Honden

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
may
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 18:16
WoonplaatsCOLON N'dijk

Nou vandaag wat foto's geschoten dit zijn de beste (van de slechtste) graag tips voor de ISO en scherpte bij deze donkere dagen, de compositie is niet best maar het mij om tips om fatsoenlijke foto's te schieten bij zulk donker weer.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=63459[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=63454[/img]
350D wannabe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2005 13:31
WoonplaatsCOLON Heiloo

Helaas zie ik geen Exif files bij de foto's, maar in het algemeen moet je aan de volgende criteria voldoen.

ISO zo laag mogelijk (100) met in acht neming van een goede sluitersnelheid.
Deze laatste krijg je door de focusafstand te vermenigvuldigen met de cropwaarde van je kamera en dat geïnveteerd.
Makkelijker: neem je een foto op 100mm, dan vermenigvuldig je dit met 1,6 (de cropfactor van de 300D, 350D, 400D, 10D. 20D en 30D). Na het inveteren (omdraaien) kom je een sluitersnelheid van minstens 1/150ste sec.
Deze snelheid heb je nodig om geen last te hebben van bewegings onscherpte. Je kamera geet vanzelf aan of je met een bepaalde ISO waarde aan deze snelheid komt.
Hierbij moet je uitgaan van een diafragma van tussen de 6 en 8 wil je een leuke scherptediepte krijgen.
Hopelijk kan je hier wat mee.
Mvgr, Hans.

[size=67]Canon 350D + Canon 70-200 f:4L + Tamron 28-75mm f:2.8 + Canon 50mm f:1.8 + Tokina 12-24mm f:4 + Sigma 18-125mm f:3.5-5.6 + Canon Speedlite 430EX met omnibounce[/size]
may
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 18:16
WoonplaatsCOLON N'dijk

Hmm klinkt ingewikkeld allemaal maar als het weer donker weer is zal ik eens aan de gang gaan, met de verschillende instellingen bedankt voor je tip.

De iso waarden van deze foto's zijn iig veel te hoog, maar anders warn de foto's onderbelicht, dus ik zal eens aan de gang gaan met sluitertijd en diafragma.
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

Blijven proberen is het advies hier inderdaad.
Probeer ook de volgende keer de honden niet zo centraal in de foto te plaatsen.

Zoek eens op gulden snede met de zoekfunctie en je hebt een hele tutioral over dit fenomeen.

Dat werkt echt beter, onderwerpen in het midden zijn namelijk al gauw saai.
may
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 18:16
WoonplaatsCOLON N'dijk

marx schreefCOLONBlijven proberen is het advies hier inderdaad.
Probeer ook de volgende keer de honden niet zo centraal in de foto te plaatsen.

Zoek eens op gulden snede met de zoekfunctie en je hebt een hele tutioral over dit fenomeen.

Dat werkt echt beter, onderwerpen in het midden zijn namelijk al gauw saai.
Daar heb je helemaal gelijk ik, maar aangezien fatoenlijke foto's maken nog niet eens lukte. heb ik dat niet gedaan :oops:
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

je hebt gefotografeerd op 125mm, diafragma f11, sluitertijd 1/60 en iso 1600 met een EOS350

Dat diafragma mag een heel stuk verder open (lager getal), je wilt helemaal niet zoveel scherpte-diepte. dan krijg je vanzelf meer licht en kan je ISO naar beneden.
Je sluitertijd is aan de lange kant voor 125mm, daardoor kun je bewegingsonscherpte van jezelf krijgen als je geen statief gebruikt.

Maar met dit donkere weer blijft het moeilijk. Probeer vooral het inzoomen te beperken (stapje naar voren kan vaak ook), zodat je wat langere sluitertijden kunt gebruiken en hou je camera zo stil mogelijk (goed ondersteunen met beide handen, armen tegen je lichaam, adem inhouden bij afdrukken (behalve bij erg lange sluitertijden ;-) )
may
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 18:16
WoonplaatsCOLON N'dijk

eos4all schreefCOLONje hebt gefotografeerd op 125mm, diafragma f11, sluitertijd 1/60 en iso 1600 met een EOS350

Dat diafragma mag een heel stuk verder open (lager getal), je wilt helemaal niet zoveel scherpte-diepte. dan krijg je vanzelf meer licht en kan je ISO naar beneden.
Je sluitertijd is aan de lange kant voor 125mm, daardoor kun je bewegingsonscherpte van jezelf krijgen als je geen statief gebruikt.

Maar met dit donkere weer blijft het moeilijk. Probeer vooral het inzoomen te beperken (stapje naar voren kan vaak ook), zodat je wat langere sluitertijden kunt gebruiken en hou je camera zo stil mogelijk (goed ondersteunen met beide handen, armen tegen je lichaam, adem inhouden bij afdrukken (behalve bij erg lange sluitertijden ;-) )
Jeetje hoe weet jij dat, klopt allemaal, mijn Iso was veeeel te hoog, maar anders werden de foto's te donker, ik heb overigens meerdere diafragma en sluitertijden gebruit maar het haalde niks uit, en die r*thonde renden zo snel en als ik dichtbij kwam, gingen ze naar mij toe :(
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

En toch, als je je diafragma vergroot (lager f-getal, bijvoorbeeld f4, f5 of f5.6) dan kun je met een veel lagere iso en een kortere sluitertijd toe. Ik zou hoogstens 200 of 400 hanteren voor de iso, als dat al nodig mocht zijn. En het vergroten van het diafragma heeft als resultaat dat je honden beter afsteken tegen de achtergrond. Die vervaagt dan namelijk. En met een kortere sluitingstijd heb je het voordeel dat je de honden "bevriest" op het moment dat ze mochten bewegen. Dus ook meer kans op scherpte.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
c.pennekamp
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2279
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2005 15:04
WoonplaatsCOLON Grootebroek NH
CONTACTCOLON

Hier nog een kleine tip

Neem eens een wat lager standpunt in, zet hond op een dijk met een mooi blauwe lucht er achter, zelf ietsje lager als de hond gaan zitten om te fotograferen, geeft een mooi effect.

Succes
Groeten Cor
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

Ik ben zo vrij geweest om ook deze even snel wat aan te passen, ISO1600 is nu eenmaal niet geweldig, maar naar omstandigheden heb ik het een beetje getracht aan te passen.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=63890[/img]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar