oudere Metz 45 cl-4 op Canon

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Ik heb een oude Metz 45 cl-4 gekregen met aansluiting voor minolta. Dwz, naast de staafflitser heb ik er twee kabeltjes bij, 1 voor een standaard flitsschoentje en 1 met daaraan vast een IR lichtmeter voor op de cam...met minolta aansluiting. Dat past dus niet op mijn Canon. nu wil ik wel de TTL gaan gebruiken. Wie kan mij adviseren over goedkope maar goede oplossing? bijv. zijn deze IR units ook (nog) voor Canon te koop? Of zijn er third-pary-products? Ik heb wel gezocht maar niets gevonden...

Ik heb erbij nu:
- SCA 333/2 AF adaper voor minolta met kabel
- 45-47 kabel...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Is de handleiding op http://www.metz.de/photo_electronics/be ... n.164.html misschien nuttig?
Verdere suggesties heb ik helaas niet :cry:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

die heb ik reeds gedownload maar daar staat in wat er toen gebruikelijk was, niet hoe deze op de moderne cam's past... :cry:
www.johanvanderwielen.nl
Ton-Otter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1155
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 18:18
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar er zijn slave trikkers in de handel

Afbeelding
[i] [size=75][color=blue] Greetings Ton. [/size][/color][/i]
[url=http://www.tonotter.com]Kijk ook eens op mijn [size=84][color=red][b]WEBSITE[/b][/color][/url][/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

niet echt... want ik wil hem naast mijn cam hebben..
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

En waar kun je deze slave triggers krijgen ?

(Ik heb een nog oudere 34 bct 2)
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik volg dit draadje met grote interesse.

Helaas kan ik (tot nu toe) weinig terug vinden op internet over Metz flitsers i.c.m. Canon EOS bodies (v.a. 2003)

Wel heb ik begrepen dat er ook een Metz 45 CL4 Digital bestaat, welke nieuw in de serie zou zijn, en deze zou geschikt zijn voor alle moderne digitale SLR's.

Wie weet er het fijne van?

Wat maakt een Metz 45 CL4 zo bijzonder? Wat is het richtgetal? Werkt de ETTL-II lichtmeting van de Canon 20D / 350D / 30D en 400D i.c.m. een Metz 45 CL4 flitser? Wat is overigens het grote voordeel van een staaf-flitser die naast de body geplaats word, in plaats van bovenop de cam?

Wie, o wie... :?:

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Met de Metz 45 kan je niet E-TTL flitsen. De flitser kan wel TTL aan maar dat werkt dus niet met een digitale camera. Sinds kort heeft Metz een 45 in digitale uitvoering. Helaas zit het verschil in de flitser zelf en niet in de adapter modules.

Bij TTL wordt de lichtmeting gedaan terwijl de sluiter open staat, dus tijdens het maken van de foto. Bij E-TTL wordt vlak voordat de sluiter opengaat een meetflits gemaak. Een E-TTL flitser geeft dus twee flitsen af, een meetflits en een hoofdflits.

Je kan de flitser wel op half automaat gebruiken. Je moet dan het diafragma op de camera en de flitser instellen. De meting van het flitslicht wordt dan door de censor van de flitser gedaan.

Sinds dat ik overgestapt ben van een EOS-5 naar een EOS-5D heb ik een Metz 50MZ-5 werkloos in de kas liggen. Wel een beetje zonde van een mooie flitser.
Ton-Otter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1155
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 18:18
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Peije schreefCOLONEn waar kun je deze slave triggers krijgen ?

(Ik heb een nog oudere 34 bct 2)


Ik weet zo niet waar ze deze dingen verkopen maar als je even zoekt met een zoekprogramma b.v. Google
onder Seagull SYK dan vind je er een hele hoop

kwam deze site ook tegen
http://www.keesmoerman.nl/flits.html
[i] [size=75][color=blue] Greetings Ton. [/size][/color][/i]
[url=http://www.tonotter.com]Kijk ook eens op mijn [size=84][color=red][b]WEBSITE[/b][/color][/url][/size]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

HdB schreefCOLONSinds dat ik overgestapt ben van een EOS-5 naar een EOS-5D heb ik een Metz 50MZ-5 werkloos in de kas liggen. Wel een beetje zonde van een mooie flitser.
Als dat ding wel handmatig in te stellen valt heb ik er wel belangstelling voor...
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Ton_Otter, Dank je nu heb ik een paar namen waar ik oip kan zoeken...

Schoffie, is dit niks voor jou ?

Flitsadapter gebruikt bij eos350D en Metz 45 CT

verder staat er hier ook nog wat info
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
Gebruikers-avatar
shutterbug
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 18:54
WoonplaatsCOLON Tilburg

Peije schreefCOLONEn waar kun je deze slave triggers krijgen ?

(Ik heb een nog oudere 34 bct 2)
Let op Peije...
Deze werken uitsluiten op een flitser die ALLEEN een middencontact heeft.

Groet
Shutterbug
[size=75]30D/EF-s 17-85mm f1:4-5.6 IS USM/ EF 28-80 f1:3.5-5.6/ EF 50mm f1:1.8 II/ EF 70-200mm f1:4 L USM/ EF 100 f1:2.8 macro USM/ TC2X II/ 580 ex[/size]
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Bedankt voor de waarschuwing. Ik dnek dat ik het dan veilig kan gebruiken. Het is een flits uit '78....
Gebruikers-avatar
shutterbug
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 18:54
WoonplaatsCOLON Tilburg

dan lukt het zeker Peije

Shutterbug
[size=75]30D/EF-s 17-85mm f1:4-5.6 IS USM/ EF 28-80 f1:3.5-5.6/ EF 50mm f1:1.8 II/ EF 70-200mm f1:4 L USM/ EF 100 f1:2.8 macro USM/ TC2X II/ 580 ex[/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

ff een heel oud topic kicken...

Gisteren was eos4all bij mij met zijn nagenoeg zelfde Metz flitser en samen hebben we de mijne a/d praat gekregen... :D

Nu heeft mijn 1D een x-sync die de oudere flitsers nog aan kan
en kan ik hem dus nu rechstreeks gebruiken als TTL flits (dus cam op M en flits instellen op diafragma van de cam, dmv varieren van ingestelde diafragma waarde op de flits kan ik hem harder en zachter laten flitsen... ), werkt perfect.

Maar goed, dat is niet echt interessant omdat ik een 580 heb (hoewel, bij trouwrapportages kan het nog wel eens handig zijn want dan kan de 580 op de 350D), het wordt interessanter om hem als tweede flits te laten meeflitsen. Met de volgende onderdelen:

Afbeelding

en

Afbeelding

(beide van eos4all)

heb ik de flits op statief gezet en kon ik draadloos indirect flitsen... ook kan ik nu met twee fltsers flitsen omdat hij nu reageert op licht...

dusssss.....

ff deze onderdeeltjes kopen en het accuzuur ui mijn battery pack verwijderen :cry: en dan heb ik een mooie tweede flitser... :D
Laatst gewijzigd door 1 op schoffie, in totaal 9 keer gewijzigd.
www.johanvanderwielen.nl
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

ja, leuk speelgoed, en een goedkope manier om een geweldige flitser te kunnen blijven gebruiken.

En nu ga ik in rood over. De 1D kan de hoge voltages aan van de oude Metz. Ben je niet zeker van het schakakelvoltage van je flitser, of van het voltage dat je camera aan kan, sluit dan nooit de flitser direct aan op je camera. Ook een flitser met alleen batterijtjes er in, kan honderden Volts op het schakelcontact hebben staan, en een 350D kan echt maar 6 Volt aan.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

@eos4all: bij een 350D speelt dat probleem niet omdat de 350 geen x-sync contact heeft. Maar dit speelt wel bij de 30D en 20D!!!

[edit]: layout verwijderd...
Laatst gewijzigd door 2 op schoffie, in totaal 9 keer gewijzigd.
www.johanvanderwielen.nl
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Bij de 300D/350D/400D speelt het probleem ook: Er zijn goedkope blokjes, die je op je flitsschoen kunt zetten, waardoor je wel een x-sync contact hebt.

NB: Er is een ook blokje in de handel, dat de waarde terug brengt naar een veilige 6 Volt, kost "slechts" 75 euro (is dan ook "aanbevolen door Canon").
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

ok... dat wist ik niet :oops:

tja, flitsen is niet bepaald mijn hardcore knowledge... :lol:
www.johanvanderwielen.nl
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Goed nieuws (voor mij dan):

op dezepagina staat (rode accentuering is van mij):
It's likely you'll never see an official list of all Canon SLRs according to this specification, because Canon Inc. (our parent company in Japan) simply doesn't do things like that. I've been with Canon USA since 1982, so I'm in a pretty good position to know Canon Inc.'s habits. However, I'll be happy to provide you with my unofficial list:

Canon Digital SLRs safe for TCV up to 250 volts:
EOS-1D Mark II N, EOS-1D Mark II, EOS-1Ds Mark II, EOS-1D, EOS-1Ds
EOS 30D, 20D, 5D
EOS Digital Rebel XTi, XT (400D/350D)
EOS D6000/D2000, Kodak DCS560/DCS520 (circa 1998)
EOS-DCS series (circa 1995)

Canon Digital SLRs safe for TCV up to 6 volts:
EOS 10D, D60, D30
EOS Digital Rebel (300D)

Canon 35mm SLRs safe for TCV up to 250 volts:
EOS-1V, EOS-1N, EOS-1, EOS 3

Canon 35mm and IX240 SLRs safe for TCV up to 6 volts:
EOS 650, 620, 630, RT
EOS 850, 750, 700
EOS Rebel Series
EOS Elan Series
EOS 10s, A2E, A2
EOS IX, IX Lite
T90

Canon SLRs released earlier than the T90 did not have TTL flash circuits, and comprehensive information on safe TCV levels is not available.

The trigger circuit voltage (TCV) rating for any EOS SLR is the same on the hot shoe as it is on the PC terminal (if the camera has one), but the acceptable TCV level varies according to the camera model. Incidentally, the main reason for the difference is the way the X-sync signal is generated. With the 250V cameras, the X-sync signal is generated electronically. With the 6V cameras, the X-sync signal is generated mechanically. There are no guarantees, but going forward I anticipate that most if not all future EOS SLRs will be safe for TCV up to 250 volts.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar