Bananen ijs.

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Topkokleon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 10:46
WoonplaatsCOLON Hoogmade

Deze foto heb ik in de keuken gemaakt waar ik werk, het licht in de keuken is TL, de foto is gemaakt met de 50mmf1,8 van canon. ISO 400 en AV 13.

Graag jullie mening en punten waar ik verde op moet letten, ben er zelf wel zeer tevreden mee, ben dan ook maar nog steeds een beginner.

Voor de smullers onder ons, het is zelfgemaakt bananenijs op een kruim van hazelnoot en een saus van boomtomaat. Echt een super combinatie.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=61373[/img]
Gebruikers-avatar
corroza
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 629
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2006 18:13
WoonplaatsCOLON vianen

ziet er lekker uit.
maar als je de foto nu eens van de andere kant maakt
zodat het rode lijntje je blik naar het ijs trekt.
maar het water loopt me in de mond bij zulke foto,s



Cor Roza
niet de techniek maar het moment van afdrukken bepaalt de foto
Gebruikers-avatar
fotohen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 916
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2005 21:07
WoonplaatsCOLON Assendelft

zou het ook niet leuk zijn om hem van boven te nemen en dat het bord in zijn geheel er komt, is maar een idee hoor.


Hennie
Canon 450d /Canon EF-S 18 - 55/Canon EF- 35 - 105/Canon EF 50-1,8/ BG-E5 grip
canon EF 70-300 tamron 18/200
Canon speetl ex 430 flitser
Topkokleon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 10:46
WoonplaatsCOLON Hoogmade

Bedankt voor de reacties en goede ideeën tot nu toe heren, ik denk dat de foto via het lijntje coulis (saus) wel een leuk effect kan opleveren.

De foto van boven af zou minder levendig zijn.

Maar ik onthoud zeker jullie tips!

Dank.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ja idd toch ander standpunt zoeken. De compositie oogt niet prettig. Ik zou ook het gebruik van een statief overwegen zodat je iso omlaag kan.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als ik je onderschrift lees, dan heb je genoeg aspiraties en als je goed kunt koken dan ben je al een heel eind op weg voor een kookboekje.

Ik neem aan dat je foto's wilt gaan maken bij eventuele recepten. De foto zal, als productfoto, echter ook op zichzelf moeten staan. En dat doet deze foto niet. Het is dat je zegt dat het bananenijs is, maar ik haal de banaan er nog niet tussenuit. Dat is dus het eerste ding; het is mij niet zonder tekst duidelijk waar het om gaat.

De rode lijn op het bord loopt ook de foto uit en niet in. Zoals mijn voorgangen al vertelde zou je iets anders kunnen doen met het bord, maar beter nog is een leuk patroon met de saus te maken.

De achtergrond is een beetje ongestreken. Maar de achtergrond zou hier helemaal niet op moeten vallen; het gerecht staat centraal. Vul dit dan ook lekker groot op (ik neem aan dat de plaatjes in je toekomstige boek niet zo groot zijn als hier op mijn scherm)

Maar het allerbelangrijkste van voedsel is dat het goed smaakt, anders besteld / eet / koopt niemand het een tweede keer. Alleen kun je smaak niet met een foto uitleggen. Wat je wel kun laten zien is dat het er geweldig uitziet. En wel zo gewelidg dat het wel lekker MOET smaken. En dat mis ik hier een beetje.

Daarvoor, en dat is natuurlijk weer een vak apart, moet je wel wat ervaring hebben. De enige remedie daarop is dus blijven oefenen en blijven posten. En natuurlijk blijven leren van de commentaren.

Voordat ik begin over het hoofdonerwerp wil ik je toch echt aanraden met andere composities te komen. Dit ziet er echt "schnappie" uit. Het plaatje nodigt niet echt uit. Zoals eerder doe iets met je compositie.

Het hoofdonderwerp zelf moet er smaak vanaf hebben druipen. Experimenteer naar hartelust met alles wat je kun vinden om iets bijvporbeeld te laten glanzen. Maak het nat met bijvoorbeeld water, glycol, glaceermiddel, misschien zelfs wel vernis.
Dat je het daarna niet meer kunt eten is bijzaak; het gaat om de foto.
Doe het ook allemaal snel na het bereiden van het gerecht, ik hoef denk ik niet te vertellen dat ij na 4 uur bij 20 graden zijn stijfheid ook wel kwijt is.

Ga ook lekker met lampen bijlichten om extra accenten te leggen. Dit hoeven geen dure flitsers te zijn, maar kunnen ook bouwlampen of bureaulampen zjn (let wel op je witbalans)

Lijkt me overigens ook wel erg leuk om te doen om voedsel te fotograferen, maar het lijkt me zeker niet makkelijk.

Succes en blijf ze posten.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ik ben het met mijn voorgangers eens. Je hebt gewoon een moeilijke tak van fotografie uitgezocht. En het lastige is dat er maar 1 dingetje niet hoeft te kloppen, en hij is minder geslaagd. Ik denk ook dat je inderdaad moet kijken of je niet meer close-up kunt. Die inleidende "rode loper" zeg maar die had inderdaad de foto in moeten lopen ipv eruit. Verder heb je je best gedaan om de achtergrond uniform te maken, maar zie je net weer wel de kreukels erin (en een vlekje zo te dien). Dus tja. Het is niet snel goed he :wink: . Maar een ding is zeker: het ziet er lekker uit!
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Laat die foto maar zitten...

Ik heb liever dat je uitlegt hoe je zulk lekker ijs maakt. :lol: :lol: :lol:

Dan maak ik de foto's wel voor je boekje.

Deal? :o

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Lijkt mij ook een mooi idee, krijgen we nu een shooting-day? (ja, ben bezig met de sinterklaasrijm)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Goede tips van Jeroen! Maar deze:
dejong1racing schreefCOLONGa ook lekker met lampen bijlichten om extra accenten te leggen. Dit hoeven geen dure flitsers te zijn, maar kunnen ook bouwlampen of bureaulampen zijn (let wel op je witbalans)
nodigt mij wel uit te zeggen, dat bouwlampen en ijs geen optimale combinatie is. Die lampen geven namelijk ontzettend veel warmte :)

Ik heb eens een verhaal gelezen (ik meen in de Allerhande of zo, jaren geleden) over culinaire fotografie. Is inderdaad een vak apart, om te proberen het gerecht er goed uit te laten zien op de foto, wat meestal betekent, dat het niet meer eetbaar is. Druppeltjes water op groente/fruit (water met glycerine of zoiets?), vernislaagje op iets wat moet glanzen, extra stijfmakers om een mooie vorm te kunnen boetseren, enzovoort.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

fokkedeboer schreefCOLONGoede tips van Jeroen! Maar deze:
dejong1racing schreefCOLONGa ook lekker met lampen bijlichten om extra accenten te leggen. Dit hoeven geen dure flitsers te zijn, maar kunnen ook bouwlampen of bureaulampen zijn (let wel op je witbalans)
nodigt mij wel uit te zeggen, dat bouwlampen en ijs geen optimale combinatie is. Die lampen geven namelijk ontzettend veel warmte :)
Kunt altijd lampen met een coole temperatuur gebruiken :lol:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Michaeldw

fokkedeboer schreefCOLONGoede tips van Jeroen! Maar deze:
dejong1racing schreefCOLONGa ook lekker met lampen bijlichten om extra accenten te leggen. Dit hoeven geen dure flitsers te zijn, maar kunnen ook bouwlampen of bureaulampen zijn (let wel op je witbalans)
nodigt mij wel uit te zeggen, dat bouwlampen en ijs geen optimale combinatie is. Die lampen geven namelijk ontzettend veel warmte :)

Ik heb eens een verhaal gelezen (ik meen in de Allerhande of zo, jaren geleden) over culinaire fotografie. Is inderdaad een vak apart, om te proberen het gerecht er goed uit te laten zien op de foto, wat meestal betekent, dat het niet meer eetbaar is. Druppeltjes water op groente/fruit (water met glycerine of zoiets?), vernislaagje op iets wat moet glanzen, extra stijfmakers om een mooie vorm te kunnen boetseren, enzovoort.
Ja klopt, ik ben een keer bij een packshoot van Johma salades geweest. Een stuk meloen (normaal toch zeer groot) was maar 6 cm groot, ingredienten werden met klei en kleine stokjes op de plaats gehouden, met een kwastje water erop aan brengen en alles achter elkaar zetten. Vervolgens de foto van voren nemen, zodat alle ingredienten dicht bij elkaar lijken te liggen. Met een pincet worden nog weleens alle maisstukjes goed gelegd, etc.

Er komen inderdaad heel wat truukjes bij kijken. Veel is niet wat het lijkt en zijn in werkelijkheid maar kleine ingredienten, maar door te spelen met de afstand tussen de ingredienten, het omhooghouden met stokjes
van achterliggende ingredienten, kan de grootte daarvan gefaked worden.
Topkokleon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 10:46
WoonplaatsCOLON Hoogmade

Heren, bedankt voor de goede tips en ideeën. Ik zal binnenkort weer een nieuwe foto plaatsen en rekening houden met jullie tips. Wat ik mijzelf wel afvraag, jullie zeggen dat er in de achtergrond kreukels zitten. Misschien ligt het aan mijn beeldscherm maar dat haal ik er niet echt uit!

Verder ben ik heel blij dat mensen aanbieden de foto's te maken, maar ik post de foto's natuurlijk niet voor niets, ik wil het zelf heel goed kunnen.
:P

Bedankt tot dusver, ik ga weer lekker verder hobbyen! julie horen van me! Ik bedoel jullie zien van me!
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Topkokleon schreefCOLONWat ik mijzelf wel afvraag, jullie zeggen dat er in de achtergrond kreukels zitten. Misschien ligt het aan mijn beeldscherm maar dat haal ik er niet echt uit!
Ik wel, ik denk dat jij het ook wel ziet als je je beeldscherm een stuk lichter zet!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Topkokleon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 10:46
WoonplaatsCOLON Hoogmade

Ja idd, dan wordt er wel wat zichtbaar. Maar ik heb een afdruuk van de foto op 15 bij 20 cm en daar is het ook totaal niet aan te zien. Dus nu weet ik ook niet waar het aan ligt!
Jamie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1450
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)

Topkokleon schreefCOLONJa idd, dan wordt er wel wat zichtbaar. Maar ik heb een afdruuk van de foto op 15 bij 20 cm en daar is het ook totaal niet aan te zien. Dus nu weet ik ook niet waar het aan ligt!
Hangt af van waar je de foto hebt laten afdrukken. Veel afdrukcentrales doen aan nabewerking, zodat zij (soms bewust, maar meestal onbewust) alsnog jouw achtergrond kunnen gladtrekken. Als de afdruk afwijkt van jouw origineel, is de afdrukcentrale gegarandeerd aan het bijwerken geweest. Als je dan vervolgens jouw beeldscherm gaat bijstellen zodat het beeld zoveel mogelijk overeenkomt met de afgedrukte foto, bereik je een averechts effect.
Slechts bij een beperkt aantal centrales kun je aangeven dat je geen nabewerking wilt. Van de goedkopere centrales kan dat o.a. bij Pixum, maar dan moet je genoegen nemen met vrij dun fotopapier. Wil je kwalitatief goed papier en gegarandeerd geen nabewerking, dan kom je al snel uit bij bijvoorbeeld een duurdere site als Profotonet.

Dan wat je foto betreft. Ik denk dat het een OK weergave van je ongetwijfeld overheerlijke ijs is, dus als dat je doel was dan ben je zeker geslaagd. Als je ook een wat spannender foto wilt hebben, zou je de tips over andere camerastandpunten zeker eens moeten proberen. Succes!
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

vergis je eigen niet met eten wat gefotografeerd wordt, is vaak niet te eten, ijs wordt vaak van fituurvet gemaakt en zo zijn er veel trucjes die gebruikt worden.
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar