Theatervoorstelling fotograferen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Ik ben gevraagd om voor een amateur theatergroep tijdens de generale repetitie foto's te maken.

Nu heb ik een 400d met alleen de kitlens, ik overweeg de 50mm/f1.8 prime erbij te kopen.

Is, los van de overige kwaliteiten, de prime geschikt om foto's mee te maken van het theater?

Ik krijg alle bewegingsvrijheid, de lichthoeveelheid zal wel redelijk ok zijn (niet in alle scenes, soms wordt er gedimt).

Zijn er nog overige tips?
Gebruikers-avatar
Xeor
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2006 21:04
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Ja als de foto's gaat maken met de kitlens zet je camera dan op de M stand.
En experimenteer een beetje met wat instellingen.

Ik heb nog wat foto's staan op mn Flickr ( hier ) van een theater waar ik foto's heb gemaakt ( JTC on Stage map ) ook met de kitlens zonder flits.

Maar ik denk dat je je 1.8 lens moet gaan gebruiken, dan heb je teminste niet zoveel last van lange sluitertijden en vooral niet gaan flitsen, door niet te flitsen behoud je de sfeer.

Hopelijk heb je er wat aan,
Groetjes Alex.
[size=75]Canon EOS 350D | BG-E3 | Canon 50mm F1.8 II | Sigma 70-300mm Apo Macro | Sandisk II 1gb | Sandisk 256mb | Crumpler: The Puppet | Vanguard VT 300 statief |
[url=http://vision-designs.nl/]Vision - Designs[/url][/size]
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Ga je toekomen met 50mm?
Je kunt geen close ups maken zonder op het podium te komen.
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

check dit topic
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Bartjebart schreefCOLONcheck dit topic
Check :wink:

Ik zal erg dicht bij het podium kunnen komen, maar niet op het podium.
Een langere telelens heb ik nog niet, dus het is of 55 of 50mm.
Gezien de lichtsterkte van de kitlens heb ik dus zelf het idee dat ik beter de 50mm kan nemen.

Een telelens staat zeker nog op het programma, maar stel ik zou een telelens willen gebruiken bij een dergelijke voorstelling. Voldoet in dat geval bv de 70-200L F/4? Of is de lichtsterkte te gering?

Ik lees hier van veel mensen op het forum dat de F/4 wordt ingeruild voor de F/2.8....
Denlub
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2004 11:51
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Ik heb zelf ook redelijk goede ervaringen met de 50mm 1.8 in het donker.

Heb zelf laatst ook een amateurvoorstelling gedaan met redelijk licht.
Je kunt de hele shoot zien op http://www.dennislubbersen.com/tovedem

Alle foto's zijn gemaakt met de 28mm 1.8 of met de 50mm 1.8.

Tevens kan ik je als tip geven om goed op de belichting te letten, als de personen namelijk uitgelicht zijn en de achtergrond is donker kan het namelijk gebeuren dat de personen uiteindelijk overbelicht op de foto komen. Dit kan je voorkomen door de foto te onderbelichten...

(dit gaat alleen op als de personen zijn uitgelicht, dus niet als het hele toneel geheel verlicht is)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Dennis.
[size=67]Eos 5DII - Eos 20D - EF 50/1.8 - EF 28/1.8 - EF 100-400L is usm - EF 24-70L usm - EF 70-200L 2.8 is usm - speedlite 580 [/size]
Gebruikers-avatar
HaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 197
GeregistreerdCOLON 26 Sep 2005 22:59
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ik zou hem op de centrale licht meting instellen (9% in het centrum van het beeld) om overbelichten te voorkomen.

Camera op de sportdrive in de "Av" stand en steeds 2 foto's tegelijk maken bij een heel groot diafragma (1.8 - 2.8 ).

Suc6 !
Christiaan

Ik ben helemaal niet nieuwsgierig, maar ik wil wel graag alles weten ;)
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Nog even een vraag, want: vanavond gaat het gebeuren!

Zowel het podium als het decor zullen redelijk goed belicht zijn. Ik neem zowel mijn kitlens als 50mm prime mee.

Hoe moet ik omgaan met de witbalans? Ik kan op RAW + L schieten maar dan is mijn 2gb na 98 foto's vol. Alleen RAW kan ook maar dan moet ik achteraf voor iedere foto (of batchgewijs) aanpassingen verrichten.

Ik ben bang dat als ik AWB schiet de witbalans fout staat.
Graag jullie advies.

Qua scherptediepte, ik kan tot het podium komen (niet erop) (dus tot 2-5 meter weg van de spelers). Veroorzaakt een groot diafragma dan niet teveel scherptediepte bij meerdere spelers op het podium?

Edit: qua sluitertijd : 50x1,6 = 80. Dus minimaal schieten op 1/80. Wat is de meest ideale sluitertijd (afgezien van diafragma). Het kan best zijn dat door de grote hoeveelheid licht de sluitertijd best kort kan zijn.

Edit 2: In dat andere topic wordt aanbevolen -1 stop te onderbelichten. Een hele stomme vraag, maar hoe doe ik dat? Sluitertijd +1 stand tov geadviseerde stand? Of de AEB naar links?
Indien zowel het podium als de spelers goed verlicht zijn, is onderbelichting dan nodig?
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Je 50mm zal scherper zijn dan je kitlens.

Witbalans zet ik zelf altijd op "Auto".
2 Gb heb je zo vol geschoten dus zou ik alleen op JPG gaan schieten.
En RAW + M? Kan je dat ook met de 400D?

Er kan weinig mis gaan met de autobalans omdat er meestal vele verschillende kleuren zijn op zo'n podium.
Ik heb in het verleden een keer de witbalans per ongeluk op "Zonlicht" gezet. Prachtig van kleur vond ik ze :)

2 - 5 meter afstand krijg je idd meer scherpte in de diepte.
Hoeft toch niet erg te zijn?

Er is geen ideale sluitertijd omdat de lichtsterktes te snel achter elkaar gaan. Als je daar bang voor bent zou ik op de AVstand (diafragma voorkeuze) gaan fotograferen zodat de sluitertijd altijd "goed" is.

En zeker -1 stop onderbelichten.
Hoe je dat bij een 400D doet zou ik niet weten omdat ik zelf geen 400D heb.
Handleiding?

Succes vanavond!!
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

RAW + M kent de 400d niet. Of alleen RAW of RAW + H. Helaas geen optie.

Ik zal vanavond de witbalans op AWB laten staan. Desnoods dat ik met de kleurbalans in CS2 ga sleutelen als het écht fout gaat.

Qua onderbelichting, ik hoop nog op een antwoord vandaag. Anders moet ik vanavond maar even snel de handleiding raadplegen. Die zit al in m'n fototas klaar, alleen ken ik nog niet alles van buiten :wink:
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

jivecar schreefCOLONRAW + M kent de 400d niet. Of alleen RAW of RAW + H. Helaas geen optie.

Ik zal vanavond de witbalans op AWB laten staan. Desnoods dat ik met de kleurbalans in CS2 ga sleutelen als het écht fout gaat.
Ik denk dat het wel goed gaat met die witbalans.

Niet te veel stoeien in PS en als je een JPG gaat bewerken deze dan in een keer goed bewerken en opslaan.
Dus niet 10 keer bewerken en 10 keer het zelfde bestand opslaan want dat gaat ten koste van de kwaliteit van je foto.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

sugarman schreefCOLON
jivecar schreefCOLONRAW + M kent de 400d niet. Of alleen RAW of RAW + H. Helaas geen optie.

Ik zal vanavond de witbalans op AWB laten staan. Desnoods dat ik met de kleurbalans in CS2 ga sleutelen als het écht fout gaat.
Ik denk dat het wel goed gaat met die witbalans.

Niet te veel stoeien in PS en als je een JPG gaat bewerken deze dan in een keer goed bewerken en opslaan.
Dus niet 10 keer bewerken en 10 keer het zelfde bestand opslaan want dat gaat ten koste van de kwaliteit van je foto.
OK thx, ga ik proberen.
Ben er (met de search) al achter dat 1 stop onderbelichten inderdaad het neerwaarts bijstellen is van de AEB met 3 stapjes.
Al vraag ik mij serieus wel af of mijn foto's dan niet te donker zijn.
Ik heb het idee dat de 400d standaard al 1/3 tot 2/3 onderbelicht is.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

@jivecar, en? Hoe ging het?

Zie nu pas je post.
Maar AEB is iets anders dan onderbelichten.
Je maakt 3 foto's van 3 verschillende belichtingen achter elkaar.

Ik ben benieuwd naar je resultaten.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Brian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 789
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2005 10:06
WoonplaatsCOLON Maas & Waal
CONTACTCOLON

sugarman schreefCOLONEr is geen ideale sluitertijd omdat de lichtsterktes te snel achter elkaar gaan. Als je daar bang voor bent zou ik op de AVstand (diafragma voorkeuze) gaan fotograferen zodat de sluitertijd altijd "goed" is.
:?: Wat bedoel je hiermee, want ik ben het even kwijt. Als je er zeker van wil zijn dat je sluitertijd goed is, moet je toch in TV stand schieten, of mis ik hier iets.
Canon 40D / Canon 50mm f1.8 / Tokina AT-X 12-24mm f4 / Canon 24-105 f4.0L IS USM / Sigma 70-200mm f2.8 EX APO DG MACRO HSM / Canon 430 EX
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Brian schreefCOLON
sugarman schreefCOLONEr is geen ideale sluitertijd omdat de lichtsterktes te snel achter elkaar gaan. Als je daar bang voor bent zou ik op de AVstand (diafragma voorkeuze) gaan fotograferen zodat de sluitertijd altijd "goed" is.
:?: Wat bedoel je hiermee, want ik ben het even kwijt. Als je er zeker van wil zijn dat je sluitertijd goed is, moet je toch in TV stand schieten, of mis ik hier iets.
Daar heb je gelijk in Brian.
Maar het nadeel vind ik van de TVstand (zeg 1/60s tot 1/80s) in donkere omgevingen is dat de foto's snel onderbelicht gaan raken.

Als het concert goed wordt uitgelicht door de lichtman dan zou ik persoonlijk kiezen voor de AVstand omdat ik dan met scherpte in de diepte kan gaan spelen. Sluitertijd ligt dan meestal toch wel boven 1/100s.
Wel in de gaten houden tijdens het schieten die sluitertijd.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

En jivecar, ik ben benieuwd naar je resultaten naar aanleiding van al de tips die je van hier heb gekregen.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Zo even een update van mij!
Ja ik ben er nog steeds hoor. Het fotograveren ging goed, op verschillende standen geschoten (vnl toch wel P waarbij ik de sluitertijd en diafragma monitorde en indien nodig naar TV/AV ging).

Ik zal nog een aantal foto's plaatsen in een testcase, maar momenteel ben ik nog met de nabewerking bezig van de foto's.

Nadeel vond ik overigens wel dat veel foto's van onderen geschoten zijn, puur omdat ik het podium niet opkon. Maar goed, dat blijf je houden.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

edit:verkeerde topic. ;)
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

En hierbij dan de link naar de testcase:

http://eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.p ... 768#385768
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar