kan ik mijn formaat instellen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
indy1970
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2006 22:55
WoonplaatsCOLON Nijmegen

help ik kom er niet uit, welk formaat gebruikt mijn 350d nou ?
Laatst had ik met iemand een discussie die zei dat de verhouding van mijn foto's 3:4 was en dat als ik die wil laten afdrukken zou het 2:3 moeten zijn. Ik druk meestal af op 10X15 (een verhouding 2:3)
Nu zal waarschijnlijk een deel van de foto afgesneden worden.
Kan ik dit op de camera instellen of moet ik al mijn pix met software baan bewerken?

:oops: mischien is dit een simpele vraag maar ik kan het niet vinden in het boekje of bij de instellingen van mijn camera.....
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Als je het aantal horizontale pixels deelt door het aantal vertikale pixels, dan heb je de beeld verhouding.
Bij de EOS-en is dat 3:2 (of 2:3 in portretstand)

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Inderdaad, de pixels in lengte en breedte delen op elkaar.
Dan kom je bij je camera uit op 3:2. Dit is een vaste verhouding van je sensor.

Reken maar uit: jouw camera levert 3456 x 2304 pixels. Als je beide getallen deelt door 1152 kom je uit op 3 : 2.
Neem een beeldscherm met de resolutie 800 x 600. Dat is weer in de verhouding 4 : 3.

In de wereld van fotografie is op een spiegelreflexcamera de verhouding meestal 3 : 2. Enkele uitzonderingen daargelaten, zo is er onlangs het four/third systeem ge-introduceerd. Ik kan even niet op de naam van de fabrikant komen, maar het is er. Ook zijn er halfbeeld systemen maar dan praat je over peperdure camera's. Op een DSLR zoals de Canon EOS is het altijd 3 : 2. Het maakt dan niet uit of je een 350D of een 1Ds MK II hebt, de verhouding van de sensor blijft gelijk.

Binnen de wereld van beeldschermen is de verhouding vaak 4 : 3. Reken maar uit met een resolutie van bijvoorbeeld 800 x 600.
Compacts komen ook vaak met die verhouding om dat dat mooi vervormingsloos het scherm vult.
Uitzonderingen daarop zijn de zgn. widescreens die steeds populairder worden. De exacte verhoudingen weet ik niet, maar reken dit gemakshalve even als breedbeeld voor de normale "ouderwetse" tv (die ook 4 : 3 is)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONEnkele uitzonderingen daargelaten, zo is er onlangs het four/third systeem ge-introduceerd. Ik kan even niet op de naam van de fabrikant komen, maar het is er.
Als ik me niet vergis, is dat Olympus
dejong1racing schreefCOLONDe exacte verhoudingen weet ik niet, maar reken dit gemakshalve even als breedbeeld voor de normale "ouderwetse" tv (die ook 4 : 3 is)
16:9 :)
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Leica heeft zelfs (op sommige modellen) de mogelijkheid om uit verschillende formaten te kiezen
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

en breedceeld computerschermen... 16:10
Gebruikers-avatar
PhotoBart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2006 22:42
CONTACTCOLON

Ach, de mevrouw van de fotowinkel probeerde me er vorige week zelfs van te overtuigen dat m'n 350D 4:3 is, terwijl dat dus niet zo is...
Het wordt dus nogal eensdoor elkaar gehaald...
[url=http://www.bzwemmer.com]Bart Zwemmer Photography[/url]
jan.brouwers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 203
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2005 15:33
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

En de meeste prosumers hebben de verhouding van 4:3, zelf heb ik de Canon Powershot Pro1 gehad en die had dus ook de verhouding van 4:3.
Nu heb ik een 350D en dat is inderdaad 3:2 en dat is wel effe wennen maar om te laten afdrukken is dat wel wat makkelijker en meer gangbaar formaat.
jan.brouwers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 203
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2005 15:33
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

En de meeste prosumers hebben de verhouding van 4:3, zelf heb ik de Canon Powershot Pro1 gehad en die had dus ook de verhouding van 4:3.
Nu heb ik een 350D en dat is inderdaad 3:2 en dat is wel effe wennen maar om te laten afdrukken is dat wel wat makkelijker en een meer gangbaar formaat.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar