Mijn basisopleiding op de Fotovakschool

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Gisteren heb ik de eerste les gehad van de basisopleiding van de fotovakschool. In dit topic zal ik mijn bevindingen, resultaten en dergelijk bijhouden. Op deze manier kan ik eens laten zien hoe de fotovakschool er in mijn ogen uit ziet.

Ik zal dit dan ook regelmatig updaten met foto's en de gedachten erachter.

---

Ik neem deel aan de fotovakschool in het schitterende Van Nelle gebouw in Rotterdam. Dit is de oude fabriek waar Van Nelle Tabaksproducten zat en waar momenteel 125 bedrijven zitten. Varieërend van advocatuur tot fotovakschool.

De klas bestaat uit 14 leerlingen. Grotere klassen zul je ook niet aantreffen. Dit zorgt ervoor dat er een kleine hechte club ontstaat die persoonlijk begeleid kunnen worden door de docent. Onze docent is Lucas van der Wee.
Het nivea van de klas is redelijk divers, maar toch ge-end op de beginner. Er zitten een aantal mensen, waaronder ikzelf, die toch al wel het een en ander aan ervaring hebben. Maar er zitten ook absolute beginners tussen. Er zit zelfs iemand bij die verleden week pas zijn eerste DSLR gekocht heeft (maar die jongen werkt wel in de grafimedia en is dus toch al veel met drukwerk bezig; hij wil zijn vakgebied gewoon uitbreiden)

De eerste les bestond dan ook voornamelijk uit een aantal basisdingen. Verwacht wordt dat je op de hoogte bent van de bediening van je camera. Je moet dus wel even weten waar de juiste knopjes zitten en waar je het diafragma instelt.

Deze dag werd er veel gepraat. Er viel veel te vertellen over de opleiding. Wat we dus allemaal gaan doen en hoe we dat gaan doen. Uitleg over de regelementen en dat soort dingen. Mee werd al duidelijk dat het geen cursus is, maar een echte opleiding.

Mee werd ook al de eerste opdracht om ons oren gesmeten: "maak iedere dag een foto". Nu zijn alle cursisten mensen die door de week werken en we zaten elkaar al aan te kijken dat we daar geen tijd voor hebben ivm het feit dat het donker is als we niet hoeven te werken. Maar inmiddels heb ik beseft dat we ook binnen kunnen fotograferen. Ja ja, dat kan ook natuurlijk.

Veel uitleg van toch wat theorie. Helaas is dit de kale basis waar je doorheen moet, anders blijf je maar aanmodderen. De dingen zoals sluitertijd, diafragma, ISO en daarmee ook het begrip stops kwamen aan bod. Maar ook was er gelukkig aandacht voor compositie.
Dit is namelijk hetgene waar ik de opleiding voor doe; compositie. Ik merk dat ik voor mezelf de technieken toch grotendeels wel beheers. Bij mij zit het probleem echter in de creativiteit van de foto's. Met andere woorden, ze zijn scherp maar niet spannend. Hoe leg ik die emoties/gevoelens in mijn foto's, dat is hetgene waar ik wat meer over wil weten.

Vervolgens zouden we na de lunch naar buiten gaan. De s'ochtends gehorode begrippen moesten maar eens in de praktijk gebracht gaan worden. We waren tenslote gekomen om te leren fotograferen en dat doe je niet uit een boekje. Gelukkig was het schitterend weer, mooie wolken en schitterend licht. Maar het accent lag meer op het indrukwekkende pand.

Buiten werd de opdracht ons uitgelegd. De leraar noemde een woord en wij hadden een minuut de tijd om daar dan een foto van te maken.

Mij resultaten van een aantal woorden

9/12-1 Snelle sluitertijd
Afbeelding
1/1000 - F/5.6 - ISO 800 - 65mm

9/12-2 Scherptediepte
Afbeelding
1/30 - F/4.0 - ISO 100 - 75mm

9/12-3 Refelctie
Afbeelding
1/50 - F/16 - ISO 800 - 105mm

9/12-4 Kadering
Afbeelding
1/30 - F/8.0 - ISO 100 - 105mm

9/12-5 Drie deling
Afbeelding
1/200 - F/4.0 - ISO 100 - 65mm

9/12-6 Drie deling
Afbeelding
1/30 - F/8.0 - ISO 100 - 100mm

9/12-7 Snelheid
Afbeelding
1/50 - F/8.0 - ISO 100 - 24mm

9/12-8 Abstract
Afbeelding
1/80 - F/8.0 - ISO 100 - 58mm

De foto's zijn geen van alle zwaar bewerkt, een klein beetje levels, beetje saturation meer of minder en een beetje USM. Composities zijn hoofdzakelijk zoals gefotografeerd en niet bijgesneden.

De technische dingen, snelle sluitertijd en scherptediepte zijn dingen waar ik wel tevreden over ben, maar dat is ook iets waar ik al veel mee gedaan heb. De wat meer kunstzinnige dingen zoals abstractie of drie deling is voor mij heel wat anders en die resultaten vind ik persoonlijk ook minder.

Uiteindelijk waren de plaatjes gemaakt en zijn we weer naar binnen gegaan. Op de Mac's hebben we vervolgens naar onze eigen resultaten gekeken. We meoten er een stuk of tie afdrukken en volgende keer meenemen zodat we ze kunnen bespreken. Ik heb in ieder geval deze acht gekozen en moet er nog twee bijzoeken. Uiteraard zullen de resultaten ook hier te zien zijn.

vervolgens werd er ook nog aandacht besteed aan twee andere opdrachten

1) we moeten een spreekbeurt houden over een andere fotograaf. En dan wel een bekende fotograaf die ons aanspreekt. Ik ben op 3 maart aan de beurt. Gelukkig maar, want ik zou geen fotograaf weten te verzinnen die mij raakt. Ik wordt geraakt door tal van foto's en niet de foto's van 1 persoon.

2) aan het einde van de opleiding moeten we een reconstructie gemaakt hebben van een bestaande foto. Welke foto ik kies, dat weet ik ook nog niet, maar als ik het weet zal ik het laten zien.

Vervolgens mochten we nog vragen stellen en hebben we een uurtje gepraat over verschillende fotografen.

Ik hoop dat mijn ervaringen iets toevoegen en dat ik andere mensen kan laten zien of de opleiding iets voor ze is. Het gaat toch over behoorlijk wat geld.

Mijn verwachting is dat ik op technisch vlak in de basisopleiding niet zoveel meer vooruitkom, maar op het vlak van compositie bijvoorbeeld weer wel.
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 7 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
labby
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 326
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2004 08:44
WoonplaatsCOLON brabant

Erg leuk om nu eens een keer meer te lezen (inside information) van zo'n opleiding.
Je leest er wel van alles over maar op deze manier wordt het heel persoonlijk, alsof we er zelf bijzijn.
Leuk .. ga ik volgen ...

:D
Eos 350D; 18-55 kitlens; canon EF 50 F1.8 II; canon 38-76 F4.5; canon 80-200 F4.5; sigma 17-70 F2.8-4.5; canon speedlite 430EX;Batterygrip canon.
Gebruikers-avatar
4Runner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 178
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2006 22:05
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Leuk en goed verslag, ik denk dat er een hoop mensen met plezier zullen meelezen. Ikzelf zou ook best graag die opleiding doen, maar het is inderdaad een hoop geld en fijn om te kunnen lezen of jij persoonlijk het de moeite waard vind.
Videorep
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 11:53
WoonplaatsCOLON Valkenswaard

Inderdaad leuk een verslag van iedere les.
Zir er zelf ook aan te denken om een cursus te volgen, maar twijfel nog een beetje van hoe en waar.
Het hele gebeuren is voor mij totaal nieuw.

Groet John
Beginner
Canon EOS 400 met kitlens 18 - 55 +EF 24-105 F4L IS USM + EF 70-300 F4-5.6 IS USM + Battery Grip BG-E3, + 2x San Disk Ultra 2 1.0 GB + 1x San Disk Ultra 2 2.0 GB 1x San Disk Ultra 2 512mb
Gebruikers-avatar
D'n enige echte Senior!
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 307
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 12:09

Ik ga je zeker proberen te volgen tijdens de opleiding.
Bedankt alvast voor deze opzet, ik hoop dat je het gaat doorzetten.
Gebruikers-avatar
sparco85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 146
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2004 17:04
WoonplaatsCOLON leiden
CONTACTCOLON

erg leuk...ook ik ga je volgen.en mischien wel zo dat ik er ook een opleiding aan over houd :wink:
Canon eos 300D ¦ Kitlens18-55mm ¦Canon 90-300mm 4.5-5.6¦Tokina 12-24mm F/4.0 AT-X PRO¦Canon 70-200L F4.0 ¦Sunpak speedflitser 18-55mm¦Canon BG-E1 grip¦Vanguard proffesional backpak oreon 52¦Sandisk Ultra II 2.0+ 4.0 GB¦Canon RS-60E3¦
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De"dagfoto" van 10 december:

10/12-1
Afbeelding
1/40 - F/8.0 - ISO 100 - 40mm

Op zich wilde ik mijn sportschoenen al langer op de foto zetten, maar nu moest het er dus maar eens van komen. Waarom zo lang gewacht? ze stinken nogal :wink:.
De voorste schoen is opgevuld met sokken om hem wat voller te laten lijken. Anders krijg je zo'n ingezakte schoen. De achterste staat met de hak op een kleine verhoging zodat hij er wat bovenuit kwam.

Qua belichting heb ik gebruik gemaakt van 2 kleine halogeen spotjes. Alleen zorgen deze voor erg on-egaal licht. Ik heb ze gericht op de voor en achterkant van de voorste schoen. Om de harde schaduwpartijen op de achtergrond wat te verzachten, is er gebruik gemaakt van de flitser die omhoog gericht stond en waarbij het reflector-ruitje uit de flitser omhoog stond.

De bewerking in photoshop ging wat verder als normaal.
Na het verwijderen van stofjes e.d. heb ik met levels de fletsheid uit de foto gehaald. De schaduwpartijen werden ingekleurd met een blauwe kleur, geselecteerd uit de schoen. Met Gausian Blur werd dit verzacht en dmv een overlay werd dit netjes geblend.

Het resultaat is dus een opstelling van mijn sportschoenen. Het accent op de shoenen wordt, in mijn ogen, neergezet door de tekeningen in de schaduw.
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 12 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Leeuwtje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2006 19:57

Echt precies de zelfde opdrachten die wij ook moeten doen haha maaruh er was al een opleidingen topic ?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Aha, een soort weekboek!
Leuk en interessant om te lezen.
Ik blijf dit volgen (en steel waarschijnlijk af en toe wat van jouw opgedane kennis!)

Veel succes (en plezier!)

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

ik heb de basis opleiding gedaan aan de fotovakschool te amsterdam (op zaterdag) en heb hier best wel wat van geleerd.

Probleem is nu dat je eigenljik verder zal moeten. De basis is kostentechnisch nog te doen, maar de vervolg opleidingen zijn een stuk duurder :wink:

succes gewenst de komende 14 weken.
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

interessant topic om te volgen !

ik hoop wel dat je uiteindelijk iets aan de opleiding hebt !
CanonRob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2006 12:44

hey Jeroen

leuk verslag

de foto met kader (die auto) vind ik prachtig ...waarom weet ik niet, ben maar een amateur
en de foto van die sportschoenen zijn ook super

succes verder

grtz

Rob
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

dejong1racing schreefCOLON....
1) we moeten een spreekbeurt houden over een andere fotograaf. En dan wel een bekende fotograaf die ons aanspreekt. Ik ben op 3 maart aan de beurt. Gelukkig maar, want ik zou geen fotograaf weten te verzinnen die mij raakt. Ik wordt geraakt door tal van foto's en niet de foto's van 1 persoon.

..
Bekénd is een relatief begrip, n.l. wáár bekend ? Hoeveel bekendheid moet die fotograaf hebben ?

Ik denk aan mensen die ik van dit forum ken, Jasper, Frank, Cor.... (en excuses voor AL DIE ANDERE goeie platenmakers die er hier op dit forum zwerven..).
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Leeuwtje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2006 19:57

Wheely schreefCOLON
dejong1racing schreefCOLON....
1) we moeten een spreekbeurt houden over een andere fotograaf. En dan wel een bekende fotograaf die ons aanspreekt. Ik ben op 3 maart aan de beurt. Gelukkig maar, want ik zou geen fotograaf weten te verzinnen die mij raakt. Ik wordt geraakt door tal van foto's en niet de foto's van 1 persoon.

..
Bekénd is een relatief begrip, n.l. wáár bekend ? Hoeveel bekendheid moet die fotograaf hebben ?

Ik denk aan mensen die ik van dit forum ken, Jasper, Frank, Cor.... (en excuses voor AL DIE ANDERE goeie platenmakers die er hier op dit forum zwerven..).
hahahah doe je het anders ff over mij :lol: :lol: nee hoor geintje :wink:
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Leuk topic ! Ik ga dit blijven volgen. Lijkt me echt de moeite waard :-)

Lijkt me ook leuk om straks de eerste paar foo's met je laatste foto's van de opleiding te kunnen vergelijken :)
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Idd een erg leuk topic.

Een soort dagboek gaat dit worden.
Leuk :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Inderdaad een erg leuk topic om te blijven volgen...
Ben zelf ook naar de open dag geweest bij precies dezelfde opleiding.

Zat er nog over te twijfelen (samen met mijn zusje) maar gaan dan toch pas volgend jaar ergens beginnen (als het uberhaupt past in wat ik van plan ben).
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

leuk dat je het opschrijft allemaal, ik herken het allemaal heb zelf de basis in Rotterdam gedaan dit voorjaar.

In januari begin ik met de vakopleiding en volgens mij krijg ik ook in het begin jou leraar.

Als het goed is hebben ze verbouwd onlangs en hebben ze een stuk op de verdieping erbij getrokken.

Hebben jullie nog pauze in de grote kantine op de tweede verdieping of is die nu dicht?

Ik ga je in de gaten houden, dat dagboek dat mag best verdeeld over je week de ene dag een serie van 3 ofzo en dan weer een dag niet.
Het is best moeilijk om dit naast je bestaande opdrachten te doen.
Het leuke is wel dat anderen het ook zien en dat je elkaar aan kan vullen met tips of opmerkingen, ik vond dat super. (vooral als het goed commentaar was).

Gr. Jan.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

jandb schreefCOLON Hebben jullie nog pauze in de grote kantine op de tweede verdieping of is die nu dicht?
We zijn niet in de kantine van de tweede verdieping geweest. We zouden hier gebruik kunnen maken van het meubilair, want de andere faciliteiten zijn gesloten.
jandb schreefCOLON Ik ga je in de gaten houden,
ehmmm..... help
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maandagavond = snookeravond.

11-12/1
Afbeelding
1/15 - F/7.1 - ISO 1600 - 67mm

Geprobeerd de beweging van de ballen vast te leggen en het lijkt mij wel aardig gelukt. Het licht was niet al te best (vandaar ISO 1600, maar toch)
Helaas het statief niet bij, anders was het waarschijnlijk ook mogelijk geweest met lagere ISO. Maar nood breekt wet, dus flitsertje erop en proberen. Naderhand wel de flitsreflecties eruit gehaald.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar