Mijn nieuwe 50mm lens testen....

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
echidna
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:47
WoonplaatsCOLON Breda

Hallo iedereen van de week mijn nieuwe 50mm lens gekocht en ik vind t super.. lekker lichtgevoelig enzo.. maar meteen op stap voor nachtopnamen hier in de buurt.. nl Shell Moerdijk.. Vinden jullie t wat? Tips??? Ik hoor t allemaal wel...

1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=61529[/img]

2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=61530[/img]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Die tweede is erg mooi, vooral die uitgerekte reflecties op het water. SUPER.


Disclaimer:
Ik ben GEEN expert en ook een beginner, dus DIT is mijn persoonlijke mening, niet gebaseerd op technische of fotografische kennis. :lol:
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

Mijn bescheiden mening:

Foto1:
Leuke poging, maar het is het net niet voor mij.
De lantaarnpaal in het midden is een storend element (je kunt hem moeilijk even omhakken, begrijp ik), maar staat toch in de weg zeg maar.
Verder zie ik erg veel ruis lijkt wel, misschien mooier op ISO 100?

Verder vind ik de voorgrond erg druk en de bovenkant erg leeg zeg maar. Misschien zou een andere compositie spannender geweest zijn.

Foto2:
Verreweg de betere van de twee, mooie reflecties, mooie belichting door de lampen.
Heel leuk gedaan!
Lijkt wel of ik hier een stuk minder ruis zie, heb je deze bewerkt of een lagere ISO Waarde gekozen?

Succes!
Gebruikers-avatar
echidna
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:47
WoonplaatsCOLON Breda

Wat jullie hebben geconstateerd was ook mijn mening... 2 vond ik super en 1 vond ik ook minder.. vooral de ruis.
Het vreemde is dat allebei de foto's zijn gemaakt met dezelfde iso nl.200 sluitertijd van 8 sec. en en diafragma van 6,3.
Maar het leek die avond helder maat er zat veel vocht in de lucht.
Kan het daar mee te maken hebben?
Het jammere van foto 1 is op het moment dat ik kwam aanrijden waren ze nog aan het fakkelen (slechte brandstof verbranden) en je zou net zien dat op het moment dat ik de camera pak het vuur doofde.
Helaas, binnenkort maar weer terug denk ik en dan idd een beter camera standpunt zoeken.
Maar het terrein is goed bewaakt en veel bomen en allerlei andere obstakels in de omgeving.

3. sluitertijd 25 sec. f:6,3 en anderstandpunt (lichte pixels zijn sterren)

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=61553[/img]


Is deze beter dan?

(ik ben erachter gekomen dat bij het verkleinen ook een deel vervaagd van de foto.. Ik zal eens gaan kijken hoe ik dit kan oplossen)
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

Vind ik beter om te zien dan 1 inderdaad, nog steeds wel wat ruis, maar op het oog veel minder dan in foto 1.

Nu heb je ook geen lantaarnpaal in de weg, alleen een klein (transformator?) huisje.
Valt niet op.

Verbetering duidelijk zichtbaar.
Probeer volgende keer eens een wat langere sluitertijd en een andere scherpte-diepte, en bekijk dan de ruis eens.
Gebruikers-avatar
echidna
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:47
WoonplaatsCOLON Breda

Ga ik zeker doen.. dank jullie voor tip...
Gebruikers-avatar
Voske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 235
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2006 19:34
WoonplaatsCOLON omgeving rotterdam

echidna schreefCOLONHallo iedereen van de week mijn nieuwe 50mm lens gekocht en ik vind t super.. lekker lichtgevoelig enzo.. maar meteen op stap voor nachtopnamen hier in de buurt.. nl Shell Moerdijk.. Vinden jullie t wat? Tips??? Ik hoor t allemaal wel...
modbreak: liever geen foto's meequoten aub
Die 2e is echt heel mooi man!
Zei toch dat je geen spijt zou krijgen van die lens ;)[
Gebruikers-avatar
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2006 21:34
WoonplaatsCOLON Delft

Heel mooie foto die tweede en ook die tweede waar de lantaarnpaal niet op staat is veel beter dan de eerder geplaatste foto
Gebruikers-avatar
EsJee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 01 Sep 2005 07:35
WoonplaatsCOLON Sneek
CONTACTCOLON

Ook ik vind foto 2 het mooist. Perfect eigenlijk. Lekkere lens die 50 mm. Ik heb'm ook, moet er s'avonds ook maar eens mee aan de gang.
EOS 350D | EOS 40D | Sigma 18-50mm/F3,5-5,6 DC | sigma APO 70-300mm/F4-5.6 DG MACRO | Canon EF 50mm/F1.8 II | BG3 battrygrip | Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM + zonnekap
|Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI Canon 67mm
Nieuwe site: www.sjackjansmafotografie.nl
Gebruikers-avatar
echidna
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:47
WoonplaatsCOLON Breda

Mensen dank jullie voor al t commentaar.. Helemaal goed.
Nu durf ik toch wel eens n keer n fotootje te plaatsen in een echt topic.. ipv testcase.. ik ga gewoon door met leren!
Gebruikers-avatar
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2006 21:34
WoonplaatsCOLON Delft

Tja, misschien raak ik nu een gevoelige snaar maar dat is beslist niet de bedoeling.

Waar ligt de grens om een foto in een ander topic te plaatsen dan de testcase. Als ik op de verschillende topics kijk dan zitten daar zeker foto's bij die ik eerder in de testcase verwacht en andersom ook foto's die in de testcase staan zouden best elders geplaatst mogen worden.

Lastig kiezen hoor en waar ligt de grens. Nogmaals, ik probeer hier enkel mijn gedachten even in een bericht te zetten. Wanneer iemand hier een antwoord op heeft zou ik dat heel graag horen.
Gebruikers-avatar
Voske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 235
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2006 19:34
WoonplaatsCOLON omgeving rotterdam

Gé schreefCOLONTja, misschien raak ik nu een gevoelige snaar maar dat is beslist niet de bedoeling.

Waar ligt de grens om een foto in een ander topic te plaatsen dan de testcase. Als ik op de verschillende topics kijk dan zitten daar zeker foto's bij die ik eerder in de testcase verwacht en andersom ook foto's die in de testcase staan zouden best elders geplaatst mogen worden.

Lastig kiezen hoor en waar ligt de grens. Nogmaals, ik probeer hier enkel mijn gedachten even in een bericht te zetten. Wanneer iemand hier een antwoord op heeft zou ik dat heel graag horen.
Dat bepaal je helemaal zelf lijkt mij ..
Als je zelf iets aan et prutsen bent en je wilt de mening van anderen horen dan een testcase. Maar vind je dat je een mooie serie hebt gemaakt dan hoeft dat niet in een testcase vind ik, ook al vinden anderen het niet goed genoeg. Ik ben zelf ook zeer kritisch op foto's en vind van mijn eigen foto's altijd wel punten van verbetering (wat overigens niet slecht is denk ik, want zo leer je iedere keer wel weer bij). Dus dan kan ik alles van mezelf wel onder testcase gaan posten..
Gebruikers-avatar
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2006 21:34
WoonplaatsCOLON Delft

Bedankt Voske voor de heldere uitleg. Ik vroeg mij dus af of eerst minimaal een x-aantal foto's moest plaatsen voor je wat verder kon komen maar dat blijkt dus niet het geval te zijn. Natuurlijk is het wel heel prettig om reacties van anderen op je geplaatste foto's te krijgen (graag zelfs) want soms kun je zelf ook aan het twijfelen raken of je foto al helemaal af is.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar