Schema voor Beeldanalyse

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Beste mensen... jongens en meiden, dames en heren.

Van mijn docente vormgeving/visuele communicatie heb ik een schema gekregen dat wij gebruiken voor het bespreken van (bewegende) beelden. Naar mijn idee zou het ook een goede leidraad zijn voor ons bij het bespreken van de foto's. Vooral de nieuwelingen zouden dan een goede richting kunnen hebben waar ze op kunnen letten bij foto's.

Dit schema is dus totaal niet technisch gericht. Zaken als DOF staan er dus niet letterlijk in. Het beschrijft de wat, waarom, hoe en waarmee van een beeld, zoals alle beeldelementen. (DOF zou dus een contrast tussen scherp en onscherp kunnen zijn)

Ah fijn.... ik mocht hem hier van haar posten ("smijt het maar de hele wereld in") Misschien heeft men er hier nog wat aan. Misschien brengt het men op nieuwe ideeen. Zo niet.. jammer... zo wel.. gebruik het met alle lust. :)

Let wel.. het is een document uit onze opleiding, dus het kan spreken over "medestudenten, docenten enz". CMD is onze opleiding. (Communication & Multimedia Design


SCHEMA BEELDANALYSE
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Interessant!!

Maar direct even uitgeprint.... :lol:
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Mooi lijstje wat inderdaad toch wel weer handig kan zijn voor de minder creatievelingen onder ons (zei 1 van de techneuten)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Goed verhaal, Soron! En tof dat we het mogen gebruiken. Zou je willen vragen of we een iets aangepaste versie (meer gericht op fotograferen en deze site) hier op het forum zouden mogen zetten?? Kan de kwaliteit van fotobesprekingen zeker ten goede komen!!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Ik zal eens informeren, fokke. Ik denk niet dat het een probleem is, maar durft het niet gelijk te zeggen. Toch ben ik benieuwd in hoe verre je dit naar fotografie kan aanpassen.

Eigenlijk zouden er hier een aantal colleges bij horen... maar om jullie nu allemaal uit te nodigen op school... :lol:
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

O, daar moet ik ook eens rustig voor gaan zitten. Misschien kun je dan alleen mij uitnodigen voor die colleges? ;)
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Voor mij mag je...:lol:

Ik hoop eigenlijk dat dit ook beetje een idee geef waar ik dan vaak op let. Technisch geneuzel is lang niet alles. Dat valt hier enkel onder het kopje materiaal.

Ik heb vanmiddag met haar ook met dit schema bijna een heel uur over 1 foto (!) kunnen praten. Neem eens een foto (van jezelf) en ga bv al die beeldelementen eens bij langs. Hoeveel lijnen zie je? Wat doet de kleur? Hoeveel contrasten zie je? Welke compositie(s) worden er gebruikt? En wat is de functie en het verhaal van de foto? Je kan zo een heel verslag schrijven over een foto.. :lol:
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Ik heb ooit al eens een mooie lijst gekregen, om foto's te jureren en/of te bepreken.
Als TS het goed vind kan ik die hier wel plaatsen.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
niels tacoma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 387
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2006 18:30
WoonplaatsCOLON breda
CONTACTCOLON

ziet er goed uit daar ga ik vanmidag eens naar kijken...
groet niels
canon 350 D, canon 17-40 L, canon 50mm 1.4, canon 60mm macro, sigma 70-200 2.8...
en een pracht van een bronica !
CaNonTruDy
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2006 18:48
WoonplaatsCOLON Waar het huis staat

Thx Soron,

ga het meteen uitprinten, want hier heb ik echt wat aan.

Groet, Trudy
[size=75]Lach naar het vogeltje.[/size]
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

*kick*

Nu wel benieuwd of men ook iets met dit schema hebben gedaan, bij eigen foto's of analyseren van adermans foto's.

Misschien een idee om dit bij de tutorials te plaatsen? Vind namelijk dat op dit gebied daar ook wel aandacht mag komen, tussen al dat Photoshop geweld.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar