te gaan. Als je vindt dat er teveel op komt te staan bij het fotograferen, ben ik bang dat je toch teveel groothoek hebt gekozen.
Dit bedoelde ik niet. Ik gebruik de groothoek in portraitstand, omdat ik er zoveel mogelijk lucht op wil hebben, niet om storende elementen te elimineren( daar hebben we de cropfunktie voor ;) ). Het mooie van een groothoek is dat je veel beeld krijgt, zowel in de breedte als in de hoogte.(kijk ook even naar mijn architectuur foto's)

PS. Dank je wel dat je de moeite hebt genomen om echt naar de foto's te kijken. En idd is dit NU al mijn favoriete lens.
[size=75]Canon 400D, Canon 420EX, Canon 50mm/f1.8, Canon 18-55 kitlens, Sigma 10-20, Sigma 18-125, Sigma 70-300 II[/size]
Gebruikers-avatar
webmeesteres
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2005 22:21
WoonplaatsCOLON Papendrecht
CONTACTCOLON

zooo dan! Die kleuren zijn top, blijkbaar geen pola nodig met dit lensje? Ik heb dezelfde lens, maar nog niet in de gelegenheid geweest om met zulk mooi herfstweer aan de slag te gaan.

Ik vind ze allemaal wat hebben, okee, wat storende prullenbakken, maar die horen er nou eenmaal bij. Foto 1 vind ik lekker kijken, dat mooie rond lopende hek wordt extra geaccentueerd door de groothoek.

De watervalfoto is ook gaaf, alleen jammer dat er nog een paar mensen op de foto staan. Maar waarschijnlijk staan daar de hele dag mensen met een camera, dus da's lang wachten :lol:

Je stimuleert mij tenminste om weer eens met mn 10-20 op pad te gaan!
Wat voor camera heb jij? "Een zwarte...."

7D|Sigma 10-20 HSM|Canon 24-105 IS USM|Canon 70-200 F/4 IS USM |Canon 100mm F2.8 macro USM|Canon Speedlite 420 EX|Lowepro Mini Trekker Classic +Slingshot 200AW
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

Je foto's zijn k(l)eurig. Ik mis alleen een panoramafoto vanaf de Belvedere. Schitterend uitzicht en echt dé lokatie om eens met je groothoek een panorama te maken. Misschien iets voor een volgende mooie dag??
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

Oh ja, vergat ik nog. Ik heb één klein puntje van kritiek. De waterval lijkt op mijn monitor op een stel gedrapeerde plastic vellen. Het levende watereffect mis ik wat, maar dat is ook een kwestie van smaak.
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
Gebruikers-avatar
fotohen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 916
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2005 21:07
WoonplaatsCOLON Assendelft

ja hoor een mooie herfst serie, kleuren zijn heel mooi, scherp goed hoor.


Hennie
Canon 450d /Canon EF-S 18 - 55/Canon EF- 35 - 105/Canon EF 50-1,8/ BG-E5 grip
canon EF 70-300 tamron 18/200
Canon speetl ex 430 flitser
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

mooie serie met mooie kleuren...
cadboer
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 920
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2004 12:25
WoonplaatsCOLON Leiden

Ik moet zeggen de herfst kleuren zitten erin hoor.
Mooie reeks.
En Nando heeft het eigenlijk al gezegt, door de knietjes dan krijg je een nog mooiere resultaat.
Groet André

Canon 5D MKII - Canon Ef 17-40mm f/4L - Canon Ef 24-105mm f/4L - Canon EF 70-200mm f/2.8L USM
- EF 50 mm 1.8 MK II - Flitser 430 ex.

Site Mijn foto's
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Jeep schreefCOLONOh ja, vergat ik nog. Ik heb één klein puntje van kritiek. De waterval lijkt op mijn monitor op een stel gedrapeerde plastic vellen. Het levende watereffect mis ik wat, maar dat is ook een kwestie van smaak.
Dat zit hem 100% in de sluitertijden. Met erg lange sluitertijden (denk dan bijvoorbeeld aan 1 of 2 seconden) wordt snelstromen water al snel een gordijn. Dit kan je smaak zijn of niet, maar dit legt meestal iets rustieks over de foto.

Ook ik ben ooit in sonsbeek geweest en had deze foto's met deze instellingen:

0.3 sec - F/20.0 - ISO 100 - 33mm
http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=43438

2 sec - F/13.0 - ISO 100 - 40mm
http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=43439
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar